1 | Academische vaardigheden voor classici | LQX011P05 |
We beginnen met een beknopte inleiding in de geschiedenis van ons vak. Vervolgens maken we in de eerste colleges kennis met verschillende vormen van wetenschappelijke literatuur, en met de belangrijkste hulpmiddelen van de classicus: woordenboeken, commentaren, wetenschappelijke grammatica’s en digitale textdatabases. Na een korte inleiding op paleografie en tekstkritiek oefenen we het gebruik van kritische edities en het interpreteren van een kritisch apparaat. Tijdens wekelijkse schriftelijke opdrachten leert de student in de praktijk deze hulpmiddelen effectief te gebruiken. In de tweede helft van het blok krijgt de student een inleiding op het schrijven van een paper. Hoe formuleer je een vraagstelling en hoe is een goede paper opgebouwd? Hoe ziet een wetenschappelijk stijl eruit? Ook de formele kant van het onderzoek komt aan bod: bibliograferen en correct verwijzen naar primaire en secundaire bronnen. Aan het einde van het eerste blok heeft elke student een opzet gemaakt voor een korte paper. |
|
| terug naar boven |
|
2 | Ba-scriptie GLTC | LQX999B10 |
Scriptie over een onderwerp naar keuze, in principe in aansluiting op een van de derdejaars onderzoekscolleges, op het gebied van Grieks, Latijn, Oude Geschiedenis, Klassieke en Mediterrane Archeologie, Antieke Wijsbegeerte, of een combinatie daarvan. |
|
| terug naar boven |
|
3 | Cultuurhistorie van de Oudheid I | LQX010P05 |
Het chronologisch opgezette college ´Cultuurhistorie van de oudheid´ richt zich op kennisverwerving van en inzicht in de Griekse en Romeinse beschavingen in de periode van de Oudheid. Door middel van beknopte inleidingen in de Oude Geschiedenis, Klassieke Archeologie en Filosofie van de Oudheid, die verzorgd worden door docenten van deze drie vakgroepen, richt dit vak zich op het bieden van de noodzakelijke historische en culturele context voor een beter begrip van de auteurs uit de oudheid. Aan de hand van wekelijkse colleges en opdrachten waarbij teksten uit de oudheid in een bredere historische, filosofische en/of archeologische context geplaatst worden, wordt de meerwaarde van de integratie van een tekst in een ruimere culturele context geïllustreerd en benadrukt. Het vak bestaat uit twee losse modules, een Grieks en een Romeins deel, van elk 5 ECTS. Dit eerste deel richt zich op de geschiedenis, filosofie en (materiële) cultuur van de Griekse wereld in de oudheid. |
|
| terug naar boven |
|
4 | Cultuurhistorie van de Oudheid II | LQX012P05 |
Het chronologisch opgezette college ´Cultuurhistorie van de oudheid´ richt zich op kennisverwerving van en inzicht in de Griekse en Romeinse beschavingen in de periode van de Oudheid. Door middel van beknopte inleidingen in de Oude Geschiedenis, Klassieke Archeologie en Filosofie van de Oudheid, die verzorgd worden door docenten van deze drie vakgroepen, richt dit vak zich op het bieden van de noodzakelijke historische en culturele context voor een beter begrip van de auteurs uit de oudheid. Aan de hand van wekelijkse colleges en opdrachten waarbij teksten uit de oudheid in een bredere historische, filosofische en/of archeologische context geplaatst worden, wordt de meerwaarde van de integratie van een tekst in een ruimere culturele context geïllustreerd en benadrukt. Het vak bestaat uit twee modules, een Grieks en een Romeins deel, van elk 5 ECTS. Dit tweede deel richt zich op de geschiedenis, filosofie en materiële cultuur van de Romeinse wereld in de oudheid. |
|
| terug naar boven |
|
5 | De stad in de Oudheid | LQX033B05 |
Wie een antieke stad naderde zag als eerste de graven en tombes die de wegen naar de stad omzoomden. In deze cursus onderzoeken we de relatie tussen de steden van de levenden en die van de doden. De centrale vraag is hoe de stedelijke cultuur en organisatie uitgedrukt en gevormd werden in de funeraire context. Als grafgebruiken een vorm van zelf-presentatie zijn, hoe wilden gemeenschappen, sociale groepen, families en individuen zich presenteren na de dood? Wat komen we te weten over achtergestelde - zwijgende - groepen en individuen: vrouwen, de armen, slaven, kinderen? Hoe kunnen we hun sporen vinden in de het funeraire bronnenmateriaal? Deze en andere vragen worden besproken op basis van historisch, literair en epigrafisch bronnenmateriaal. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | PhD. T.M. Dijkstra | Docent(en) | PhD. T.M. Dijkstra | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | presentatie, werkstuk(ken) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Deze cursus is expliciet interdisciplinair van opzet en staat ook open voor studenten Geschiedenis, Archeologie en godsdienstwetenschappen. De cursus is in het Nederlands, tenzij er buitenlandse deelnemers zijn. Individuele opdrachten en essays kunnen in het Nederlands of Engels worden ingeleverd. | Opmerkingen | Deze cursus opent discussies die ook worden verkend in de cursus Materiële cultuur in beeld: de dood in de Griekse wereld (Sem. IIB) op basis van archeologische en iconografische bronnen. |
|
| terug naar boven |
|
6 | Drama I | LQX014P05 |
Deze cursus bestaat uit twee bijeenkomsten van twee uur per week. Voor elk college (met uitzondering van het eerste) bereiden de studenten een passage in het Grieks voor die op college besproken zal worden wat betreft grammaticale en interpretatieve kwesties.
Enkele keren zal ook een stuk secundaire literatuur ter lezing worden opgegeven en door studenten gepresenteerd worden tijdens college als achtergrond bij het gelezene.
Het tentamen zal bestaan uit vragen over het gelezen pensum en alles wat er tijdens het college aan de orde is gekomen. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. J.J.H. Klooster | Docent(en) | dr. J.J.H. Klooster | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | presentatie, schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Eindexamen Grieks, of voltooide cursus schakelmodule Grieks | Opmerkingen | Bij aarzeling over het beginniveau, neem contact op met de docent |
|
| terug naar boven |
|
7 | Drama II | LQX015P05 |
De Amphitruo van Plautus en de Phaedra van Seneca zullen in hun geheel worden gelezen, grotendeels in het Latijn. Op de colleges zullen geselecteerde passages worden vertaald en besproken, en daarnaast zullen meer algemene aspecten van het Latijnse drama aan de orde komen. Iedere student houdt een korte presentatie op basis van secundaire literatuur. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. A.J.L. van der Velden | Docent(en) | dr. A.J.L. van der Velden | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | presentatie, schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Opmerkingen | Het commentaar op de Amphitruo is ook gratis online te raadplegen (zoek via Smartcat). |
|
| terug naar boven |
|
8 | Grieks epos | LQX038B05 |
De module Grieks Epos concentreert zich, na een algemene inleiding, op een aantal centrale thema’s in het Griekse epos. Daarbij staan met name de Ilias en Odyssee centraal, maar er zullen ook colleges gewijd worden aan enkele andere auteurs uit de epische traditie. Daarbij zal steeds aandacht besteed worden aan zowel de teksten zelf als aan de cultuur-historische en literair-historische inbedding ervan (bij dat laatste met speciale aandacht voor intertekstualiteit en receptie). |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. J.J.H. Klooster | Docent(en) | dr. J.J.H. Klooster | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | 45 EC van het propedeuseprogramma inclusief het met goed gevolg afgerond hebben van onderdeel Latijnse Taalvaardigheid I, II (of Schakelmodule Latijn) en III. | Opmerkingen | 80% aanwezigheidsplicht |
|
| terug naar boven |
|
9 | Griekse en Latijnse Literatuurgesch. | LQX016P05 |
Op elk college wordt een periode, genre of auteur uit de antieke literatuurgeschiedenis behandeld. De belangrijkste gegevens hierover staan in een door de docenten gemaakt overzicht. Daarnaast worden geselecteerde passages uit belangrijke werken in vertaling gelezen. |
|
| terug naar boven |
|
10 | Griekse en Latijnse poëzie-analyse | LQX019B05 |
In dit college wordt een inleiding gegeven in de manier waarop moderne literatuurwetenschappelijke methodes kunnen worden gebruikt bij de interpretatie van Griekse en Latijnse poëzie. Korte Griekse en Latijnse gedichten uit verschillende genres worden gelezen en geanalyseerd. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. J.J.H. Klooster | Docent(en) | dr. J.J.H. Kloosterdr. A.J.L. van der Velden | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | mondeling tentamen, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | 45 EC van propedeuse plus Griekse taalvaardigheid I (of Schakelcursus) en II; Latijnse taalvaardigheid I (of Schakelcursus) | Opmerkingen | 80% aanwezigheidsplicht |
|
| terug naar boven |
|
11 | Griekse en Latijnse taalkunde | LQX018B05 |
Kennismaking met de algemene en de historische taalkunde; de student leert feiten uit de taalbeschrijving van het Grieks en Latijn te plaatsen in een wijder taalkundig kader. Gedurende het hele semester leest de student zelfstandig een inleiding in de algemene taalwetenschap. Tijdens de colleges staat in het eerste blok de (historische) taalkunde (vooral van het Grieks), in het tweede blok de (moderne) taalkunde. Daarnaast leert de student omgaan met relevante digitale hulpmiddelen. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. C.M. van der Keur | Docent(en) | dr. C.L. Caspersdr. C.M. van der Keur | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen, verslag | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | 45 EC van het propedeuseprogramma en het met goed gevolg afgerond hebben van de onderdelen Griekse Taalvaardigheid I, II en III (of Schakelmodule Grieks), en Latijnse Taalvaardigheid I, II en III (of Schakelmodule Latijn). | Opmerkingen | 80% aanwezigheidsplicht |
|
| terug naar boven |
|
12 | Griekse Taalvaardigheid I | LQX017P05 |
Het doel van dit college is het vergroten van de (ver)taalvaardigheid. Hiertoe richt het college zich op (1) het verwerven van een systematisch overzicht van de voornaamste morfologische, syntactische en syntactisch-semantische verschijnselen van het Grieks; (2) vergroting van de woordenschat; (3) training in lees- en analysevaardigheid door het lezen van geselecteerde passages Lysias. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | prof. dr. G.C. Wakker | Docent(en) | prof. dr. G.C. Wakker | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 | Opmerkingen | Het college wordt gevolgd samen met de studenten van de schakelmodule Grieks I. De toetsing bestaat uit twee tussentoetsten in week 4 en in de toetsperiode in week 8-10. Deze bepalen voor 35%, resp. 65% het eindcijfer |
|
| terug naar boven |
|
13 | Griekse Taalvaardigheid II | LQX021P05 |
Het doel van dit college is het vergroten van de (ver)taalvaardigheid. Hiertoe richt het college zich op (1) het verwerven van een systematisch overzicht van de voornaamste morfologische, syntactische en syntactisch-semantische verschijnselen van het Grieks; (2) vergroting van de woordenschat; (3) training in lees- en analysevaardigheid door het lezen van geselecteerde passages Lysias. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. C.L. Caspers | Docent(en) | dr. C.L. Caspers | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | schriftelijke opdracht(en), schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Opmerkingen | Het college wordt gevolgd samen met de studenten van de schakelmodule Grieks I. De toetsing bestaat uit twee tussentoetsten in week 5 en in de toetsperiode in week 8-10. Deze bepalen voor 40%, resp. 60% het eindcijfer |
|
| terug naar boven |
|
14 | Griekse Taalvaardigheid III | LQX025P05 |
In dit college vergroten de studenten hun (ver)taalvaardigheid van het Grieks. Aandacht wordt daarbij vooral besteed aan a) het verwerven van een systematisch overzicht van de de voornaamste syntactische en syntactisch-semantische verschijnselen van het Grieks; b) vergroting van de kennis van de stamtijden van het werkwoord; c) training in taalvaardigheid door het lezen (en waar nodig vertalen) van een dialoog van Plato.
Tijdens het eerste uur worden de door de studenten gemaakte opdrachten besproken en is er ruimte voor het behandelen van vragen. Verder oefenen we met de stamtijden. In het laatste deel van dit uur wordt een inleiding gegeven op de nieuwe stof, waarbij er steeds naar wordt gestreefd om expliciet voort te bouwen op bestaande kennis.
Het tweede uur staat in het teken van het lezen van de Ion, een korte dialoog van Plato. We beginnen steeds met een korte herhaling van de eerder gelezen passage; de rest van het college wordt besteed aan het lezen van de (thuis voorbereide) nieuwe passage. De besproken syntactische, semantische en pragmatische verschijnselen komen, waar relevant, expliciet terug tijdens de lectuur van de Ion. Het is belangrijk om hier duidelijk verschil te maken tussen doel en middelen van het vertaalpracticum. Het doel is om het inzicht in het Grieks en de leesvaardigheid te vergroten; de eigenlijke vertaling is slechts een middel om dit doel te bereiken (het gebruik tijdens college van een uitgeschreven vertaling is om die reden verboden).
Alle toetsen die voor dit college worden afgenomen hebben de vorm van een schriftelijk tentamen. Er vinden in totaal vier toetsen plaats met een verschillende weging: - tussentoets 1 (weging: 5%): KGG Stamtijden, §§ 86 en 87, lijst A 1-60 (20 minuten); - toets 1 (weging: 40%): BSKG voor zover behandeld; gelezen stof Plato; onvoorbereide passage Plato (120 minuten); - tussentoets 2 (weging: 5%): KGG Stamtijden, §§ 86 en 87, lijst A en B (20 minuten); - toets 2 (weging: 50%): BSKG geheel; gelezen stof Plato; onvoorbereide passage Plato (120 minuten) |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. R.F. Regtuit | Docent(en) | dr. R.F. Regtuit | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Griekse taalvaardigheid 1 en 2 / Schakelmodule Grieks 1 en 2 |
|
| terug naar boven |
|
15 | Hist. en Doc. Teksten 1 | LQX031B05 |
Dit college biedt een introductie tot de bestudering van historiografische Griekse en Latijnse teksten. De studenten maken kennis met verschillende Griekse en Latijnse historiografische auteurs. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | N. Bettegazzi, MA. | Docent(en) | N. Bettegazzi, MA. | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | 45 EC van propedeuse plus Griekse taalvaardigheid I en II (of Schakelcursus) en III; Latijnse taalvaardigheid I en II (of Schakelcursus) en III | Opmerkingen | 80% aanwezigheidsplicht; voorbereiding teksten verplicht voor deelname aan tentamens. |
|
| terug naar boven |
|
16 | Hist. en Doc. Teksten 2 | LQX032B05 |
In dit vak maken de studenten kennis met documentaire teksten in het Grieks en het Latijn. Na inleidende colleges over de geschiedenis van de epigrafie en over de heuristiek, krijgen de studenten oefeningen in het ontcijferen van epigrafische teksten van foto’s. Ook worden de epigrafische genres besproken. Studenten maken verder kennis met de documentaire en literaire papyrologie. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | prof. dr. O.M. van Nijf | Docent(en) | prof. dr. O.M. van Nijf | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | werkstuk(ken) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | 45 EC van propedeuse plus Griekse taalvaardigheid I (of Schakelcursus) en II; Latijnse taalvaardigheid I (of Schakelcursus) en II | Opmerkingen | 80% aanwezigheidsplicht |
|
| terug naar boven |
|
17 | Integratiecollege en excursie | LQX028B05 |
Tijdens de eerste drie collegebijeenkomsten worden bronteksten gelezen met behulp van commentaren. Het laatste (vierde) college is historiografisch van aard. Bij de selectie van teksten is het uitgangspunt dat zij iets met de te bezoeken plaatsen te maken hebben. Excursie: tijdens de excursie bezoeken de studenten belangrijke archeologische sites op het Griekse vasteland en houden de studenten presentaties over deze sites. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. J.J.H. Klooster | Docent(en) | dr. J.J.H. Klooster | Onderwijsvorm | excursie, werkcollege | Toetsvorm | presentatie, schriftelijke opdracht(en), werkstuk(ken) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | propedeuse |
|
| terug naar boven |
|
18 | Latijns epos | LQX039B05 |
Na een algemene inleiding over de aard en thematiek van Latijnse epiek, zal de focus in dit college liggen op Ovidius' Metamorphosen en Vergilius' Aeneis. Hierbij zal steeds aandacht besteed worden aan zowel de teksten zelf als aan de cultuur-historische en literair-historische inbedding ervan (bij dat laatste met speciale aandacht voor intertekstualiteit en receptie). Met het oog op een analyse van de poëtische aspecten van stijl en verscompositie, zullen studenten onder meer oefenen in het maken van een literaire vertaling en hun keuzes op het gebied van klank, ritme, register en andere aspecten verdedigen. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. C.M. van der Keur | Docent(en) | N. Bettegazzi, MA.dr. C.M. van der Keur | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | presentatie, schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | 45 EC van het propedeuseprogramma inclusief het met goed gevolg afgerond hebben van onderdeel Latijnse Taalvaardigheid I, II (of Schakelmodule Latijn) en III. | Opmerkingen | 80% aanwezigheidsplicht |
|
| terug naar boven |
|
19 | Latijnse Taalvaardigheid I | LQX018P05 |
Het doel van dit college is het vergroten van de (ver)taalvaardigheid. Hiertoe richt het college zich op: (a) het verwerven van een systematisch overzicht van de Latijnse morfologie; (b) het vergroten van de woordenschat; (c) het trainen in (ver)taalvaardigheid door het lezen en vertalen van geselecteerde passages uit de Latijnse literatuur |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. C.M. van der Keur | Docent(en) | dr. C.M. van der Keur | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Eindexamen VWO met Latijn | Opmerkingen | 80% aanwezigheidsplicht. Als een student geen eindexamen Latijn gedaan heeft, volgt hij/zij niet alleen dit college maar ook de extra ondersteuningscolleges. |
|
| terug naar boven |
|
20 | Latijnse Taalvaardigheid II | LQX023P05 |
Het doel van dit college is het verder uitbreiden van de (ver)taalvaardigheid. Hiertoe richt het college zich op: (a) het verwerven van een systematisch overzicht van de Latijnse morfologie; (b) het verwerven van een overzicht van de belangrijkste syntactisch-semantische aspecten van het Latijn; (c) het vergroten van de woordenschat; (d) het trainen in (ver)taalvaardigheid door het lezen en vertalen van geselecteerde passages uit de Latijnse literatuur. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. C.M. van der Keur | Docent(en) | dr. C.M. van der Keur | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Eindexamen VWO met Latijn |
|
| terug naar boven |
|
21 | Latijnse Taalvaardigheid III | LQX026P05 |
De studenten vergroten hun (taal)vaardigheid van het Latijn. De kennis van de Latijnse grammatica wordt verder uitgediept, met een focus op syntaxis, en toegepast middels lectuur van passages uit Sallustius en Cicero. Daarnaast wordt de kennis van de stamtijden uitgebreid. Wekelijks wordt een onderdeel van de syntaxis bestudeerd en toegelicht en een deel van het pensum gelezen. We oefenen syntaxis zowel op college als in zelfstudie aan de hand van opgaven gebaseerd op originele klassieke teksten. Het leespensum Sallustius/Cicero wordt door de studenten thuis voorbereid en op college gezamenlijk behandeld. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. A.J.L. van der Velden | Docent(en) | dr. A.J.L. van der Velden | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Latijnse Taalvaardigheid I of Schakelmodule Latijn | Opmerkingen | 80% aanwezigheidsplicht |
|
| terug naar boven |
|
22 | Materiële cultuur in beeld | LQX034B05 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | PhD. T.M. Dijkstra | Docent(en) | PhD. T.M. Dijkstra | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | presentatie, schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Cultuurhistorie (BA-1) met succes gevolgd. |
|
| terug naar boven |
|
23 | MINOR Stage GLTC | LQX040B15 |
|
|
| terug naar boven |
|
24 | Onderzoekscollege Antieke Wijsbegeerte | LQX026B05 |
Tijdens dit college richten we ons op antiek denken over de vraag naar het goede leven. Aan de hand van zijn Ethica Nicomachea gaan we na wat Aristoteles dacht over vragen als de volgende: wat is geluk en hoe bereiken we het? Wat is een voortreffelijk mens? Is het belangrijker te handelen of na te denken? Waarom hebben we vrienden nodig? Naast de belangrijkste filosofische vragen en stellingnames in dit werk zullen we ook aandacht besteden aan vormaspecten van de Ethica Nicomachea: wat is typisch voor Aristoteles' proza? Op welke manier communiceert hij zijn ideeën? Hoe reageert hij op andere schrijvers? |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. L.A. Joosse | Docent(en) | dr. L.A. Joosse | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | essay, presentatie, schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | propedeuse |
|
| terug naar boven |
|
25 | Onderzoekscollege Grieks: Epigram | LQX041B05 |
In dit onderzoekscollege staat het genre van het Griekse epigram centraal. Thema's die aan de orde zullen komen zijn de wortels en de ontwikkeling van het genre; de context van het symposium; de epigrafische context; het boek-epigram in context (in epigram-collecties bestaande uit werk van een of meerdere auteurs; bloemlezingen); Grieks epigram in Romeinse context; interactie tussen Grieks en Latijns epigram; thematische reeksen; subgenres; auteurs; poëticale programma's; wetenschappelijke benaderingen.
Activiteiten: -studenten bereiden aan de hand van commentaren en woordenboeken passages voor in het Grieks die op college besproken worden -studenten lezen een selectie secundaire literatuur -studenten houden twee mini-presentaties -studenten dragen actief bij aan de discussie van het gelezene, en aan de discussie naar aanleiding van student-presentaties -studenten schrijven een werkstuk over een thema dat gerelateerd is aan het onderwerp van het college |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. J.J.H. Klooster | Docent(en) | dr. J.J.H. Klooster | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | presentatie, werkstuk(ken), actieve participatie | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Propedeuse | Opmerkingen | 80% aanwezigheidsplicht |
|
| terug naar boven |
|
26 | Onderzoekscollege Latijn: Propertius | LQX042B05 |
Liefde en Geschiedenis in Rome: Propertius, Elegiën IV Dit college richt zich op het vierde boek van de Elegiën van de Augusteïsche dichter Propertius. In deze dichtbundel verruimt Propertius de grenzen van de Romeinse liefdeselegie door haar terug te brengen naar haar aitiologische oorsprongen. Met grote poëtische ambitie combineert hij de vroege Romeinse geschiedenis met traditionele erotische thema’s en politieke onderwerpen met de persoonlijke uitingen van de liefdeselegie. Wij zullen het boek bestuderen met bijzondere aandacht voor zowel zijn literaire als zijn culturele context. In de meeste colleges zullen we ons op een of twee gedichten concentreren, die we analyseren en met behulp van verschillende media (literair, epigrafisch, visueel) contextualiseren. Omdat de overlevering van de tekst van Propertius problematisch is, zal het college ook een inleiding in het werken met kritische edities bevatten. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. B.L. Reitz-Joosse | Docent(en) | dr. B.L. Reitz-Joosse | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | actieve participatie, presentatie, tentamen, werkstuk(ken) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Propedeuse | Opmerkingen | 80% aanwezigheidsplicht |
|
| terug naar boven |
|
27 | Pensum Grieks en Latijn I | LQX030B05 |
De student leest zelfstandig 50 pp. Grieks en 50 pp. Latijn, en wel: Ilias boek 9, Herodotus 1.6-58 (en 1.1-5 in vertaling), Vergilius Aeneis 2, Livius 1.1.10 – 1.2.6 (Aeneas' strijd in Latium), 1.3.9 (vanaf 'Proca deinde regnat') – 13.8 (Het leven van Romulus), en 1.15.6 – 16.8 (De dood van Romulus). De lectuur wordt ondersteund door een paar begeleidende bijeenkomsten en door het gezamenlijk annoteren van de teksten via e-margin (voor Grieks) en Google Docs (voor Latijn). De aan te schaffen of ter beschikking gestelde commentaren dienen als leeshulp en worden niet om zichzelfswille bestudeerd. Op de mondelinge tentamens zal het tekstbegrip getoetst worden op zo'n manier dat het niet gaat om het letterlijk vertalen van ieder woord; dit zal in de begeleidende bijeenkomsten worden verduidelijkt. De student kan zelf kiezen of zij/hij na het eerste blok eerst het pensum Grieks wil afleggen en dan het pensum Latijn, of omgekeerd. |
|
| terug naar boven |
|
28 | Pensum Grieks en Latijn II | LQX037B05 |
De studenten lezen zelfstandig een pensum van ca. 120 pagina's OCT aan Griekse of Latijnse teksten. De keuze van de teksten is vrij, maar dient te worden overlegd met de door de student zelf aan te zoeken docent(en). Het wordt sterk aanbevolen teksten te kiezen die samenhangen met het scriptieonderwerp.
Het tentamen is een mondeling tentamen. |
|
| terug naar boven |
|
29 | Schakelmodule Grieks I | LQX019P05 |
Het doel van dit college is het vergroten van de (ver)taalvaardigheid. Hiertoe richt het college zich op (1) het verwerven van een systematisch overzicht van de voornaamste morfologische, syntactische en syntactisch-semantische verschijnselen van het Grieks; (2) vergroting van de woordenschat; (3) training in lees- en analysevaardigheid door het lezen van geselecteerde passages Lysias. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | prof. dr. G.C. Wakker | Docent(en) | prof. dr. G.C. Wakker | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Diploma VWO met Latijn en voorafgaande bestudering Tirocinium Graecum les 1-27 (woorden en grammatica) | Opmerkingen | Studenten volgen ook Griekse Taalvaardigheid I (met aangepaste eisen) naast 2 u. Schakelmodule (voor extra ondersteuning en extra leesvaardigheidsoefening) |
|
| terug naar boven |
|
30 | Schakelmodule Grieks II | LQX022P05 |
Het doel van dit college is het vergroten van de (ver)taalvaardigheid. Hiertoe richt het college zich op (1) het verwerven van een systematisch overzicht van de voornaamste morfologische, syntactische en syntactisch-semantische verschijnselen van het Grieks; (2) vergroting van de woordenschat; (3) training in lees- en analysevaardigheid door het lezen van geselecteerde passages Lysias. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. C.L. Caspers | Docent(en) | dr. C.L. Caspers | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 | Opmerkingen | Studenten volgen ook Griekse Taalvaardigheid I (met aangepaste eisen) naast 2 u. Schakelmodule (voor extra ondersteuning en extra leesvaardigheidsoefening) |
|
| terug naar boven |
|
31 | Schakelmodule Latijn I | LQX020P05 |
Het doel van dit college is het vergroten van de (ver)taalvaardigheid. Hiertoe richt het college zich op: (a) het verwerven van een systematisch overzicht van de Latijnse morfologie; (b) het vergroten van de woordenschat; (c) het trainen in (ver)taalvaardigheid door het lezen en vertalen van geselecteerde passages uit de Latijnse literatuur |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. C.M. van der Keur | Docent(en) | dr. C.M. van der Keur | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Eindexamen VWO (met Latijn) | Opmerkingen | - De studenten maken in de eerste week een diagnostische instaptoets. Hiervoor moeten uit Tirocinium Latinum de hoofdstukken 1-13, 18 en 26 bestudeerd zijn. - Dit college valt samen met het college Latijnse Taalvaardigheid 1, maar de studenten krijgen daarnaast extra ondersteuningscolleges. |
|
| terug naar boven |
|
32 | Schakelmodule Latijn II | LQX024P05 |
Het doel van dit college is het verder uitbreiden van de (ver)taalvaardigheid. Hiertoe richt het college zich op: (a) het verwerven van een systematisch overzicht van de Latijnse morfologie; (b) het verwerven van een overzicht van de belangrijkste syntactisch-semantische aspecten van het Latijn; (c) het vergroten van de woordenschat; (d) het trainen in (ver)taalvaardigheid door het lezen en vertalen van geselecteerde passages uit de Latijnse literatuur |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. C.M. van der Keur | Docent(en) | dr. C.M. van der Keur | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Eindexamen VWO (met Grieks) | Opmerkingen | Dit college valt samen met het college Latijnse Taalvaardigheid II, maar de studenten volgen daarnaast de extra ondersteuningscolleges. |
|
| terug naar boven |
|