Hieronder staan het programma en de vakomschrijvingen van MSc Farmacie Klik op de naam van een vak in een schema om naar de omschrijving te gaan.
» Jaar 1 | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
hele jaar | verplicht | WMFA008-11 | Algemene Farmacotherapie | Nederlands | 11 | ||
verplicht | WMFA033-07 | Farmaceutische Analyse en Kwaliteit (FAK) | Nederlands | 7 | |||
verplicht | WMFA034-03 | Farmaceutische Chemie en Analyse (FCA) | Nederlands | 3 | |||
verplicht | WMFA021-04 | Farmaceutische Patiëntenzorg | Nederlands | 4 | |||
verplicht | WMFA035-12 | Farmaceutische Productzorg en Kwaliteit (FPK) | Nederlands | 12 | |||
verplicht | WMFA023-02 | Geneesmiddelveiligheid | Nederlands | 2 | |||
verplicht | WMFA045-08 | Stage Apotheekorganisatie | Nederlands | 8 | |||
verplicht | WMFA028-03 | Zelfzorg | Nederlands | 3 | 28 | ||
semester I a | verplicht | WMFA037-05 | Innovative Therapeutics | Nederlands | 5 | ||
verplicht | WMFA036-05 | Klinische Chemie en Pathofysiologie | Nederlands | 5 | |||
Opmerkingen | Dit is een voorbeeldprogramma. Een aantal vakken wordt meer dan één keer per jaar aangeboden. Zie hiervoor het rooster en de individuele Ocasysteksten. | ||||||
» Jaar 2 | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
hele jaar | verplicht | WMFA024-15 | Keuzevakken farmacie | Engels en Nederlands | 15 | ||
verplicht | WMFA015-45 | Masterproject | Engels en Nederlands | 45 | |||
Opmerkingen | In plaats van een Masterproject van 45 ECTS credits (30 weken) kun je kiezen voor een kleiner masterproject van 30 ECTS credits (20 weken). In dat geval vul je het jaar aan met 30 ECTS credits aan keuzepunten. | ||||||
» Jaar 3 | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
hele jaar | verplicht | WMFA006-03 | Ethiek en Regelgeving | Nederlands | 3 | ||
verplicht | WMFA026-02 | Professioneel en Academisch Handelen | Nederlands | 2 | |||
diff Zorg | WMFA030-09 | Specialistische Farmacotherapie | Nederlands | 9 | |||
verplicht | WMFA032-12 | Stage Praktijkonderzoek | Nederlands | 12 | |||
verplicht | WMFA031-11 | Stage Ziekenhuisapotheek | Nederlands | 11 | |||
semester I | verplicht | WMFA020-03 | Patientenzorg en communicatie | Nederlands | 3 | ||
verplicht | WMFA012-09 | Stage Openbare Apotheek | Nederlands | 9 | |||
semester I a | diff Zorg | WMFA039-03 | Patientenzorg en medicatiebeleid | Nederlands | 3 | ||
semester I b en semester II a | verplicht | WMFA044-08 | Apotheekgame GIMMICS | Nederlands | 8 | ||
Opmerkingen | Voor de differentiatie Productie & Kwaliteit volg je Farmaceutische Productontwikkeling (WMFA055-15), altijd gecombineerd met een masterproject in de basiseenheid Farmaceutische Technologie en Biofarmacie. | ||||||
» Keuzevakken | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
hele jaar | keuze | WMFA002-00 | Advanced Pharmacoepidemiology | Engels en Nederlands | |||
keuze | WMFA003-06 | Analytische methoden klinische chemie | Nederlands | 6 | |||
keuze | WMFA004-00 | Capita selecta Farmacie | Engels en Nederlands | ||||
keuze | WMFA005-00 | Colloquium Farmacie | Engels en Nederlands | ||||
keuze | WMBM002-05 | Current Themes in Healthy Ageing | Engels | 5 | |||
keuze | WMFA007-05 | Evidence Based Medicine | Engels en Nederlands | 5 | |||
keuze | WMFA022-05 | Farm. Technologische werkwijzen | Nederlands | 5 | |||
keuze | WMFA009-06 | Hematologie ONDER VOORBEHOUD | Nederlands | 6 | |||
keuze | WMFA014-00 | Keuzestage farmacie | Nederlands | ||||
keuze | WMFA016-00 | Methoden medisch biologisch onderzoek | Nederlands | ||||
keuze | WMFA053-05 | Patient, Kliniek en Lab | Engels | 5 | |||
keuze | WMFA027-00 | Researchcursus Farmacie | Nederlands | ||||
keuze | WMFA011-10 | Stage buitenland | Nederlands | 10 | |||
keuze | WMFA054-15 | Stage Farmaceutische industrie | Engels en Nederlands | 15 | |||
keuze | WMFA025-00 | Verlenging stage praktijkonderzoek (farmacie) | Nederlands | ||||
semester I | keuze | WMSE002-10 | Introduction Science and Policy | Engels | 10 | 40 | |
semester I a | keuze | WMMP012-05 | Academic Skills | Engels | 5 | ||
keuze | WMMP005-05 | Advanced pharmacokinetics | Engels | 5 | |||
keuze | WMSE001-10 | Introduction Science and Business | Engels | 10 | |||
keuze | WBMA020-05 | Linear Algebra 1 | Engels | 5 | |||
keuze | WMMP007-05 | Molecular Toxicology | Engels | 5 | |||
keuze | WMFA038-05 | Pharmaceutical Biology Practical ONDER VOORBEHOUD | Engels en Nederlands | 5 | |||
keuze | WMMP008-05 | Pharmaceutical Design and Engineering | Engels | 5 | 140 | ||
keuze | WMFA040-05 | Pharmacoeconomics | Engels | 5 | 40 | ||
keuze | WMFA041-05 | Pharmaco-epidemiology in Practice | Engels en Nederlands | 5 | |||
semester I b | keuze | WMFA001-05 | Advanced Pharmacoeconomics | Engels en Nederlands | 5 | variabel | |
keuze | WMFA042-05 | Clinical Toxicology | Engels | 5 | |||
keuze | WMBY026-05 | Laboratory Animal Science | Engels | 5 | |||
keuze | WMFA047-05 | Nanomedicine and nanosafety | Engels | 5 | |||
keuze | WMFA043-05 | Pharmaceutical Biotechnology | Engels en Nederlands | 5 | |||
keuze | WMBY011-05 | Radioisotopes in Experimental Biology | Engels | 5 | |||
keuze | WMMP010-05 | Reproductive Toxicology and Epidemiology | Engels | 5 | |||
keuze | WBFA021-05 | Thermodynamica | Engels | 5 | |||
semester II | keuze | WMFA019-03 | Patiëntbespreking | Nederlands | 3 | ||
semester II a | keuze | WBBY042-05 | Human Genetics and Genomics | Engels | 5 | ||
keuze | WBBY045-05 | Medical Cell Biology | Engels | 5 | |||
keuze | WBMA037-05 | Numerical Methods | Engels | 5 | |||
keuze | WMFA049-05 | Quantitative Bioanalysis | Engels | 5 | |||
keuze | WMFA050-05 | Specialistische Productzorg | Nederlands | 5 | |||
keuze | WMFA046-05 | Ziekenhuisfarmacie | Nederlands | 5 | |||
semester II b | keuze | Advanced Imaging Techniques | Engels | 5 | |||
keuze | WMBY018-06 | Advanced Statistics | Engels | 6 | |||
keuze | WBFA058-05 | Herbal Medicine | Engels | 5 | |||
keuze | WMFA051-10 | Medicinal Natural Products | Engels | 10 | |||
keuze | WMFA048-05 | Pharmacology of Chronic Diseases and Ageing | Engels | 5 |
1 | Academic Skills | WMMP012-05 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
2 | Advanced Pharmacoeconomics | WMFA001-05 | |||||||||||||||||||||||||||
Students will learn to design, implement, and analyse health economic decision models. An important application of these models are cost-effectiveness analyses. They will learn to judge what input data are needed to populate their model and from what sources these can be obtained. Model types covered are: decision trees, macro level state transition models (Markov cohort models), and patient-level models. The differences between these models, for example in how patient heterogeneity is handled, will be explored. Several statistical techniques needed to obtain useful input data including parametric survival analysis will be discussed. Insight into the role of sensitivity analysis and the different options for this will be given. This includes probabilistic sensitivity analysis and value of information analysis. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
3 | Advanced Pharmacoepidemiology | WMFA002-00 | |||||||||||||||||||||||||||
Student werkt individueel (of eventueel in een klein groepje) aan een methodologisch vraagstuk en wordt hierbij individueel begeleid. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
4 | Advanced pharmacokinetics | WMMP005-05 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
5 | Advanced Statistics | WMBY018-06 | |||||||||||||||||||||||||||
Content: Introduction to R and review of basic statistics. Further topics: general linear models (ANOVA, ANCOVA, multiple regression); generalized least squares; mixed models; generalized linear models; generalized linear mixed models; Bayesian analysis and MCMC; animal models; multivariate analysis. During the last week of the course analysis and presentation of own data set. Description: This course teaches advanced statistical analysis almost from the ground up. The only requirement is some familiarity with basic statistical concepts and methods, such as taught in most introductory statistics courses. Some experience with R is useful but not crucial. During the first three days, basic methods and R will be reviewed to refresh your memory. During the next three weeks, cutting-edge techniques such as GLMMs, power analyses and Bayesian MCMC models will discussed and practiced. Each day will start with a review of the exercises of the previous day, followed by lectures and new computer labs. Mathematics will be kept to a minimum, and in addition to developing analytical skills, the course also puts much emphasis on producing effective and great-looking graphs (mostly using the ggplot2 package). The last week of the course will be dedicated to analyzing your own data, unleashing the newly learned techniques. If you have no data yet, alternative suitable data will be found elsewhere or simply created de novo with simulation models. Your methods, results and conclusions will be documented in a report which will be graded. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
6 | Algemene Farmacotherapie | WMFA008-11 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze cursus komt de volgende kerncompetentie aan bod (raamplan farmacie 2016): Farmaceutische deskundigheid - eerste lijns farmacotherapie kennen qua werkingsmechanisme, indicatie, bijwerkingen en bijzonderheden, en dit in samenhang kunnen beoordelen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
7 | Analytische methoden klinische chemie | WMFA003-06 | |||||||||||||||||||||||||||
Kennismaking met analytische methoden ten behoeve van (routinematig) klinisch chemisch en hematologisch onderzoek te weten: Geautomatiseerde immunologische, spectrofotometrische en flowcytometrische analyses, kwalitatieve analyses (electroforese), HPLC, GC. De diagnostische betekenis van de uitkomsten van deze analyses zal m.b.v. de in het vak Klinische Chemie en Pathofysiologie aangeboden kennis worden geïnterpreteerd. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
8 | Apotheekgame GIMMICS | WMFA044-08 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze cursus komen de volgende kerncompetenties aan bod (Canmeds®): 1. Farmaceutisch handelen (recepten verwerken, richtlijnen toepassen, klinisch denken); 2. Communicatie (met patiënten, met andere zorgverleners en met je apotheekteam, zowel mondeling als schriftelijk); 3. Samenwerking (met je apotheekteam, met andere zorgverleners en met collega's); 4. Leiderschap (leiden vanuit een visie, verantwoordelijkheid nemen, coachen en aansturen van individuen, ondernemen en innoveren); 5. Professionaliteit (professioneel gedrag demonstreren in de farmaceutische beroepspraktijk en reflecteren). | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
9 | Capita selecta Farmacie | WMFA004-00 | |||||||||||||||||||||||||||
Over een bepaald onderwerp op het gebied van de farmacie wordt een literatuurstudie gedaan en een scriptie geschreven en/of een voordracht gehouden. De inhoud ligt niet vast en wordt ingevuld in overleg met de student. Tijdens deze cursus wordt er aandacht besteed aan wetenschappelijke integriteit (Scientific Integrity). | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
10 | Clinical Toxicology | WMFA042-05 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze cursus komen de volgende onderwerpen aan bod:
| |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
11 | Colloquium Farmacie | WMFA005-00 | |||||||||||||||||||||||||||
Colloquium Farmacie Tijdens deze cursus wordt er aandacht besteed aan wetenschappelijke integriteit (Scientific Integrity). | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
12 | Current Themes in Healthy Ageing | WMBM002-05 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
13 | Ethiek en Regelgeving | WMFA006-03 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze cursus komen de volgende onderwerpen aan bod:
| |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
14 | Evidence Based Medicine | WMFA007-05 | |||||||||||||||||||||||||||
Op basis van een vooraf geformuleerde opdracht op basis van een medisch-farmaceutisch vraagstuk zal de student een literatuuronderzoek uitvoeren. De verzameling van de beschikbare literatuur alsmede het gestructureerd verwerken van bevindingen in een verslag of artikelvorm. Het toepassen van bestaande methodologieën. Het interpreteren en bediscussiëren van de resultaten alsmede het convergerend toewerken naar een slotconclusie die past bij de gevonden ‘evidence’ | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
15 | Farm. Technologische werkwijzen | WMFA022-05 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
16 | Farmaceutische Analyse en Kwaliteit (FAK) | WMFA033-07 | |||||||||||||||||||||||||||
De cursus maakt onderdeel uit van Productzorg, Kwaliteit en Analyse (PKA). PKA bestaat uit drie onderdelen die afzonderlijk worden getoetst en apart worden geregistreerd in Progress: Farmaceutische Chemie en Analyse, Farmaceutische Analyse en Kwaliteit, en Farmaceutische Productzorg en Kwaliteit | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
17 | Farmaceutische Chemie en Analyse (FCA) | WMFA034-03 | |||||||||||||||||||||||||||
De cursus maakt onderdeel uit van Productzorg, Kwaliteit en Analyse (PKA). PKA bestaat uit drie onderdelen die afzonderlijk worden getoetst en apart worden geregistreerd in Progress: Farmaceutische Chemie en Analyse, Farmaceutische Analyse en Kwaliteit, en Farmaceutische Productzorg en Kwaliteit In de cursus komen de volgende onderwerpen aan bod Theorie: • basisprincipes uit de anorganische en organische chemie; • toepassen van deze basisprincipes binnen de farmaceutische productie en de farmacotherapie (zie opmerkingen). Opmerking bij "theorie". De toenemende geneesmiddelentekorten creëren een toenemende behoefte aan magistrale bereidingen in de apotheken. Hierbij gaat het om klassiek medicijnen die al jaren op de markt zijn en om innovatieve medicijnen zoals ‘antibody-drug conjugates’ die met name worden toegepast in de oncologie. Basale kennis van de fysische en chemische eigenschappen van kleine moleculen en biomoleculen is nodig om farmaceutische grondstoffen op hun kwaliteit te controleren. Daarnaast is het nodig om kennis te hebben van chemische eigenschappen die van belang zijn bij de bereiding, opslag, distributie en werking van medicijnen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
18 | Farmaceutische Patiëntenzorg | WMFA021-04 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze cursus komen de volgende aandachtspunten aan bod: • de psychologische achtergronden van gedrag; • gedragsbeïnvloeding middels alle mogelijke communicatievormen; • leren communiceren door beter te luisteren; • leren gestructureerd een (vraag)gesprek aan te gaan met diverse doelgroepen; • leren werken met een anamnese-model; • zich leren verdiepen in de achtergronden van diverse doelgroepen; • het sturen van de eigen ontwikkeling en die van medestudenten middels zelfreflectie en feedback; • inzicht in (het eigen) professioneel gedrag; | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
19 | Farmaceutische Productzorg en Kwaliteit (FPK) | WMFA035-12 | |||||||||||||||||||||||||||
De cursus maakt onderdeel uit van Productzorg, Kwaliteit en Analyse (PKA). PKA bestaat uit drie onderdelen die afzonderlijk worden getoetst en apart worden geregistreerd in Progress: Farmaceutische Chemie en Analyse, Farmaceutische Analyse en Kwaliteit, en Farmaceutische Productzorg en Kwaliteit In de cursus komen de volgende onderwerpen aan bod Theorie: • productzorg in de farmacie en de rol van de apotheker hierbij; • kwaliteitszorg rondom apotheekbereidingen (individueel en voorraad); • stabiliteit en stabiliteitsonderzoek van geneesmiddelen; • verpakkingen voor geneesmiddelen; • productzorg rondom orale vloeibare en vaste toedieningsvormen; • productzorg rondom rectale en vaginale medicatie; • farmacotherapie van huidaandoeningen en productzorg rondom huidpreparaten; • farmacotherapie van keel-, neus- en ooraandoeningen (KNO) en productzorg rondom KNO-medicatie; • farmacotherapie van oogaandoeningen en productzorg rondom oogpreparaten; • steriele bereidingen en aseptische handelingen; • medicatiecassettes, infusiepompen (subcutane infusie); • productzorg rondom cytostatica; • innovatieve toedieningsvormen voor ouderen en kinderen; • smaakcorrectie; • sondevoeding; • totale parenterale voeding (TPV); • productzorg rondom euthanatica; • productzorg rondom radiofarmaca; • geneesmiddelen voor dieren. Praktijk: • het werken met receptbereidingsvoorschriften en -protocollen; • het uitwerken van huiswerk-opdrachten en uitvoeren practicum-opdrachten; • het voorbereiden, bereiden en afleveren van tenminste 40 geneesmiddelpreparaten (steriele en niet-steriele toedieningsvormen); • het opstellen van een chargebereidingsvoorschrift voor een steriele en een niet-steriele voorraadbereiding en het uitvoeren van de bereiding; • het oefenen van de communicatie tussen apotheker en voorschrijver of patiënt betreffende apotheekbereidingen; • het voor – en nabespreken van receptbereidingsvoorschriften en bereidingen; • het uitvoeren van een smaaktest; • het in kaart brengen en presenteren van problemen die zich tijdens de bereiding en analyse hebben voorgedaan (casusbesprekingen). | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
20 | Geneesmiddelveiligheid | WMFA023-02 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
21 | Hematologie ONDER VOORBEHOUD | WMFA009-06 | |||||||||||||||||||||||||||
1. Analyse, klinisch doel en interpretatie van veranderingen van: Hb, erythrocyten, leucocyten en differentiatie, thrombocyten. 2. Hemoglobinopathie. 3. Stollingsbepalingen. 4. Morfologie, immunofenotypering en PCR in hematologische maligniteiten. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
22 | Herbal Medicine | WBFA058-05 | |||||||||||||||||||||||||||
Herman Woerdenbag • Broad introduction to medicinal plants: history, source of drugs and drug development, western and non-western herbal medicine, phytotherapy versus homeopathy. • Herbal medicinal products: production process, product characteristics, product quality, importance of standardisation and the availability of scientific preclinical and clinical data. • EU and Dutch legal and regulatory aspects. • Safety, adverse effects, herb-drug interactions and pharmacovigilance. • Clinical efficacy, levels of evidence, (lack of) quality of clinical studies with herbal products. • Herbal medicinal products in therapeutics groups: constituents, pharmacology, safety (central nervous system, circulatory tract, digestive tract, respiratory tract, uropoeietic tract, skin, analgesics, female genital tract, immune system). • Reliable sources of scientific information and critical assessment of the literature. • Role of the pharmacist as counsellor (for client, patient, GP) and as devil’s advocate. Kristina Hasslinger • Medicinal plant research Eelko Hak • Overview of types of clinical studies and their quality. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
23 | Human Genetics and Genomics | WBBY042-05 | |||||||||||||||||||||||||||
In the Basic Genetics course, students got insight in the organization of the genome and how genetic variations are linked to disease. In this follow-up course, we dive deeper in the principles from the Basic Genetics course. We discuss the differences between rare Mendelian diseases and common diseases from a genetics perspective. Here, we will focus on traditional and cutting-edge techniques that are used to get insights in the genetics of individuals. For instance to identify disease-causing genetic variants for patients suspected of having a Mendelian disease or to get biological understandings of a particular disease by measuring the transcriptome of a patient. In this course, we will take a look at human genetics and genomics from the perspective of a clinician, but also that of a researcher. There will be a particular focus on personalized medicine and we will talk extensively about new developments in (molecular) genetics, such as CRISPR-Cas9 gene-editing, and their ethical implications. To help in your understanding of this complex subject, we will have different tutorials and assignments, in which you will act the part as researcher by working on big datasets and create your own research proposal, and that of the diagnostic expert by working together on real-life cases from the clinic. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
24 | Innovative Therapeutics | WMFA037-05 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze cursus komen de volgende onderwerpen aan bod: • Ribosomale eiwitsynthese en de productie van recombinante therapeutische eiwitten in verschillende prokaryotische en eukaryotische systemen op industriële schaal; • Biofysische en biochemische eigenschappen van recombinante therapeutische eiwitten: eiwitzuiveringstechnieken, vouwing en stabiliteit van eiwitten alsmede analytische methoden om deze eigenschappen te onderzoeken en de kwaliteit te kunnen controleren en waarborgen; • Formulering van recombinante therapeutische eiwitten en factoren die hierbij in overweging moeten worden genomen en een rol spelen; • Farmacokinetiek en –dynamiek van recombinante therapeutische peptiden en eiwitten, immunogeniciteit; • Toepassing van therapeutische eiwitten in de farmacotherapie; • Het omgaan met eiwitgeneesmiddelen in de farmacie-praktijk; • Genomics, personalised medicine en gentherapie; • Biosimilars en regelgeving; • Advanced Therapy Medicinal Products (ATMPs); • Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van recombinante therapeutische eiwitten en hun formuleringen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
25 | Introduction Science and Business | WMSE001-10 | |||||||||||||||||||||||||||
This module will take place in two phases. 1. Theory Science and Business 2. Group project Science and Business In the first three weeks you will follow an intensive program in which you get acquainted with important business concepts. After that you will train the skills to solve business cases and to write and present a feasible science advise to company owners. Most assignments will be done in groups and teams. Final grade: Exam theory after three weeks: 50% Report after seven weeks: 50% Personal portfolio: It does need to be a pass in order to receive the final grade Subgrades need to be 5,5 or higher for a pass For more information see https://www.rug.nl/research/irees/education/sciencebusinessandpolicy/. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
26 | Introduction Science and Policy | WMSE002-10 | |||||||||||||||||||||||||||
This module will take place in two phases. 1. Theory Science and Policy 2. Group project Science and Policy In the first three weeks you will follow an intensive program in which you get acquainted with important policy concepts. After that you will train the skills to solve policy cases and to write and present a feasible science advise to governmental organisations. Most assignments will be done in groups and teams. Final grade: Exam theory after three weeks: 50% Report after seven weeks: 50% Personal portfolio: will not be graded. It does need to be a pass in order to receive the final grade Subgrades need to be 5,5 or higher for a pass For more information see https://www.rug.nl/research/irees/education/sciencebusinessandpolicy/. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
27 | Keuzestage farmacie | WMFA014-00 | |||||||||||||||||||||||||||
De keuzestage biedt studenten de mogelijkheid zich te orienteren op een toekomstige werkkring of om inzicht te krijgen in visie en manier van werken van organisaties waar je als apotheker later mee te maken krijgt. Vooraf formuleert de student doelstellingen in overleg met de stagecoördinator en stagebegeleider en een plan van aanpak. De stage dient in ieder geval een zelfstandig uit te voeren opdracht te bevatten. Te denken valt aan een evaluatie opdracht (bv breng in kaart hoeveel patiënten met een bepaalde aandoening voor een bepaald geneesmiddel in aanmerking zouden kunnen komen…), ontwerp-opdracht (bv maak een systeem / folder voor…), een advies-opdracht (bv bedenk een oplossing voor probleem…), een implementatieopdracht (zorg ervoor dat dit plan uitgevoerd wordt in…), of een haalbaarheidsanalyse (bv. berekenen van de budget-impact van een nieuw geneesmiddel). Themagebieden kunnen zijn: onderwijs; communicatie; bedrijfskunde; beleid ; farmaco-epidemiologie en farmaco-economie.Afhankelijk van het themagebied van de stageopdracht zal een interne docent betrokken zijn bij de begeleiding vanuit Farmacie. Op Nestor staat een lijst met mogelijke stage-adressen. eigen initiatief is ook mogelijk na overleg met de coördinator. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
28 | Keuzevakken farmacie | WMFA024-15 | |||||||||||||||||||||||||||
Iedere werkgroep/basiseenheid biedt keuzevakken aan op eigen vakgebied. Voor geroosterde keuzevakken schrijf je je in via ProgRESS-WWW. Je kunt ook kiezen voor ongeroosterde keuzevakken die je in je eigen tijd kunt plannen. Daarvoor ga je in overleg met een docent van een werkgroep naar keuze. Je maakt dan afspraken over de opdracht, het aantal ECTS en wanneer het af moet zijn. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
29 | Klinische Chemie en Pathofysiologie | WMFA036-05 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze cursus komen de volgende onderwerpen aan bod:
| |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
30 | Laboratory Animal Science | WMBY026-05 | |||||||||||||||||||||||||||
The aim of the course is to prepare students starting a master research project in which they participate in animal experimentation, which will be carried out during their master project under supervision of - and guided by the CCD permit holder. There are 2 versions of the course: 5 ECTS course This MSc course will be aligned to the existing "art 9 course Laboratory Animal Science", which has been running already for several years and which prepares for a career in science requiring animal experimentation. The 5ECTS version will consist of lectures and practicals, which offer insights into 1) Ethical considerations and the three R's, (2) Animal welfare and monitoring, (3) Rules & Regulations, (4) Research questions, experimental and statistical design, (5) Scientific Publication. At the end of the course there will be an exam which students have to pass in order to successfully finish it. Upon successful completion the 5 ECT version of this course, as well as successful finishing the masterproject for which this course was required, the student will receive the art.9 (Function B) certificate upon receiving the MSc diploma, which is mandatory for researchers who design and perform animal experiments (ex. art. 9 Wet op de Dierproeven (Experiments on Animals Act)). 2 ECTS version The 2 ECT version of this course is more appropriate for those students who do not aim at a career in science requiring animal experimentation. This course allows students to do a master project in which they participate in animal experimentation, but since this course has a seriously reduced study load, the student will not be awarded the art 9. status. The lectures and practicals of the 2 ECTS version will focus on 1) Ethical considerations and the three R's, 2) Animal welfare and monitoring and 3) Rules & Regulations. This course will end with a less extensive exam. After succesfully finishing this course a certificate will be reached out. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
31 | Linear Algebra 1 | WBMA020-05 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
32 | Masterproject | WMFA015-45 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze cursus komen de volgende aandachtspunten aan bod:
Tijdens deze cursus wordt er aandacht besteed aan wetenschappelijke integriteit (Scientific Integrity). | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
33 | Medical Cell Biology | WBBY045-05 | |||||||||||||||||||||||||||
Knowledge in cell biology is essential for fundamental and biomedical research. Thus, intracellular processes associated to diseases are explained and subsequently discussed in the context of the development of diagnostic tools and therapies. The proposed topics cover: 1) cell contacts and polarization, 2) neuroplasticity 3) protein folding, 4) degradation mechanisms, and 5) stem cell biology. Each theme is connected to a specific disease. Insights into the disease pathophysiology are also given during the patient/clinical lectures. The course will start with up to 3 hours of refresher lectures recapitulating some of the cell biology basics that are required to follow the rest of the course. The following lectures will be organized into 4 blocks. A specific medical theme is central to each block. The clinical problems will be outlined during the patient lectures. The 4 block lectures are concluded with two questions-answers sessions, where unclear points provided by the students are discussed. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
34 | Medicinal Natural Products | WMFA051-10 | |||||||||||||||||||||||||||
De cursus is gericht op geneesmiddelen die uit de natuur geïsoleerd kunen worden. Deelnemers krijgen voor de duur van de cursus een onderzoeksproject. Hierbij worden eerst uit plantaardig materiaal natuurstoffen (b.v. alkaloiden, terpenoiden, flavonoiden) geïsoleerd volgens bestaande of nieuw te ontwikkelen voorschriften. De geïsoleerde verbindingen worden geïdentificeerd en geanalyseerd m.b.v. TLC, IR, GC, GC-MS, HPLC, LC-MS en NMR (H1,C13). Tevens wordt de relevantie van deze analyses voor de werking als geneesmiddel onderwezen. De voortgang van de projecten wordt wekelijks met behulp van Powerpoint gepresenteerd. Binnen dit practicum wordt van de deelnemers een grote mate van zelfstandigheid en inventiviteit verwacht. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
35 | Methoden medisch biologisch onderzoek | WMFA016-00 | |||||||||||||||||||||||||||
Afhankelijk van de invulling van je onderzoeksproject kunnen de navolgende technieken aan de orde komen: immunologische methoden, enzymologische methoden, meetmethoden voor radioactieve isotopen, gas- en vloeistofchromatografie, massaspectrometrie, absorptie- en emissiespectrometrie, scheidingsmethoden als electroforese, e.d. Is uitsluitend bedoeld voor een bepaalde specialisatie en afhankelijk van de gekozen specialisatie. LET OP: Dit vak kan niet onafhankelijk van een onderzoeksproject bij klinische chemie gevolgd worden. Het moet gezien worden als een ondersteuning en ter voorbereiding van een eenmaal gekozen afstudeerproject/ afstudeerrichting. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
36 | Molecular Toxicology | WMMP007-05 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
37 | Nanomedicine and nanosafety | WMFA047-05 | |||||||||||||||||||||||||||
This course covers the following topics: • nanomedicine for drug delivery and drug targeting • nanomedicine applications other than drug delivery and drug targeting (organ-on-a-chip devices, tissue regeneration, stem cell differentiation and assisted surgery) • overview of main classes of nanomedicines, such as lipid based drug carriers, polymer based drug carriers, inorganic nanoparticles, antibodies and immunoconjugates, biomimetic materials, viral based nanocarriers • drug carriers and targeted drugs currently on the market and in clinical trials • challenges in nanomaterial design for successful targeting and barriers to drug delivery; • methods to characterize nano-sized drug carriers after synthesis and once applied in biological environments (size, charge, stability in biological fluids such as blood); • behavior of nano-sized materials at cellular and and organism level (uptake, distribution, final fate, eventual effects on cellular functions); • potential risks and safety concerns for nanomedicines and nano-sized materials not intended to be in contact with humans and living organisms (other nanotechnologies). | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
38 | Numerical Methods | WBMA037-05 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
39 | Patient, Kliniek en Lab | WMFA053-05 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
40 | Patiëntbespreking | WMFA019-03 | |||||||||||||||||||||||||||
Door docenten uit de verschillende deelspecialismen van de afdeling Inwendige Geneeskunde zullen een aantal patient-casussen worden gedemonstreerd, waarbij het de patiënt met karakteristieken van het ziektebeeld als zodanig op de voorgrond wordt geplaatst (casuïstiek). De globale doelstelling van deze vorm van onderwijs is, kennismaken met het oplossen van klinische problemen door inzicht in bepaalde pathofysiologische problemen en interpretatie van gebruikte diagnostische methoden. Inzicht en feitenkennis worden tegelijkertijd ontwikkeld. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
41 | Patientenzorg en communicatie | WMFA020-03 | |||||||||||||||||||||||||||
De cursus m.b.t. patiëntenzorg is opgedeeld in twee aparte cursussen; Patiëntenzorg en communicatie is gericht op de gesprekstechnieken en de bijbehorende toepassing in de diverse consulten, oftewel consultvoering. Het andere deel van de patiëntenzorg is gericht op implementatie van farmaceutische patiëntenzorg en de samenwerking met andere zorgverleners, zoals artsen. Hierbij wordt er als eindproduct een compleet FPZ-zorgproject ontwikkeld. Dit betreft de cursus Patiëntenzorg en medicatiebeleid. De cursus Patiëntenzorg en Communicatie bevat diverse werkvormen, waarbij verschillende aandachtspunten rondom patiëntenzorg en consultvoering aan bod komen:
| |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
42 | Patientenzorg en medicatiebeleid | WMFA039-03 | |||||||||||||||||||||||||||
De cursus m.b.t. patiëntenzorg is opgedeeld in twee aparte cursussen; Patiëntenzorg en medicatiebeleid is gericht op implementatie van farmaceutische patiëntenzorg en de samenwerking met andere zorgverleners, zoals artsen. Hierbij wordt er als eindproduct een compleet FPZ-zorgproject ontwikkeld. Het andere deel van de patiëntenzorg is gericht op de gesprekstechnieken en de bijbehorende toepassing in de diverse consulten, oftewel consultvoering. Dit betreft de cursus Patiëntenzorg en communicatie. In de cursus Patiëntenzorg en medicatiebeleid staat het ontwerpen van een patiëntgericht, innovatief FPZ-zorgprogramma (groepsopdracht, PGO) centraal, waarbij samenwerking met andere zorgverleners van belang is. Het betreft projecten waarbij getracht wordt de effectiviteit, veiligheid en doelmatigheid van de farmacotherapie op populatieniveau te bevorderen. De colleges (combinatie van hoor- en werkcollege) zijn ter introductie van de verschillende opdrachten rondom het thema medicatiebeleid, waarin de theorie wordt gekoppeld aan de te ontwikkelen vaardigheden en competenties. Vaste onderdelen zijn; het Farmacotherapeutisch Overleg (FTO), therapietrouw en samenwerking. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
43 | Pharmaceutical Biology Practical ONDER VOORBEHOUD | WMFA038-05 | |||||||||||||||||||||||||||
Het keuzevak Farmaceutische Biologie zal gericht zijn op het soort onderzoek dat binnen de afdeling Farmaceutische Biologie door promovendi wordt gedaan. Deelnemers krijgen voor de duur van het practicum een onderzoeksproject op het gebied van isoleren/produceren en identificeren van farmaceutische stoffen. Door gebruik te maken van genetisch gemodificeerde organismen wordt getracht om op synthetische wijze farmaceutische stoffen te produceren in celsystemen. Naast het identificeren en analyseren gaan we tevens bepalen wat de biologische effecten zijn van de geïsoleerde stoffen op cellijnen middels celbiologische assays. De technieken die aan de orde komen zijn eiwitisolatie, weefselkweek, microscopie, cytotoxiciteit assays, immunodetectie en western blot analysis. Binnen dit practicum wordt van de deelnemers een grote mate van zelfstandigheid en inventiviteit verwacht. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
44 | Pharmaceutical Biotechnology | WMFA043-05 | |||||||||||||||||||||||||||
Kennismaken met methoden voor moleculair biologisch en biotechnologisch onderzoek naar: - De synthese en transformatie van farmaceutisch relevante verbindingen m.b.v. plantencel/weefselcultures, bacteriën en geïsoleerde enzymen. - Het ontwikkelen van cytokines (eiwitten) en enzymen met veranderde eigenschappen door protein engineering/directed evolution. - De secretie van biopharmaceuticals door bacteriën. - Nieuwe mogelijkheden voor gentherapie. Technieken: DNA-isolatie, Polymerase-kettingreactie (PCR), DNA-clonering, eiwit-expressie, eiwitisolatie, enzymassays, analyse van stoffen met HPLC en NMR, kweektechnieken voor bacteriën, humane cellen en/of plantencellen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
45 | Pharmaceutical Design and Engineering | WMMP008-05 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
46 | Pharmacoeconomics | WMFA040-05 | |||||||||||||||||||||||||||
An introduction to pharmacoeconomics, with a focus on economic evaluation (cost-effectiveness analysis). The course consists of lectures, guest lectures and practicals. Next to this students will work on an assignment to critically assess a published cost-effectiveness study and practice model-based cost-effectiveness analysis by rebuilding the study model. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
47 | Pharmaco-epidemiology in Practice | WMFA041-05 | |||||||||||||||||||||||||||
Colleges over Farmaco-epidemiologie worden gegeven ter verdieping op de basiscursus Farmaco-epidemiologie. Studenten werken epidemiologische opdrachten uit. Tevens wordt er een computerpracticum gegeven en hebben studenten 2 keer per week een contactuur met docenten. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
48 | Pharmacology of Chronic Diseases and Ageing | WMFA048-05 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
49 | Professioneel en Academisch Handelen | WMFA026-02 | |||||||||||||||||||||||||||
In de cursus Professioneel en Academisch Handelen werken studenten aan de ontwikkeling van hun professionele vaardigheden. Deze vaardigheden zijn allemaal terug te voeren op de volgende basiscompetenties: integratie van kennis en vaardigheden in de praktijk, nemen van verantwoordelijkheid voor het eigen handelen en kritisch kunnen reflecteren. Tijdens de cursus PAH wordt specifiek gewerkt aan twee kerncompetenties die gebaseerd zijn op het CANMEDS model: Kerncompetentie 4: Kennis en wetenschap, met subcompetenties:
Kerncompetentie 7: Professionaliteit, met subcompetenties: * De farmacie beoefenen op een ethisch verantwoorde manier * Kunnen reflecteren op het eigen handelen in de beroepspraktijk De cursus PAH bestaat uit de volgende onderdelen: 1. Introductiecollege en college beroepsoriëntatie 2. Vier coachbijeenkomsten in een vaste groep o.b.v. een coach/docent 3. Externe activiteiten 4 Schrijven van een zelfreflectie en leerdoelen (start en eind) 5. Een start-en eindgesprek | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
50 | Quantitative Bioanalysis | WMFA049-05 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
51 | Radioisotopes in Experimental Biology | WMBY011-05 | |||||||||||||||||||||||||||
RPO Dispersible Radioactive Materials-D is the minimum expert level which allows you to work with radioisotopes at the university and university hospital (UMCG). It is an official expert level supervised and regulated by the Dutch Government. The University of Groningen is one of the few official recognized institutes were you can obtain certificates of the official radiation expert levels. At the end of the 1st week you will HAVE to pass the RPO DRM-D test to be allowed to participate in the remainder of the course. NOTE: For the course an additional registration is needed apart from Progress for participating in an official RPO DRM-D course. Topics will include: • Radioisotope detection using X-ray film • The (advanced liquid) scintillation counter • In vitro labeling of nucleic acids and proteins • Subcellular localization of biological molecules • Radioisotopes and immunoassay • Pharmacological techniques • Biological effect of radiation The final part of the course consist of chronobiological research question regarding Melatonin using a Radioimmunoessay (RIA). The students will be their own research subjects. The results will be discussed in a concluding tutorial. Location: Linnaeusborg (Center of Life Sciences), Zernike During the curriculum year the course will be taught once in December. Capacity: minimum 8, maximum 12 students for the course. First come, first serve. For the course a second registration is needed (information will be provided in due time). The exact timetable will depend on the (remaining) COVID19 restrictions. Further information will be provided at least one month prior to the course. (Master students who are only interested in obtaining the RPO DRM-D certificate have to contact the course coordinator for information about the other radiation courses (non curriculum courses)). | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
52 | Reproductive Toxicology and Epidemiology | WMMP010-05 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
53 | Researchcursus Farmacie | WMFA027-00 | |||||||||||||||||||||||||||
Tijdens deze cursus wordt er aandacht besteed aan wetenschappelijke integriteit (Scientific Integrity). | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
54 | Specialistische Farmacotherapie | WMFA030-09 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze cursus komen de volgende onderwerpen aan bod:
| |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
55 | Specialistische Productzorg | WMFA050-05 | |||||||||||||||||||||||||||
In de cursus komen de volgende onderdelen aan bod, in de vorm van hoor-, werkcolleges en praticum: - kwaliteitszorg voor apotheekbereidingen; - het Nederlandse landschap van apotheekbereidingen en de positie van de grootbereider; - de productkant van subcutane infusie m.b.v. medicatiecassettes en infuuspompen; - cytostaticabereiding in de ziekenhuisapotheek; - stabiliteit en stabiliteitsonderzoek van geneesmiddelen; - productkunde en productzorg betreffende: radiofarmaca, eiwitgeneesmiddelen (biological medicinal products), advanced therapeutic medicinal products (ATMP’s), nanogeneesmiddelen en totale parenterale voeding; - geavanceerde geneesmiddeltoedieningsvormen; - geneesmiddelen via een voedingssonde; - medicatie voor vroege klinische studies; - gebruik van inhalatiedevices; - de rol van de poliklinische apotheek; - ziekenhuisverplaatste zorg; - euthanasie; - orodispersible films. Bereidingsaspecten: - de bereiding van een aantal niet-gestandaardiseerde recepten; - smaaktest; - het vergelijken van bases voor huidpreparaten; - bereidingsaspecten bij (dummy) radiofarmaca. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
56 | Stage Apotheekorganisatie | WMFA045-08 | |||||||||||||||||||||||||||
Stage Apotheekorganisatie is een vak waarbij de student gedurende 5 weken, 3 dagen per week stage loopt in een openbare apotheek. Op de maandag en vrijdag worden er 'terugkomdagen' georganiseerd en krijgen studenten diverse (gast)colleges over alle aspecten die met apotheekorganisatie te maken hebben. Er wordt op micro-niveau (organisatie van de apotheek, financien, kengetallen en SWOT), meso-niveau (5-krachten model van Porter: competitieve krachten die van invloed zijn op de apotheek) en macro-niveau (demografische ontwikkelingen, visie en beleid overheden, instituten, budget zorgverzekeraar/VWS) ingezoomd. De student moet verschillende opdrachten uitvoeren in de apotheek en wordt uitgedaagd na te denken over een toekomststrategie voor zijn/haar stageapotheek. Het eindresultaat is een strategiedocument en een portfolio met verschillende uitgewerkte opdrachten. In het CanMeds model 'farmaceutische deskundigheid' worden zes competentiegebieden onderscheiden. In stage AO komen de volgende aan bod: - samenwerking - maatschappelijk handelen - communicatie - leiderschap & organisatie. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
57 | Stage buitenland | WMFA011-10 | |||||||||||||||||||||||||||
Kennismaking met de beroepsuitoefening van de apotheker in het buitenland. De stage kan gevolgd worden in een ontwikkelingsland (bijv. Ghana) of in een Westers georienteerd land. Voor het volgen van deze stage is het noodzakelijk dat de student begeleid wordt door een contactpersoon in Nederland, die goed op de hoogte is met de situatie ter plekke in het buitenland m.b.t. medische zorg. Studenten nemen zelf initiatieven, moeten op zoek gaan naar een geschikte stage - apotheek en begeleider. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
58 | Stage Farmaceutische industrie | WMFA054-15 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
59 | Stage Openbare Apotheek | WMFA012-09 | |||||||||||||||||||||||||||
De student loopt 6 weken stage in een openbare apotheek. Aandachtspunten zijn: - kerntaken van de openbare apotheker - kwaliteitszorg en kwaliteitsborging - logistieke processen m.b.t. het leveren van geneesmiddelen - farmacotherapeutische patiëntenzorg, o.a. uitvoeren medicatiebeoordeling - (inter)collegiaal overleg - persoonlijke ontwikkeling en zelfreflectie | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
60 | Stage Praktijkonderzoek | WMFA032-12 | |||||||||||||||||||||||||||
Tijdens deze cursus voert de student zelfstandig een onderzoek uit in de dagelijkse praktijk van een openbare apotheek of ziekenhuisapotheek. Aan het eind van de cursus is de student in staat om zijn/haar visie op het onderzocht aspect van de beroepspraktijk van de apotheker op academisch niveau, zowel mondeling als schriftelijk, te onderbouwen. (week 1) Voorafgaande aan de uitvoering van het onderzoek verdiept de student zich in het onderwerp, o.a. middels het lezen van wetenschappelijke en vakliteratuur. Tevens is het belangrijk om een helder beeld te krijgen van de setting van het onderzoek, het multidisciplinaire karakter, en kennis te maken met alle stakeholders. De student stelt vervolgens een onderzoeksopzet op en maakt een planning. (week 2-7) Na goedkeuring van het onderzoeksvoorstel voert de student het onderzoek uit. Middels wekelijks overleg met de stagebegeleider en/of docent wordt de voortgang van het project bewaakt en zo nodig wordt het onderzoeksplan bijgesteld. (week 8) De student schrijft een wetenschappelijk artikel over het uitgevoerde onderzoek (geschikt voor het Pharmaceutisch Weekblad/Nederlands Platform Farmaceutisch Onderzoek). Daarnaast verzorgt de student een wetenschappelijk presentatie over het uitgevoerde onderzoek. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
61 | Stage Ziekenhuisapotheek | WMFA031-11 | |||||||||||||||||||||||||||
Aandachtspunten van de stage in de ziekenhuisapotheek: - organisatie van de ziekenhuisapotheek en de relatie met de verschillende afdelingen in het ziekenhuis - medicatiebegeleiding in het ziekenhuis - transmurale activiteiten - logistiek in de ziekenhuisapotheek - productzorg - laboratoriumonderzoek - kwaliteitsmanagement - ICT in de ziekenhuisapotheek | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
62 | Thermodynamica | WBFA021-05 | |||||||||||||||||||||||||||
- Gassen: ideale gaswet, beschrijving reële gassen, toestandsgrootheden, toestandsfuncties. - Eerste hoofdwet: arbeid, warmte, interne energie, enthalpie, isotherme en adiabatische veranderingen van interne energie en enthalpie, thermochemie. - Tweede hoofdwet: entropie, spontane processen, Gibbs energie en chemische potentiaal. - Fasenleer: fasenovergangen. - Mengsels: chemische potentiaal vloeistoffen en colligatieve eigenschappen. - Chemisch evenwicht: reactie-evenwicht, partitiecoëfficient, oplosbaarheid. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
63 | Verlenging stage praktijkonderzoek (farmacie) | WMFA025-00 | |||||||||||||||||||||||||||
Het uitwerken van een specifieke opdracht, die meer tijd vraagt dan in de reguliere stageperiode ter beschikking staat. De verlenging van de stage kan geschieden in een apotheek waar men al stage loopt, of in een andere apotheek. Deze verlenging dient van te voren te worden aangevraagd bij de stagecoordinator. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
64 | Zelfzorg | WMFA028-03 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze cursus komt de volgende kerncompetentie aan bod (raamplan farmacie): Farmaceutische deskundigheid. Hierbij toetsen we de onderdelen binnen het taakgebied farmaceutische patiëntenzorg. We toetsen of de basisapotheker in staat is: - Een zelfzorgvraag van een patient mondeling te analyseren en adequaat te behandelen. - Een UA-geneesmiddel conform de wettelijke bepalingen adequaat af te leveren | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
65 | Ziekenhuisfarmacie | WMFA046-05 | |||||||||||||||||||||||||||
• De student volgt klassikaal in een kleine groep interactief college • De student volgt en participeert in werkcolleges (of tutorgroepen) • De student krijgt inzicht in de directe en indirecte klinisch farmaceutische patiëntenzorg, ondersteuning, onderzoek, kwaliteitsmanagement en organisatorische aspecten • De student discussieert en overlegt met personen uit het veld • De student bezoekt een groot aantal (sub-)afdelingen zowel in de apotheek, als in de kliniek en neemt actief waar hoe de ziekenhuisfarmacie daar in al zijn aspecten wordt uitgeoefend • De student wordt op de hoogte gebracht van de mogelijkheden, onmogelijkheden, vereisten, kansen, sterke en zwakke punten van de ziekenhuisfarmacie. • Speciale aspecten van een academisch ziekenhuis en milieu worden benadrukt • De student moet aan het eind van de cursus in groepjes van 2-4 deelnemers een inleiding houden en een stelling ter discussie stellen met de andere deelnemende studenten en apothekers | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||