1 | Beyond Antiquity: Architecture 400-1400 | LKX017P05 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. B.T. Mager | Docent(en) | | Onderwijsvorm | excursie, hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
2 | Beyond Antiquity: Visual Arts 400-1400 | LKX018P05 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. J.L. de Jong | Docent(en) | dr. J.L. de Jong | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 | Opmerkingen | 80% aanwezigheidsplicht en actieve deelname tijdens de werkcolleges. |
|
| terug naar boven |
|
3 | Blurring Boundaries: A&U 1914- now | LKX019P05 |
“The built product of modernization is not modern architecture but Junkspace” (Rem Koolhaas 2002). Dit college behandelt de toonaangevende architectuur en stedenbouw sinds ca. 1914; nadruk ligt op ontwerpers, bouwwerken, ensembles en teksten/traktaten die tot de internationale canon van de Architectuurgeschiedenis zijn gaan behoren. Ze worden bestudeerd met het oog op de relaties tussen hun type/plattegrond/verschijningsvorm en de maatschappelijke functies en/of idealen waarvoor ze werden ontworpen en (niet altijd) gerealiseerd. Na de hoogtijdagen van het modernisme, hebben fenomenen als privatisering en globalisering geleid tot een ontwerparsenaal dat tegenwoordig uiterst divers en internationaal van aard is. Ofschoon het accent op West-Europa en de VS ligt, zullen ook relevante ontwikkelingen buiten die regio’s de revue passeren. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. A.M. Martin | Docent(en) | dr. A.M. Martin | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | presentatie, schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Opmerkingen | 80% aanwezigheidsplicht en actieve deelname tijdens de colleges. Eenmalig semblok wijziging ivm Corona en de excursie |
|
| terug naar boven |
|
4 | Blurring Boundaries in Art 1914 - now | LKX020P05 |
|
|
| terug naar boven |
|
5 | Chaucer | LEO006P05 |
Geoffrey Chaucer is the most widely studied medieval English writer. His works, composed in the second half of the fourteenth century, reflect and inflect existing English and European literary traditions. French, Italian, and classical influences shimmer through Chaucer’s poems, which engage with an almost encyclopaedic range of topics and interests. Chaucer’s own life is exceptionally well-documented, and his many public roles and jobs offer a window on the social, political, and literary culture of late-medieval London, England, and Europe. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | Prof. S.I. Sobecki | Docent(en) | P.J. Outhwaite, PhD.Prof. S.I. Sobecki | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | essay, schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | None | Opmerkingen | 80% Compulsory attendance in seminars. This module follows on from English Literature until 1550 and prepares students for the optional modules in medieval literature in the second and third years. This module can be taken as an elective and/or Open Course Unit. Major students take precedence. |
|
| terug naar boven |
|
6 | C&L 1: Text en Context | LEU045P05 |
Deze module is gericht op de complexe wederzijdse relatie tussen literaire teksten en de wereld buiten de tekst. We bediscussiëren dus niet alleen hoe teksten worden gevormd door hun maatschappelijke en historische contexten, maar ook hoe literatuur vorm kan geven aan maatschappelijke en politieke werkelijkheden. De verbindende factor die ten grondslag ligt aan het college is de relatie tussen literatuur en morele complexiteit in het moderne Europa. Waarom is (Europese) literatuur altijd zo gefascineerd door het kwaad of door dubieuze of controversiële personages? Is het daarom dus ´verkeerd´ wanneer een tekst de lezer dwingt te sympathiseren met slechteriken of antihelden? Wat is het verband tussen sympathie, empathie, en morele oordelen? Door in te gaan op deze vragen, zullen we onderzoeken hoe verhalen (in verschillende media) kunnen leiden tot een beter begrip van de wereld waarin we leven. Om deze vragen te beantwoorden, zullen we een selectie van belangrijke werken uit de Europese literatuur, vanaf de 19e eeuw tot nu, analyseren door middel van close reading. Naast literatuur zullen we ook relevante voorbeelden uit de beeldende kunst, muziek en film bestuderen. Op deze manier zullen studenten vertrouwd raken met de meest recente kritische en theoretische instrumenten om cultuur in relatie tot de maatschappelijke en politieke context te analyseren. Kort video introductie: zie https://www.youtube.com/watch?v=Zo2M4Q2TtH0. |
|
| terug naar boven |
|
7 | C&L 2: Narratieve Ruimte in Mod. Europa | LEU046P05 |
Midway along the journey of our life,
I woke to find myself in a dark wood,
for I had wandered off from the straight path.
These opening lines to Dante’s classic 14th century work The Divine Comedy show us that narratives of space have long been linked to the human experience of orienting ourselves and making sense of our lives and the world in which we live. Yet, if space is often thought of as something obvious and unremarkable, it is in fact thought about and experienced very differently in different places and times.
The aim of this course is to explore space as a fundamental category of human experience, and more specifically, how space is reflected and represented in particular ways in contemporary (primarily) European culture. By concentrating on the ubiquitous cultural distinction between urban and rural spaces, we will explore how understandings of space are shaped by culture, and how understandings of space impact on culture in turn. By engaging with leading theoretical approaches and scholars in the humanities and social sciences from literary geography to ecocriticism and postcolonial studies, students will be exposed to a wide range of analytical tools that help us to understand the role of space in contemporary literature and film.
We will explore “the spatial turn” and why space has emerged as a priority for writers, cultural producers and scholars from the mid-twentieth century. Furthermore, we will consider the relationship of space in general and the urban-rural divide in particular with relations of powers. Likewise, students will analyse how culture reveals that seemingly innocuous spatial concepts – north, south, east, west, centre, periphery, wilderness and indeed urban and rural – are anything but. Rather, we will explore how they contain all kinds of meanings connected to mapping in its broader sense of navigating and narrating our social world. |
|
| terug naar boven |
|
8 | Classics: a problematic heritage | LQX050B10 |
|
|
| terug naar boven |
|
9 | Classics: a problematic heritage | LQX049B05 |
|
|
| terug naar boven |
|
10 | Cultuur en Vertalen | LEU048B10 |
In dit onderdeel staat de ontwikkeling van twee vaardigheden centraal: (1) beheersing van het Nederlands op hoog niveau; (2) inzicht in verschillende vormen van interculturele communicatie. (1) Wie zich wil toeleggen op vertalen moet in de eerste plaats zijn of haar moedertaal tot in de finesses beheersen. Zo moeten vertalers over een breed repertoire beschikken om de gewenste boodschap effectief en op een manier die optimaal is aangepast aan de doelgroep over te brengen. Dit houdt ook in dat ze in staat moeten zijn om snel te analyseren hoe teksten van uiteenlopende genres zijn opgebouwd. (2) Vanzelfsprekend dient een goede vertaler ook een scherp oog te hebben voor de cultuur waarin een tekst is geworteld. Iedere cultuur heeft immers zijn eigen conventies en tradities. In deze cursus wordt dus niet alleen gewerkt aan het verstevigen en verfijnen van het Nederlands, maar ook wordt de student ingewijd in de verschillende manieren waarop een vertaler kan omgaan met cultuurverschillen. Er komen diverse vormen van interculturele communicatie aan bod: zowel binnen de grenzen van een land als daarbuiten, in zakelijke contexten en in persoonlijke interactie. Daarbij kunnen beeldvorming en vooroordelen een rol spelen, maar ook gebrek aan kennis van de manier waarop sprekers in de andere taal zich uitdrukken; denk bijvoorbeeld aan stijl van argumenteren, beleefdheidsconventies of gebruik van ironie. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | drs. M.E. Dicke | Docent(en) | drs. M.E. Dicke | Toetsvorm | dossier, presentatie, schriftelijke opdracht(en), werkstuk(ken) | ECTS | 10 |
|
| terug naar boven |
|
11 | Discoveries in Polar areas | LGX232B05 |
In this course you will act as the instructor, preparing three lectures and writing research papers on topics relating to resource exploitation, political issues and the activities of historic exploration in the Polar Regions. As in previous courses, a peer-review system will be employed, and the final exam will be based on the papers produced by you and your peers. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Docent(en) | R. Hokwerdadr. M.J.J.E. Loonendr. A.J.M. Scheepstra F. Steenhuisen | Onderwijsvorm | colloquium, werkcollege | Toetsvorm | essay, peer-review, presentatie, schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Simultaneous or earlier participation in LGX231B05 Exploitation of polar areas. | Opmerkingen | Part of the university minor Arctic and Antarctic Studies. This course is open to all students from all faculties and universities as part of their elective program after permission of the examination board of their study. 80% presence and active participation is required. This course can also be followed as an open module or course for non-registered students. |
|
| terug naar boven |
|
12 | Eigentijdse Geschiedenis | LGX051P05 |
In deze cursus wordt de globalisering benaderd vanuit het perspectief van de hedendaagse wereldmaatschappij. Hierbij zal vooral aandacht worden geschonken aan de politieke, sociale en culturele geschiedenis na 1945 en aan de spanningen die de globalisering oproept. Deze stof wordt in verschillende weken uitgewerkt tijdens de hoor- en werkcolleges. De hoorcolleges bieden het historische overzicht van de betreffende periode met toespitsing op het centrale thema. De werkcolleges concentreren zich op handboekbegeleiding en het behandelen van opdrachten. |
|
| terug naar boven |
|
13 | English Linguistics: Sentence Structure | LET010P05 |
This module is an introduction to the study of the English Language. Students will learn about sentence structure in the English language. |
|
| terug naar boven |
|
14 | English Linguistics: Sociolinguistics | LET009P05 |
De Engelse taal wordt geplaatst in de context van sociale en cognitieve aspecten. Aan de orde komen onder andere de geschiedenis van de Engelse taal, en taalvariatie afhankelijk van gender, sociale status, opleiding, leeftijd, regio, etnische achtergrond. |
|
| terug naar boven |
|
15 | English Literatures from 1550 | LEL008P05 |
|
|
| terug naar boven |
|
16 | English Literatures until 1550 | LEO007P05 |
In this course, students become acquainted with a selection of representative vernacular pre-modern texts written in England. Particular attention is paid to external political and cultural influences, such as the coming of the Anglo-Saxons to Britain, their conversion to Christianity, the Viking invasions, the Norman Conquest, language politics, courtly love, and cultural translation. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. C. Dekker | Docent(en) | dr. C. Dekker P.J. Outhwaite, PhD. | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | essay, schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | n.v.t. | Opmerkingen | 80% Compulsory attendance in seminars. This module follows on from Introduction to English Literature 1 and 2 and prepares students for Chaucer and for the optional modules in Medieval Literature in the second and third years. This module can be taken as an elective and/or Open Course Unit. Major students take precedence. This course is not open to students of English who started before September 2016. |
|
| terug naar boven |
|
17 | Eurolab 1a | LEU049P05 |
Deze eerste module van het keuzevak Eurolab schetst het kader voor de interdisciplinaire vak- en projectgeoriënteerde leeromgeving van de track. De teamgeleerde module bestaat uit een hoorcollege waarin basisinhoud wordt gepresenteerd en bediscussieerd vanuit verschillende disciplinaire invalshoeken, en een kleinschalig seminarie (labo) waarin studenten zich meer toeleggen op thema's en teksten. Door Europese kernthema's vanuit meerdere richtingen te benaderen, bevordert Eurolab zowel het transdisciplinaire bewustzijn van studenten van verschillende wetenschappelijke perspectieven als hen in staat stelt hun eigen disciplinaire vaardigheden verder te ontwikkelen. Europese migratie, het kernonderwerp van dit semester, vormt de kern van vroegere en huidige politieke, culturele en taalkundige discoursen over Europa. Vertrekkend van de huidige controverses over vluchtelingenpolitiek en culturele identiteiten, zullen we een aantal terugkerende kernvragen extrapoleren en bespreken: hoe kunnen we de maatschappelijke discoursen over migratie in de huidige sociaal-culturele en politieke context begrijpen? Hoe zijn deze discoursen verweven met beleid? Hoe speelt taal een rol in de ervaringen en belevingen van migranten? Studenten krijgen inzicht in een van de meest urgente en complexe zaken van het hedendaagse Europa. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | Prof. Dr. J.M. Fuller | Docent(en) | Prof. Dr. J.M. Fuller | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | essay, presentatie, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 | Opmerkingen | Gevolgd door Eurolab 1b in het volgende blok. 80% Aanwezigheidsplicht bij werkcolleges. Studenten worden geacht actief te participeren in alle werkcolleges en alle opdrachten buiten de colleges tijdig en correct uit te voeren. |
|
| terug naar boven |
|
18 | Eurolab 1b | LEU050P05 |
(Voortzetting van Eurolab 1a) This first module of the Eurolab elective track sets out the framework for the track’s interdisciplinary subject- and project-oriented learning environment. The team-taught module consists of a lecture in which basic contents are presented and discussed from different disciplinary angles, and a small-group seminar (lab) in which students engage with themes and texts in more detail. By approaching European core topics from multiple directions, Eurolab both fosters students’ transdisciplinary awareness of different scholarly perspectives and enables them to further develop their own disciplinary skills. European Migration, this semester’s core topic, is at the heart of past and present political, cultural and linguistic discourses on Europe. Departing from today’s controversies on refugee politics and cultural identities, we will extrapolate and discuss a number of recurrent key questions: What were and are the key motivators for European migration? How can we understand its sociocultural, political as well as its individual dimensions? How is migration politically, socially and culturally processed and reflected? In which regards can contemporary Europe be considered not only as a place of and for migration, but also as its result? By tackling these and other questions at different political, cultural and linguistic levels, students will gain insight into one of the most pressing and complex matters of contemporary Europe. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | H.G.D. Williams, PhD. | Docent(en) | H.G.D. Williams, PhD. | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | presentatie, schriftelijke opdracht(en), essay | ECTS | 5 | Opmerkingen | 80% Aanwezigheidsplicht bij werkcolleges. Studenten worden geacht actief te participeren in alle werkcolleges en alle opdrachten buiten de colleges tijdig en correct uit te voeren. |
|
| terug naar boven |
|
19 | Exploitation of Polar areas | LGX231B05 |
Lectures in this course will address the exploitation of mineral and animal resources in the world’s Polar Regions. In both modern times and the recent past, over-exploitation—by, for example, European coal miners and whalers—has posed serious problems for Arctic ecosystems. We will discuss a range of topics related to natural wealth around the poles, including (but not limited to) environmental protection policy, the geopolitics of exploitation, and both natural and cultural sustainability. This course consists of 2x2 lectures per week, and will end with a traditional written exam. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. M.J.J.E. Loonen | Docent(en) | R. Hokwerdadr. M.J.J.E. Loonendr. A.J.M. Scheepstra F. Steenhuisen | Onderwijsvorm | hoorcollege, zelfstudie | Toetsvorm | schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | None | Opmerkingen | If combined with other courses from the minor Arctic and Antarctic Studies in the same semester, this course is mandatory as an introduction, within the same semester or in an earlier semester. This course is open to all students from all faculties and universities as part of their elective program after permission of the examination board of their study. 80% presence and active participation is required. This course can also be followed as an open module or course for non-registered students. |
|
| terug naar boven |
|
20 | Film Ib: Filmanalyse | LWX020P05 |
In deze collegereeks ligt de nadruk op de analyse van film. Kennis en vaardigheden worden verkregen aan de hand van de concrete analyse van een vijftal ‘klassieke / hedendaagse’ films die worden gepresenteerd in viewings met inleiding in Groninger Forum. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | B.C. Jung, PhD. | Docent(en) | B.C. Jung, PhD. N. Medina Maranon, MA. | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | digitale toetsing, essay, multiple choice, schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Deelname aan dit vak wordt afgeraden indien Film 1a niet gevolgd is. | Opmerkingen | Dit filmvak gaat gepaard met een serie van tien (5+5) filmvertoningen in de bioscoop, geïntroduceerd door leden van de film staf. Deze vertoningen vinden plaats op woensdagen, tussen 11:00 en 14:00 in Groninger Forum (Hereplein 73). Het is een noodzakelijk deel van het bestuderen van film om een verscheidenheid aan films in hun passende cinematische context te zien. Zodoende is het bijwonen van deze vertoningen een verplicht onderdeel van de cursus. Studenten wordt zodoende aangeraden dit tijdvak te reserveren in hun agenda’s.
80% aanwezigheidsplicht en actieve deelname tijdens de werkcolleges. |
|
| terug naar boven |
|
21 | Film 1a: Filmanalyse | LWX019P05 |
In dit college ligt de nadruk op de analyse van film. Studenten maken tijdens dit college kennis met materiaal en technologie van film, televisie en video, met de basisbegrippen uit de filmtheorie (narratief versus niet-narratief; speelfilm en documentaire; kunstfilm versus amusementsfilm), met de technische equipment van de film en met het begrippenapparaat voor de analyse van film (mise-en-scène; montage; licht en geluid). |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | B.C. Jung, PhD. | Docent(en) | B.C. Jung, PhD. N. Medina Maranon, MA. | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | digitale toetsing, essay, multiple choice, schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Dit college is een van de beide basismodules van de minor Film in cultuur. De viewings zijn verplicht. Het werkcollege is ook toegankelijk voor studenten van de minor Film in cultuur, maar mogelijk zal wegens grote toestroom van selectie gebruik moeten worden gemaakt. | Opmerkingen | Dit filmvak gaat gepaard met een serie van tien (5+5) filmvertoningen in de bioscoop, geïntroduceerd door leden van de film staf. Deze vertoningen vinden plaats op woensdagen, tussen 11:00 en 14:00 in Forum Groningen. Het is een noodzakelijk deel van het bestuderen van film om een verscheidenheid aan films in hun passende cinematische context te zien. Zodoende is het bijwonen van deze vertoningen een verplicht onderdeel van de cursus. Studenten wordt zodoende aangeraden dit tijdvak te reserveren in hun agenda’s.
80% aanwezigheidsplicht en actieve deelname tijdens de werkcolleges. |
|
| terug naar boven |
|
22 | Geschiedenis vh Moderne Midden-Oosten | LXX020P05 |
De cursus biedt een algemeen overzicht van de geschiedenis van het moderne Midden-Oosten vanaf de vroege negentiende eeuw. De nadruk ligt hierbij op de belangrijkste politieke ontwikkelingen in de regio: de grootschalige hervormingen en geleidelijke desintegratie van het Ottomaanse Rijk, de invloed van kolonisatie, het ontstaan van nationale staten en mandaatgebieden, het Israëlisch-Palestijns conflict, de periode van dekolonisatie en Koude Oorlog, en de ontwikkelingen na de Golfoorlog van 1991. Tijdens de hoorcolleges worden verschillende thema’s geïntroduceerd die tijdens de werkcolleges verder worden uitgediept aan de hand van literatuur, discussies, presentaties en verbanden met de actualiteit. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | L.E. Admiraal, PhD. | Docent(en) | L.E. Admiraal, PhD. | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | presentatie, tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Geen | Opmerkingen | 80% aanwezigheidsplicht bij werkcolleges. Studenten worden geacht actief te participeren in alle werkcolleges. Dit vak staat open als bijvak. Hoofdvakstudenten hebben voorrang op bijvakstudenten |
|
| terug naar boven |
|
23 | Globalisering: Econ. en Soc. Gesch. | LGX049P05 |
Globalisering. We denken daarbij aan processen waardoor delen van de wereld meer geïntegreerd raken en zodoende geconfronteerd worden met nieuwe spanningen in hun culturele, economische, politieke, en sociale systemen. Globalisering is niet vanzelfsprekend en kent fasen van intensivering en verdichting, maar ook van extensivering en doodlopende paden. In Globalisering I wordt het proces in een lange termijn perspectief geplaatst en daarbij staan drie aspecten centraal: de demografische, economische en sociale dimensie. Deze aspecten worden in de verschillende weken aan de hand van een chronologische reeks ijkpunten (benchmark years) uitgewerkt tijdens de hoor- en werkcolleges. De (Engelstalige) hoorcolleges bieden een historische overzicht met toespitsing op het centrale thema. De werkcolleges in Nederlands of Engels concentreren zich op handboekbegeleiding en het behandelen van opdrachten over (bron)teksten. |
|
| terug naar boven |
|
24 | Greek for Beginners | LQX027P10 |
The course aims to introduce students quickly to the basics of the Ancient Greek language, and to familiarize them with the tools needed for tackling original sources. Study of grammar and vocabulary will be combined from the start with engagement with original Greek sources. Students will not only get to know the basics of the language but also experience the excitement and the depth of cultural understanding which the study of a text in the original can offer. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. R.F. Regtuit | Docent(en) | dr. R.F. Regtuit | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Meant for students without knowledge of Greek. | Opmerkingen | Language of instruction: English. Also meant for PhD students (in their educational part; to be paid out of their education fee) |
|
| terug naar boven |
|
25 | Greek for Research | LQX035M10 |
The course aims to introduce students quickly to the basics of the Ancient Greek language, and to familiarise them with the tools needed for tackling original sources. Study of grammar and vocabulary will be combined from the start with engagement with original Greek sources. Students will not only get to know the basics of the language but also experience the excitement and the depth of cultural understanding which the study of a text in the original can offer. The participants will also put their new skills into practice by working on a Greek source or text (of any period) which they can select according to their specific research interests. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. R.F. Regtuit | Docent(en) | dr. A.A. Nijkdr. R.F. Regtuit | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Meant for students without knowledge of Greek. | Opmerkingen | Language of instruction: English. Also meant for PhD students (in their educational part; to be paid out of their education fee). |
|
| terug naar boven |
|
26 | Historische Letterkunde 1 | LEU010P10 |
Hedendaagse populaire fictie – van "Lord of the Rings" tot "Game of Thrones" en van "Harry Potter" tot de superhelden van het Marvel- en DC-universum – is nauw verbonden met de literatuur van de Europese Middeleeuwen. Ze integreren stoffen, motieven en symbolen die afkomstig zijn uit het pre-moderne Europa. En wat meer is, ze volgen vaak een narratieve structuur die tussen 800 en 1300 is ontstaan. Dit vak behandelt breed gesproken het tijdvak waarin de eerste grote teksten in de volkstaal ontstaan. We bespreken exemplarische literaire werken, vooral uit de legende van koning Arthur, om de structuur van het culturele narratief uit te werken dat tot op de dag van vandaag nog steeds effectief is. Maar we zullen ook de alteriteit van de teksten analyseren om de grootste verschillen tussen de middeleeuwse en de moderne Europese cultuur te begrijpen. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. C. Kirchmeier | Docent(en) | Dr. C. Kirchmeier | Onderwijsvorm | werkcollege, zelfstudie (begeleid) | Toetsvorm | continue toetsing, schriftelijk tentamen | ECTS | 10 | Opmerkingen | 80% Aanwezigheidsplicht bij werkcolleges. Studenten worden geacht actief te participeren in alle werkcolleges en alle opdrachten buiten de colleges tijdig en correct uit te voeren.
Dit vak wordt in het Engels gegeven; beoordeling kan echter plaatsvinden in het Engels of Nederlands. |
|
| terug naar boven |
|
27 | Inhabitants of Polar areas | LGX228B05 |
This series of lectures are on the conditions experienced—and adaptations exhibited—by plants, animals and people in the world’s polar areas. Lectures will integrate diverse subjects, including meteorology, geology, ecology, and anthropology. A strong focus is placed on physical changes, including climate change, affecting inhabitants of these sensitive areas. This course consists of 2x2 lectures per week, and will end with a traditional written exam. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. M.J.J.E. Loonen | Docent(en) | R. Hokwerdadr. M.J.J.E. Loonendr. A.J.M. Scheepstra F. Steenhuisen | Onderwijsvorm | hoorcollege, zelfstudie | Toetsvorm | schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | None | Opmerkingen | If combined with other courses from the minor Arctic and Antarctic Studies in the same semester, this course is mandatory as an introduction, within the same semester or in an earlier semester. This course is open to all students from all faculties and universities as part of their elective program after permission of the examination board of their study. 80% presence and active participation is required. This course can also be followed as an open module or course for non-registered students. |
|
| terug naar boven |
|
28 | Inleiding Informatiekunde | LIX012P05 |
Informatiekunde is een multidisciplinair vakgebied. Dit college beoogt een globaal beeld te geven van de inhoud van dit vakgebied. Je maakt op elementair niveau kennis met de relatie tussen Informatiekunde en vakken op het gebied van de Letteren (geschiedenis, taalkunde, cultuurkunde, communicatiekunde). Daarbij ligt het accent op technieken voor manipulatie en presentatie van informatie ten behoeve van onderzoek en onderwijs op het terrein van de Letteren. Er vindt tevens training plaats van schrijfvaardigheden aan de hand van de behandelde stof. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. G. Bouma | Docent(en) | dr. G. Bouma T.S.D. Groen | Onderwijsvorm | computerpracticum, hoorcollege | Toetsvorm | digitale toetsing, essay, opdrachten | ECTS | 5 | Opmerkingen | Bureau Studentzaken tekent eerstejaars, premaster en bijvakstudenten in in Progress. De werkgroepintekening in Nestor gebeurt door het secretariaat cluster Nederlands. Indien de werkgroep waarin je bent ingedeeld niet naar wens is kun je zelf in Nestor van werkgroep wisselen tot en met de 1e collegeweek. Dit kan alleen als de werkgroep van je keus niet vol is. Recidivisten die alleen tentamen hoeven te maken wordt ontmoedigd om zich aan te melden voor het vak in Progress. Zij kunnen door het secretariaat worden toegevoegd aan de cursus in Nestor. Je kunt hiervoor een mail sturen naar sec-millc@rug.nl. De faculteit behoudt zich het recht voor wijzigingen aan te brengen in het vakaanbod, het aantal groepen en de roostering. |
|
| terug naar boven |
|
29 | Inleiding op de Oud-Griekse wereld | LQX033P05 |
Het chronologisch opgezette college ´Cultuurhistorie van de oudheid´ richt zich op kennisverwerving van en inzicht in de Griekse en Romeinse beschavingen in de periode van de Oudheid. Door middel van beknopte inleidingen in de Oude Geschiedenis, Klassieke Archeologie en Filosofie van de Oudheid, die verzorgd worden door docenten van deze drie vakgroepen, richt dit vak zich op het bieden van de noodzakelijke historische en culturele context voor een beter begrip van de auteurs uit de oudheid. Aan de hand van wekelijkse colleges en opdrachten waarbij teksten uit de oudheid in een bredere historische, filosofische en/of archeologische context geplaatst worden, wordt de meerwaarde van de integratie van een tekst in een ruimere culturele context geïllustreerd en benadrukt. Het vak bestaat uit twee losse modules, een Grieks en een Romeins deel, van elk 5 ECTS. Dit eerste deel richt zich op de geschiedenis, filosofie en (materiële) cultuur van de Griekse wereld in de oudheid. |
|
| terug naar boven |
|
30 | Inleiding op de Romeinse wereld | LQX034P05 |
De chronologisch opgezette colleges “Inleiding op de Oud-Griekse Wereld” en “Inleiding op de Romeinse Wereld” richten zich op de Griekse en Romeinse beschavingen in de periode van de Oudheid. Door middel van beknopte inleidingen in de Oude Geschiedenis, Klassieke Archeologie en Filosofie van de Oudheid, die verzorgd worden door docenten van deze drie vakgroepen, richt dit vak zich op het bieden van de noodzakelijke historische en culturele context voor een beter begrip van de auteurs uit de oudheid. Aan de hand van wekelijkse colleges en opdrachten waarbij teksten uit de oudheid in een bredere historische, filosofische en/of archeologische context geplaatst worden, wordt de meerwaarde van de integratie van een tekst in een ruimere culturele context geïllustreerd en benadrukt. Het vak bestaat uit twee modules, een Grieks en een Romeins deel, van elk 5 ECTS. Dit tweede deel richt zich op de geschiedenis, filosofie en materiële cultuur van de Romeinse wereld in de oudheid. |
|
| terug naar boven |
|
31 | Inleiding programmeren I | LIX021P05 |
Dit vak vormt samen met de opvolgende vakken Inleiding Programmeren II en Gevorderd Programmeren een basisvakkeneenheid van de opleiding Informatiekunde waarin de student leert programmeren. Inleiding Programmeren I veronderstelt geen voorkennis, noch op het gebied van de computer, noch op dat van het programmeren. Het vak introduceert basisbegrippen uit de computerwetenschap. De student leert wat een algoritme is, hoe numerieke en tekstuele data in de computer worden weergegeven en gemanipuleerd, en wat een modulaire opbouw van een programma inhoudt. Daarnaast leert het vak de student de belangrijkste startvaardigheden aan van programmeren. Centraal daarbij staat het imperatieve programmeren. Nadruk ligt op het oplossen en implementeren van problemen op het gebied van taal en tekst. Toepassing van theoretische en abstracte begrippen gebeurt aan de hand van de programmeertaal Python, en het besturingssysteem Linux. Naast algemene computerkennis en programmeervaardigheden, krijgt de student specifieke kennis van en vaardigheden in het programmeren in Python, op Linux. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | dr. L.M. Bosveld-de Smet | Docent(en) | dr. L.M. Bosveld-de Smet | Onderwijsvorm | computerpracticum, hoorcollege | Toetsvorm | programmeeropdrachten, schriftelijk tentamen, wekelijkse opdrachten | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | geen | Opmerkingen | Bureau Studentzaken tekent eerstejaars, premaster en bijvakstudenten in in Progress. De werkgroepintekening in de Student Portal (Nestor) gebeurt door de coördinator van het vak. De faculteit behoudt zich het recht voor wijzigingen aan te brengen in het vakaanbod, het aantal groepen en de roostering. |
|
| terug naar boven |
|
32 | Inleiding programmeren II | LIX022P05 |
Inleiding Programmeren II is het vervolg op Inleiding Programmeren I, en veronderstelt dat de student vertrouwd is met basisbegrippen uit de computerwetenschap en elementaire programmeervaardigheden bezit. Datastructuren zoals strings, lijsten, en files worden geïntroduceerd, en er wordt ingegaan op zowel iteratieve als recursieve besturingsstructuren. Ook maakt de student kennis met object-georiënteerd programmeren. Verder komen meer complexe problemen aan de orde die hogere eisen stellen aan het ontwikkelproces, het ontwerp en de implementatie van programma’s. Net als in Inleiding programmeren I wordt er gebruik gemaakt van Python (op Linux) om besproken programmeerbegrippen en -principes te illustreren en te laten toepassen door de student. Voor uitleg en oefening worden, waar mogelijk, taal- en tekstproblemen van beperkte omvang gebruikt. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | A. Bisazza, PhD. | Docent(en) | A.J. Schelhaas student-assistent | Onderwijsvorm | hoorcollege, practicum | Toetsvorm | computeropdrachten, programmeeropdrachten, schriftelijk tentamen, wekelijkse opdrachten | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Na het behaald of gevolgd hebben van LIX021P05 Inleiding Programmeren I. Individuele uitzonderingen kunnen worden gemaakt in overleg met de docent van het vak. | Opmerkingen | Bureau Studentzaken tekent eerstejaars, premaster en bijvakstudenten in in Progress. De werkgroepintekening in Nestor gebeurt door het secretariaat cluster Nederlands. Indien de werkgroep waarin je bent ingedeeld niet naar wens is kun je zelf in Nestor van werkgroep wisselen tot en met de 1e collegeweek. Dit kan alleen als de werkgroep van je keus niet vol is. Recidivisten die alleen tentamen hoeven te maken wordt ontmoedigd om zich aan te melden voor het vak in Progress. Zij kunnen door het secretariaat worden toegevoegd aan de cursus in Nestor. Je kunt hiervoor een mail sturen naar sec-millc@rug.nl. De faculteit behoudt zich het recht voor wijzigingen aan te brengen in het vakaanbod, het aantal groepen en de roostering. |
|
| terug naar boven |
|
33 | Intro to Linguistics II: Multil. Spkrs | LHF045P05 |
The consequences of multilingualism for individuals are at the core of this course. Students learn about types of multilingual speakers, structural and functional theories of language acquisition, the cognitive and neurological effects of knowing and using more than one language, the effects of age and personal experience on linguistic abilities, and the effect of multilingualism on intelligence. Students acquire background knowledge and skills that are invaluable for educators, policy makers, language professionals, language scientists, and even forensic investigators. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | S.V. Dekker, MA. | Docent(en) | S.V. Dekker, MA. | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | essay, presentatie, schriftelijk tentamen, wekelijkse opdrachten | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
34 | Intro. to Min. Studies I: Global Min. | LHF052P05 |
|
|
| terug naar boven |
|
35 | Introduction to Linguistics I | LHF016P05 |
Na afronding van dit opleidingsonderdeel hebben de studenten een basiskennis verworven van de taalkunde in het algemeen en de volgende deeldisciplines: fonetiek, fonologie, morfologie, syntaxis, semantiek en pragmatiek. Hij/zij is uitgerust met enkele hulpmiddelen en technieken voor taalkundige analyse en heeft enige oefening gehad om deze te gebruiken om de organisatieprincipes van een taal te ontdekken. Tot op zekere hoogte kan hij/zij ook niet al te ingewikkelde literatuur over deze onderwerpen lezen, zowel in het algemeen als in specifieke talen. Daarnaast heeft de student zijn/haar eigen opvattingen en attitudes over taal en taalgebruik onderzocht, en is hij/zij in staat om een ongefundeerde uitspraak over taal te herkennen wanneer hij/zij deze hoort – een aspect dat verder wordt uitgewerkt in de volgende cursus, Inleiding naar taalkunde II. |
|
| terug naar boven |
|
36 | Islam | LXX015P05 |
Deze module geeft een inleiding op de islam. De bedoeling is dat studenten basiskennis over de islam verwerven en academische vaardigheden om zich kennis over de islam eigen te maken. In de eerste weken worden een aantal basisthema’s behandeld: de ontstaansgeschiedenis, de belangrijkste bronnen, centrale geloofsopvattingen, stromingen en rituelen. In de laatste weken van de module worden een aantal verdiepende thema’s besproken, zoals islamitische teksten en literatuur, islam en politiek, en islam in Nederland. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | H. Hamad, MA. | Docent(en) | L.E. Admiraal, PhD. H. Hamad, MA. | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | presentatie, schriftelijk tentamen, wekelijkse opdrachten | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Geen | Opmerkingen | 80% Aanwezigheidsplicht bij werkcolleges. Studenten worden geacht actief te participeren in alle werkcolleges en alle opdrachten buiten de colleges tijdig en correct uit te voeren. Dit vak staat open als bijvak en open college. Hoofdvakstudenten hebben voorrang op bijvakstudenten. |
|
| terug naar boven |
|
37 | Knowledge and Power | LEL010P05 |
Following ‘Making Meaning: Introduction to English Literatures I’ and its examination of literary techniques and devices, this course will continue to introduce students to the study of literary interpretation, in particular the distinction between the discursive and non-fictional literature of knowledge and the imaginative and poetic literature of power: what differentiates them, and what they have in common. Students will discuss and analyse texts, fictional and non-fictional alike, in oral and written assignments. This course aims to cultivate ever more nuanced and more questioning approaches to literature and its place in culture, particularly through certain themes and threads in the material: youth and age, authority and rebellion, order and anarchy, colonialism, race, justice, and the voices of women. |
|
| terug naar boven |
|
38 | Kritiek en Vertalen | LEU070B05 |
Deze module behelst een taalspecifieke oriëntatie op vertalen in allerlei genres, waaronder literatuur. We zullen o.a. verschillende taalversies van dezelfde brontekst kritisch met elkaar vergelijken om aan de hand van diverse hulpmiddelen en theorieën veelgebruikte procédés en strategieën op te sporen. Welke taal- en cultuurverschillen komen hieruit naar voren en hoe kunnen we kennis daarvan toepassen op nieuwe vertalingen? Waar mogelijk wordt aangesloten bij de majortaal van de deelnemers en als bron- of doeltaal het Nederlands. Bij dit college wordt zowel individueel als in teamverband gewerkt, waarbij studenten wisselende taken op zich nemen, zoals vertalen, documentatie zoeken en reviseren. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. S.I. Linn | Docent(en) | dr. S.I. Linn | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | opdrachten, portfolio | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
39 | Landen/samenlevingen, Midden-Oosten | LXX024P05 |
In deze module staan ontwikkelingen in het hedendaagse Midden-Oosten centraal. Aan de hand van de protesten, revoluties en oorlogen die de afgelopen jaren in de regio hebben plaatsgevonden worden historische, politieke, sociaaleconomische, culturele en religieuze ontwikkelingen in landen en samenlevingen in het Midden-Oosten behandeld. In de hoorcolleges worden een aantal thema’s die zeer bepalend zijn voor het hedendaagse Midden-Oosten ingeleid. In de werkcolleges worden de recente gebeurtenissen besproken aan de hand van literatuur, opdrachten, presentaties en discussies. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | J. van den Berg | Docent(en) | E. Ben Aharon, PhD. J. van den Berg | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Geen. | Opmerkingen | Dit vak staat open als bijvak. Hoofdvakstudenten hebben voorrang op bijvakstudenten. |
|
| terug naar boven |
|
40 | Latin for Beginners | LQX028P10 |
|
|
| terug naar boven |
|
41 | Latin for Research | LQX033M10 |
|
|
| terug naar boven |
|
42 | Life Imagined: The Arts in Culture A | LWX037P05 |
|
|
| terug naar boven |
|
43 | Life Imagined: The Arts in Culture B | LWX038P05 |
|
|
| terug naar boven |
|
44 | Life in Polar areas | LGX227B05 |
This course covers a wide range of topics relating to nature and culture in the polar areas. You will prepare and give three lectures and write papers on topics assigned to you by your instructor. Throughout the course, you will be expected to assess the lectures and written work of your peers; they, in turn, will review your work. The final exam will test knowledge of the written work of all your peers in the course. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. M.J.J.E. Loonen | Docent(en) | R. Hokwerdadr. M.J.J.E. Loonendr. A.J.M. Scheepstra F. Steenhuisen | Onderwijsvorm | colloquium, werkcollege | Toetsvorm | essay, peer-review, presentatie, schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Simultaneous or earlier participation in LGX228B05 Inhabitants of polar areas. | Opmerkingen | Part of the university minor Arctic and Antarctic Studies. This course is open to all students from all faculties and universities as part of their elective program after permission of the examination board of their study. 80% presence and active participation is required. This course can also be followed as an open module or course for non-registered students. |
|
| terug naar boven |
|
45 | Literaire canon I | LNL006P05 |
Dit onderdeel is gewijd aan de analyse en interpretatie van literaire teksten vanaf 1600 tot heden met de nadruk op gecanoniseerde werken. De vaardigheid in het analyseren en interpreteren wordt verdiept, niet alleen aan de hand van verhalen (epiek) en poëzie (lyriek), maar ook van toneelteksten (dramatiek) die tijdens werkcolleges worden behandeld en thuis zijn voorbereid. Met het oog op de analyse werken de studenten met het elementaire begrippenapparaat uit de cursus Literaire tekstinterpretatie, aangevuld met begrippen uit de dramatheorie. Theoretische toelichting en literair-historische achtergronden betreffende de canon worden gegeven in enkele, over de weken verdeelde. hoorcolleges. De cursus wordt afgesloten met een dag waarop de studenten in groepjes een eigen analyse en interpretatie van een literaire tekst presenteren. |
|
| terug naar boven |
|
46 | Literaire tekstinterpretatie | LNL001P05 |
Dit onderdeel is gewijd aan de analyse en interpretatie van literaire teksten vanaf 1600 tot heden. De vaardigheid in het analyseren en interpreteren wordt aangeleerd aan de hand van verhalen, gedichten en toneelteksten die tijdens werkcolleges worden behandeld. Met het oog op de analyse maken studenten kennis met en oefenen ze in het gebruikmaken van een elementair begrippenapparaat, ontleend aan de moderne verhaal-, vertel- en lyriektheorie. Oefenen gebeurt wekelijks in de werkcolleges waarvoor de opdrachten tevoren voorbereid dienen te zijn. De cursus wordt afgesloten met een schriftelijk tentamen. |
|
| terug naar boven |
|
47 | Literary Theory for English Studies | LEL009P05 |
This course introduces students to some fundamental concepts in the study of English literature and to the critical approaches that can be used to understand and analyse these concepts. It aims to prepare students for working on literary texts at university level, giving them the tools and concepts necessary to reflect upon the terms they use when discussing literary works. It also explicitly relates the study of literature to wider social and political issues including gender, sex, class and ethnicity - as well as to other, cognate disciplines, such as history, theoretical linguistics, the arts and media. |
|
| terug naar boven |
|
48 | Making Meaning | LEL007P05 |
This course introduces students to literary studies in English. Students will acquire a basic knowledge of literary terminology and of major literary genres in English literature. They will study and discuss a broad range of texts, including poetry, prose, drama and essays, and gain an understanding of their generic as well as of their unique aspects. The critical, analytic and creative engagement with these fascinating texts will provide a sound foundation for the later study of English literature, conveying also, we hope, the many pleasures of reading literature. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. A.K. Maher | Docent(en) | C.A. Brazendale, MA.dr. A.K. Maher A.G.J.C. Williams, MA. | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | schriftelijke opdracht(en), schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | none | Opmerkingen | To be eligible to sit the exam, students must complete a number of written assignments to the satisfaction of the lecturers. 80% attendance in seminars is compulsory. |
|
| terug naar boven |
|
49 | Media Specialization I | LAX067B05 |
Our contemporary media environment is vertiginously complex, multi-centered, and evolving. Media Specialization is a two-course sequence designed to give students the historical perspective and critical tools they will need to understand U.S. popular culture in the present moment, and to participate in that culture through informed everyday consumption, rigorous scholarly discourse, and thoughtful cultural production. In the first block, we take a historical approach, exploring how media have shaped American life from the 18th century to the present, through a focus on two different kinds of media spectacles: the Event and the Hoax.
How did writers frame the death of a political leader, in the aftermath of a bloody Civil War, to help “heal the soul of the nation”? How do music celebrities use digital technologies to assert control over their careers? We will study primary sources related to diverse historical events--from the funeral of president Abraham Lincoln to the surprise album “drop” of Beyoncé’s Lemonade—alongside the scholarly debates those events have provoked about the role of democracy, celebrity, and collective emotion in American life. Along the way, we will attend to how the mediation and reception of these events are shaped by ideologies of empire, race, gender, and class. “Events” show us how history unfolds through media; meanwhile, “hoaxes”—successful deceptions of supposedly gullible audiences—show us how people respond to technological change. From the Great Moon Hoax of 1835, to Orson Welles' radio broadcast The War of the Worlds, to the scandal around author/impostor J.T. LeRoy from the early 2000s, hoaxes force us to reflect on our understanding of, and continued investment in, categories like truth, authenticity, and “reality.” The major assignment for this course is the Curation Project, which asks students to explain and contextualize a media event of their choice for a general audience. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. K.S. Roberts | Docent(en) | Dr. K.S. Roberts | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | essay, opdrachten | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Toegang tot het tweede jaar, d.w.z. minimaal 45 ECTS behaald uit de propedeuse van de BA American Studies. NB: Voor het collegejaar 2021-2022 geldt een norm van minimaal 35 ECTS. | Opmerkingen | 80% Compulsory attendance in seminars. Students are expected to participate actively in discussions during seminars and to duly carry out all assignments in and outside class. |
|
| terug naar boven |
|
50 | Media Specialization II | LAX068B05 |
Our contemporary media environment is vertiginously complex, multi-centered, and evolving. Media Specialization is a two-course sequence designed to give students the historical perspective and critical tools they will need to understand U.S. popular culture in the present moment, and to participate in that culture through informed everyday consumption, rigorous scholarly discourse, and thoughtful cultural production. In the second block, we explore the relationship between media and contemporary U.S. politics around three themes: diversity, dystopia, and counterpublics.
How does contemporary media both reflect and obscure the racial, gender, religious, and economic diversity of American life? How do we evaluate the competing arguments around digital media, which is described as both a forum of resurgent democracy and a tool of authoritarian control? To what extent does the digital media environment demand new philosophies and terms of analysis? To explore these essential questions, we will read a few classic works of media theory (by Roland Barthes, Raymond Williams, Jean Baudrillard) alongside primary texts from, and journalistic commentaries on, the current media ecosystem. Our primary texts will be drawn from diverse forms of popular media, including television commercials, streaming series, "fake news" stories, and digital “think pieces.” The final assignment for this course is a Research Paper, which asks students to devise an original argument about a media-related topic of their choice. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. K.S. Roberts | Docent(en) | Dr. K.S. Roberts | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | essay | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Toegang tot het tweede jaar, d.w.z. minimaal 45 ECTS behaald uit de propedeuse van de BA American Studies. NB: Voor het collegejaar 2021-2022 geldt een norm van minimaal 35 ECTS. | Opmerkingen | 80% Compulsory attendance in seminars. Students are expected to participate actively in discussions during seminars and to duly carry out all assignments in and outside class. |
|
| terug naar boven |
|
51 | Middeleeuwse Geschiedenis | LGX044P05 |
Algemeen: De chronologische colleges richten zich op kennisverwerving van en inzicht in gebeurtenissen en ontwikkelingen in de betreffende periode. De hoorcolleges bieden het historische overzicht van de betreffende periode met toespitsing op het centrale thema. De werkcolleges concentreren zich op handboekbegeleiding en het behandelen van opdrachten over (bron)teksten. Inleiding in de geschiedenis van de Europese cultuur en samenleving in de periode van ca. 300 tot ca. 1500, aan de hand van hoorcolleges, een handboek, een werkboek en werkcolleges. De nadruk ligt op het verwerven van overzichtskennis van de middeleeuwen en verkrijgen van inzicht in de wortels van onze beschaving. |
|
| terug naar boven |
|
52 | Middelnederlandse letterkunde | LNL002P05 |
Het college is gericht op de Nederlandse literatuur van Middeleeuwen en Rederijkerstijd, en behandelt deze in het licht van het toenmalige wereldbeeld. De belangrijkste genres worden besproken, alsmede een aantal gezichtsbepalende auteurs en hun werk. Naast vorm en inhoud van teksten komen hun functie en receptie aan de orde binnen de belangrijkste cultuurkringen van hof, klooster en stad. Er wordt aandacht geschonken aan de relatie tussen volkstaal en Latijn, het verschriftelijkingsproces, de productie van boeken in handschrift en druk. Daarnaast wordt aandacht besteed aan het analyserend en problematiserend lezen van enige representatieve teksten (mede met het oog op de zelfstandige bestudering van een leeslijst). |
|
| terug naar boven |
|
53 | Moderne Geschiedenis | LGX045P05 |
De cursus Moderne Geschiedenis biedt kennis over en inzicht in de periode van het begin van de Franse Revolutie in 1789 tot het einde van de Tweede Wereldoorlog in 1945 via een handboek, hoorcolleges en werkcolleges. De hoofdlijnen van de moderne geschiedenis worden zowel chronologisch als thematisch geduid. We bestuderen de steeds complexere verwevenheid van politieke, sociale en culturele ontwikkelingen: de grote veranderingen in de internationale en binnenlandse politiek, processen van politieke, sociale en culturele in- en uitsluiting en de relatie tussen wetenschap en maatschappij. Het zwaartepunt ligt bij de geschiedenis van Europa, waarbij tegelijkertijd wordt uitgelicht dat Europa en de rest van de wereld juist in deze periode steeds meer op elkaar betrokken raakten. De cursus omvat zeven hoorcolleges die belangrijke thema's in de moderne geschiedenis uitwerken en zeven interactieve werkcolleges waarin het handboek, de hoorcolleges en bijbehorende opdrachten worden besproken. Het digitale tentamen bestaat uit meerkeuzevragen, essayvragen en bronvragen. |
|
| terug naar boven |
|
54 | MOES 1a: Toen en Thans | LEU047P05 |
Sinds de Val van de Muur in 1989 maakt de regio Midden- en Oost-Europa stormachtige ontwikkelingen door. Het communisme behoort tot het verleden. De communistische landen van toen bevinden zich in een transformatieproces. Een aantal van hen integreert in de westerse politieke, economische en militaire structuren en is inmiddels lid van de NAVO en van de Europese Unie. Andere staten (Rusland) gaan hun eigen weg. In deze minor wordt aandacht besteed aan zowel de geschiedenis als aan de hedendaagse problematiek van de Europese staten die vroeger achter het IJzeren Gordijn lagen of, zoals Joegoslavië, een communistische maatschappijvorm kenden. Vandaag bestaan sommige landen niet meer: de Duitse Democratische Republiek werd met de Bondsrepubliek Duitsland herenigd, de Sovjetunie viel uit elkaar, Tsjechoslowakije werd gesplitst, Joegoslavië ging in een burgeroorlog ten onder. De politieke, economische en culturele ontwikkelingen in deze regio staan in de minor Midden- en Oost-Europese Studiën centraal. De nadruk ligt op de 20e eeuw, de recente periode inbegrepen. In het inleidende hoorcollege MOES I komen echter ook oudere perioden ruimschoots aan bod. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | dr. N.A. Kraft van Ermel | Docent(en) | dr. S. de Hoopdr. N.A. Kraft van ErmelDr. K. Robbe | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen, wekelijkse opdrachten | ECTS | 5 | Opmerkingen | Dit vak is onderdeel van een reeks vakken bestaande uit MOES 1a (LEU047P05)/MOES 1b (LEU048P05) + MOES 2 (LEU046B10) + MOES 3 (LEU105B10). |
|
| terug naar boven |
|
55 | MOES 1b: Toen en Thans | LEU048P05 |
Sinds de Val van de Muur in 1989 maakt de regio Midden- en Oost-Europa stormachtige ontwikkelingen door. Het communisme behoort tot het verleden. De communistische landen van toen bevinden zich in een transformatieproces. Een aantal van hen integreert in de westerse politieke, economische en militaire structuren en is inmiddels lid van de NAVO en van de Europese Unie. Andere staten (Rusland) gaan hun eigen weg. In deze minor wordt aandacht besteed aan zowel de geschiedenis als aan de hedendaagse problematiek van de Europese staten die vroeger achter het IJzeren Gordijn lagen of, zoals Joegoslavië, een communistische maatschappijvorm kenden. Vandaag bestaan sommige landen niet meer: de Duitse Democratische Republiek werd met de Bondsrepubliek Duitsland herenigd, de Sovjetunie viel uit elkaar, Tsjechoslowakije werd gesplitst, Joegoslavië ging in een burgeroorlog ten onder. De politieke, economische en culturele ontwikkelingen in deze regio staan in de minor Midden- en Oost-Europese Studiën centraal. De nadruk ligt op de 20e eeuw, de recente periode inbegrepen. In het inleidende hoorcollege MOES I komen echter ook oudere perioden ruimschoots aan bod. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | prof. dr. J.S.A.M. van Koningsbrugge | Docent(en) | dr. S. de HoopDr. K. Robbe | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen, wekelijkse opdrachten | ECTS | 5 | Opmerkingen | Dit vak is onderdeel van een reeks vakken bestaande uit MOES 1a (LEU047P05)/MOES 1b (LEU048P05) + MOES 2 (LEU046B10) + MOES 3 (LEU105B10). |
|
| terug naar boven |
|
56 | Multilingualism I: Social + Linguistic | LHF046P05 |
|
|
| terug naar boven |
|
57 | Multilingualism II: Education | LHF047P05 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. S.J. Moenandar, PhD. | Docent(en) | | Onderwijsvorm | nog niet bekend | Toetsvorm | nog niet bekend | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
58 | Nederlandse Geschiedenis | LGX046P05 |
De module verschaft inzicht in de hoofdlijnen van de Nederlandse geschiedenis vanaf de vroegste bewoning tot heden door middel van hoorcolleges en een handboek dat zelfstandig door studenten bestudeerd moet worden. Er wordt zowel aandacht besteed aan de politiek-bestuurlijke processen als aan de sociaal-economische, religieuze en culturele ontwikkelingen. |
|
| terug naar boven |
|
59 | North & South Americans I | LAX043P05 |
This course offers an in-depth interdisciplinary introduction to the peoples, cultures, and societies of Central and South America, with a special emphasis on nations, regions, developments, events, and movements that have a particular relevance for the United States. We will study this rich and diverse region from a variety of different disciplines and perspectives, frequently adopting a comparative (inter-American) perspective. Part I focuses on Revolutions and Revolutionary Movements, including Simon Bolívar and the Spanish American wars of independence; the world revolutionary Che Guevara and his protests against imperialism and capitalist exploitation; Cuba before, during, and after the Castros; and current developments in Venezuela, Bolivia, and Brazil after the “pink tide.” We will furthermore explore the literary and cultural responses to key political events such as the legacies of dictatorship in contemporary Chile, the socio-political significance of Magical Realism and the Latin American Boom, and contemporary literary and social developments in the Caribbean. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. C.G. Sutherland, PhD. | Docent(en) | K.U. Schmidt, MA.dr. C.G. Sutherland, PhD. | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | presentatie, wekelijkse opdrachten | ECTS | 5 | Opmerkingen | 80% Mandatory attendance in seminars. Students are expected to participate actively in discussions during seminars and to duly carry out all assignments. This module can be taken as an elective and/or Open Course Unit. Major students take precedence. |
|
| terug naar boven |
|
60 | North & South Americans II | LAX044P05 |
This course offers an in-depth interdisciplinary introduction to the peoples, cultures, and societies in Latin America, and in relationship to North America, with a special emphasis on nations, regions, developments, events, and movements that have a particular relevance for the United States. We will study this rich and diverse region from a variety of different disciplines and perspectives, frequently adopting a comparative (inter-American) perspective. We will focus on topics such as indigenous movements in Mexico and Nicaragua, ecological justice movements in Canada and the Amazon region, tourism and sustainability in Mexico, the U.S.’s colonial legacy in Puerto Rico, liberation theology and the sanctuary movement. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. A.M. Martinez | Docent(en) | Dr. A.M. Martinez K.U. Schmidt, MA. | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | presentatie, wekelijkse opdrachten | ECTS | 5 | Opmerkingen | 80% Mandatory attendance in seminars. Students are expected to participate actively in discussions during seminars and to duly carry out all assignments. This module can be taken as an elective and/or Open Course Unit. Major students take precedence. |
|
| terug naar boven |
|
61 | Oude Geschiedenis | LGX047P05 |
Het chronologische college ‘Oude Geschiedenis´ richt zich op kennisverwerving van en inzicht in gebeurtenissen en ontwikkelingen van de periode van de Oudheid (van ca. 3000 v. Chr. tot ca. 500 na Chr.). De hoorcolleges bieden historische overzicht van de betreffende periode. De werkcolleges concentreren zich op handboekbegeleiding, op het maken van opdrachten aan de hand van (bron)teksten en discussie daarover. |
|
| terug naar boven |
|
62 | Pragmatiek | LCX056B05 |
Inleiding tot de studie van het gebruik van taal als communicatie-middel. Aan de orde komen hoofdthema's van de pragmatiek: taal als communicatiemedium, de functionaliteit van taal, verbale communicatie als sociale interactie, de contextuele en culturele bepaaldheid van talige communicatie. |
|
| terug naar boven |
|
63 | Pre-Roman Italy: Etruscans and Latins | LPX031B05 |
Het college bespreekt de Nederzettings- en grafveldarcheologie in de pre- en protohistorie van Italië (ca. 1000-400 v.Chr). Het onderzoekt de ontwikkeling van gecentraliseerde samenlevingen en van dorp tot stad. Daarnaast legt het college nadruk op de reconstructie van de sociale structuren binnen de desbetreffende samenlevingen. Pre-Romeins Italie bepreekt vooral twee volkeren, Etrusken en Latijnen en de genese van stadsstaten en uiteindelijk de territoriale staat Rome. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. A.J. Nijboer | Docent(en) | dr. A.J. Nijboer | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege, zelfstudie (begeleid), intervisie | Toetsvorm | werkstuk(ken) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Toegang tot het tweede jaar, d.w.z. minimaal 45 ECTS behaald uit de propedeuse. | Opmerkingen | Aanwezigheidsplicht 80%. Dit vak staat open als bijvak. |
|
| terug naar boven |
|
64 | Regio’s I: Introductie | LGX050P05 |
This course unit is the first out of three courses on “Regions” from BA1 to BA3. It lays the groundwork by introducing students to different conceptual understandings of and historiographical approaches to regions. As a first step, it asks what the relevance of space for historians is and then, more specifically, addresses a number of paradigmatic approaches to and concepts of regions used and applied in historical studies. This includes various definitions of regions, the concepts of borders and boundaries, and transnational history and its focus on entanglements and other patterns of exchange. These themes are introduced in a lecture series and further discussed and applied to specific regional examples in the accompanying seminars. |
|
| terug naar boven |
|
65 | Regio’s II: Historiografie | LGX319B05 |
|
|
| terug naar boven |
|
66 | Schrift,handschrift,druk ME & Renaiss.I | LMX007X10 |
De cursus biedt een introductie in ontwikkeling, functie en gebruik van schrift, schrifttypen, geschreven en gedrukten boeken in diverse sectoren van de Europese samenleving van de late Oudheid tot in de Renaissance. Daarbij komen de materiële aspecten van het geschrevene en gedrukte boek alsmede bibliotheek- en archiefvorming aan bod. Voor eenieder die (vanuit taal- of letterkundige, historische, archeologische of kunsthistorische interesse) met handschriften en boeken uit de Middeleeuwen en Renaissance wil werken, is het mogelijk zowel elementaire leesvaardigheid te ontwikkelen als ook basiselementen van handschriftbeschrijving onder de knie te krijgen. Veelvuldig wordt gewerkt met handschriften en drukken uit de collectie van de Universiteitsbibliotheek. Een introductie in het archiefwezen is voorzien. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. K.J. Heidecker | Docent(en) | J.G.M. de Bruyn, MA.dr. K.J. Heidecker | Onderwijsvorm | hoorcollege, practicum, werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen, wekelijkse opdrachten | ECTS | 10 | Opmerkingen | a) bijvak in vrije ruimte voor elke Bachelor-opleiding van de Letterenfaculteit en andere faculteiten, (b) keuzevak binnen Masteropleidingen in de Faculteit der Letteren en andere faculteiten na toestemming betrokken Examencommissie. Voor Research-Master Classical, Medieval & Renaissance Studies (variant Middeleeuwen & Renaissance) geldt de cursus als een aanbevolen keuzevak. 80 % Aanwezigheids- en prestatieplicht bij hoor- en werkcolleges. Voor ReMa-studenten is na afronding van deze cursus in principe een verdieping mogelijk in tutorial vorm na toestemming van de Director of Studies, en voor Ma-studenten na toestemming van betrokken Examencommissie (na overleg met docenten) |
|
| terug naar boven |
|
67 | Science in Polar areas I | LGX229B05 |
In this course, you will closely investigate a specific topic of your own choosing in Arctic natural or social science. Under the supervision of an expert researcher in the Arctic Centre, you will learn to (1) formulate a relevant and original research question, (2) review relevant scientific literature, and (3) craft a professional paper/report on the topic. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. M.J.J.E. Loonen | Docent(en) | R. Hokwerdadr. M.J.J.E. Loonendr. A.J.M. Scheepstra F. Steenhuisen | Onderwijsvorm | werkcollege, zelfstudie | Toetsvorm | essay, verslag | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Simultaneous or earlier participation in LGX228B05 Inhabitants of polar areas. | Opmerkingen | Part of the university minor Arctic and Antarctic Studies. This course is open to all students from all faculties and universities as part of their elective program after permission of the examination board of their study. 80% presence and active participation is required. This course can also be followed as an open module or course for non-registered students. |
|
| terug naar boven |
|
68 | Science in Polar areas II | LGX230B05 |
In this course you will act as the instructor, preparing three lectures and writing research papers on topics relating to resource exploitation, political issues and the activities of historic exploration in the Polar Regions. As in previous courses, a peer-review system will be employed, and the final exam will be based on the papers produced by you and your peers. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. M.J.J.E. Loonen | Docent(en) | R. Hokwerdadr. M.J.J.E. Loonendr. A.J.M. Scheepstra F. Steenhuisen | Onderwijsvorm | werkcollege, zelfstudie | Toetsvorm | essay, verslag | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Simultaneous or earlier participation in LGX231B05 Exploitation of polar areas. | Opmerkingen | Part of the university minor Arctic and Antarctic Studies. This course is open to all students from all faculties and universities as part of their elective program after permission of the examination board of their study. 80% presence and active participation is required. This course can also be followed as an open module or course for non-registered students. |
|
| terug naar boven |
|
69 | Sound Structure | LET011P05 |
This course offers an introduction to the sounds of English, the most basic building blocks of the language. We will look at how sounds are produced in the speaker's mouth, and how we can best describe the differences between sounds. We will focus on the transcription of English sound systems, and will also consider how differences in sounds contribute to differences in meaning. Finally, we look at how sounds combine into syllables, and why some combinations of sounds are allowed in English and others are not. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. S.R.K.I. Gilbers | Docent(en) | dr. S.R.K.I. Gilbers A.C. Vaatstra, MA. | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | continue toetsing, digitale toetsing, schriftelijk tentamen, wekelijkse opdrachten | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | n.v.t. | Opmerkingen | There is an attendance requirement of 80% for the seminars of this course. This module can be taken as an elective and/or Open Course Unit. Major students take precedence. |
|
| terug naar boven |
|
70 | Statistiek I | LIX001X05 |
Dit vak beoogt de student in staat te stellen statistiek op een basisniveau binnen de geesteswetenschappen te gebruiken, vooral om vakliteratuur te begrijpen en om eigen gegevens te analyseren. Aandacht wordt besteed aan de basisbegrippen van de beschrijvende en inferentiële statistiek, aan de grafische presentatie van gegevens, en aan de keuze van statistische toetsen. In het college worden o.a. de z-toets, de t-toets voor onafhankelijke dan wel gepaarde data, de chi-kwadraat toets, de Mann-Whitney toets en de Wilcoxon rangtekentoets behandeld. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de correlatie en Cronbach's alfa. Het vak is tevens de kennismaking met het statistische softwarepakket R. |
|
| terug naar boven |
|
71 | Steden in het Midden-Oosten 1 | LXX018P05 |
Deze module biedt inzicht in de historische, politieke en culturele ontwikkelingen van steden in het Midden-Oosten. Een belangrijk doel van de module is het introduceren van verschillende theoretische benaderingen en debatten binnen de studie van steden. De thematisch opgezette colleges gaan in op de ontstaansgeschiedenis en belangrijkste transformaties van twee steden in het Midden-Oosten. Er wordt ingegaan op het culturele, religieuze, ideologische, en symbolische belang van deze steden, architecturale kenmerken, de stad als toneel van strijd en conflict, verbeeldingen van de stad in literatuur en poëzie, modernisering en actuele problematiek. De cursus wordt afgesloten met een openboektentamen.
N.B. de specifieke steden die in dit college worden behandeld worden zo spoedig mogelijk bekendgemaakt. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | L.E. Admiraal, PhD. | Docent(en) | L.E. Admiraal, PhD. | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | tentamen | ECTS | 5 | Opmerkingen | 80% Aanwezigheidsplicht bij werkcolleges. Studenten worden geacht actief te participeren in alle werkcolleges en alle opdrachten buiten de colleges tijdig en correct uit te voeren. Dit vak staat open als bijvak en Open College. Hoofdvakstudenten hebben voorrang op bijvakstudenten. |
|
| terug naar boven |
|
72 | Steden in het Midden-Oosten 2 | LXX019P05 |
De studenten worden vertrouwd gemaakt met concepten over steden en verstedelijking in het Midden-Oosten sinds de vroegste tijd. In hoor- en werkcolleges wordt aandacht besteed aan ontwikkeling en geschiedenis, invloed van politiek en religie, architecturele en culturele aspecten, literatuur van moderne auteurs, modernisering en moderne problematiek. In de werkcolleges presenteren de studenten een eigen onderzoek naar (een aspect van) een stad in het Midden-Oosten. De cursus wordt afgesloten met een openboektentamen over de literatuur.
N.B. de specifieke steden die in dit college worden behandeld worden zo spoedig mogelijk bekendgemaakt. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | S.R. Goldstein, PhD. | Docent(en) | S.R. Goldstein, PhD. | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | presentatie, schriftelijk tentamen, wekelijkse opdrachten | ECTS | 5 | Opmerkingen | 80% Aanwezigheidsplicht bij werkcolleges. Studenten worden geacht actief te participeren in alle werkcolleges en alle opdrachten buiten de colleges tijdig en correct uit te voeren. Dit vak staat open als bijvak en Open College. Hoofdvakstudenten hebben voorrang op bijvakstudenten. |
|
| terug naar boven |
|
73 | Style and Modernity: A&U 1800-1914 | LKX026P05 |
Dit college vormt het pendant van het vak Beeldende Kunst: De werkelijkheid op losse schroeven 1750-1914. Aan de hand van representatieve voorbeelden - gebouwen, stedelijke ensembles, en daarnaast architectuur traktaten ? wordt in deze collegereeks zichtbaar hoe de bouwkunst met het ter discussie stellen en vervolgens loslaten van tradities een vernieuwing doormaakten, die in de loop van de 19de eeuw tot een zelfstandige discipline zou leiden. Bij de keuze van de casussen wordt ingehaakt op het internationale debat over architectuur met behulp van een kritische lezing van een aantal spraakmakende traktaten en teksten uit deze periode, en worden zowel internationale als Nederlandse voorbeelden onder de loep genomen. De begrippen stijl, schoonheid en moderniteit staan daarbij centraal. Ze worden in verband gebracht met de innovaties in het architectenberoep, de bouwpraktijk en bouwtechniek en geplaatst tegen de achtergrond van de industrialisatie en economische, sociale en politieke modernisering van de samenleving. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | prof. dr. C. Wagenaar | Docent(en) | prof. dr. C. Wagenaar | Onderwijsvorm | excursie, hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | presentatie, schriftelijk tentamen, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 | Opmerkingen | 80% aanwezigheidsplicht en actieve deelname tijdens de colleges. Dit vak staat open als bijvak en Open College. Hoofdvakstudenten hebben voorrang op bijvakstudenten. |
|
| terug naar boven |
|
74 | Taal en Vertalen 1 | LEU043P05 |
‘The language of Europe is translation,’ zo luidt een bekende uitspraak van Umberto Eco. In dit college wordt aan de hand van capita selecta uit de taal- en vertaalgeschiedenis een beeld geschetst van de invloed van vertalingen op de westerse en met name Europese taalontwikkeling en cultuurgeschiedenis. Aandacht wordt onder meer besteed aan de voorlopers van ons alfabet, de overdracht van kennis en literatuur uit de klassieke oudheid via invloedrijke middeleeuwse vertaalcentra als de School van Toledo, de bijdrage van bijbelvertalingen aan de standaardisering van de Europese volkstalen en de rol van het Latijn en later het Frans in Europa. Voor de opdrachten incl. referaat sluiten studenten voor zover mogelijk aan bij hun profiel en/of vreemde taal van hun keuze. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. S.I. Linn | Docent(en) | dr. S.I. Linn | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | referaat/spreekbeurt, schriftelijk tentamen, wekelijkse opdrachten | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
75 | Taal en Vertalen 2 | LEU044P05 |
‘The language of Europe is translation,’ zo luidt een bekende uitspraak van Umberto Eco. In dit college wordt een overzicht gegeven van een aantal invloedrijke visies op taal en vertalen zoals die zich sinds de Romantiek ontwikkeld hebben en wordt ingegaan op de vertaalwetenschap als academische discipline. Leidraad hierbij zijn o.a. de volgende vragen: in hoeverre wordt ons wereldbeeld bepaald door de taal die we hanteren en welke implicaties heeft dit voor de mogelijkheid tot vertalen? Welke positie kunnen vertalingen innemen binnen het literaire polysysteem? Hoe werken interculturele verschillen door in de vertaling van een genre als reclameteksten; kunnen vertalingen culturele stereotypering versterken? Hoe vindt censuur via ondertiteling plaats? Is er zoiets als genderspecifiek vertalen? Aan de hand van concrete voorbeelden en vertaalopdrachten, waaronder een referaat, komt ook de relevantie van de behandelde theorieën voor de praktijk aan de orde. Hierbij sluiten studenten voor zover mogelijk aan bij hun profiel en/of de vreemde taal van hun keuze. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. S.I. Linn | Docent(en) | dr. S.I. Linn | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | referaat/spreekbeurt, schriftelijk tentamen, wekelijkse opdrachten | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Taal en vertalen I gevolgd |
|
| terug naar boven |
|
76 | Taalvaardigheid Arabisch 1 | LXA009P05 |
In de cursus Taalvaardigheid Arabisch 1 leert de student de basisbeginselen (op ACTFL-niveau 'Novice Mid') van de taalkundige structuur van het Modern Standaard Arabisch (MSA). Er wordt gewerkt aan de vaardigheden lezen, schrijven, luisteren en spreken, en het ontwikkelen van een basiswoordenschat in het MSA.
In werkcolleges en door middel van zelfstudie uit de lesmethode wordt de stof als volgt aangeboden:
1. Taalkundige toelichting 2. Mondelinge oefeningen, individueel en groepsgewijs 3. Wekelijkse, schriftelijke opdrachten: oefeningen en korte essay’s 4. Voortdurende repetitie ter bewaking van het accumulatieve karakter van de module |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. K.M. Santing | Docent(en) | L.H. Oldejansdr. K.M. Santing | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | continue toetsing, mondeling tentamen, schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Opmerkingen | 80% Aanwezigheidsplicht bij werkcolleges. Studenten worden geacht actief te participeren in alle werkcolleges en alle opdrachten buiten de colleges tijdig en correct uit te voeren. Dit vak staat open als bijvak. Hoofdvakstudenten hebben voorrang op bijvakstudenten. |
|
| terug naar boven |
|
77 | Taalvaardigheid Arabisch 2 | LXA011P05 |
In de cursus Taalvaardigheid Arabisch 2 vergroot de student zijn/haar basiskennis (op ACTFL-niveau 'Novice Mid') van de taalkundige structuur van het Modern Standaard Arabisch (MSA). Er wordt gewerkt aan de vaardigheden lezen, schrijven, luisteren en spreken, en het vergroten van de basiswoordenschat in het MSA.
In werkcolleges en door middel van zelfstudie uit de lesmethode wordt de stof als volgt aangeboden:
1. Taalkundige toelichting 2. Mondelinge oefeningen, individueel en groepsgewijs 3. Wekelijkse, schriftelijke opdrachten: oefeningen en korte essay’s 4. Voortdurende repetitie ter bewaking van het accumulatieve karakter van de module |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. K.M. Santing | Docent(en) | L.H. Oldejansdr. K.M. Santing | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | continue toetsing, mondeling tentamen, schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Deze cursus gaat uit van kennis en vaardigheden die zijn opgedaan in de cursus Taalvaardigheid Arabisch 1. Studenten die graag de cursus willen volgen en elders de benodigde kennis en vaardigheden hebben opgedaan, kunnen worden toegelaten nadat zij hebben aangetoond over het benodigde taalvaardigheidsniveau te beschikken. | Opmerkingen | 80% Aanwezigheidsplicht bij werkcolleges. Studenten worden geacht actief te participeren in alle werkcolleges en alle opdrachten buiten de colleges tijdig en correct uit te voeren. Dit vak staat open als bijvak. Hoofdvakstudenten hebben voorrang op bijvakstudenten. |
|
| terug naar boven |
|
78 | Taalvaardigheid Fries Ia | LHF008P05 |
Met dit vak wordt een elementaire schrijf- en leesvaardigheid van het Fries aangeleerd. De schrijfvaardigheid staat centraal. Dit kan niet zonder aandacht te besteden aan de Friese spelling en de Friese grammatica, terwijl de taalsociologische achtergrond van het Fries ook regelmatig om de hoek komt kijken. Tijdens de colleges wordt er veel geoefend, ook in samenwerking met medestudenten. Elke student wordt geacht – afhankelijk van het aantal deelnemers – één korte mondelinge presentatie te verzorgen. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Fries | Coordinator | G.A. de Jong, MA. | Docent(en) | G.A. de Jong, MA. | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | mondeling tentamen, portfolio, presentatie, schriftelijk tentamen, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Dit vak is met name bedoeld voor studenten die het Fries al kunnen verstaan, spreken en lezen. Bij voorkeur beschikt de student hiernaast ook over een elementaire schriftelijk beheersing van het Fries. |
|
| terug naar boven |
|
79 | Taalvaardigheid Hebreeuws 1 | LXH009P05 |
The course will introduce the basis for reading, listening, speaking and writing skills of the modern Israeli Hebrew: the Hebrew alphabet and basic sentence structure. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. R. Nikolsky | Docent(en) | dr. R. Nikolsky | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | mondeling tentamen, schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | none |
|
| terug naar boven |
|
80 | Taalvaardigheid Hebreeuws 2 | LXH010P05 |
Building on the knowledge acquired in the module Hebrew Proficiency 1, this course expands the knowledge of the linguistic structure of the modern Israeli Hebrew. The basic skill which will continue being developed are reading, writing, listening and speaking of MIH. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. R. Nikolsky | Docent(en) | dr. R. Nikolsky | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Knowledge of the Hebrew alphabet and basic sentence structure. |
|
| terug naar boven |
|
81 | Taalvaardigheidsontw. Nederlands | LNB001B05 |
De module heeft tot doel het verwerven van kennis en inzicht in: (a) de ontwikkeling van de mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid van kinderen; (b) de psychologische en sociale factoren die daarop van invloed zijn; (c) de mogelijkheden om ontwikkelingsprocessen te stimuleren en te sturen. Tijdens de hoorcolleges staat steeds één thema centraal, dat door de studenten wordt voorbereid door het lezen van enkele teksten. In het college wordt het thema belicht, aan de hand van de gelezen literatuur en met behulp van nadere illustraties (onderzoeksgegevens en onderwijsmateriaal zoals leermiddelen en toetsen). Bij ieder collegethema is een opdracht geformuleerd. De uitwerkingen van de opdrachten worden door de docenten beoordeeld als voldoende of onvoldoende en worden besproken tijdens het eerstvolgende werkcollege. De volgende thema’s komen aan bod: • Het begrip ‘taalvaardigheid’ • Taal en schrift in de voorschoolse periode • Taalkennis • Lezen • Schrijven • Taalverschillen en taaachterstand • Taalonderwijs |
|
| terug naar boven |
|
82 | Tekstmanipulatie | LIX005P05 |
Binnen Letterenopleidingen wordt er veel gewerkt met teksten. Dit college geeft een overzicht van problemen en oplossingen bij het elektronisch manipuleren van teksten, en laat de student kennismaken met het besturingssysteem Linux/Unix. Verschillende Unix-commando’s voor het zoeken in, en vervangen en sorteren van tekst komen aan de orde. De student leert deze te combineren voor toepassingen zoals tekstanalyse en taalherkenning. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. A. Toral Ruiz | Docent(en) | student-assistentDr. A. Toral Ruiz | Onderwijsvorm | computerpracticum, hoorcollege | Toetsvorm | computeropdrachten, schriftelijk tentamen, wekelijkse opdrachten | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | geen | Opmerkingen | Bureau Studentzaken tekent eerstejaars, premaster en bijvakstudenten in in Progress. De werkgroepintekening in Nestor gebeurt door het secretariaat cluster Nederlands. Indien de werkgroep waarin je bent ingedeeld niet naar wens is kun je zelf in Nestor van werkgroep wisselen tot en met de 1e collegeweek. Dit kan alleen als de werkgroep van je keus niet vol is. Recidivisten die alleen tentamen hoeven te maken wordt ontmoedigd om zich aan te melden voor het vak in Progress. Zij kunnen door het secretariaat worden toegevoegd aan de cursus in Nestor. Je kunt hiervoor een mail sturen naar sec-millc@rug.nl. De faculteit behoudt zich het recht voor wijzigingen aan te brengen in het vakaanbod, het aantal groepen en de roostering. |
|
| terug naar boven |
|
83 | The Americas Ia: The American Century | LAX025P05 |
This course offers an interdisciplinary introduction to cultural, historical, political, social, and economic developments in the Americas from the 1890s until the 1970s. While our main focus will be on the United States, we will frequently adopt a comparative, hemispheric perspective due to the U.S.’s substantial involvement in Latin America and the Caribbean during the first half of the twentieth century. We will focus in particular on the following themes: the Spanish-American War and the rise of the U.S. as a global power; expansionism and empire; pan-Americanism and transatlanticism; U.S. diplomatic and military responses to developments in Latin America and the Caribbean; immigration and demographic shifts; WWII; the Cold War; Castro and the Cuban Revolution; the Vietnam War; the Civil Rights Movement. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. T. Jelfs | Docent(en) | L.A. Flamand, PhD.Dr. T. Jelfs J.A. Müller, MA. | Onderwijsvorm | werkcollege, hoorcollege | Toetsvorm | digitale toetsing | ECTS | 5 | Opmerkingen | 80% Mandatory attendance in seminars. Students are expected to participate actively in discussions during seminars and to duly carry out all assignments. This module can be taken as an elective and/or Open Course Unit. Major students take precedence. |
|
| terug naar boven |
|
84 | The Americas Ib: The American Century | LAX026P05 |
This course offers an interdisciplinary introduction to cultural, historical, political, social, and economic developments in the Americas from the 1970s to the present. While our main focus will be on the United States, we will frequently adopt a comparative, hemispheric perspective due to the increasing economic, political, and military integration of the U.S., Mexico and Canada since the 1990s. We will focus in particular on the following themes: 9/11 and the war on terror; the war on drugs; party polarization and the rise of the New Right; family politics in the Americas; environmental concerns; Inter-American economic relations; the US’s current cross-national and international relations and trade networks; strategies of world leadership and power. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. T. Jelfs | Docent(en) | Dr. T. Jelfs J.A. Müller, MA.Dr. K.S. Roberts | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | essay, schriftelijk tentamen, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 | Opmerkingen | 80% Mandatory attendance in seminars. Students are expected to participate actively in discussions during seminars and to duly carry out all assignments. This module can be taken as an elective and/or Open Course Unit. Major students take precedence. |
|
| terug naar boven |
|
85 | The Americas IIa: New Frontiers | LAX032P05 |
This course offers an interdisciplinary introduction to cultural, historical, political, social, and economic developments in the Americas in the 19th century, with a specific focus on the position of the U.S within a hemispheric framework. Among the many topics we will address are the consolidation of the nation, the impact of Caribbean slave revolts on national identity construction, expansionism to the West and South, the American Borderlands, slavery, immigration, mobility, religious movements, industrialization, architecture, urbanization and changing gender roles. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | M.L. Thompson | Docent(en) | Dr. A.M. Martinez J.A. Müller, MA. M.L. Thompson | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | essay, schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Opmerkingen | 80% Mandatory attendance in seminars. Students are expected to participate actively in discussions during seminars and to duly carry out all assignments. This module can be taken as an elective and/or Open Course Unit. Major students take precedence. |
|
| terug naar boven |
|
86 | The Americas IIb: New Frontiers | LAX033P05 |
This course offers an interdisciplinary introduction to cultural, historical, political, social, and economic developments in the Americas in the 19th century, with a specific focus on the position of the U.S within a hemispheric framework. Among the many topics we will address are the consolidation of the nation, the impact of Caribbean slave revolts on national identity construction, expansionism to the West and South, the American Borderlands, slavery, immigration, mobility, religious movements, industrialization, architecture, urbanization and changing gender roles. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | M.L. Thompson | Docent(en) | Dr. A.M. Martinez M.L. Thompson | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | essay, schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Opmerkingen | 80% Mandatory attendance in seminars. Students are expected to participate actively in discussions during seminars and to duly carry out all assignments. This module can be taken as an elective and/or Open Course Unit. Major students take precedence. |
|
| terug naar boven |
|
87 | Theorie I: Perspectieven op Geschiedenis | LGX289B05 |
|
|
| terug naar boven |
|
88 | Theorie II: Hist. van de Wereldgesch. | LGX271B05 |
|
|
| terug naar boven |
|
89 | Theories of Culture Ia | LAX039P05 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. K.S. Roberts | Docent(en) | K.E. Hopen J.D. Schnepf, PhD. | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | actieve participatie, tentamen | ECTS | 5 | Opmerkingen | 80% Mandatory attendance in seminars. Students are expected to participate actively in discussions during seminars and to duly carry out all assignments. This module can be taken as an elective and/or Open Course Unit. Major students take precedence. |
|
| terug naar boven |
|
90 | Theories of Culture Ib | LAX041P05 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. K.S. Roberts | Docent(en) | L.A. Flamand, PhD. K.E. Hopen J.D. Schnepf, PhD. | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | actieve participatie, tentamen | ECTS | 5 | Opmerkingen | 80% Mandatory attendance in seminars. Students are expected to participate actively in discussions during seminars and to duly carry out all assignments. This module can be taken as an elective and/or Open Course Unit by those students who have completed Theories of Culture Ia. Major students take precedence. |
|
| terug naar boven |
|
91 | Theories of Culture IIIb | LAX053B05 |
Theories of Culture III is a two-course sequence dedicated to materialist approaches to culture. Building on the first block, this course considers what happens to U.S. culture when the economy transforms again, from the corporate capitalism of the early twentieth century to the “late capitalism” of the present. We begin with updates to Marxist theory that come to terms with the changes wrought by the emergence of the United States as a global superpower: Horkheimer and Adorno’s classic account of “the culture industry,” Jameson’s powerful description of “postmodernism”, and Bourdieu’s influential critique of “cultural imperialism.” From there we move to contemporary challenges, like climate change and the digital revolution, that have shaken the foundations of U.S. hegemony based on the universal spread of capitalism and democracy. We will investigate the role of critical theory under these new conditions, which have prompted both calls for a “post-critical” turn in the humanities (Latour and Felski) and revivals of communist praxis (Dean and Clover). |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. K.S. Roberts | Docent(en) | Dr. K.S. Roberts | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | essay, opdrachten | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Propaedeutic phase Rhetoric and Composition IIa and IIb Theories of Culture IIa and IIb | Opmerkingen | 80% Mandatory attendance in seminars. Students are expected to participate actively in discussions during seminars and to duly carry out all assignments. |
|
| terug naar boven |
|
92 | T&M 1: Structuur en Variatie | LEU040P05 |
Dit vak introduceert de basis van de grammaticale kenmerken van de Europese talen. Hoe zitten (Europese) talen in elkaar? Wat zijn de belangrijkste overeenkomsten en verschillen? We bespreken de relevante terminologie en taalkundige concepten om de fonetische, fonologische, morfologische en syntactische kenmerken van de Europese talen te kunnen beschrijven en vergelijken. Tijdens de hoorcolleges komen de algemene aspecten van structuur en variatie aan bod. In de werkcolleges discussiëren studenten met elkaar (en met de docent) over het onderwerp van de week aan de hand van gerichte vragen, praktische opdrachten en de leesstof. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | Dr. W. Kehrein | Docent(en) | Dr. W. Kehrein NN V. Tabacco, MSc. | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | presentatie, schriftelijk tentamen, wekelijkse opdrachten | ECTS | 5 | Opmerkingen | 80% aanwezigheidsplicht. Dit vak staat open als Bijvak en Open college. Het kan worden gevolgd als onderdeel van een minorprogramma door studenten van andere opleidingen aan de Faculteit der Letteren. Niet toegankelijk voor studenten met een afgeronde minor Toegepaste Taalwetenschap. |
|
| terug naar boven |
|
93 | T&M 2: Veel- en Meertaligheid | LEU041P05 |
Dit college biedt een introductie vanuit een comparatieve invalshoek in de belangrijkste thema?s in de taalkunde van veeltalige gemeenschappen. Thema?s als politiek t.a.v. minderheidstalen, code switching, etnolinguïstische vitaliteit en taalattitude worden uitgebreid behandeld. De rol van taal in de natievorming komt eveneens aan de orde. De studenten bestuderen verschillende benaderingen van taalplanning en kwesties gerelateerd aan taalpolitiek bedoeld voor veeltalige gemeenschappen.Verder komen gerelateerde thema?s aan de orde zoals (tweede) taalverwerving, taalverlies en uitsterven van talen, mengtalen, contacttalen en creooltalen, en wederzijdse verstaanbaarheid tussen sprekers van verwante talen en taalvarianten. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | Dr. C.S. Gooskens | Docent(en) | Dr. C.S. Gooskensdr. A.D.E. Joubert, PhD. M.S. Lobo | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | continue toetsing, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 | Opmerkingen | 80% aanwezigheidsplicht. Dit vak staat open als Bijvak en Open college. Het kan worden gevolgd als onderdeel van een minorprogramma door studenten van andere opleidingen aan de Faculteit der Letteren. Niet toegankelijk voor studenten met een afgeronde minor Toegepaste Taalwetenschap. |
|
| terug naar boven |
|
94 | Towards Modernity: A&L 1400-1800 | LKX027P05 |
|
|
| terug naar boven |
|
95 | Towards Modernity: Visual Arts 1400-1800 | LKX028P05 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | C.J. van ter Toolen, MA. | Docent(en) | C.J. van ter Toolen, MA. | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 | Opmerkingen | 80% aanwezigheidsplicht en actieve deelname tijdens de werkcolleges. |
|
| terug naar boven |
|
96 | Vaktaal en Vertalen | LEU069B05 |
Het vertalen van specialistische teksten vereist een aantal vaardigheden, die hier getraind worden. Aan de hand van o.a. tekstwetenschappelijke benaderingen wordt ingegaan op de kenmerken van gespecialiseerde teksten, het omgaan met terminologie en vaktaal, en het verzamelen en selecteren van relevante informatie. Studenten leren zoekstrategieën aan en leren de betrouwbaarheid van bronnenmateriaal te beoordelen. Ze verkrijgen d.m.v. case studies uit de vertaalpraktijk inzicht in keuzestrategieën en in het kritisch gebruik van hulpmiddelen zoals vakspecifieke woordenboeken, documentatie en databestanden. Het kritisch toetsen van vertaalprogramma’s en een bezoek aan een vertaalbureau maakt deel uit van opdrachten. |
|
| terug naar boven |
|
97 | Vroegmoderne Geschiedenis | LGX048P05 |
Het college verschaft kennis en inzicht in de hoofdlijnen van de geschiedenis van de Renaissance tot de Franse Revolutie (ca. 1500 - 1789) met bijzondere aandacht voor de staatsvorming. De studenten bestuderen het handboek en de hoorcollegestof. De werkcolleges bieden handboekbegeleiding en enige verdieping doordat de studenten vragen beantwoorden over gedrukte bronnen en historiografische fragmenten. |
|
| terug naar boven |
|
98 | Werkgroep Gastschrijver 2021 Mathijs Dee | LNX059B05 |
In het werkcollege wil gastschrijver Mathijs Deen met de studenten op verkenning in het niemandsland tussen fictie en non-fictie. In een gastoptreden zullen fictie-schrijver Bert Natter en non-fictie schrijver Luc Panhuysen aangeven waar de grenzen van hun genres liggen, wat zij zichzelf nog wel toestaan en wat verboden terrein is. Vervolgens zullen de studenten aan de hand van een historisch personage van eigen keuze, gaan verkennen hoe zij die persoon in een verhaal tot leven kunnen wekken en wat ze zichzelf daarin wel en niet toestaan.
Data/tijd/plaats 14, 21 en 28 september; 5, 12 en 19 oktober; 16 en 23 november. Van 11.00-13.00 uur, zaal LE 1312.0012, Oude Kijk in ’t Jatstraat 26 (Harmoniecomplex) Groningen.
Aanmelding Aanmelding per e-mail bij Annemieke Koning: a.m.koning@rug.nl. Uiterste aanmelddatum: maandag 23 augustus 2021.
Er kunnen maximaal 16 studenten deelnemen aan de werkcolleges: acht letterenstudenten en acht studenten van buiten de Letterenfaculteit. Studenten kunnen zich aanmelden met een korte geschreven motivatie en vermelding van hun studie. Voor de werkcolleges en het bijwonen van de publieke avonden staan 5 ECTS (vrije ruimte).
Gastschrijverschap Sinds 1986 is aan de Rijksuniversiteit Groningen elk najaar een gastschrijver verbonden. De gastschrijver verzorgt openbare lezingen en een reeks werkcolleges. Gastschrijvers aan de Groningse universiteit waren onder meer Dick Hillenius, Doeschka Meijsing, Willem Wilmink, Monica van Paemel, Willem Jan Otten, Gerrit Krol, Nelleke Noordervliet, Bernlef, Rutger Kopland, Joost Zwagerman, Thomas Rosenboom, Bas Heijne, Koos van Zomeren, Tonnus Oosterhoff, Marjolijn Februari, Esther Jansma, Kader Abdolah, Arthur Japin, Annejet van der Zijl, Hans Aarsman, Marjoleine de Vos, Joost de Vries, P.F. Thomése, Ellen Deckwitz, Auke Hulst, Edward van de Vendel en Joke van Leeuwen. In 2010 werd het 25- jarig bestaan gevierd met optredens en werkgroepen van diverse schrijvers/zangers van popsongs, met Spinvis, Typhoon, Huub van der Lubbe, Stef Bos, Ellen ten Damme, Jan Rot en Freek de Jonge. De organisatie van het Gastschrijverschap is in handen van de RUG en Studium Generale Groningen. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Docent(en) | | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | book review | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Alleen voor RUG-studenten | Opmerkingen | Er kunenn maximaal 16 studenten deelnemen aan de werkcolleges: acht letterenstudenten en acht studenten van buiten de Letterenfaculteit. Studenten kunnen zich aanmelden met een kort geschreven motivatie en vermelding van hun studie. Voor de werkcolleges en het bijwonen van de publieke avonden staan 5 ECTS (vrije ruimte) |
|
| terug naar boven |
|