Hieronder staan het programma en de vakomschrijvingen van Open Colleges Klik op de naam van een vak in een schema om naar de omschrijving te gaan.
» Jaar 1 | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
semester I a | verplicht | THB1-CM1 | Concepten en Methoden 1 | Engels | 7.5 | 6 | |
verplicht | THB1-JHSP | Jodendom | Engels en Nederlands | 7.5 | variabel | ||
verplicht | THB2-CCR | Christendom van Constantijn-Reformatie | Engels | 7.5 | 6 | ||
verplicht | THB2-CM2 | Concepten en Methoden 2 | Engels | 7.5 | 6 | ||
verplicht | THB2-GR1 | Grieks 1 | Nederlands | 7.5 | 8 | ||
verplicht | THMIN-ANTH | Anthropology: an Introduction | Engels | 7.5 | variabel | ||
verplicht | THMIN-RTP | Rituals in Theory and Practice | Engels | 7.5 | variabel | ||
keuze | THB1-HEB1 | Hebreeuws 1 | Nederlands | 7.5 | 6 | ||
keuze | THB2-ARA1 | Koranisch Arabisch 1 | Nederlands | 7.5 | 6 | ||
keuze | THMIN-SASR | Spirituality and Secular Religion | Engels | 7.5 | 3 | ||
semester I b | verplicht | THB2-CRP | Christendom van Reformatie tot heden | Engels en Nederlands | 7.5 | 6 | |
verplicht | THB2-GR2 | Grieks 2 | Nederlands | 7.5 | 8 | ||
verplicht | THB2-TAW | De Tekst Ontwaakt | Engels | 7.5 | 6 | ||
verplicht | THMIN-LRAA | Law and Religion | Engels | 7.5 | variabel | ||
verplicht | THMIN-RSP | Religion, Space and Place | Engels | 7.5 | 6 | ||
keuze | THB1-AR | Antropologie van Religie | Engels | 7.5 | 6 | ||
keuze | THB1-HEBBI | Hebreeuwse Bijbel en Antiek Jodendom | Engels | 7.5 | 6 | ||
keuze | THB1-HEB2 | Hebreeuws 2 | Nederlands | 7.5 | 6 | ||
keuze | THB2-ARA2 | Koranisch Arabisch 2 | Nederlands | 7.5 | 6 | ||
keuze | THB2-CRD | Christianity and Religious Diversity | Engels | 7.5 | 3 | ||
keuze | THMIN-HB | Hindoeïsme en Boeddhisme | Engels | 7.5 | 6 | ||
keuze | THMIN-TSI | The Sacred Image | Engels | 7.5 | variabel | ||
keuze | THMPSPRE5 | Psychopathologie en religie | Nederlands | 5 | variabel | ||
semester II a | verplicht | THB1-OTE | Exegese Oude Testament | Nederlands | 7.5 | 6 | |
verplicht | THB2-NTE | Exegese Nieuwe Testament | Nederlands | 7.5 | 6 | ||
verplicht | THB2-RMPC | Religie, Media en Populaire Cultuur | Engels | 7.5 | 6 | ||
verplicht | THB2-RP | Religie en Politiek | Engels | 7.5 | 6 | ||
keuze | THB1-CHSP | Christendom | Engels | 7.5 | 6 | ||
keuze | THB1-SSR | Psychologie en Sociologie van Religie | Engels | 7.5 | 6 | ||
semester II b | verplicht | THB12-IHSP | Islam | Engels | 7.5 | variabel | |
verplicht | THB2-PRES | Ethiek en Secularisatie | Engels | 7.5 | 6 | ||
keuze | THB1-NT | Nieuwe Testament | Nederlands | 7.5 | 6 | ||
keuze | THB1-PHILR | Religie en filosofie | Engels | 7.5 | variabel |
1 | Anthropology: an Introduction | THMIN-ANTH | |||||||||||||||||||||||||||
Anthropology, as understood here, deals with humans as social and cultural beings. Humans everywhere organize themselves, thereby giving rise to various forms of social structures which anthropologists study under headings like kinship, age, gender, caste or class. Such structures are expressed, reproduced and modified in ritual processes. Further, humans not only arrange themselves into groups of various kinds but also devise rules that are supposed to regulate social life. In addition, they create an ideal vision of their society in the shape of religious beliefs and cosmologies. Anthropologists study and compare how all this is achieved – and contested – around the globe, in the present as well as through history. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
2 | Antropologie van Religie | THB1-AR | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
3 | Christendom | THB1-CHSP | |||||||||||||||||||||||||||
Deze collegereeks geeft een overzicht van de geschiedenis van het christendom van de late oudheid tot heden. De nadruk ligt hierbij op het spanningsveld tussen de wereldgodsdienst die het christendom is en het lokale karakter ervan: hoe het christendom in elke context een eigen uitwerking kreeg en hoe dit leidde tot vele 'christendommen'. Er worden verschillende onderwijsvormen gehanteerd:
| |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
4 | Christendom van Constantijn-Reformatie | THB2-CCR | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
5 | Christendom van Reformatie tot heden | THB2-CRP | |||||||||||||||||||||||||||
De ontwikkelingen binnen het christendom vanaf ca. 1550-2000 met een focus op de relatie tussen het christendom en een diversiteit aan culturele contexten. In de loop van de cursus worden enkele belangrijke verschuivingen in de westerse cultuur, zoals de opkomst van de (radicale) Verlichting, de ontwikkeling van de wetenschap, de impact van de wereldoorlogen en het proces van globalisering, besproken. Maar ook de ontwikkeling van het katholicisme, de orthodoxie en het protestantisme in andere culturele contexten, zoals in Oost-Europa of in het wereldwijde zuiden, wordt bestudeerd. Om de ontwikkelingen in een groter kader te plaatsen, omvat de cursus een inleiding tot belangrijke concepten. Een verscheidenheid aan teksten en beelden uit de periode zullen dienen als bronnen om te oefenen bij de interpretatie van bronnen in hun historische context. In week 50 is er een excursie (waarschijnlijk naar Keulen), waarover in subgroepen presentaties worden gehouden en papers worden geschreven. Inhoudelijk kunnen die ook betrekking hebben op de periode van Constantijn tot aan de Reformatie. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
6 | Christianity and Religious Diversity | THB2-CRD | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
7 | Concepten en Methoden 1 | THB1-CM1 | |||||||||||||||||||||||||||
Deze cursus is een introductie op de geschiedenis van het vak religie studies, de belangrijkste disciplines en methoden binnen dit vak. 'Sinds het ontstaan van dit vakgebied in de 19de eeuw, is Religie' begrijpen en verklaren in al haar variaties en facetten het doel geweest. Religie is een belangrijke factor in cultuurgeschiedenis en is voor grote groepen mensen wereldwijd een belangrijke bron voor het vormgeven van identiteiten. Maar wat is 'religie' nu precies? En wat is de relatie van religie tot 'geloof', 'spiritualiteit' etc? Hoe wordt religie beoefend? Hoe maakt het onderdeel uit van het dagelijkse leven? Deze cursus gaat in op dit soort vragen, waarbij verschillende disciplines en benaderingen langskomen aan de hand van verschillende casussen. Studenten zullen kennis maken met kern- concepten in de studie van religie zoals gender theorie, post-colonialisme, tekst, authoriteit, cultuur, discours, materialiteit, etc..Door middel van kleine opdrachten wordt toegewerkt naar het ontwikkelen van een onderzoeksvraag als eerste kennismaking met de onderzoekscyclus. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
8 | Concepten en Methoden 2 | THB2-CM2 | |||||||||||||||||||||||||||
Deze cursus focust op de begripsproblemen omtrent het opzetten en uitvoeren van onderzoek, en op de methodologische vaardigheden om onderzoek te kunnen doen. De belangrijkste benaderingen van dataverzameling worden uiteengezet, alsook de theorie en geschiedenis van de sociale wetenschappen. Voorbeelden uit onderzoek zullen worden gebruikt. Daarnaast oefenen de studenten met het verzamelen van data aan de hand van verschillende methoden. Deze methoden worden in andere vakken toegepast. Om uitdagingen inherent aan onderzoek concreet te maken, lezen de studenten een historische onderzoeksmonografie en schrijven ze er een essay over. De eindopdracht is gebaseerd op de individuele opdrachten, een essay over een historische onderzoeksmonografie en een sociaalwetenschappelijke onderzoeksrapport. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
9 | De Tekst Ontwaakt | THB2-TAW | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
10 | Ethiek en Secularisatie | THB2-PRES | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
11 | Exegese Nieuwe Testament | THB2-NTE | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
12 | Exegese Oude Testament | THB1-OTE | |||||||||||||||||||||||||||
In de vorm van een gecombineerd hoor-/werkcollege oefenen we ons met behulp van exegetische opdrachten en secundaire literatuur in de primaire benaderingen en tools van het exegetisch onderzoek van het Oude Testament. Exemplarisch zullen enkele teksten diepgaand geanalyseerd en geïnterpreteerd worden. In een werkstuk wordt geoefend om schriftelijk verslag te doen van de uitleg van één tekst. Door middel van zelfstudie wordt inzicht verworven op het gebied van de compositie en het ontstaan van de oudtestamentische geschriften. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
13 | Grieks 1 | THB2-GR1 | |||||||||||||||||||||||||||
In de vorm van een werkcollege met aanwezigheidsplicht en opdrachten worden de eerste beginselen van de Griekse grammatica behandeld aan de hand van hoofdstuk 1-18 van het cursusboek Mouseion en door gebruik te maken van het programma Bibleworks. Doordat elk onderdeel van de cursus voortbouwt op het voorafgaande leert de student het belang van regelmatige studie. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
14 | Grieks 2 | THB2-GR2 | |||||||||||||||||||||||||||
In de vorm van een werkcollege met aanwezigheidsplicht en opdrachten wordt de kennis van de Griekse taal uitgebreid aan de hand van hoofdstuk 19-36 van het cursusboek Mouseion en door gebruik te maken van het programma Bibleworks. Doordat elk onderdeel van de cursus voortbouwt op het voorafgaande leert de student het belang van regelmatige studie. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
15 | Hebreeuws 1 | THB1-HEB1 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze module en de daaraan gekoppelde module Hebreeuws 2 verwerft u een basiskennis van de grammatica en woordenschat van het Bijbels Hebreeuws. Met behulp van deze kennis en enkele hulpmiddelen verwerft u zich geleidelijk de vaardigheid van het lezen van de Hebreeuwse Bijbel. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
16 | Hebreeuws 2 | THB1-HEB2 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze module en de daaraan gekoppelde module Hebreeuws 1 verwerft u een basiskennis van de grammatica en woordenschat van het Bijbels Hebreeuws. Met behulp van deze kennis en enkele hulpmiddelen verwerft u zich geleidelijk de vaardigheid van het lezen van de Hebreeuwse Bijbel. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
17 | Hebreeuwse Bijbel en Antiek Jodendom | THB1-HEBBI | |||||||||||||||||||||||||||
Deze collegereeks maakt de studenten bekend met de academische studie van de Hebreeuwse Bijbel, vroeg-joodse teksten, de Dode Zeerollen en rabbijnse geschriften, alle in de context van de rijke en fascinerende wereld van het Midden-Oosten en het Middellandse Zeegebied, waar zij hun oorsprong hebben. Deze collegereeks behandelt grosso modo de periode tussen de 15e eeuw v.C., vanaf de late Bronstijd en de opkomst van het latere Israël, en de 7e eeuw n.C. We schenken aandacht aan de historische en culturele context waarbinnen het ontstaan van ideeën, teksten en hun veranderende interpretaties kunnen worden begrepen: Egyptische, Assyrische, Babylonische, Perzische, Griekse dan wel Romeinse cultuur. We bestuderen tevens veel teksten die buiten de canon van de Bijbel en de rabbijnse geschriften vallen, bijvoorbeeld inscripties en papyrussen, de Dode Zeerollen of andere teksten die niet in de Westerse canon terecht zijn gekomen. Ook afbeeldingen en iconografie worden meegenomen. Zoals alle vakken op universitair niveau, is dit vak gebaseerd op de onderzoeksexpertise van de docent. Natuurlijk kan het vakgebied op verschillende manieren worden benaderd. De specifieke benadering van dit vak is bedoeld om de onderzoeksmentaliteit van de studenten te bevorderen en hen te laten realiseren dat er niet één volledige waarheid bestaat. Kennis wordt vergaard door het verkennen van specifieke vragen en het leren van deze ervaringen. In dit vak zijn de oefeningen toegespitst op het kritisch lezen, samenvatten en onderbouwd bevragen van teksten. De colleges bieden een interpretatiekader, een platform voor discussie en ruimte voor zelfstandige synthese. Deze collegereeks omvat tevens een cursus academisch schrijven ter voorbereiding op een te beoordelen artikelrecensie van 1200 woorden. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
18 | Hindoeïsme en Boeddhisme | THMIN-HB | |||||||||||||||||||||||||||
De collegereeks onderzoekt de historische oorsprong en ontwikkeling van het hindoeïsme en boeddhisme. De nadruk ligt op de regionale contexten en het bespreken van de relatie tussen religie in theorie en religie in de praktijk. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
19 | Islam | THB12-IHSP | |||||||||||||||||||||||||||
Deze collegereeks geeft een overzicht van de geschiedenis van het islamitisch denken vanaf ongeveer 600 n.C. tot heden, met nadruk op de praktische beoefening van de islam en zijn verankering in het dagelijks leven in verschillende culturele contexten. Studenten krijgen basiskennis van de inhoud van de Koran (in vergelijking met de Bijbel) en van de debatten over gezag binnen de islamitische traditie. Bijzondere nadruk ligt op de hedendaagse geloofsbeoefening en de uitdagingen die moslims tegenkomen in verschillende samenlevingen. Ook worden de continuïteiten en discontinuïteiten tussen de ontstaansperiode en de klassieke periode behandeld, en wordt gekeken naar wat een steekproef van hedendaagse moslims als hun traditie ziet. Daarnaast wordt enige aandacht besteed aan de verscheidene ‘islamitische’ antwoorden op de moderniteit in de vorm van bijvoorbeeld migratie, kolonialisme, verstedelijking, industrialisering enzovoort. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
20 | Jodendom | THB1-JHSP | |||||||||||||||||||||||||||
Religie en etniciteit, traditie en geschiedenis, het geheel en de delen, eenheid en verscheidenheid, stroming en context, geloof en praktijk, idee en ritueel: dit zijn enkele vormen van dialectiek die het Jodendom uitleggen. De oudste van ’s werelds monotheïstische godsdiensten heeft sinds de Grieks-Romeinse oudheid geleefd in de schaduw van zijn nakomelingen, het Christendom en de Islam. Er is geen betere ingang voor het begrijpen van religie en zijn rol in de samenleving in het Westen dan een studie van het Jodendom die gevoel heeft voor de geschiedenis. In deze module beginnen we dit rijke onderwerp met een reeks historische en thematische karakteristieken die cruciale aspecten onthullen van de religie zoals deze wordt gepraktiseerd, met de vorming in het verleden en met de historische ontwikkeling ervan, dus: I. Jodendom als een geleefde religie a. Tijd in heilig vooruitzicht: geschiedenis en de Joodse kalender b. Baruch Atta, Adonai Eloheinu ...: familie, gemeenschap en dagelijkse praktijk II. De formatieve perioden in het jodendom a. Bijbel en Eerste Tempel: mensen, land, vreemdelingen b. Tweede Tempel: Grieks-Romeinse omwentelingen en Christenen c. Rabbijnse wijsheid en relaties met Christenen en Moslims III. Antwoorden op de Europese Verlichting en nationalisme a. Emancipatie, assimilatie en denominaties b. Racistisch antisemitisme, een Joodse staat en de nieuwe diaspora Zoals alle vakken op universitair niveau, is dit vak gebaseerd op de onderzoeksexpertise van de docent. De specifieke benadering van dit vak is bedoeld om de onderzoeksmentaliteit van de studenten te bevorderen. Kennis wordt vergaard door het verkennen van vragen. In dit vak zijn de oefeningen toegespitst op het kritisch lezen, samenvatten en bevragen van teksten. De colleges bieden een interpretatiekader, een platform voor discussie en ruimte voor zelfstandige synthese. In de schrijflessen leren studenten een samenhangend academisch essay samenstellen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
21 | Koranisch Arabisch 1 | THB2-ARA1 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze module en de daaraan gekoppelde module Koranisch Arabisch 2 leert de student eerst het Arabische schrift te lezen en te schrijven en verwerft de student vervolgens een basiskennis van de grammatica en woordenschat van het Koranisch Arabisch. Met behulp van deze kennis en enkele hulpmiddelen verwerft de student zich geleidelijk de vaardigheid van het lezen van passages uit de Koran in de Arabische taal. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
22 | Koranisch Arabisch 2 | THB2-ARA2 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze module en de daaraan gekoppelde module Koranisch Arabisch 1 verwerft de student een basiskennis van de grammatica en woordenschat van het Koranisch Arabisch. Met behulp van deze kennis en enkele hulpmiddelen verwerft de student zich geleidelijk de vaardigheid van het lezen van passages uit de Koran in de Arabische taal. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
23 | Law and Religion | THMIN-LRAA | |||||||||||||||||||||||||||
Anthropologists have long been concerned with social order and the institutions, persons, and forms of authority that contribute to its maintenance (or, indeed, its disruption). This has led to a longstanding ethnographic interest in both religion and law. While early anthropologists debated whether or not stateless societies could be said to ‘have’ law, today’s legal anthropologists are more likely to study the interaction of normative regimes, including religious practices, which may be independent, mutually reinforcing, or even at odds with state-backed law. This course introduces students to the anthropological overlap of law and religion, with a particular focus on the rise of human rights discourse in both scholarly and popular circles. Beginning with theoretical questions concerning the foundations of human rights, their global applicability, and the meaning of ‘human’, we will move on to discuss case studies centred on the right to religious freedom; gendered bodies and religious obligation; and the use of rights-based rhetoric to challenge liberal politics. By examining the interaction of law and religion, we will explore such themes as doubt, certainty, and faith; the question of universal versus relative values; and the constraining (and liberating) effects of legal language, particularly as these issues relate to the study of religion. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
24 | Nieuwe Testament | THB1-NT | |||||||||||||||||||||||||||
Deze collegereeks behandelt de vroegste christelijke geschriften en bestudeert deze in hun oorspronkelijke culturele contexten om de succesvolle opkomst van het christendom in de klassieke, Grieks-Romeinse wereld te verklaren. Ook om te begrijpen welke culturele en/of religieuze betekenis deze geschriften nog altijd hebben, is het van belang ze te contextualiseren, alvorens ze te de- en recontextualiseren voor de 21e eeuw. Deze module kent drie lijnen, met een hoorcollege van 2 uur voor elke lijn: (1) De eerste lijn geeft een literair overzicht van de veelzijdige nieuwtestamentische brieven, die het netwerk-karakter, de diversiteit en de eenheid van het vroege christendom tonen. (2) De tweede lijn exploreert de nieuwtestamentisch evangeliën, vergelijkt deze met het genre van de Grieks-Romeinse biografie en bestudeert van elk het eigen oogmerk aan de hand van de Grieks-Engelse samenvatting van de evangeliën van Aland. (3) De derde lijn richt zich op de bredere vroegchristelijke context door niet-kanonieke evangeliën mee te nemen en aandacht te besteden aan de vroegste christelijke interpretaties van het Evangelie van Johannes. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
25 | Psychologie en Sociologie van Religie | THB1-SSR | |||||||||||||||||||||||||||
Hoe, waarom en wanneer praktiseren en beleven mensen religie en spiritualiteit? Verschillende sociale wetenschappen, waaronder de psychologie en de sociologie, buigen zich over deze vraag. In deze cursus ontdekken we welke theorieën psychologen en sociologen ontwikkeld hebben, en nog ontwikkelen, om religieuze en spirituele fenomenen te beschrijven en te verklaren. Daarbij besteden we ook aandacht aan hoe die theorieën tot stand komen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
26 | Psychopathologie en religie | THMPSPRE5 | |||||||||||||||||||||||||||
Psychopathologie; (godsdienst)psychologische theorievorming rond de verhouding van geestelijke gezondheid en religie. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
27 | Religie en filosofie | THB1-PHILR | |||||||||||||||||||||||||||
Deze collegereeks laat studenten kennismaken met filosofie als werktuig voor religie-analyse. (1) De collegereeks laat de studenten eerst kennismaken met fundamentele vragen in de filosofie. Een basale introductie in de ethiek maakt ervan deel uit (2) Daarna richten wij ons op een aantal grote discussies in de godsdienstfilosofie, zoals het probleem van het kwaad, leven na de dood en de diversiteit van religies. (3) Parallel met de filosofiecolleges wordt een introductie aangeboden in de ‘informele logica’, de kunst van het argumenteren. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
28 | Religie en Politiek | THB2-RP | |||||||||||||||||||||||||||
In deze module maken de studenten kennis met de kritische studie van religie en politiek. De module begint met een algemeen overzicht van deze concepten en neemt de studenten vervolgens mee door een historisch overzicht van de oudheid tot de moderne tijd, waarbij wordt gekeken naar de ontwikkeling van deze concepten, hun toepassing en de manier waarop ze worden begrepen in verschillende contexten, en de machtsdimensies die een rol spelen bij de manier waarop deze categorieën worden gedefinieerd en toegepast door verschillende partijen in het hele politieke spectrum. Deze discussies worden georganiseerd rond vier kernthema’s: burgerschap, individualiteit en het gevoel ergens bij te horen; de staat, democratie en secularisme; conflict en vredesopbouw; en de wereldwijde burgermaatschappij en burgeractivisme. Deze thema’s worden geanalyseerd binnen verschillende historische, culturele, politieke, religieuze en geografische contexten, met de verplichte literatuur als leidraad. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
29 | Religie, Media en Populaire Cultuur | THB2-RMPC | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
30 | Religion, Space and Place | THMIN-RSP | |||||||||||||||||||||||||||
Deze cursus behandelt de ruimtelijke dimensies van religies en het religieuze aspect van plaatsen. Een reeks lezingen onderzoekt de rol van ruimte en plaats in religieuze tradities en gemeenschappen, analyseert religieuze activiteit (met name rituelen) in ruimtelijke contexten. Deze cursus behandelt vragen zoals: - Wat wordt als een 'heilige ruimte' beschouwd? - Wat maakt een 'ruimte' heilig? - Hoeveel soorten van 'heilige ruimte' kunnen we detecteren? - Hoe 'seculier' en 'heilig' zijn met elkaar verweven in dezelfde 'ruimte'? - Hoe is het netwerk van heilige locaties, en wat zijn de effecten van deze netwerken op de ruimte en religieuze praktijk? Heilige locaties zullen worden geanalyseerd aan de hand van casestudies uit het verleden en het heden tussen religies. 'Heilige ruimte' is een grote categorie, waaronder (1) materiële architectuur, (2) natuurlijk landschap, (3) ingebeelde / visionaire plaatsen, (4) cyberruimtes en (5) lichaamskaarten. Elke week zal een of meer van deze soorten 'heilige ruimte' worden gefocust, en ook privotaaltheoretici worden geïntroduceerd in de ontwikkeling van de 'spatial turn' in de geesteswetenschappen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
31 | Rituals in Theory and Practice | THMIN-RTP | |||||||||||||||||||||||||||
The first part of the course will focus on different theoretical approaches to the study of ritual. Students will intensively engage with some of the main theoretical perspectives they present and discuss in class. The second part will consist in the preparation and execution of a small case study. With regard to a particular case the students select (based on an empirical inquiry, media or literature research), they will be asked to develop research questions they will investigate then with reference to their chosen case. The third part will deal with the results of and reflection on this case study. The students are asked to write and present a short report in which they are asked to describe their research in a structured way, reflect on the process as well as on the findings and shall attempt a preliminary analysis by referring to some of the theories discussed earlier. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
32 | Spirituality and Secular Religion | THMIN-SASR | |||||||||||||||||||||||||||
“I’m spiritual, but not religious” — that is what many people today respond when they are asked about their religious ideas and values. If we look closer at what this spirituality entails, we often find convictions about a higher meaning of life, about the place of the human being in the cosmos, about the sacredness of the world, about hidden powers in nature, and about modern physics and biology as not conflicting with spiritual experience. In this course, we will reconstruct the genealogy of these ideas and practices, which have emerged from a philosophical, religious, scientific, and allegedly “secular” setup during the nineteenth and early twentieth centuries. We will trace the impact of these discourses on new spiritual practices from the 1950s through today. Such practices include nature-based spiritualities, Paganism, astrology, shamanism, and related currents that have sometimes — and misleadingly — been called “New Age.” | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
33 | The Sacred Image | THMIN-TSI | |||||||||||||||||||||||||||
Wat maakt een kunstwerk "religieus"? Hoe werken religieuze kunst "werken"? Deze cursus introduceert de studie van visuele kunst in religie door de lens van iconografie, functie en gebruik. U leert de verschillende en soms concurrerende beoogde functies van een breed scala aan religieuze beeldende kunst in religies en tijdsperioden te identificeren en te analyseren. Voorbeelden zijn voornamelijk afkomstig uit het jodendom en het christendom, maar er worden gespecialiseerde lezingen aangeboden in aspecten van boeddhistische en islamitische beeldende kunst. Na een inleiding tot theoretische en methodologische kwesties die op het spel staan bij de analyse van het onderwerp, is de module georganiseerd rond de volgende thema's: de mogelijkheid om het goddelijke te visualiseren; aniconisme en iconoclasme; cultisch gebruik van afbeeldingen in verschillende culturele contexten; devotioneel gebruik van afbeeldingen; afbeeldingen en de interpretatie van heilige teksten; religieuze beelden en politieke macht; en musealisering van sacrale kunst. Hoewel ze niet bedoeld zijn om een uitgebreide geschiedenis van religieuze kunst te bieden, noch om alle hedendaagse benaderingen van religie en kunst te introduceren, stellen deze eenheden de student in staat om gedeelde en contrasterende religieuze gebruiken van beeldende kunst op een transdisciplinaire manier te identificeren, en om deze benaderingen specifieke werken toe te passen . Excursies zullen ons in staat stellen om zowel belangrijke werken te onderzoeken, als om het belang van ruimtelijke context (en) voor de interpretatie van de betekenis en functies van individuele werken te onderzoeken. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||