Informatie over Ma Communicatie- en Informatiewetenschappen
Hieronder staan het programma en de vakomschrijvingen van Ma Communicatie- en Informatiewetenschappen Klik op de naam van een vak in een schema om naar de omschrijving te gaan.
» Jaar 1 ( Communicatiekunde) | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
semester I | keuze | LCX005M10 | Diagnose en advisering in organis. comm. | Nederlands | 10 | 2 | |
keuze | LCX010M10 | Ontwerp van Communicatietrainingen | Nederlands | 10 | variabel | ||
keuze | LCX011M10 | Argumentation and Resistance | Engels | 10 | 4 | ||
keuze | LCX013M10 | Analysis of Dyn. Audiovis. Multimod. Com | Engels | 10 | 4 | ||
keuze | LCX038M10 | Experimenteel persuasieonderzoek | Engels | 10 | 2 | ||
keuze | LCX062M10 | Taal en tekstoptimalisatie | Nederlands | 10 | 4 | ||
keuze | LCX064M10 | Communicatievaardigheden van artsen | Nederlands | 10 | 2 | ||
keuze | LLS025M10 | Writing: Context, Process and Text | Engels | 10 | 4 | ||
semester I a | keuze | LIX023M05 | Multichannel Management | Engels | 5 | 4 | |
semester I b | keuze | LIX020M05 | Communication Technology | Engels | 5 | 4 | |
keuze | LIX022M05 | Computer-Mediated Communication | Engels | 5 | 4 | ||
semester II | verplicht | LCX999M20 | Ma-scriptie CIW | Nederlands | 20 | variabel | |
keuzegroep A | LCX000M10 | Ma-stage CIW | Nederlands | 10 | variabel | ||
keuzegroep A | LCX014M10 | Living Lab: Communication for Change | Engels | 10 | variabel | ||
keuzegroep A | LCX060M10 | Multimodale instructieve teksten | Engels | 10 | variabel | ||
keuzegroep A | LCX072M10 | Corporate Comm. in the Digital Age | Engels | 10 | variabel | ||
semester II a | keuzegroep B | LIX024M05 | User Interface Evaluation | Engels | 5 | 4 | |
Opmerkingen | In totaal kiest de student 40 ECTS aan onderdelen uit semester 1 en/of 2, naast de scriptie. | ||||||
» Jaar 1 ( Communicatiekunde, traject Gezondheidscommunicatie) | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
semester I | keuzegroep C | LCX038M10 | Experimenteel persuasieonderzoek | Engels | 10 | 2 | |
keuzegroep D | LCX012M10 | Discourses of Health and Illness | Engels | 10 | 4 | ||
keuzegroep D | LCX064M10 | Communicatievaardigheden van artsen | Nederlands | 10 | 2 | ||
keuzegroep E | LCX005M10 | Diagnose en advisering in organis. comm. | Nederlands | 10 | 2 | ||
keuzegroep E | LCX010M10 | Ontwerp van Communicatietrainingen | Nederlands | 10 | variabel | ||
keuzegroep E | LCX035M10 | Vragenlijstontwerp | Nederlands | 10 | 2 | ||
semester II | keuzegroep C | LCX014M10 | Living Lab: Communication for Change | Engels | 10 | variabel | |
keuzegroep D | LCX071M10 | Gesprekskwaliteit in prof. communicatie | Nederlands | 10 | variabel | ||
keuzegroep E | LCX996M20 | Ma-scriptie CIW: Gezondheidscommunicatie | Nederlands | 20 | variabel | ||
keuzegroep F | LCX902M10 | Ma-stage CIW: Health Communication | Nederlands | 10 | variabel | ||
Opmerkingen | Student volgt één onderzoekscollege op het gebied van document design/persuasieve communicatie (keuzegroep E) en één interactiecursus (keuzegroep D). Het vak Experimenteel Persuasieonderzoek kan in semester II op individuele basis worden gevolgd bij de docent en alleen door studenten van de track Gezondheidscommunicatie. Meld je hiervoor zelf bij de docent. Uit keuzegroep C kiest de student voor 20 ECTS aan onderdelen. | ||||||
» Jaar 1 ( Communicatie en educatie) | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
semester I | verplicht | LCX010M10 | Ontwerp van Communicatietrainingen | Nederlands | 10 | variabel | |
verplicht | LCX064M10 | Communicatievaardigheden van artsen | Nederlands | 10 | 2 | ||
verplicht | LLS025M10 | Writing: Context, Process and Text | Engels | 10 | 4 | ||
semester II | verplicht | LCX901M10 | Ma-stage CIW: Communicatie en Educatie | Nederlands | 10 | variabel | |
verplicht | LCX997M20 | Ma-scriptie CIW: Communicatie & Educatie | Nederlands | 20 | variabel | ||
Opmerkingen | Studenten die in semester 2 willen starten met Communicatie en Educatie, wordt geadviseerd contact op te nemen met de studieadviseurs. | ||||||
» Jaar 1 (Computercommunicatie) | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
semester I a | verplicht | LHU002M05 | Coding for Humanities | Engels | 5 | 5 | |
verplicht | LIX023M05 | Multichannel Management | Engels | 5 | 4 | ||
keuzegroep G | LHU010M05 | Database Design | Engels | 5 | 4 | ||
semester I b | verplicht | LCX069M05 | Conversational Interfaces: Theory | Engels | 5 | 4 | |
verplicht | LIX022M05 | Computer-Mediated Communication | Engels | 5 | 4 | ||
keuzegroep G | LIX020M05 | Communication Technology | Engels | 5 | 4 | ||
semester II | verplicht | LCX998M20 | Ma-scriptie CIW: Computercommunicatie | Nederlands | 20 | variabel | |
keuzegroep G | LCX900M10 | Ma-stage CIW: Computercommunicatie | Nederlands | 10 | variabel | ||
semester II a | keuzegroep G | LIX024M05 | User Interface Evaluation | Engels | 5 | 4 | |
semester II b | keuzegroep G | LCX070M05 | Conversational Interfaces: Practice | Engels | 5 | 4 | |
Opmerkingen | 1. De student kiest 20 ECTS uit keuzegroep D. | ||||||
» Jaar 1 (Digital Humanities) | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
semester I | keuze | LHU000M10 | Work Placement DH | Engels en Nederlands | 10 | variabel | |
semester I a | verplicht | LHU002M05 | Coding for Humanities | Engels | 5 | 5 | |
verplicht | LHU008M05 | Understanding Digital Humanities | Engels | 5 | |||
verplicht | LHU010M05 | Database Design | Engels | 5 | 4 | ||
semester I b | verplicht | LHU004M05 | Data in Society | Engels | 5 | ||
verplicht | LHU011M05 | Digital Humanities: Tools and Methods | Engels | 5 | variabel | ||
verplicht | LHU012M05 | Collecting Data | Engels | 5 | |||
semester II a | verplicht | LHU001M05 | Analysing Data | Engels | 5 | ||
verplicht | LHU006M05 | Software and Data as Culture | Engels | 5 | |||
verplicht | LHU007M05 | Thesis Lab | Engels | 5 | |||
semester II b | verplicht | LHU999M15 | MA Thesis DH | Engels | 15 | ||
Opmerkingen | 1. Een februaristart is niet mogelijk bij dit programma. | ||||||
» Jaar 1 (Information Science) | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
semester I | verplicht | LIX018M05 | Research Seminar Information Science | Engels | 5 | variabel | |
verplicht | LIX026M05 | Shared Task Information Science | Engels | 5 | variabel | ||
semester I a | keuze | LIX002M05 | Semantic Web Technology | Engels | 5 | 4 | |
keuze | LIX016M05 | Learning from Data | Engels | 5 | 4 | ||
semester I b | keuze | LIX021M05 | Computational Semantics | Engels | 5 | 4 | |
keuze | LIX022M05 | Computer-Mediated Communication | Engels | 5 | 4 | ||
semester II | verplicht | LIX999M20 | Ma-scriptie Informatiekunde | Engels en Nederlands | 20 | variabel | |
keuze | LIX000M10 | Ma-stage Informatiekunde | Engels en Nederlands | 10 | variabel | ||
semester II a | keuze | LIX001M05 | Natural Language Processing | Engels | 5 | 4 | |
keuze | LIX024M05 | User Interface Evaluation | Engels | 5 | 4 | ||
semester II b | verplicht | LIX025M05 | Language Technology Project | Engels | 5 | 2 | |
keuze | LCX070M05 | Conversational Interfaces: Practice | Engels | 5 | 4 | ||
Opmerkingen | 1. Het onderdeel Research Seminar (verplicht) volg je in principe in semester 1, maar kan ook in semester 2 gevolgd worden. |
1 | Analysing Data | LHU001M05 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
2 | Analysis of Dyn. Audiovis. Multimod. Com | LCX013M10 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
3 | Argumentation and Resistance | LCX011M10 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
4 | Coding for Humanities | LHU002M05 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
5 | Collecting Data | LHU012M05 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
6 | Communicatievaardigheden van artsen | LCX064M10 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze cursus kijken we naar interacties tussen orthopedisch chirurgen tijdens operaties. Een operatie is een complexe taak waarbij meerdere specialisten in real time hun handelingen en oordelen op elkaar moeten afstemmen. Hierbij spelen zowel verbale als non-verbale communicatie een belangrijke rol. Tijdens de colleges lezen we recente conversatie-analytische literatuur over operatiekamergesprekken en analyseren we video-opnamen van operaties om de wijze waarop chirurgen deze complexe taak gezamenlijk uitvoeren beter te leren begrijpen. Studenten doorlopen de volgende stappen: beschrijving, analyse/diagnose en advisering. In het eerste deel van de cursus lezen we samen de belangrijkste publicaties over medische interactie en gespreksadvisering. Studenten voeren wekelijks opdrachten uit waarbij een basis wordt gelegd voor de analyse van medische interactie vanuit een conversatie-analytisch perspectief. Studenten maken kennis met de CARM-methode: een nieuwe benadering om op basis van conversatie-analytisch onderzoek advies uit te brengen over gespreksvaardigheden. In het tweede deel voeren de studenten een onderzoek uit en formuleren op basis van dat onderzoek een advies. In het laatste deel worden de resultaten en adviezen mondeling en schriftelijk gepresenteerd voor de doelgroep. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
7 | Communication Technology | LIX020M05 | |||||||||||||||||||||||||||
Dit vak houdt zich bezig met het brede scala van communicatietechnologieën die zijn ontwikkeld ter vervanging, ondersteuning en uitbreiding van de interactie tussen mens en mens. Voorbeelden zijn: dialoogsystemen, conversatie-zoekmachines, mens-robot interactie, interactieve museumtentoonstellingen, computer-ondersteund coöperatief werk (CSCW), instant messaging, sociale media toepassingen en virtual reality. Dit is een onderzoeksgerichte cursus waarin wordt onderzocht hoe verschillende communicatietechnologieën interactie transformeren. Studenten leren hoe empirische studies van mens-menselijke communicatie kunnen worden toegepast op het ontwerp en de evaluatie van communicatietechnologieën. Studenten krijgen ook te zien hoe communicatietechnologieën kunnen worden gebruikt als experimentele middelen om dieper inzicht te krijgen in de menselijke-menselijke communicatie. Elk jaar verandert het onderwerp van de cursus om recente ontwikkelingen op dit gebied te volgen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
8 | Computational Semantics | LIX021M05 | |||||||||||||||||||||||||||
Deze cursus introduceert een aantal fundamentele technieken voor het berekenen van semantische representaties voor natuurlijke taal. Zowel de onderliggende theorie als de implementatie worden besproken. De centrale vraag die in deze cursus aan bod komt is: Hoe kunnen we het proces automatiseren van het associëren van semantische representaties met uitdrukkingen van natuurlijke taal? Onderwerpen die aan bod komen zijn lexicale semantiek (woordbetekenissen, thematische rollen), event semantiek, logische semantiek (kwantificatie, bereik, negatie, discours), de syntaxis-semantiek interface, en compositionele semantiek (lambda-calculus, semantische tagging). | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
9 | Computer-Mediated Communication | LIX022M05 | |||||||||||||||||||||||||||
Computer-Mediated Communication (CMC) kan worden gedefinieerd als elke menselijke symbolische, verbale of non-verbale, interactie die wordt vergemakkelijkt door communicatietechnologieën. Deze cursus laat de rol zien die technologie, individuele en sociale contexten, en taal spelen in CMC. Verschillende benaderingen om CMC te onderzoeken worden besproken. Herring's Computer-Mediated Discourse Analysis wordt meer in detail geïntroduceerd. Dit jaar wordt de nadruk gelegd op het concept van interactiviteit in een CMC-context. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
10 | Conversational Interfaces: Practice | LCX070M05 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze cursus onderzoeken studenten mens-computer communicatie door het implementeren van een conversationele interface in de vorm van een chatbot, virtuele assistent, of gesproken-dialoogsysteem voor een specifieke toepassing (bv. slimme keuken, pratende robot, of wayfinding). Dit wordt bereikt door een bestaand systeem/toepassing te verbeteren of twee versies van een systeem/toepassing met elkaar te vergelijken met als doel de verbetering van bepaalde conversatieaspecten te meten. Dit wordt uitgevoerd met behulp van een gesimuleerd of echt end-to-end systeem. Studenten zetten een experiment op om bepaalde communicatiestrategieën voor de toepassing te testen en te evalueren. Deze strategieën zouden gebruik kunnen maken van een Wizard-of-Oz techniek, waarbij gebruikers worden bijgestaan door wat zij worden wijsgemaakt een 'computer' te zijn, maar die in werkelijkheid een andere mens is die antwoorden geeft. Dit kan op tekst gebaseerd zijn, maar ook op afbeeldingen, robots of belichaamde gespreksagenten. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
11 | Conversational Interfaces: Theory | LCX069M05 | |||||||||||||||||||||||||||
In dit vak onderzoeken studenten mens-computer interfaces met het oog op communicatie optimalisatie. Studenten zullen verschillende types van mens-computer communicatie bestuderen (bv. virtuele assistenten, chatbots, gesproken-dialoogsystemen of een voorbeeld van mens-robot communicatie), specifieke toepassingen onderzoeken (bv. slimme keuken, pratende robot, of wayfinding) en de state-of-the-art van gespreksinterfaces evalueren met betrekking tot linguïstische competentie, dialoogstrategieën, en bruikbaarheid. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
12 | Corporate Comm. in the Digital Age | LCX072M10 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
13 | Data in Society | LHU004M05 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
14 | Database Design | LHU010M05 | |||||||||||||||||||||||||||
Deze cursus behandelt datastructuren, databases, en hun gebruik in de context van de digitale geesteswetenschappen. Studenten zullen vertrouwd raken met verschillende modellen om gegevens te structureren en zullen vaardigheden verwerven in het ontwerpen en gebruiken van relationele databases. De cursus behandelt XML, het relationele datamodel en SQL. De cursus zal ook een inleiding tot database design theorie bevatten. Na deze cursus zullen de studenten in staat zijn om te werken met hedendaagse tools voor het ontwerpen, indexeren, manipuleren en bevragen van databases. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
15 | Diagnose en advisering in organis. comm. | LCX005M10 | |||||||||||||||||||||||||||
Dit onderdeel gaat uit van het belang van de integratie van de interne en externe communicatie van organisaties en de implicaties van een geïntegreerd beleid op de kwaliteit van de organisationele communicatie; het onderdeel richt zich op de communicatiediagnostiek en –advisering t.a.v. zulk beleid. Doel van de diagnostiek is om met behulp van communicatie-onderzoek oorzaken van communicatieproblemen op te sporen. Het bestuderen van adviesprocessen dient om adviesvaardigheden te leren koppelen aan theorie en methodologie. Cases worden bestudeerd, problemen en oorzaken beschreven en worden onderbouwde oplossingen aangedragen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
16 | Digital Humanities: Tools and Methods | LHU011M05 | |||||||||||||||||||||||||||
This methods course allows students to explore how particular digital humanities tools allow us to know what we know. The course focuses on particular tools and methods, giving students a chance to use, question, and reflect on how these tools afford knowledge. During course lectures, guest speakers introduce students to state-of-the-art tools and DH methods. In the accompanying labs, students explore more tools that could help them answer research questions in the humanities. It is a course in the ‘data processing’ learning pathway and teaches students how tools are developed within digital humanities and how their utility and impact can be assessed. In this course unit we also focus on student’s own critical reflection on their own use of tools and methods, as part of their preparatory work on their MA thesis. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
17 | Discourses of Health and Illness | LCX012M10 | |||||||||||||||||||||||||||
- | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
18 | Experimenteel persuasieonderzoek | LCX038M10 | |||||||||||||||||||||||||||
Het doel van overtuiging is het beïnvloeden van houding, gevoel en uiteindelijk het gedrag van anderen. Ondanks eeuwen van onderzoek en grote hoeveelheden onderzoeksgegevens is er nog steeds geen recept voor succesvolle overtuiging, ook al weten we steeds beter welke ingrediënten we moeten gebruiken. In deze cursus zullen we (recente) onderzoeksartikelen lezen en bediscussiëren die ons informatie geven over de stand van zaken in persuasieve communicatie. We zullen proberen om die kennis toe te passen bij het oplossen van 'echte' problemen in het domein van *duurzaamheid*. Studenten ontwerpen experimenten, voeren ze uit en analyseren de uitkomsten om hypotheses te testen omtrent duurzaam gedrag. Ze rapporteren hun bevindingen in de vorm van een wetenschappelijk artikel. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
19 | Gesprekskwaliteit in prof. communicatie | LCX071M10 | |||||||||||||||||||||||||||
De kwaliteit van professionele communicatie kan worden bepaald aan de hand van gespreksinterne criteria: hoe verloopt het gesprek, en aan de hand van gespreksexterne criteria: worden de taken vervuld waarvoor het gesprek is bedoeld. In dit onderzoekscollege worden zulke diagnostische analyses gemaakt van de kwaliteit van gesprekken. Deze analyses moeten kunnen dienen als basis voor een vorm van interventie. Voor de analyse zal gebruik worden gemaakt van conversatie-analytische theorie en methoden. We gaan een aantal typen gesprekken onderzoeken die allemaal vergelijkbaar zijn omdat er steeds een gespreksdeelnemer is die meer weet dan de ander en zijn of haar kennis deelt: dat zijn gesprekken tussen docenten en leerlingen, tussen call-center medewerkers en bellers, tussen financieel adviseurs en klanten en tussen inkomende en uitgaande artsen op de Intensive Care. In al deze gesprekken is het interessant te bestuderen hoe de gespreksdeelnemers zich oriënteren op ‘expertise’: de procedurele know-how die verondersteld en/of getoond wordt. Vragen die je daarbij kunt stellen zijn: welke ‘practices’ laten gespreksdeelnemers zien met een oriëntatie op procedurele kennis en wat voor zicht wordt er gegeven op procedurele kennis die verondersteld wordt? Meer in het algemeen: welke methodes hanteren de experts om informatie over te dragen en hoe laten leken zien of en zo ja wat ze van de uitleg hebben begrepen. We gaan van start met inhoudelijke bijeenkomsten waarbij we de literatuur en de data verkennen. Vanaf week 4 gaat elke student aan de slag met een bepaald fenomeen in een of meer datasets. Op basis hiervan zullen de rest van de bijeenkomsten van blok 3 worden ingevuld met datasessies (voorbereid door studenten) en het bespreken van literatuur die aansluit bij de gekozen fenomenen. Gedurende blok 4 worden individuele bijeenkomsten met één van de docenten afgewisseld met plenaire bijeenkomsten waarin peer-feedback op elkaars werk centraal staat. Je sluit de cursus af met een schriftelijk rapportage in de vorm van een (publiceerbaar) onderzoeksartikel en een mondelinge presentatie. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
20 | Language Technology Project | LIX025M05 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze projectgebaseerde cursus gaan studenten aan de slag met een uitdaging op het gebied van natuurlijke taalverwerking. Een challenge is een praktische taak in NLP gerelateerd aan een bepaald onderzoeksonderwerp. De taak wordt meestal geleverd met datasets voor training, evenals een precieze evaluatiemetriek. Het is de bedoeling dat studenten zich vertrouwd maken met een gekozen onderzoeksonderwerp, een oplossing implementeren en het resultaat kritisch presenteren in een term paper. De cursus is een mix van lezingen, oefeningen en projectmatig werk. De focus van deze cursus ligt op deep learning (neurale netwerken) voor NLP. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
21 | Learning from Data | LIX016M05 | |||||||||||||||||||||||||||
Dit is een cursus over hoe modellen te leren van (grote hoeveelheden) data, met specifieke aandacht voor taaldata en Natural Language Processing (NLP) toepassingen. De cursus brengt een evenwicht theorie en praktijk, door zowel conceptuele als implementatie aspecten te behandelen. Dit is geen theoretische cursus over de wiskundige aspecten van leren, eerder een cursus gericht op het uitrusten van de studenten met praktische vaardigheden om machine learning experimenten uit te voeren, voortbouwend op een solide theoretische achtergrond. Theorie wordt behandeld tijdens de lezingen, die de belangrijkste kwesties en onderwerpen in verband met machinaal leren voor NLP, zoals de algemene instellingen van een leerexperiment, de belangrijkste algoritmen gebruikt in classificatie, zowel supervised als unsupervised (Naive Bayes, Decision Trees, SVM, KNN, lineaire regressie, perceptron, clustering), en het concept van feature en feature selectie. Ook evaluatiekwesties worden geïntroduceerd, zoals metriek, maar ook foutinterpretatie, om te begrijpen wat er fout gaat in theorie en praktijk (overfitting, hoeveelheid trainingsdata). Semi-gesuperviseerd leer technieken zoals leren op afstand actief leren en co-training worden ook besproken. We wijden ook twee volle weken aan de introductie van Neurale Netwerken en het werken ermee. Implementatie komt aan bod in de wekelijkse opdrachten, altijd gerelateerd aan de onderwerpen die in de les behandeld worden, die tijdens de Labs besproken en uitgewerkt worden. De studenten zullen leren om ML bibliotheken te gebruiken die Python van nature gebruiken, zoals NLTK en Scikit Learn. Voor de Neurale Netwerk-gerelateerde delen van de cursus, zullen we gebruik maken van de Keras en Gensim bibliotheken. Een laatste groter project zorgt ervoor dat zowel theorie als praktijk worden gebruikt om een werkend systeem op een echt (NLP) probleem. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
22 | Living Lab: Communication for Change | LCX014M10 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
23 | MA Thesis DH | LHU999M15 | |||||||||||||||||||||||||||
In the final stage of the master you will write a thesis which is defined as an argumentative and analytical study about a topic in the field digital humanities which is grounded in substantial research of literature and sources and based upon a solid scientific analysis by the student. In short, the thesis needs to meet all requirements of academic research. It comprises at least an introduction including relevant research questions, a theoretical and methodological framework , an analysis of empirical (source) material and a conclusion. In principle, students are free to choose the subject of the thesis. A Digital Humanities master thesis should be a minimum of 50 pages A4 and preferably up to/no more than 75 pages (20.000-30.000 words). A thesis is worth 20 ECTS (5 ECTS thesis preparation in Thesis lab (mandatory) + 15 ECTS thesis). | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
24 | Ma-scriptie CIW | LCX999M20 | |||||||||||||||||||||||||||
In de scriptie doet de student verslag van een zelfstandig opgezet en uitgevoerd onderzoek op het gebied van de CIW. In het verslag wordt het onderzoek geplaatst binnen het kader van het vakgebied, worden de gemaakte theoretische en methodische keuzes toegelicht en verantwoord, en wordt het eigenlijke onderzoek controleerbaar beschreven. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
25 | Ma-scriptie CIW: Communicatie & Educatie | LCX997M20 | |||||||||||||||||||||||||||
In de stage doen studenten ervaring op met de professionele praktijk van communicatiekundigen. Zij voeren binnen een maatschappelijke organisatie onder begeleiding onderzoekswerkzaamheden uit. Deze werkzaamheden kunnen als volgt worden gekenmerkt: - Ze hebben een projectmatig karakter en een duidelijk doel - Ze kunnen betrekking hebben op het ontwikkelen, analyseren, evalueren en aanpassen van communicatiebeleid, communicatieproducten en communicatieprocessen - Ze doen een expliciet beroep op binnen het master-programma centraal staande kennis en vaardigheden, i.h.b. onderzoeksvaardighede - Ze hebben betrekking op (een deelgebied van) de CIW, zoals organisationele communicatie, media en computercommunicatie - Ze worden begeleid door zowel een deskundige binnen de organisatie als een docent CIW | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
26 | Ma-scriptie CIW: Computercommunicatie | LCX998M20 | |||||||||||||||||||||||||||
In de stage doen studenten ervaring op met de professionele praktijk van communicatiekundigen. Zij voeren binnen een maatschappelijke organisatie onder begeleiding onderzoekswerkzaamheden uit. Deze werkzaamheden kunnen als volgt worden gekenmerkt: - Ze hebben een projectmatig karakter en een duidelijk doel - Ze kunnen betrekking hebben op het ontwikkelen, analyseren, evalueren en aanpassen van communicatiebeleid, communicatieproducten en communicatieprocessen - Ze doen een expliciet beroep op binnen het master-programma centraal staande kennis en vaardigheden, i.h.b. onderzoeksvaardighede - Ze hebben betrekking op (een deelgebied van) de CIW, zoals organisationele communicatie, media en computercommunicatie - Ze worden begeleid door zowel een deskundige binnen de organisatie als een docent CIW | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
27 | Ma-scriptie CIW: Gezondheidscommunicatie | LCX996M20 | |||||||||||||||||||||||||||
In de scriptie doet de student verslag van een zelfstandig opgezet en uitgevoerd onderzoek op het gebied van de CIW. In het verslag wordt het onderzoek geplaatst binnen het kader van het vakgebied, worden de gemaakte theoretische en methodische keuzes toegelicht en verantwoord, en wordt het eigenlijke onderzoek controleerbaar beschreven. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
28 | Ma-scriptie Informatiekunde | LIX999M20 | |||||||||||||||||||||||||||
De scriptie vormt de afronding van de maatschappelijke masteropleiding Informatiekunde. Studenten worden geacht zelfstandig een onderzoek op te zetten op het gebied van de Informatiekunde in relatie tot een Letterenprobleem, met name op het gebied van de computationele taalkunde, de historische en culturele informatiekunde, of de computercommunicatie. Studenten dienen dit onderzoek vervolgens zelfstandig uit te voeren. Zij kiezen een onderzoeksterrein, stellen een probleemstelling op en een benadering om het probleem te bestuderen. Het onderzoek wordt uitgevoerd onder begeleiding van een docent. De onderzoekswerkzaamheden monden uit in een verslag waarvoor de eisen van wetenschappelijke rapportage gelden. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
29 | Ma-stage CIW | LCX000M10 | |||||||||||||||||||||||||||
In de stage doen studenten ervaring op met de professionele praktijk van communicatiekundigen. Zij voeren binnen een commerciële of maatschappelijke organisatie onder begeleiding onderzoekswerkzaamheden uit. Deze werkzaamheden kunnen als volgt worden gekenmerkt: - ze hebben een projectmatig karakter en een duidelijk doel - ze kunnen betrekking hebben op het ontwikkelen, analyseren, evalueren en aanpassen van communicatiebeleid, communicatieproducten en communicatieprocessen - ze doen een expliciet beroep op binnen het master-programma centraal staande kennis en vaardigheden, i.h.b. onderzoeksvaardigheden - ze hebben betrekking op (een deelgebied van) de CIW, zoals organisationele communicatie, media en computercommunicatie. - ze worden begeleid door zowel een deskundige binnen de organisatie als een docent CIW | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
30 | Ma-stage CIW: Communicatie en Educatie | LCX901M10 | |||||||||||||||||||||||||||
In de stage doen studenten ervaring op met de professionele praktijk van communicatiekundigen. Zij voeren binnen een maatschappelijke organisatie onder begeleiding onderzoekswerkzaamheden uit. Deze werkzaamheden kunnen als volgt worden gekenmerkt: - Ze hebben een projectmatig karakter en een duidelijk doel - Ze kunnen betrekking hebben op het ontwikkelen, analyseren, evalueren en aanpassen van communicatiebeleid, communicatieproducten en communicatieprocessen - Ze doen een expliciet beroep op binnen het master-programma centraal staande kennis en vaardigheden, i.h.b. onderzoeksvaardighede - Ze hebben betrekking op (een deelgebied van) de CIW, zoals organisationele communicatie, media en computercommunicatie - Ze worden begeleid door zowel een deskundige binnen de organisatie als een docent CIW | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
31 | Ma-stage CIW: Computercommunicatie | LCX900M10 | |||||||||||||||||||||||||||
In de stage doen studenten ervaring op met de professionele praktijk van communicatiekundigen. Zij voeren binnen een maatschappelijke organisatie onder begeleiding onderzoekswerkzaamheden uit. Deze werkzaamheden kunnen als volgt worden gekenmerkt: - Ze hebben een projectmatig karakter en een duidelijk doel - Ze kunnen betrekking hebben op het ontwikkelen, analyseren, evalueren en aanpassen van communicatiebeleid, communicatieproducten en communicatieprocessen - Ze doen een expliciet beroep op binnen het master-programma centraal staande kennis en vaardigheden, i.h.b. onderzoeksvaardighede - Ze hebben betrekking op (een deelgebied van) de CIW, zoals organisationele communicatie, media en computercommunicatie - Ze worden begeleid door zowel een deskundige binnen de organisatie als een docent CIW | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
32 | Ma-stage CIW: Health Communication | LCX902M10 | |||||||||||||||||||||||||||
In de stage doen studenten ervaring op met de professionele praktijk van communicatiekundigen. Zij voeren binnen een maatschappelijke organisatie onder begeleiding onderzoekswerkzaamheden uit. Deze werkzaamheden kunnen als volgt worden gekenmerkt: - Ze hebben een projectmatig karakter en een duidelijk doel - Ze kunnen betrekking hebben op het ontwikkelen, analyseren, evalueren en aanpassen van communicatiebeleid, communicatieproducten en communicatieprocessen - Ze doen een expliciet beroep op binnen het master-programma centraal staande kennis en vaardigheden, i.h.b. onderzoeksvaardighede - Ze hebben betrekking op (een deelgebied van) de CIW, zoals organisationele communicatie, media en computercommunicatie - Ze worden begeleid door zowel een deskundige binnen de organisatie als een docent CIW | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
33 | Ma-stage Informatiekunde | LIX000M10 | |||||||||||||||||||||||||||
In de stage Informatiekunde dienen de studenten ervaring op te doen met de professionele ICT-praktijk. Dit kan gebeuren in de vorm van vooronderzoek, advisering, en/of implementatie van advies ten aanzien van ICT-producten, of in de vorm van het ontwikkelen en/of testen en evalueren van ICT-producten. Het is de bedoeling dat er in de stage-activiteiten een duidelijke relatie wordt gelegd met de vaardigheden en kennis die in de opleiding zijn verworven. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
34 | Multichannel Management | LIX023M05 | |||||||||||||||||||||||||||
Het college Multichannel Management introduceert verschillende theorieën die iets zeggen over kanaalkeuze, en wetenschappelijke studies die factoren aangeven die hierin een rol spelen. Het gaat vervolgens in op de vraag hoe theorieën over kanaalkeuze kunnen worden benut bij concrete vragen vanuit de maatschappij. Er is in dit college sprake van twee toepassingsgerichte foci. Een eerste toepassingsgerichte focus is de ‘multichannel management’ in de communicatie waarvoor overheidsinstanties in Nederland zich geplaatst zien, als er sprake is van een crisis. Sociale media nemen een belangrijke plaats in in deze media-mix. Sociale media beïnvloeden het werk van crisiscommunicatiedeskundigen. Burgers zijn nl. ook zelf actief op sociale media, bij crises. Overheidsinstanties zijn geïnteresseerd geraakt in de burgerbeleving na een crisis, en vragen zij zich af hoe ze deze het beste kunnen monitoren. Het monitoren van de burgerbeleving via sociale media vormt de tweede toepassingsgerichte focus van dit college. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
35 | Multimodale instructieve teksten | LCX060M10 | |||||||||||||||||||||||||||
In dit college onderzoeken studenten multimodale communicatie aan de hand van een corpus van instructieve teksten samengesteld uit tekst en beeld. Deze multimodale instructieve teksten (MITs) zijn in ons dagelijks leven en ook op het gebied van gezondheidscommunicatie en veiligheid alomtegenwoordig, denk bijvoorbeeld aan medicatiebijsluiters of ontruimingsplannen. MITs zijn complexe representaties van tekst en beeld waar gebruikers gemakkelijk mee moeten kunnen werken en zeker in de gezondheidscommunicatie zijn goede MITs van groot belang. Studenten in dit college zullen bepalen wat goede MITs zijn door (1) het beschrijven en analyseren van de complexiteit van een zelf samengesteld MIT corpus en (2) het ontwerpen en uitvoeren van een gebruikersstudie om de effectiviteit van (bepaalde aspecten van) MITs vast te stellen. In dit onderzoek staat het gebruik van tekst en beeld in termen van of productie en perceptie in MITs staat centraal. In deze module ontwikkelt de student: 1. zijn theoretische kennis van discourse in termen van tekst ontwerp en multimodaliteit aan de hand van het gebruik van instructieve teksten, 2. zijn vaardigheid in het leveren van originele en creatieve bijdragen aan de kennis op het gebied van multimodale communicatie, 3. zijn vermogen om onderzoekdata te analyseren, interpreteren en evalueren aan de hand van de wijze waarop waarheidsvorming en theorievorming aan verandering onderhevig zijn, 4. zijn vaardigheid om zelfstandig methoden en technieken toe te passen, op te zetten en uit te voeren in het onderzoek naar multimodale communicatie in instructieve teksten met het oog op de gebruikerscontext, 5. Zijn vermogen om modellen en coderingssystemen voor multimodale communicatie in multimodale instructieve teksten te interpreteren, te beoordelen, te verbeteren en op systematische wijze toe te passen op nieuwe data. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
36 | Natural Language Processing | LIX001M05 | |||||||||||||||||||||||||||
Deze cursus biedt een inleiding in de Natuurlijke-taalverwerking op een fundamenteel niveau. Verschillende fundamentele onderwerpen komen aan bod, zoals N-gram taalmodellen, Part-of-Speech tagging, Parsing, Neurale Netwerken for sequence modeling en sequence-to-sequence taken. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
37 | Ontwerp van Communicatietrainingen | LCX010M10 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze cursus bouw je een repertoire aan kennis en technieken op waarmee je professionals kunt begeleiden bij het versterken van hun mondelinge en schriftelijke vaardigheden. Hiertoe bestudeer je leer- en instructietheorieën en onderzoek op dit gebied. Ook oriënteer je je op de gangbare adviespraktijk en adviesliteratuur en verdiep je je inzicht in de communicatieve taken waarop de advisering betrekking heeft. Na een brede oriëntatie in blok 1 kies je in blok 2 voor een van de beschikbare specialisatierichtingen: schrijf- of presentatievaardigheden. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
38 | Research Seminar Information Science | LIX018M05 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze cursus nemen studenten deel aan het lopende onderzoekswerkgroep in taal- en communicatietechnologie - met stafleden en Ph.D. studenten. In de werkgroep brengen de deelnemers wekelijks verslag uit van hun onderzoeksactiviteiten. Daarnaast heeft de werkgroep "leesgroep"-sessies waarin recente boeken of onderzoeksartikelen worden bestudeerd. Tenslotte wordt de werkgroep vaak gebruikt voor try-out lezingen door stafleden en Ph.D.-studenten als voorbereiding op presentaties op conferenties. Van de studenten wordt verwacht dat zij deelnemen aan de discussies en de leesgroepsessies (er wordt van hen verwacht dat zij ten minste één keer discussieleider zijn voor een leesgroepsessie). Het concrete doel van de cursus voor de studenten is om na te denken over mogelijke onderwerpen voor hun MA-thesis. Tegen het einde van van de cursus wordt van de studenten verwacht dat zij een onderzoeksvoorstel formuleren en hun onderzoeksvoorstel presenteren in een 20 minuten durende presentatie in de werkgroep. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
39 | Semantic Web Technology | LIX002M05 | |||||||||||||||||||||||||||
In het eerste deel van de cursus wordt de motivatie voor het ontwikkelen van een "semantisch web" besproken, en worden verschillende XML-standaards en technieken voor het semantisch web behandeld. We gaan met name in op het gebruik van de Protégé Ontology editor, RDF, OWL and SPARQL. In het tweede deel van het college wordt in projectvorm een applicatie ontwikkeld op het gebied van de Letteren, die gebruik maakt van deze technieken. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
40 | Shared Task Information Science | LIX026M05 | |||||||||||||||||||||||||||
Studenten nemen in groepjes of individueel deel aan een "gedeelde taak". Gedeelde taken worden vaak georganiseerd als onderdeel van wetenschappelijke conferenties of workshops. Verschillende teams van onderzoekers dienen systemen in met het doel de gedeelde taak op te lossen. De resultaten van de verschillende deelnemers worden vergeleken en geanalyseerd. De gegevens worden meestal verstrekt door de organisatoren van de taak (trainingsgegevens, ontwikkelingsgegevens, testgegevens), evenals een zeer duidelijke taakbeschrijving, evaluatiecriteria en de taakvereisten en deadlines voor indiening. De studenten werken in groepen van ten minste twee en ten hoogste vier leden. De teams bestaan hoofdzakelijk uit studenten, maar kunnen ook PhD studenten en docenten omvatten. Nadat een bepaalde gezamenlijke taak is geselecteerd, worden wekelijks plenaire sessies georganiseerd waarin de voortgang wordt besproken. Aan het eind van de cursus dienen de studenten hun programma voor de gedeelde taak in, en dienen ze ook een verslag in. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
41 | Software and Data as Culture | LHU006M05 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
42 | Taal en tekstoptimalisatie | LCX062M10 | |||||||||||||||||||||||||||
Hoe stem je een tekst af op de smaak van je doelgroep? Hoe maak je een verhaal pakkend, levensecht, of juist neutraal of afstandelijk? Om zulke vragen te beantwoorden, zijn inzicht in de werking van taal en kennis van methoden om taalpatronen te analyseren en teksteffecten te meten onontbeerlijk. In deze cursus verdiep je je kennis aan de hand van een casus waar deze vragen zeer actueel zijn: nieuwscommunicatie. Door de opkomst van nieuwe media moeten de ‘ouderwetse’ kranten veel beter dan vroeger hun best doen om lezers te binden. Hedendaagse kwaliteitskranten worstelen met de vraag hoe ze het nieuws op aansprekende en prettig leesbare wijze kunnen presenteren zonder al te veel concessies te doen aan het journalistieke ideaal van objectiviteit en betrouwbaarheid. Hoe doen ze dat? Slagen ze in hun opzet? Als casus bestuderen we de narratieve journalistiek: een benadering die zowel bij journalisten als hun publiek snel aan populariteit wint. We gebruiken inzichten uit de tekst- en cognitiewetenschappen om ontwikkelingen te analyseren en effecten te verklaren. Het tweede deel van de cursus biedt ruimte voor zowel tekstanalytisch als experimenteel eigen onderzoek. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
43 | Thesis Lab | LHU007M05 | |||||||||||||||||||||||||||
In the Thesis Lab students will work on a project involving a digital corpus from within the Humanities, on which they build their thesis. They will start working on the design of their thesis, including the research question, a theoretical framework and a methodology plus a well-prepared data set. Students will be supervised during the Thesis Lab and they will take part in group discussion with the other students to discuss and learn from each other’s projects. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
44 | Understanding Digital Humanities | LHU008M05 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
45 | User Interface Evaluation | LIX024M05 | |||||||||||||||||||||||||||
De cursus zal zich richten op de belangrijkste benaderingen van de evaluatie van gebruikersinterfaces, met de nadruk op de bijdragen en beperkingen van elk. Via een reeks praktische opdrachten zullen de studenten de bestudeerde methoden moeten toepassen voor de evaluatie van verschillende interfaces. Dit zijn zowel methoden waarbij gebruikers betrokken zijn als methoden zonder gebruikers (analytische evaluatie). Uiteindelijk zal alles samenkomen in de grotere evaluatie van een echte interface voor het eindproject, mogelijk in opdracht van een echt bedrijf. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
46 | Vragenlijstontwerp | LCX035M10 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze cursus staat het leren ontwerpen en evalueren van gestandaardiseerde vragenlijsten centraal. In de sociale wetenschappen en in de professionele beroepspraktijk (en met name de gezondheidszorg) wordt veelvuldig gebruik gemaakt van vragenlijstonderzoek. Vanuit communicatiewetenschappelijk perspectief valt er echter aan formulering van vragen vaak nog veel te verbeteren. In dit vak komen aan de orde: (i) theorie over interactie tussen interviewer en respondent in gestandaardiseerde interviews, (ii) psychologische aspecten van vraagbeantwoording, (iii) verschillende vormen van gestandaardiseerde interviews en methoden voor evaluatie van vragenlijsten, (iv) de beroepspraktijk van vragenlijstontwikkeling. In de eerste helft van cursus leer je zelf een vragenlijst te optimaliseren en deze te evalueren door middel van verschillende pretestmethoden. We werken hierbij aan een vragenlijst die in de praktijk gebruikt wordt. In de tweede helft van de cursus voer je een kleinschalig experimenteel onderzoek uit waarbij verschillende vraagformuleringen of verschillende wijzen van respondent-werving systematisch met elkaar worden vergeleken. Dit experimenteel onderzoek vindt in principe plaats in het UMCG. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
47 | Work Placement DH | LHU000M10 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
48 | Writing: Context, Process and Text | LLS025M10 | |||||||||||||||||||||||||||
Written communication is an unique characteristic of the human species. Writing is a lifelong skill that equips us with communication and thinking skills and it is an fundamental skill for our participation in society. In this course writing will be looked at from different theoretical perspectives. Sociocultural, cognitive and linguistic approaches to the study of writing contexts, writing processes and texts will be discussed. Lectures, presentations and discussions will introduce the participants into theories, methods and current issues in writing research. In a series of practicals students will get acquainted with tools and technologies for the elicitation, registration and analysis of writing data. Students will conclude the course with a small-scale empirical study. The tentative syllabus of the course is outlined below. Topics for lectures and presentations include: theoretical approaches to writing, writing in the real world, cognitive and psycholinguistic models of writing, connections between writing, speaking and reading, technologies for writing, writing development, multilingual writing, writing education, characteristics of writers, and assessing writing. Topics for practicals include ethnography of writing, think-aloud protocols, key-stroke logging, revision analysis, text analysis, questionnaires, and assessment techniques. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||