1 | Aegean Prehistory | LPX030B05 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | A.C. Moles, PhD. | Docent(en) | A.C. Moles, PhD. | Onderwijsvorm | werkcollege, hoorcollege | Toetsvorm | presentatie, schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Toegang tot het tweede jaar, d.w.z. minimaal 45 ECTS behaald uit de propedeuse, inclusief de vakken ‘Archeologie van de Klassieke Oudheid’ - Grieks en Romeins | Opmerkingen | Aanwezigheidsplicht 80%. Dit vak is het eerste onderdeel van een vierdelige serie vakken: 1. Aegean Prehistory: the World of the Palaces 2. Pre-Roman Italy 3. Art and Archaeology of Classical Greece 4. Archaeology of the Roman Empire |
|
| terug naar boven |
|
2 | Applied Archaeozoology | LPX040B05 |
The module consists of a series of labs and work groups. Students learn how to describe archaeozoological material using the Groningen Archaeozoological Reference Collections. In the work groups students learn how to analyse archaeozoological datasets quantitatively and assess their reuse potential to address larger archaeological and nature-historical issues. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | S. Kamjan, MA. | Docent(en) | S. Kamjan, MA. student-assistent | Onderwijsvorm | practicum, werkcollege | Toetsvorm | continue toetsing, mondeling tentamen, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Toegang tot het tweede jaar, d.w.z. minimaal 45 ECTS behaald uit de propedeuse. | Opmerkingen | Er geldt een 80% aanwezigheidsplicht tijdens de vakken. Readings will be announced shortly before the beginning of the module and will be available in the library. |
|
| terug naar boven |
|
3 | Arch. Klassieke Oudheid - Grieks | LPX016P05 |
In dit college wordt een overzicht gegeven van de Griekse archeologie en kunstgeschiedenis. Hierbij komen onderwerpen uit de schilderkunst, de beeldhouwkunst en de architectuur en stedenbouw van de Griekse Oudheid aan bod. Daarbij zal gedemonstreerd worden over welke archeologische en kunsthistorische methoden de onderzoeker beschikt om de aan het archeologische bronnenmateriaal gestelde vragen te kunnen onderzoeken. Dit college is gericht op het ontwikkelen van een wetenschappelijke houding van de student ten aanzien van de klassieke archeologie, dat wil zeggen het opzetten van systematische analyses en het genereren van relevante vraagstellingen met het doel om de sociale context te reconstrueren waarbinnen de bestudeerde objecten hebben gefunctioneerd. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | C.P. Dickenson, PhD. | Docent(en) | C.P. Dickenson, PhD. | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | presentatie, schriftelijk tentamen, wekelijkse opdrachten | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | geen | Opmerkingen | 80% aanwezigheidsplicht en actieve deelname tijdens de colleges. Dit vak staat open als bijvak en als invulling van de vrije ruimte voor studenten van andere opleidingen. |
|
| terug naar boven |
|
4 | Arch. Klassieke Oudheid - Romeins | LPX017P05 |
In dit college wordt een overzicht gegeven van de Romeinse archeologie en kunstgeschiedenis. Hierbij komen onderwerpen uit de schilderkunst, de beeldhouwkunst en de architectuur en stedenbouw van de Romeinse Oudheid aan bod. Daarbij zal gedemonstreerd worden over welke archeologische en kunsthistorische methoden de onderzoeker beschikt om de aan het archeologische bronnenmateriaal gestelde vragen te kunnen onderzoeken. Dit college is gericht op het ontwikkelen van een wetenschappelijke houding van de student ten aanzien van de klassieke archeologie, dat wil zeggen het opzetten van systematische analyses en het genereren van relevante vraagstellingen met het doel om de sociale context te reconstrueren waarbinnen de bestudeerde objecten hebben gefunctioneerd. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | T.C.A. de Haas, PhD. | Docent(en) | T.C.A. de Haas, PhD. | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | presentatie, schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | geen | Opmerkingen | 80% aanwezigheidsplicht; actieve deelname tijdens de colleges; het halen van deadlines. Dit vak staat open als bijvak en als invulling van de vrije ruimte voor studenten van andere opleidingen. |
|
| terug naar boven |
|
5 | Arch. tussen Monumentenzorg en Politiek | LPX050B05 |
In deze module staat de vraag centraal welke rol archeologie in de huidige en toekomstige maatschappij speelt en kan spelen. Hiertoe wordt ingegaan op de wettelijke kaders, de archeologische monumentenzorg en de relatie (in heden en verleden) tussen de wetenschap archeologie en identiteitspolitiek. In deze cursus wordt de Nederlandse casus vergeleken met die in andere Europese landen. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. Y.T. van Popta | Docent(en) | dr. Y.T. van Popta | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Propedeuse Archeologie. | Opmerkingen | Er geldt een 80% aanwezigheidsplicht tijdens de vakken. |
|
| terug naar boven |
|
6 | Arch. veldwerk en excursie II: KMA | LPX037B10 |
De module is erop gericht de student kennis te laten maken met landschap, archeologische sites en materiële cultuur van verleden samenlevingen in het Mediterrane gebied en veldwerk te verrichten in een project dat wordt uitgevoerd door de Universiteit van Groningen. Ter voorbereiding van de excursie volgt de student lezingen, geeft een presentatie over een specifiek excursieonderwerp tijdens college en ter plekke en schrijft een bijdrage aan de excursiegids. Ter voorbereiding op het veldwerk woont de student inleidende colleges bij. Tijdens het veldwerk schrijft de student dagrapporten en neemt actief deel aan onderwijsactiviteiten. Weer terug in Groningen levert de student een individuele samenvattende rapportage over het veldwerk in. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | prof. dr. P.A.J. Attema | Docent(en) | prof. dr. P.A.J. Attemadr. P.M. van Leusen | Onderwijsvorm | hoorcollege, excursie, praktische oefening, werkcollege | Toetsvorm | referaat/spreekbeurt, schriftelijke opdracht(en), verslag | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Toegang tot het tweede jaar, d.w.z. minimaal 45 ECTS behaald uit de propedeuse. Student heeft in ieder geval Archeologisch Veldwerk I (LPX012P10) afgerond. Zie ook speciale regeling op de Nestor-site van de opleiding voor studenten die tussen de 30 en 45 ECTS-studiepunten hebben behaald. | Opmerkingen | 80% aanwezigheidsplicht en actieve deelname tijdens de colleges. Archeologie excursie II KMA (3 EC)en Archeologisch veldwerk II KMA (7 EC) Vindt plaats in de zomermaanden. |
|
| terug naar boven |
|
7 | Arch. veldwerk en excursie II: P en P | LPX038B10 |
Deelname aan veldwerk PP in binnen en/of buitenland om oog te krijgen voor de veelsoortigheid van opgravingsobjecten en benaderingswijzen. Naast het opdoen van technische vaardigheden behoort het zelfstandig uitvoeren van een deel van een onderzoek tot het programma, inclusief bijbehorende rapportage en vondstregistratie. De excursie wordt gekoppeld aan het veldwerk en is bedoeld om door middel van bestudering en analyse van de archeologische gegevens inzicht te geven in de bewoningsgeschiedenis van de regio waarin de excursie plaatsvindt. In het voorafgaande werkcollege zal hiervoor door de studenten de voorbereiding worden gedaan en zal daarover mondeling en schriftelijk worden gerapporteerd. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. J.A.W. Nicolay | Docent(en) | prof. dr. R.T.J. Cappersdr. J.A.W. Nicolay | Onderwijsvorm | excursie, hoorcollege, veldwerk, werkcollege | Toetsvorm | werkstuk(ken) | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Toegang tot het tweede jaar, d.w.z. minimaal 45 ECTS behaald uit de propedeuse, inclusief Archeologisch Veldwerk I (LPX012P10). | Opmerkingen | 80% aanwezigheidsplicht en actieve deelname tijdens de colleges. - Excursie - 3 ECTS (Excursie 2 ECTS / Verslag 1 ECTS) - Veldwerk - 7 ECTS (Veldwerk 6 ECTS / Verslag 1 ECTS) Veldwerk vindt plaats in de zomermaanden. |
|
| terug naar boven |
|
8 | Archaeobotanie I | LPX042B05 |
In deze module wordt aandacht besteed aan de mogelijkheden van etho-archeobotanisch onderzoek. Dergelijk onderzoek levert belangrijke primaire data op die van groot belang zijn voor het interpreteren van subfossiele plantenresten die uit opgravingen beschikbaar komen. Een tweede onderdeel richt zich op het modelleren van vroegere gewas-selecties en gewas-ratio’s. verklaringen hiervan zullen besproken worden in relatie tot omgevingsfactoren, beschikbaarheid (inclusief handel) en economische criteria (die politiek-sociaal gerelateerd kunnen zijn). Als voorbeeld van de voedselreconstructie zal het paleo-dieet behandeld worden dat mogelijk beschikbaar was in de overgang jagen/verzamelen naar vroege landbouw. In twee werkcolleges zal speciale aandacht worden besteed aan de technologische ontwikkeling van de landbouw: het gebruik van sikkels (oogsten), en wannen en zeven (scheiden van de oogst). |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | prof. dr. R.T.J. Cappers | Docent(en) | prof. dr. R.T.J. Cappers student-assistent | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Toegang tot het tweede jaar, d.w.z. minimaal 45 ECTS behaald uit de propedeuse. | Opmerkingen | Er geldt een 80% aanwezigheidsplicht tijdens de vakken. |
|
| terug naar boven |
|
9 | Archaeobotanie II | LPX044B05 |
In deze module wordt een kort onderzoek uitgevoerd aan subfossiele macroresten (zaden en vruchten). Aandacht wordt besteed aan de fasering van het onderzoek (formuleren van een probleemstelling en vraagstelling), de methode van onderzoek (onder andere de manier van bemonsteren en het isoleren van plantenresten) en het bewerken en presenteren van data en het interpreteren ervan. Ook wordt aandacht besteed aan de verslaglegging (met als uitgangpunt een korte publicatie). Tijdens het practicum zal de reflectie op de aangetroffen plantenresten centraal staan. Het gaat om een zinvolle interpretatie binnen een archeologische context. Daarmee wordt een belangrijke oefening geboden in het zelfstandig uitvoeren van een eigen onderzoek aan een materiaalgroep. Voor deze module is geen specifieke vaardigheid nodig in het determineren van subfossiele plantenresten: deze wordt tijdens het practicum aangeboden. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | prof. dr. R.T.J. Cappers | Docent(en) | prof. dr. R.T.J. Cappers | Onderwijsvorm | practicum, werkcollege | Toetsvorm | verslag | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Geen entreevoorwaarden | Opmerkingen | Er geldt een 80% aanwezigheidsplicht tijdens de vakken. |
|
| terug naar boven |
|
10 | Archaeology of the Roman Empire | LPX024B10 |
Dit college behandelt de archeologie van het Romeinse rijk vanaf het begin van de republiek (5e en 4e eeuw v.Chr) en het einde van het rijk in de 5e eeuw n. Chr. De nadruk ligt op verstedelijking, handel en economie, landbouw, kolonisatie, architectuur en grafgebruiken. Aandacht wordt besteed aan de verschillen in aard van de archeologische gegevens en de problemen met interpretatie van deze bronnen. De ontwikkelingen binnen de provinciën worden geplaatst binnen de lopende discussies met betrekking tot Romanisering, urbanisatie en globalisering. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | T.C.A. de Haas, PhD. | Docent(en) | T.C.A. de Haas, PhD. | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | werkstuk(ken), presentatie, schriftelijke opdracht(en), schriftelijk tentamen | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | 45 ECTS behaald van de propedeuse. | Opmerkingen | Aanwezigheidsplicht 80% |
|
| terug naar boven |
|
11 | Archaeozoological Method and Theory | LPX041B05 |
This module consists of a series of seminars in which recent methodological and theoretical issues are discussed. Students learn the basic historical background and principles of the increasingly common lab and informatics methods of archaeozoology. In parallel, they learn how they are applied in archaeozoological materials to contribute to debates about bio-cultural processes, and human-animal relations in different regions and chronological periods. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | C. Çakirlar, PhD. | Docent(en) | C. Çakirlar, PhD. | Onderwijsvorm | practicum, werkcollege | Toetsvorm | continue toetsing, mondeling tentamen, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Toegang tot het tweede jaar, d.w.z. minimaal 45 ECTS behaald uit de propedeuse. | Opmerkingen | Er geldt een 80% aanwezigheidsplicht tijdens de vakken. |
|
| terug naar boven |
|
12 | Archeologisch veldwerk I | LPX012P10 |
Bij dit vak worden de vaardigheden aangeleerd die nodig zijn om zelfstandig in archeologisch veldwerk te kunnen participeren. Hieronder vallen praktische vaardigheden in landmeetkunde, tekenwerk en archeologisch grondwerk. Het vak bestaat uit een combinatie van voorbereidende colleges (waarin de gang van zaken tijdens veldwerk wordt toegelicht, evenals de omgang met de gebruikelijk aan te treffen vondsten), practica, een tentamen en drie weken veldwerk. De deelnemers leren omgaan met landmeetkundige instrumenten (zoals de waterpas en hoekspiegel) en leren technieken om nauwkeurig met de hand in het veld locaties uit te zetten en in te meten. Door middel van praktische oefening in het documenteren (in tekening) van vlakken en profielen, wordt de deelnemers duidelijk gemaakt wat geldende eisen zijn aan archeologische standaard documenten zoals vlak- en profieltekeningen. Eveneens wordt geoefend met het accuraat en gangbaar afbeelden van veel voorkomende vondstcategorieën zoals vaatwerk en andere gebruiksvoorwerpen. Door vier weken mee te werken op archeologisch opgravingen (bij voorkeur in en rondom Groningen) worden deze vaardigheden in de praktijk toegepast en wordt er geoefend in de verschillende aspecten van het archeologisch grondwerk (zoals het zetten van coupes, schaven van vlakken en profielen, verrichten van boringen, nemen van grondmonsters en uitvoeren van primaire vondstverwerking). Gedurende de drie weken rapporteren de deelnemers dagelijks over hun werkzaamheden in dagrapporten, die in hun vorm zo veel mogelijk overeen komen met de rapporten geschreven door de opgravingsleider. Deze dagrapporten worden becommentarieerd door de docent(en) en opgenomen in het eindverslag (opgravingsverslag) dat door iedere deelnemer afzonderlijk over de opgraving wordt geschreven. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. S. Arnoldussen | Docent(en) | dr. S. Arnoldussen student-assistent student-assistent student-assistent | Onderwijsvorm | hoorcollege, practicum, praktische oefening, veldwerk | Toetsvorm | schriftelijk tentamen, verslag | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Ingeschreven staan als voltijds student Archeologie. | Opmerkingen | Werkvorm veldwerk: per week groepsgewijs onder begeleiding van wetenschappelijk- en technisch personeel. |
|
| terug naar boven |
|
13 | Archeologische Gegevensanalyse | LPX034B05 |
In dit college staat de omgang met archeologische data-sets centraal. Niet alleen is er aandacht voor de verschillende vormen van data, hun beperkingen en mogelijkheden, maar tevens wordt er hands-on geoefend met de verschillende soorten van gegevens. Hierbij staat altijd de koppeling tussen archeologische vragen en de praktische methodiek van het onderzoeken ervan centraal. In volgende colleges staat de omgang met niet-relationele ('platte') data centraal (statistiek en gegevensanalyse), in latere colleges staat de omgang met relationele ('database') gegevens centraal. Het aansluitende college spits zich toe op data met een geografisch aspect ('gis-data'). Deze introducerende modules bieden basis aan meer complexe bewerkings- en analysemethodes besproken in een volgend college. De ethiek en het presenteren van data staat centraal in de afsluitende colleges. Na de werkcolleges volt een eigen afsluitende portfolio-opdracht, waarbij het geleerde in praktijk wordt gebracht. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. S. Arnoldussen | Docent(en) | dr. S. Arnoldussen | Onderwijsvorm | hoorcollege, practicum, zelfstudie (begeleid) | Toetsvorm | computeropdrachten, schriftelijk tentamen, wekelijkse opdrachten | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Toegang tot het tweede jaar, d.w.z. minimaal 45 ECTS behaald uit de propedeuse. Eigen laptop met Microsoft Office (BYOD). | Opmerkingen | 80% aanwezigheidsplicht, inleveren 'take-home'-opdrachten volgens deadlines en actieve deelname tijdens de colleges. Dit vak staat open als bijvak. Hoofdvakstudenten hebben voorrang op bijvakstudenten. Lessen maken gebruik van oefeningen op eigen laptop (BYOD: bring your own device). Windows laptop met office is vereist. |
|
| terug naar boven |
|
14 | Art and Archaeology of Classical Greece | LPX021B10 |
Deze cursus geeft een overzicht van de Griekse archeologie vanaf de Archaïsche en Klassieke periode tot aan de Hellenistische en Romeinse periode en bestrijkt ongeveer de tijd tussen 800 v. Chr. tot 300 n. Chr; de nadruk ligt op de Klassieke periode (ca. 500-300 v. Chr.). De cursus stelt zich tot doel om de studenten te laten kennismaken met de Griekse archeologie en de Griekse kunst, en om aan te tonen dat archeologische overblijfselen gebruikt kunnen worden om historische vragen te stellen, zoals naar sociale verhoudingen, politieke ideologie en de mentaliteit van de oude Grieken. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | A.C. Moles, PhD. | Docent(en) | A.C. Moles, PhD.prof. dr. S. Voutsaki | Onderwijsvorm | werkcollege, hoorcollege | Toetsvorm | presentatie, schriftelijk tentamen, werkstuk(ken) | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Toegang tot het tweede jaar, d.w.z. minimaal 45 ECTS behaald uit de propedeuse, waaronder Archeologie van de Klassieke Oudheid. | Opmerkingen | Aanwezigheidsplicht 80%. Dit vak is het derde onderdeel van een vierdelige serie vakken: 1. Aegean Prehistory: the world of the Palaces 2. Pre-Roman Italy 3. Art and Archaeology of Classical Greece en 4, Archaeology of the Roman Empire. |
|
| terug naar boven |
|
15 | Ba-scriptie Archeologie / onderzoekswg. | LPX999B10 |
De Bachelor-fase wordt afgerond met een Ba-scriptie. Deze scriptie is een verslag van zelfstandig verricht onderzoek. Het onderwerp is vrij naar keuze en sluit aan bij een van de tijdens de studie gevolgde onderdelen. Dit onderdeel begint met een oriëntatie op de verschillende onderwerpen die gekozen kunnen worden en wordt gevolgd door een scriptieklas waarin de probleemstelling en vraagstelling worden geformuleerd en de opzet van de scriptie wordt afgerond. De resultaten worden door de docent en de deelnemers onderling besproken en becommentarieerd. |
|
| terug naar boven |
|
16 | Geoarcheologie | LPX026P05 |
Geoarcheologie gebruikt concepten, methoden en technieken uit de aardwetenschappen als basis voor de interpretatie van archeologische verschijnselen. Belangrijke vragen zijn: wat kunnen we zeggen over de interactie tussen mens en landschap?; hoe heeft men in het verleden grondstoffen geëxploiteerd en geproduceerd?; wat is de herkomst van grondstoffen?; wat is de ouderdom van bewoningssporen?; in welke mate is een vindplaats intact?; welke processen zijn van invloed op de conservering van bewoningssporen in de ondergrond? Om op dergelijke vragen een antwoord te krijgen, wordt gebruik gemaakt van bijvoorbeeld paleogeografische en paleoecologische reconstructies, sedimentanalyses, pedologie, herkomstbepaling van gesteenten, geofysische en -chemische analyses, dateringsmethoden en geomorfologie. In deze cursus worden de belangrijkste geoarcheologische concepten, methoden en technieken geïntroduceerd. |
|
| terug naar boven |
|
17 | Gesch. en theorie v/d Archeologie I | LPX013P05 |
De cursus biedt een beknopt overzicht van de geschiedenis van de archeologie en geeft een introductie tot de belangrijkste theorieën en wetenschapsgebieden die binnen de archeologie een rol spelen. In de colleges discussiëren de studenten groepsgewijs over een prikkelende stelling en brengen daarvan op het werkcollege mondeling verslag uit aan docent en medestudenten. Als eindopdracht wordt de studenten gevraagd een zelf gekozen onderwerp te onderzoeken en te bespreken in relatie tot archeologische theorie in een kort essay. Kennis en inzicht worden daarnaast getoetst in een tentamen. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. W. de Neef | Docent(en) | dr. W. de Neef | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege, zelfstudie (begeleid) | Toetsvorm | dossier, essay, schriftelijk tentamen, wekelijkse opdrachten | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Geen | Opmerkingen | 80% aanwezigheidsplicht en actieve deelname tijdens de colleges. Dit vak staat open als bijvak en Open College. Hoofdvakstudenten hebben voorrang op bijvakstudenten. |
|
| terug naar boven |
|
18 | Handelaren en Koningen | LPX039B10 |
Door middel van hoor- en werkcolleges, en eigen presentaties en een argumentatief paper, doen de studenten kennis op over cultuurconcepten en identiteit, de rol van materiële cultuur, nederzettingsdynamiek en bestaansbasis, maar ook sociale structuur, contacten en mobiliteit en de cosmologische en rituele structuren in laat-prehistorische en vroeg-historische gemeenschappen. Hierbij wordt de data beschikbaar voor Nederland verweven in lopende academische beeldvorming op Noordwest-Europees niveau. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. S. Arnoldussen | Docent(en) | dr. S. Arnoldussendr. A. Nieuwhof | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | presentatie, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Toegang tot het tweede jaar, d.w.z. minimaal 45 ECTS behaald uit de propedeuse. | Opmerkingen | Er geldt een 80% aanwezigheidsplicht tijdens de vakken. |
|
| terug naar boven |
|
19 | Inleiding Arctische Archeologie | LPX020P05 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | M. Admiraal, PhD. | Docent(en) | M. Admiraal, PhD. | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | essay, schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Geen |
|
| terug naar boven |
|
20 | Inleiding Bioarcheologie | LPX025P05 |
Bij de reconstructie van het verleden staat de mens centraal. Maar de mens is daarbij altijd afhankelijk van zijn omgeving. Daarbij gaat het om de mogelijkheden die het landschap biedt voor bewoning en exploitatie. Een belangrijke component van het landschap vormt de vegetatie, die op allerlei wijzen door de mens gebruikt kan worden. Daarbij kan gedacht worden aan voedsel, medicinaal gebruik, bouwmaterialen en brandstof. De overgang van jagen/verzamelen naar voedselproductie (landbouw) is van groot belang geweest voor de wijze waarop mensen zich hebben aangepast aan hun omgeving (zoals het ontstaan van nederzettingen). Deze module geeft een inleiding in het botanisch onderzoek in een archeologische context en vanuit een ecologisch perspectief. Aan bod komt de reconstructie van de vegetatie (als deel van het landschap) en de voedseleconomie, het ontstaan van de landbouw, de wijze waarop het plantenmateriaal geconserveerd wordt en bemonsterd kan worden om specifieke vragen te beantwoorden. Ook wordt aandacht besteed aan mogelijkheden voor datering. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | prof. dr. R.T.J. Cappers | Docent(en) | prof. dr. R.T.J. Cappers | Onderwijsvorm | hoorcollege, practicum, werkcollege | Toetsvorm | tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Geen | Opmerkingen | De eerste 3,5 week Botanie, tweede 3,5 week Zoölogie |
|
| terug naar boven |
|
21 | Inleiding Conservatie en Archeometrie | LPX023P05 |
Het doel van deze Inleiding Conservatie en Archeometrie is materiaalkennis in fysische zin. Dit vereist het verwerven van kennis over de samenhang tussen materiaalkennis, archeologie en natuurwetenschappen. Deze samenhang is kenmerkend voor een multidisciplinaire studierichting als archeologie. Tijdens de cursus wordt ingegaan op processen van materiaal technisch onderzoek, verval en behoud. Archeologische materialen worden vaak in de loop der tijd aangetast en veranderen daardoor van aanzien en samenstelling. Dit verval en het tegengaan daarvan, worden toegelicht. Aan de orde komen: (a) de productie in het verleden van materialen als aardewerk, glas, koperlegeringen, ijzer etc., (b) passieve en actieve conservatietechnieken en (c) specifieke natuurwetenschappelijke onderzoeksmethoden voor archeologische materiaalgroepen. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | dr. A.J. Nijboer | Docent(en) | dr. A.J. Nijboer | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Geen | Opmerkingen | Dit vak wordt gevolgd in samenhang met het vak “Inleiding Materiaalkennis”. 80% aanwezigheidsplicht en actieve deelname tijdens de colleges. Dit vak staat open als bijvak en Open College. |
|
| terug naar boven |
|
22 | Inleiding historische Archeologie | LPX021P05 |
Dit vak vormt een introductie op de archeologie van Nederland in perioden waarover historische gegevens bekend zijn maar ons beeld toch in sterke mate door archeologisch onderzoek wordt bepaald. Dat zijn met name de Romeinse tijd en middeleeuwen (ca. 0-1200 na Chr.). Het college is thematisch opgebouwd, waarbij afzonderlijk voor de Romeinse tijd en de middeleeuwen wordt ingegaan op de volgende onderwerpen: de belangrijkste historische gebeurtenissen, bewoning op het platteland en economie (op zand, klei en veen), de ontwikkeling van steden en versterkingen, en religie, ritueel en de inrichting van de samenleving. Per thema worden beeldbepalende ‘type-sites’ behandeld, aangevuld met vindplaatsen die in individuele presentaties door de studenten zelf worden besproken. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. J.A.W. Nicolay | Docent(en) | dr. J.A.W. Nicolay | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | presentatie, schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Geen | Opmerkingen | 80% aanwezigheidsplicht en actieve deelname tijdens de colleges. Dit vak staat open als bijvak en Open College. Hoofdvakstudenten hebben voorrang op bijvakstudenten. |
|
| terug naar boven |
|
23 | Inleiding Materiaalkennis | LPX022P05 |
Het doel van deze inleiding is materiaalkennis in de meest brede betekenis, zowel van het artefact als archeologische cultuurdrager als van het artefact in fysische zin. Tijdens de cursus “Inleiding Materiaalkennis” worden de deelnemers ingewijd in het onderzoek naar een aantal belangrijke archeologische materiaalcategorieën (vuursteen, natuursteen, metaal, aardewerk, glas, architectuur, numismatiek, organische resten etc.). Zij leren reflecteren op methoden om, zelfstandig, materiaalgroepen te beschrijven en te analyseren. Daarnaast wordt ingegaan op aspecten van materiaal technisch onderzoek. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | dr. A.J. Nijboer | Docent(en) | dr. A.J. Nijboer | Onderwijsvorm | zelfstudie (begeleid), hoorcollege, practicum, werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Geen | Opmerkingen | Dit vak wordt gevolgd in samenhang met het vak ´Inleiding Conservatie en Archeometrie´. 80% aanwezigheidsplicht en actieve deelname tijdens de colleges. Dit vak staat open als bijvak en Open College. Hoofdvakstudenten hebben voorrang op bijvakstudenten. |
|
| terug naar boven |
|
24 | Inleiding Prehistorie van Nederland | LPX024P05 |
Deze module vormt een eerste kennismaking met de prehistorie van Nederland. In het college is aandacht voor archeologie van ons land, maar ook voor een ruimer geografisch kader. Aandacht gaat uit naar landschapsontwikkeling, bestaanswijzen, grafritueel, bewoning en technologie. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. J.H.M. Peeters | Docent(en) | dr. J.P. Kleijne | Onderwijsvorm | excursie, werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Geen | Opmerkingen | 80% aanwezigheidsplicht en actieve deelname tijdens de colleges. Dit vak staat open als bijvak en Open College. |
|
| terug naar boven |
|
25 | Introduction to Cultural Anthropology | LPX043B05 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | prof. dr. R.T.J. Cappers | Docent(en) | prof. dr. R.T.J. Cappers | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | nog niet bekend | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Toegang tot het tweede jaar, d.w.z. minimaal 45 ECTS behaald uit de propedeuse. | Opmerkingen | Er geldt een 80% aanwezigheidsplicht tijdens de vakken. |
|
| terug naar boven |
|
26 | Jager-verzamelaars & Vroege Boeren Nw Eu | LPX045B10 |
Homo sapiens is als enige menselijke soort in Europa overgebleven na duizenden jaren co-existentie met Neanderthalers. Gedurende enkele tienduizenden jaren bevolkten groepen jager-verzamelaars onder wisselende klimaats- en omgevingsomstandigheden verschillende delen van het Europese continent. In de loop van het Holoceen werd het jager-verzamelaarsbestaan in toenemende mate beïnvloed door landbouwactiviteiten, als gevolg van veranderingen in sociaal-culturele netwerken. In deze module wordt gekeken naar de dynamiek van veranderingsprocessen gedurende het Jong-Paleolithicum t/m het Neolithicum vanuit verschillende thematische invalshoeken, zoals technologie, identiteit, voedselvoorziening, kosmologie en sociale organisatie. Naast aandacht voor antropologie en materiële cultuur wordt ook ingegaan op specifieke aspecten van de archeologische monumentenzorg ten aanzien van vroeg-prehistorisch erfgoed. |
|
| terug naar boven |
|
27 | Mens en Materiƫle Cultuur | LPX048B05 |
De bestudering van materiële cultuur (artefacten) levert belangrijke bouwstenen voor de beeldvorming van het menselijk verleden. De informatie die versloten ligt in deze materiële resten biedt potentieel inzicht in uiteenlopende aspecten van het menselijk bestaan, maar moet wel aan die resten worden onttrokken. In deze cursus ontwikkel je diepgaand inzicht in de theoretische en methodologische benaderingen om materiële cultuur te bestuderen, en leer je hoe verkregen gegevens gebruikt kunnen worden om inzicht te krijgen in menselijk gedrag. Praktische oefeningen zorgen ervoor dat je gevoel ontwikkeld voor de operationalisering van vraagstukken. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. J.H.M. Peeters | Docent(en) | dr. J.H.M. Peeters | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Propedeuse Archeologie | Opmerkingen | Er geldt een 80% aanwezigheidsplicht tijdens de vakken. |
|
| terug naar boven |
|
28 | MINOR Stage Archeologie | LPX052B15 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Docent(en) | | Onderwijsvorm | stage | Toetsvorm | stageverslag | ECTS | 15 |
|
| terug naar boven |
|
29 | Pre-Roman Italy: Etruscans and Latins | LPX031B05 |
Het college bespreekt de Nederzettings- en grafveldarcheologie in de pre- en protohistorie van Italië (ca. 1000-400 v.Chr). Het onderzoekt de ontwikkeling van gecentraliseerde samenlevingen en van dorp tot stad. Daarnaast legt het college nadruk op de reconstructie van de sociale structuren binnen de desbetreffende samenlevingen. Pre-Romeins Italie bepreekt vooral twee volkeren, Etrusken en Latijnen en de genese van stadsstaten en uiteindelijk de territoriale staat Rome. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. A.J. Nijboer | Docent(en) | dr. A.J. Nijboer | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege, zelfstudie (begeleid), intervisie | Toetsvorm | werkstuk(ken) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Toegang tot het tweede jaar, d.w.z. minimaal 45 ECTS behaald uit de propedeuse. | Opmerkingen | Aanwezigheidsplicht 80%. Dit vak staat open als bijvak. |
|
| terug naar boven |
|
30 | Ruimtelijke Analyse | LPX049B05 |
Dit vak stelt het bestuderen en beheren van archeologische vondstcomplexen en andere cultuurhistorische gegevens van boven-lokale schaal aan de orde. Regionale studies, gebaseerd op deze data en hun landschappelijke en sociale context, spelen een belangrijke rol in de huidige academische archeologie en in de archeologische monumentenzorg. De student maakt op intensieve wijze, door middel van hoorcolleges en computerpractica, kennis met het gebruik van Geografische Informatiesystemen (GIS) in de hedendaagse archeologie. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | dr. P.M. van Leusen | Docent(en) | dr. P.M. van Leusen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Propedeuse Archeologie | Opmerkingen | Vak kan indien gewenst ook in het Engels gegeven worden. Er geldt 80% aanwezigheidsplicht tijdens de computerpractica. Studenten mogen de practica op de eigen laptop draaien indien die aan de in de studiehandleiding vermelde criteria voldoet. Dit vak staat open als bijvak. Hoofdvakstudenten hebben voorrang op bijvakstudenten. |
|
| terug naar boven |
|
31 | Theorie in Praktijk | LPX047B05 |
Knowing the theoretical and historical background of the study of concepts, phenomena, and debates is crucial to scientific practice. Without this knowledge, innovators risk reinventing the wheel, and followers risk making petty errors. This is true for archaeology as well, whether in the field, lab, and or in a conference, your practice is embedded in a theoretical and historical framework. In this course the student practices how to exchange ideas and knowledge on the history and theory of various archaeological topics in an informal way (by leading discussions in small groups); how to convince others about their point of view about an archaeological debate (by giving a presentation); and how to write an argumentative review article on an archaeological sub-discipline (by writing an essay). |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | C. Çakirlar, PhD. | Docent(en) | C. Çakirlar, PhD. | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Propedeuse Archeologie. | Opmerkingen | Er geldt een 80% aanwezigheidsplicht tijdens de vakken. |
|
| terug naar boven |
|