Informatie over Ba psychologie (NL)
Hieronder staan het programma en de vakomschrijvingen van Ba psychologie (NL) Klik op de naam van een vak in een schema om naar de omschrijving te gaan.
» Jaar 1 (Ba1 psychologie) | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
hele jaar | verplicht | PSBA1-25 | Academische vaardigheden | Nederlands | 7.5 | variabel | |
verplicht | PSBA1-28 | Praktische Introductie in Onderzoekmethoden | Nederlands | 2.5 | variabel | ||
semester I a | verplicht | PSBA1-01 | Overzicht van de psychologie | Nederlands | 5 | 4 | |
verplicht | PSBA1-05 | Statistiek I A | Nederlands | 5 | 6 | ||
verplicht | PSBA1-27 | Theoretische Introductie in Onderzoeksmethoden | Nederlands | 5 | 2 | ||
semester I b | verplicht | PSBA1-08 | Statistiek I B | Nederlands | 5 | 6 | |
verplicht | PSBA1-26 | Geschiedenis van de psychologie | Nederlands | 5 | 4 | ||
semester II | verplicht | PSBA1-09 | Gespreks- en groepsvaardigheden | Nederlands | 5 | 4 | |
semester II a | verplicht | PSBA1-07 | Ontwikkelingspsychologie | Nederlands | 5 | 2 | |
verplicht | PSBA1-18 | Sociale en cross-culturele psychologie | Nederlands | 5 | 4 | ||
semester II b | verplicht | PSBA1-11 | Biopsychologie | Nederlands | 5 | 4 | |
verplicht | PSBA1-12 | Persoonlijkheid en individuele verschillen | Nederlands | 5 | 2 | ||
» Jaar 2 (Ba2 psychologie) | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
semester I | verplicht | PSBA2-07 | Statistiek II | Nederlands | 5 | 4 | |
verplicht | PSBA2-11 | Gespreks- en diagnostische vaardigheden | Nederlands | 5 | 4 | ||
semester I a | verplicht | PSBA2-06 | Testtheorie en testgebruik | Nederlands | 5 | 2 | |
keuze X | PSBA2-23 | Cognitieve psychologie | Nederlands | 5 | 4 | ||
keuze X | PSBA2-24 | Introductie in de Klinische Neuropsychologie | Nederlands | 5 | 2 | ||
semester I b | verplicht | PSBA2-03 | Arbeids-, Organisatie- en Personeelspsyc | Nederlands | 5 | 4 | |
verplicht | PSBA2-22 | Klinische psychologie | Nederlands | 5 | 4 | ||
semester II | verplicht | PSBA2-09 | Onderzoeksmethoden: practicum | Nederlands | 5 | 2 | |
verplicht | PSBA2-12 | Statistiek III | Nederlands | 5 | 2 | ||
verplicht | PSBA2-15 | Psychologische werkvelden | Nederlands | 5 | variabel | ||
semester II a | verplicht | PSBA2-04 | Sociale omgeving en gedrag | Nederlands | 5 | 3 | |
verplicht | PSBA2-08 | Onderzoeksmethoden: theorie en ethiek | Nederlands | 5 | 2 | ||
semester II b | verplicht | PSBA2-05 | Wetenschapstheorie | Nederlands | 5 | 2 | |
» Jaar 3 (Ba3 psychologie) | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
hele jaar | keuze C | PSB3N-MS | Onafhankelijk Maatschappelijk stageproject | Nederlands | 5 | variabel | |
keuze | PSB3E-M19 | Teaching and Mentoring in Psychology | Engels | 10 | variabel | ||
keuze | PSB3N-LT | Literatuurtentamen | Nederlands | variabel | |||
semester I | keuze | PSB3N-M17 | Onderwijsvaardigheden | Nederlands | 10 | 8 | |
semester I a | keuze X | PSBA2-23 | Cognitieve psychologie | Nederlands | 5 | 4 | |
keuze X | PSBA2-24 | Introductie in de Klinische Neuropsychologie | Nederlands | 5 | 2 | ||
Keuze A | PSB3N-BT15 | Bachelorthese | Nederlands | 15 | variabel | ||
keuze | PSB3E-KP01 | Psychopatholog symp. classif. and diagn. | Engels | 5 | 4 | ||
keuze | PSB3E-M05 | Controversies in Psychology | Engels | 5 | 2 | ||
keuze | PSB3E-M12 | Traffic psychology and sustained mobility | Engels | 5 | 2 | ||
keuze | PSB3E-M13 | Deception in clinical settings | Engels | 5 | 2 | ||
keuze | PSB3E-M15 | Experimental skills | Engels | 5 | 14 | ||
keuze | PSB3E-OP01 | Sport and performance psychology | Engels | 5 | 2 | ||
keuze | PSB3E-SP01 | Group dynamics | Engels | 5 | 2 | ||
keuze | PSB3E-SP03 | The social psychology of communication | Engels | 5 | |||
keuze | PSB3N-M07 | Pers. documenten en de constructie v.d. levensloop | Nederlands | 5 | 2 | ||
semester I b | Keuze A | PSB3N-BT15 | Bachelorthese | Nederlands | 15 | variabel | |
keuze | PSB3E-CN05 | Gerontology | Engels | 5 | 2 | ||
keuze | PSB3E-CP07 | Perception | Engels | 5 | 3 | ||
keuze | PSB3E-IO12 | Well-being at work | Engels en Nederlands | 5 | variabel | ||
keuze | PSB3E-KP02 | Understanding Psychopathology | Engels | 5 | 2 | ||
keuze | PSB3E-KP07 | Introduction to cognitive behavioural therapies | Engels | 5 | 4 | ||
keuze | PSB3E-M06 | Human error | Engels | 5 | 2 | ||
keuze | PSB3E-M09 | Philosophy of Psychology | Engels | 5 | 2 | ||
keuze | PSB3E-M14 | Learning: Theory and practice | Engels | 5 | 2 | ||
keuze | PSB3E-M16 | Statistical solutions to research problems in psyc | Engels | 5 | 2 | ||
keuze | PSB3E-OP02 | Interventions in individual development | Engels | 5 | 2 | ||
keuze | PSB3E-SP06 | Consumer and economic psychology | Engels | 5 | 3 | ||
keuze | PSB3E-SP07 | Social influence | Engels | 5 | 2 | ||
keuze | PSB3E-SP08 | Mass psychology | Engels | 5 | 3 | ||
semester II | keuze | PSB3N-IO10 | Groepsdynamische vaardigheden | Engels en Nederlands | 10 | 8 | |
semester II a | Keuze A | PSB3N-BT15 | Bachelorthese | Nederlands | 15 | variabel | |
keuze B | PSB3N-OP04 | Diagnostiek in de ontwikkelingspsychologische prak | Nederlands | 5 | 6 | ||
keuze | PSB3E-CN01 | Clinical Neuropsychology | Engels | 5 | 4 | ||
keuze | PSB3E-CN04 | School Neuropsychology: MBE | Engels | 5 | 2 | ||
keuze | PSB3E-CP02 | Cognition and Attention | Engels | 5 | 4 | ||
keuze | PSB3E-IO02 | Conflict management | Engels | 5 | 2 | ||
keuze | PSB3E-IO07 | Organisational change | Engels | 5 | 2 | ||
keuze | PSB3E-KP06 | Cogn. beh. processes across disorders: . | Engels | 5 | 2 | ||
keuze | PSB3E-M11 | Programming for psychologists | Engels | 5 | 4 | ||
keuze | PSB3E-SP02 | Intergroup relations | Engels | 5 | 2 | ||
keuze | PSB3E-SP04 | Social cognition and affect | Engels | 5 | 2 | ||
keuze | PSB3N-M04 | Forensische psychologie | Nederlands | 5 | 2 | ||
keuze | PSB3N-M12 | Overzicht van psychotherapie | Nederlands | 5 | 2 | ||
keuze | PSB3N-OP01 | Theorieen over ontwikkelingsgebieden | Nederlands | 5 | 2 | ||
semester II b | keuze B | PSB3N-KP08 | Diagnostiek in de klinische psychologie | Nederlands | 5 | 6 | |
keuze | PSB3E-CN03 | Developmental Neuropsychology | Engels | 5 | 2 | ||
keuze | PSB3E-CP06 | Cognitive neuroscience | Engels | 5 | 4 | ||
keuze | PSB3E-IO03 | Personnel Psychology | Engels | 5 | 2 | ||
keuze | PSB3E-SP05 | Interpersonal relations | Engels | 5 | 2 | ||
keuze | PSB3N-M03 | Seksuologie | Nederlands | 5 | 2 | ||
keuze | PSB3N-OP03 | Ontwikkeling, opvoeding en onderwijs | Nederlands | 5 | 2 |
1 | Academische vaardigheden | PSBA1-25 | |||||||||||||||||||||||||||
De studenten ontwikkelen hun academische vaardigheden, zoals het effectief zoeken en beoordelen van wetenschappelijke literatuur, en het schriftelijk en mondeling presenteren van wetenschappelijke bevindingen. De kenmerken van psychologie als wetenschappelijke discipline en haar verschillende werkvelden worden besproken. De cursus biedt instructie en oefening in het accuraat, helder, beknopt en overtuigend schrijven en mondeling presenteren. Studenten werken samen in kleine groepen onder begeleiding van een docent- en studentmentor, waarbij feedback van mentoren en medestudenten gebruikt wordt om te reflecteren op de eigen voortgang en professionele vaardigheden. Daarnaast volgen de studenten een aantal colleges. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
2 | Arbeids-, Organisatie- en Personeelspsyc | PSBA2-03 | |||||||||||||||||||||||||||
De AOP bestudeert via drie invalshoeken hoe persoonlijke, sociale en omgevingsvariabelen gerelateerd zijn aan affect, cognities en gedrag van mensen in hun werksituatie. De drie hoofdstromen (A, O en P) zullen worden toegelicht, geïllustreerd en kritisch geëvalueerd. Specifieke onderwerpen die aan de orde komen zijn: de taakverrichting, de gezondheid en het welzijn van de individuele werknemer (A), werkmotivatie, leiderschap en macht, en groepsprocessen zoals samenwerken, conflicten, en besluitvorming (O), en de voorwaarden en de effecten van het personeelsbeleid van de organisatie (P). | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
3 | Bachelorthese | PSB3N-BT15 | |||||||||||||||||||||||||||
De Bachelorthese start drie keer per jaar en neemt 20 weken in beslag, de deadline is aan het eind van het tweede blok nadat de these is gestart: blokken 1a-1b, blokken 1b-2a of blokken 2a-2b. Gedurende deze periode zijn er, afgezien van een algemene startsessie, normaal gesproken wekelijkse bijeenkomsten met de supervisor. De inhoudelijke activiteiten omvatten het ontwikkelen van een probleemdefinitie, de keuze van een onderzoeksmethode, het uitvoeren van het onderzoek, het analyseren van de data, en het bespreken van de resultaten en hun implicaties. De werkwijze zal deels afhangen van de aard van het onderzoek dat de basis van de these vormt. Voordat de Bachelorthese van start gaat wordt aan de studenten een (beperkte) keuze van onderzoeksonderwerpen aangeboden. Het onderzoek wordt uitgevoerd in kleine groepen. De Bachelorthese mondt uit in een individueel verslag van het onderzoek, dat geschreven is volgens binnen de psychologie internationaal erkende richtlijnen. De these maakt onderdeel uit van het methodologische deel van het curriculum en bouwt voort op eerder opgedane methodologische kennis en academische vaardigheden. Elke (als voldoende becijferde) Bachelorthese voldoet aan de toegangseisen van de RuG psychologiemasters, onafhankelijk van het onderzoeksonderwerp. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
4 | Biopsychologie | PSBA1-11 | |||||||||||||||||||||||||||
Menselijk gedrag wordt bepaald door fysische processen, en in het bijzonder door processen in het centrale zenuwstelsel. Gezien het feit dat veel psychologen later in interdisciplinair verband zullen werken, is kennis van de belangrijkste concepten en methoden van de neurowetenschappen essentieel. Door middel van hoorcolleges, het rijk geïllustreerde boek en videofragmenten worden achtereenvolgens behandeld de neuro-anatomie en fysiologie van het zenuwstelsel, de informatieverwerking in de hersenen, het besturen van interne processen (homeostase) en het gedrag (motoriek), ritmische processen (w.o. de slaap), emotionele en motivationele processen, waarneming, leren en geheugen, lateralisatie van de hersenen en taal, biologie van psychopathologie. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
5 | Clinical Neuropsychology | PSB3E-CN01 | |||||||||||||||||||||||||||
De neuropsychologische gevolgen van hersenbeschadiging en -pathologie worden besproken. Daarbij ligt het accent op veel voorkomende neuropsychologische stoornissen en de gevolgen voor de patient en zijn/haar familie. Verder worden de belangrijkste methoden voor diagnostiek en behandeling van neuropsychologische stoornissen besproken. Ook wordt het neuropsychologisch profiel van een aantal neurologische stoornissen, zoals traumatisch hersenletsel, beroerte, hersentumor en epilepsie, behandeld. De inhoud van deze cursus zal worden geïllustreerd aan de hand van talrijke casusbeschrijvingen van patiënten met neurologische aandoeningen. De meeste nadruk ligt hierbij op volwassen patiënten. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
6 | Cogn. beh. processes across disorders: . | PSB3E-KP06 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze cursus krijgt men inzicht in het ontstaan en voortbestaan van psychologische stoornissen door de nadruk te leggen op gemeenschappelijke factoren. In plaats van elke stoornis als op zichzelf staand te onderzoeken, wordt er gekeken naar gemeenschappelijke cognitieve en gedragsprocessen. Specifiek wordt er gekeken naar processen zoals bijvoorbeeld piekeren, leren, geheugen, redeneren, etc. Deze zogenoemde transdiagnostische processen geven ook een verklaring voor de hoge mate van comorbiditeit tussen diverse stoornissen. Implicaties voor diagnostiek en behandeling zullen ook besproken worden. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
7 | Cognitieve psychologie | PSBA2-23 | |||||||||||||||||||||||||||
Cognitieve Psychologie richt zich op de verschillende mentale functies die ten grondslag liggen aan menselijk gedrag: perceptie, aandacht, probleemoplossen, redeneren, taal, leren en geheugen, motivatie, emotie, beslissen etc. Het doel is te komen tot een nauwkeurig inzicht in en begrip van de werking van die functies, om zo antwoord te kunnen geven op tal van belangrijke vragen: Waarom denken wij zoals we doen? Wat is kennis? Is perceptie een kwestie van objectief 'waarnemen' van de wereld om ons heen? Waarom maken we soms fouten? Wat is de beste manier om nieuwe kennis te leren? Zijn we inderdaad zo slecht in multitasken? Hoe betrouwbaar zijn verklaringen van ooggetuigen? In de afgelopen jaren wordt daarbij ook steeds meer aandacht besteed aan de implementatie van mentale functies in het brein en aan de samenwerking tussen en coördinatie van de verschillende functies tijdens natuurlijk complex gedrag. In deze cursus exploreren we "the science of the human mind", bespreken we hoe d.m.v. goed gecontroleerde experimenten onze kennis en begrip van mentale functies (en stoornissen) toeneemt, en hoe deze theoretische inzichten toegepast worden in de praktijk. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
8 | Cognition and Attention | PSB3E-CP02 | |||||||||||||||||||||||||||
The ability to selectively attend to relevant information in the world around us or to divide attention among multiple tasks are different facets of attentional processing. Attention prevents distraction and enables humans and animals to dedicate perceptual, cognitive, and motor resources to deal with the most pressing environmental challenges. Because of the major role of attention in guiding behaviour, a dysfunction of the attention systems can have a major impact on the individual, but also the societal level. Therefore, understanding this core cognitive function is a central goal in cognitive neuroscience. In addition, understanding how attention mechanisms operate is critical for advancing the important mission of developing the most effective training regimes for a wide range of tasks, as well as for creating new methods for education. This course addresses mechanisms that are involved in the control and maintenance the focus of attention, and how attention influences sensory and motor processes. A selection of theoretical models, mechanisms and findings of attentional control and selection will be discussed, with an emphasis on the different methods and experimental paradigms used to study attention. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
9 | Cognitive neuroscience | PSB3E-CP06 | |||||||||||||||||||||||||||
Cognitive neurosciences is the study of the relationships between task performance, task environment and physiological processes as made apparent using neuroimaging methods such as EEG, PET, fMRI. This concerns both fundamental research into the architecture and neuro-anatomical foundation of specific processes that are fundamental to mental functions and applied research into changes in cognition and brain mechanisms resulting from psychiatric and neuropsychological disorder, mental fatigue and ageing. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
10 | Conflict management | PSB3E-IO02 | |||||||||||||||||||||||||||
Conflicten horen bij het leven en kunnen productief maar zeker ook destructief zijn. In de cursus komen diverse theorieën, conflictmodellen, praktijkvoorbeelden en onderzoeken aan bod die inzicht geven in de oorzaken en gevolgen van conflicten voor individueën, groepen en organisaties. Aandacht wordt besteed aan hoe conflicten gehanteerd kunnen worden, hoe ze kunnen escaleren en welke factoren conflictprocessen kunnen beïnvloeden. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de mogelijkheden van derdepartij interventies zoals mediation. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
11 | Consumer and economic psychology | PSB3E-SP06 | |||||||||||||||||||||||||||
Deze cursus gaat in op de psychologische processen die ten grondslag liggen aan economisch en consumentengedrag, en bespreekt welke individuele en sociale factoren hierop van invloed zijn. We gaan in op effecten van informatie en ervaringen met producten en diensten op affect (emoties), cognities (overtuigingen en oordelen) en gedrag (aankoopbeslissingen en consumentengedrag). Je zult leren wanneer and waarom economische theorieën vaak geen afdoende verklaring geven voor alledaags economisch en consumptiegedrag, en bespreken waarom mensen vaak geen ‘rationele’ beslissingen nemen. Je zult onder andere leren hoe consumenten gedrag bijdraagt aan maatschappelijke problemen, zoals overconsumptie en milieuproblemen en reflecteren op psychologische theorieën en mechanismen die gebruikt kunnen worden om deze problemen tegen te gaan. Deze cursus maakt gebruik van diverse, innovatieve leermethodes die als doel hebben om de college's interactiever te maken. Deze cursus is erg relevant voor studenten die overwegen om een master in Environmental Psychology te doen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
12 | Controversies in Psychology | PSB3E-M05 | |||||||||||||||||||||||||||
Er worden een aantal klassieke en meer recente controversen uit de psychologie belicht. Tevens wordt besproken wat controversen leren over de theoretische en methodologische thema's in de psychologie en over de historische en filosofische aspecten van de psychologie. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
13 | Deception in clinical settings | PSB3E-M13 | |||||||||||||||||||||||||||
Clinici worden over het algemeen getraind om hun patiënten op hun woord te geloven en zijn zich vaak niet bewust van mogelijke misleiding in de klinische setting. Sommige patiënten laten echter onechte of sterk overdreven symptomen zien omdat zij hiervoor externe motieven hebben (malingeren) of een reden hebben om de rol van zieke op zich te nemen (nagebootste stoornis). Bij deze cursus wordt een introductie gegeven op het gebied van malingeren en de nagebootste stoornissen. Recent onderzoek gericht op het malingeren van cognitieve beperkingen (bijvoorbeeld geheugenbeperkingen) en psychiatrische stoornissen (bijvoorbeeld posttraumatische stress-stoornis) wordt besproken. Daarnaast richt deze cursus zich op recente studies en casusbeschrijvingen op het gebied van de nagebootste stoornissen (bijvoorbeeld het syndroom van Munchhausen en het syndroom van Munchausen by proxy). | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
14 | Developmental Neuropsychology | PSB3E-CN03 | |||||||||||||||||||||||||||
This course introduces the discipline of ‘developmental neuropsychology’. Students will learn about the basic principles of neuropsychological assessment and intervention techniques in childhood, and how these differ from adulthood. The biopsychosocial model is central to this discipline in explaining long-term (neuropsychological) outcomes. Students will familiarize themselves with the general diagnostic and intervention procedures for common childhood disorders affecting brain development, including (but not limited to) preterm birth, traumatic brain injury, epilepsy, autism spectrum disorders, fetal alcohol spectrum disorders, Down syndrome and diabetes. Alterations in neurodevelopment and neuropsychological outcomes of these disorders are the main focus of this course. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
15 | Diagnostiek in de klinische psychologie | PSB3N-KP08 | |||||||||||||||||||||||||||
In een inleidend hoorcollege wordt eerst een kader geschetst waarbinnen diagnostiek plaatsvindt. In een serie werkcolleges worden verschillende diagnostische methoden en middelen geïntroduceerd. In de daaropvolgende practicumbijeenkomsten wordt in kleine groepen met elk van de besproken methoden geoefend. Ieder week volgt men dus een werkcollege en een practicumgroep. Aan de orde komen onder meer het anamnestisch gesprek, het semi-gestructureerde klinische interview, vragenlijsten en intelligentietests. Ook wordt ingegaan op en geoefend met het integreren van testuitkomsten en de schriftelijke rapportage daarvan. Ethische aspecten gerelateerd aan diagnostiek komen zowel in de hoorcolleges als de werkcolleges aan bod. De cursus is niet verplicht maar wordt sterk aangeraden voor studenten die in de master een praktijkstage willen gaan lopen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
16 | Diagnostiek in de ontwikkelingspsychologische prak | PSB3N-OP04 | |||||||||||||||||||||||||||
In de ontwikkelingspsychologische praktijk van de jeugdhulpverlening en het onderwijs heeft diagnostiek van psychische problemen van kinderen en jeugdige een centrale rol. Voor een wetenschappelijk verantwoorde diagnostiek is kennis van de gangbare methodes en instrumenten een belangrijke voorwaarde. De cursus bestaat uit hoorcolleges waarin het kader geschetst waarbinnen diagnostiek in de ontwikkelingspsychologische praktijk plaatsvindt. Dit omvat een breed scala aan diagnostische methoden, zoals intelligentietests, systematische observatie, vragenlijsten voor sociaal-emotionele problemen, leervorderingentoetsen, instrumenten voor jonge kinderen en indirecte methoden. Daarnaast zijn er (verplichte) practicumbijeenkomsten waarin wordt geoefend aan de hand van (fictieve en werkelijke) casussen. Hierin worden de diagnostische methoden toegepast, de uitkomsten geïnterpreteerd en verwerkt in een kort casusverslag. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
17 | Experimental skills | PSB3E-M15 | |||||||||||||||||||||||||||
Deze cursus wordt aangeraden voor alle studenten die interesse hebben in experimenteel psychologisch onderzoek. Het aantal plaatsen is beperkt, en wie het eerst komt, wie het eerst maalt! De cursus bestaat uit drie onderdelen. In het eerste deel leer je om een computergebaseerd psychologie-experiment te implementeren in de software OpenSesame. Dit experiment zal zowel gedragsdata (reactietijden en accuratesse) als encefalografische (EEG) data verzamelen. In het tweede deel ga je het lab in en verzamel je data met het experiment dat je in het eerste deel hebt gemaakt. Als dit mogelijk is (gegeven het aantal studenten) dan verzamel je zowel EEG als gedragsdata; als dit niet mogelijk is (omdat er te veel studenten zijn voor de EEG labs) dan verzamel je alleen gedragsdata, en krijg je van ons een EEG dataset die verzameld is met hetzelfde experiment. Vervolgens analyseer je deze data zelf, en al doende leer je EEG- en gedragsdata te verwerken en te interpreteren. In het derde deel ga je het rijsimulatorlab in. Hier verzamel je cardiovasculaire data van één van je groepsleden. Vervolgens analyseer je deze data, en interpreteer je deze in relatie tot (rij)prestatie en subjectieve maten die je ook tijdens dit experiment verzamelt. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
18 | Forensische psychologie | PSB3N-M04 | |||||||||||||||||||||||||||
Aan de hand van hoorcolleges en literatuur worden centrale thema's in de forensische psychologie besproken. Er wordt aandacht besteed aan de toepassing van psychologische theorieën en onderzoeksbevindingen ten behoeve van waarheidsvinding (opsporingsonderzoek, verhoor, getuigeverklaringen), klinisch forensische interventies (risicotaxatie en behandeling ter voorkoming van recidive) en victimologie (slachtoffer-dader interactie, antecedenten en consequenties van victimisatie). | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
19 | Gerontology | PSB3E-CN05 | |||||||||||||||||||||||||||
Gerontologie is een discipline die zich richt op de sociale, psychologische en biologische aspecten van het ouder worden. Tijdens deze cursus worden hersen-gedragsrelaties in de context van de normale veroudering en de meest voorkomende vormen van dementie besproken. Met betrekking tot de normale veroudering worden de psychologische, cognitieve, sociale en biologische veranderingen die gepaard gaan met normale veroudering besproken en worden biologische en psychologische verouderingstheorieën geïntroduceerd. De vormen van dementie die zullen worden besproken zijn o.a. de ziekte van Alzheimer, dementie met Lewy bodies, vasculaire dementie, Parkinson dementie en frontotemporale dementie. Daarnaast wordt de diagnose mild cognitive impairment, een mogelijke voorloper van dementie, geïntroduceerd. Tenslotte worden de consequenties van het hebben van een dementie voor het dagelijks leven van patiënten en hun familieleden besproken. Studenten vergaren kennis op basis van de presentatie van klinische case studies en de resultaten van onderzoek. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
20 | Geschiedenis van de psychologie | PSBA1-26 | |||||||||||||||||||||||||||
In de literatuur wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste benaderingen, theorieën en praktijkvelden van de psychologie. Een aantal belangrijke episodes uit de geschiedenis van de psychologie zal worden besproken, waarbij de nadruk zal liggen op een analyse van de processen, die voor een goed begrip van de ontwikkeling van het vak van belang zijn. Thema's die hierbij aan de orde zullen komen zijn onder andere de opkomst van de experimentele psychologie en het ontstaan van de psychologie als zelfstandige academische discipline, en de opkomst en psychologisering van maatschappelijke interventie-praktijken. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
21 | Gespreks- en diagnostische vaardigheden | PSBA2-11 | |||||||||||||||||||||||||||
In practicumgroepen van 12 studenten oefent men met professionele gespreksvaardigheden, gesprekshouding en gespreksrollen volgens de oplossingsgerichte gespreksvoering en HTM. Bij het HTM leert men testresultaten gebruiken en toepassen. Door middel van besprekingen in de groep en het oefenen van gesprekken in viertallen leert men op methodische wijze advies- of hulpverleningsgesprekken te voeren waarin alle vier de stappen van de oplossingsgerichte gespreksvoering gebruikt worden. De gevoerde gesprekken worden opgenomen op video en beschreven en geanalyseerd in reflectieverslagen volgens de richtlijnen uit de syllabus. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
22 | Gespreks- en groepsvaardigheden | PSBA1-09 | |||||||||||||||||||||||||||
In negen dagdelen wordt geoefend met professionele gespreksvaardigheden, zoals open vragen, parafraseren, gevoelsreflecties en positief heretiketteren. Daarnaast leert men observeren en feedback geven. In de twee dagdelen over groepsvaardigheden ligt het accent op groepsaspecten. Hierbij worden onderwerpen als effectieve samenwerking, groepsontwikkeling en diversiteit behandeld. Daarnaast geeft iedere student verspreid over de elf bijeenkomsten eenmaal een korte presentatie over een techniek uit de positieve psychologie. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
23 | Groepsdynamische vaardigheden | PSB3N-IO10 | |||||||||||||||||||||||||||
In de cursus oefent men vaardigheden en rollen die nodig zijn voor het begeleiden van de cursus Gespreks- en Groepsvaardigheden. Er wordt veelvuldig stilgestaan bij de zich voltrekkende groepsprocessen, waarbij reflectie plaatsvindt over de rol van groepsleider, individuele bijdragen van groepsleden aan het groepsfunctioneren, het coachen van medewerkers, leiders en teams, teamontwikkeling en interventies als derde partij bij conflicten. Na de eerste vier intensieve bijeenkomsten wordt het geleerde actief toegepast tijdens het begeleiden van het practicum Gespreks- en groepsvaardigheden. Tijdens het begeleiden volgen nog 6 dagdelen waarin er gereflecteerd wordt op de praktijk, er verdere verdieping in groepsprocessen plaatsvindt en iedere deelnemers zelf actief een bijdrage moet leveren aan de training. Met een individuele coach wordt het eigen leerproces besproken en bijgestuurd. De cursus wordt afgesloten met een leerverslag. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
24 | Group dynamics | PSB3E-SP01 | |||||||||||||||||||||||||||
Het centrale thema van de cursus betreft de sociaal-psychologische processen die zich binnen groepen afspelen. Inhoudelijk bevat de cursus een divers aanbod aan sociaal-psychologische theorievorming en onderzoek op het gebied van groepsprocessen. Binnen een serie van zeven colleges komen verschillende kern-onderwerpen aan bod, zoals de relatie tussen individu en groep, groepsformatie, leiderschap, teamwerk, sociale beinvloeding, en mobilisatie-processen. Het uitgangspunt in de cursus is dat er tenminste twee manieren zijn om naar deze groepsdynamieken te kijken. Als eerste kan het individu als vertrekpunt worden genomen, waarbij groepen worden gezien als verlengstuk van het individu (bijv. bij welke groepen willen individuen horen?). Als tweede kan de groep als vertrekpunt worden genomen, waarbij individuen worden gezien als verlengstuk van de groep (bijv. welke leiders komen voort uit wat voor soort groepen?). Gedurende de cursus worden deze twee perspectieven gehanteerd om zowel op theoretisch als maatschappelijk niveau tot een beter begrip van, en meer inzicht in, groepsprocessen te komen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
25 | Human error | PSB3E-M06 | |||||||||||||||||||||||||||
De mens wordt vaak als een risicofactor beschouwd, als een systeemcomponent die door onveilig handelen een belangrijk aandeel heeft in het veroorzaken van rampen. Maar dit is een wat eenzijdige kijk op de zaak, aangezien mensen in een systeem functioneren en de meeste mensen niet met opzet fouten maken of rampen veroorzaken. Er is ook een ander perspectief mogelijk, waarin de mens de redder is die door een groot aanpassings- en compensatievermogen voorkomt dat systemen die de veiligheid zwaar op de proef stellen uitlopen op een ramp. Uitgangspunt van deze cursus is dat zelfs wanneer een fout van een individu getraceerd kan worden op basis van onjuist handelen, dit individuele handelen bekeken moet worden vanuit de context van de omgeving, samenleving en organisatie. Deze cursus geeft een introductie van de basisconcepten uit de arbeids- en cognitieve psychologie die centraal staan bij het minimaliseren van menselijke fouten. Onderwerpen als het ontwerpen van werk in relatie tot het maximaliseren van prestatie en gezondheid, mentale werkbelasting, stress, en selectie en training worden gecombineerd met de introductie van technieken om menselijke fouten te onderzoeken en classificeren. Er wordt nadruk gelegd op het treffen van veiligheidsmaatregelen binnen de gehele context, en op het voorkomen van situaties waarin fouten kunnen optreden. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
26 | Intergroup relations | PSB3E-SP02 | |||||||||||||||||||||||||||
The course gives an overview of the most relevant theoretical and empirical developments in the social psychology of intergroup processes. The first part of this course centers around why people are prejudiced, when and how stereotypes manifest themselves, and how this relates to discrimination. The second part focuses on what central theories in intergroup relations, such as Social Identity Theory, can tell us about why people differentiate between groups. At lecture 5, we start to take into account the target’s perspective: how does it feel to be discriminated against? How do targets respond to discrimination? Here we also consider questions such as: How do people learn to live with negative identities, such as being a member of a discriminated group? What kinds of emotions does this cause? The final part of this course (last lecture) will bring all you have learnt so far in this course together to consider potential ways to reduce prejudice and discrimination. Are there ways to improve intergroup relations and potentially even achieve social change? Throughout the course, we stress societal implications of what we are teaching. To give you some more hands on experience with this, part of the course consists of an assignment in which you apply your knowledge of intergroup relations to write an opinion piece for the newspaper. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
27 | Interpersonal relations | PSB3E-SP05 | |||||||||||||||||||||||||||
Mensen zijn sociale wezens. In groot deel van ons dagelijks leven besteden we aan het vinden van een weg in een web van interpersoonlijke relaties, zoals contact met geliefden, vrienden, vreemden, collega’s en familie. Het doel van deze cursus is om deze relationele processen waarvan gedacht wordt dat ze mensen beïnvloeden te beschrijven en verklaren, en om hun effecten op latere interacties en zelf-concept te illustreren. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
28 | Interventions in individual development | PSB3E-OP02 | |||||||||||||||||||||||||||
Is er één oplossing voor iedereen? In deze cursus beargumenteren een tiental verschillende sprekers dat het antwoord nee is. Verschillende experts laten zien dat het cruciaal is om interventies af te stemmen op de behoeften van het individu. Psychologen uit de praktijk en wetenschappers presenteren verschillende voorbeelden van interventies in individuele ontwikkeling en leggen uit hoe deze interventies werken. We bespreken interventies in problematische ontwikkeling en interventies die een optimale ontwikkeling stimuleren, in meerdere leeftijdsgroepen (kindertijd, adolescentie en volwassenheid) en in verschillende domeinen (bijv. onderwijs, sport, identiteit en geestelijke gezondheid). Daarnaast laten verschillende wetenschappers zien dat ook bij onderzoek naar interventies het individu centraal moet staan. We presenteren vernieuwende wetenschappelijke onderzoeken naar interventies dat gebruikt maakt van persoonsgerichte onderzoekstechnieken en we presenteren een theoretisch kader dat helpt om algemene principes van individuele veranderingsprocessen te begrijpen. Dit geeft je de kennis en tools om beter te begrijpen hoe interventies werken, voor wie ze werken en waarom ze werken. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
29 | Introductie in de Klinische Neuropsychologie | PSBA2-24 | |||||||||||||||||||||||||||
De cursus geeft een overzicht van de relatie tussen hersenen en gedrag vanuit (klinisch) neuropsychologisch perspectief. Hierbij worden de gevolgen van verschillende soorten hersenstoornissen en hersenletsel beschreven in termen van neuropsychologische functiestoornissen. Gedurende de cursus zullen de meest voorkomende neuropsychologische functiestoornissen worden behandeld, waarbij ook aandacht is voor de diagnostiek en revalidatie van deze stoornissen. In de colleges worden diverse casussen gepresenteerd om de stoornissen te verduidelijken, te illustreren hoe wetenschappelijke kennis over neuropsychologische functies kan worden toegepast in de (klinische) praktijk en wat de impact van hersenletsel op het dagelijks leven van patiënten kan zijn. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
30 | Introduction to cognitive behavioural therapies | PSB3E-KP07 | |||||||||||||||||||||||||||
Cognitieve gedragstherapie is een van de therapierichtingen die veel wordt toegepast in de klinische praktijk en die vaak genoemd wordt als een van de behandelingen van eerste keus bij diverse psychische stoornissen. Dit vak laat zien wat een aantal van deze interventies inhoudt: de theoretische achtergrond, de toepassingsmogelijkheden, de procedure en de effectiviteit. De hoorcolleges behandelen verschillende cognitief gedragstherapeutische interventies. De theoretische uitgangspunten van de gedragstherapie en de cognitieve therapie worden besproken, evenals nieuwe ontwikkelingen in de cognitieve gedragstherapie, zoals mindfulness-based cognitieve therapie. Daarnaast wordt ingegaan op het (gedrags)therapeutisch proces, het maken van (functie) analyses van gedrag en cognitieve casus conceptualisaties. Aan de hand van (video)voorbeelden worden de therapeutische interventies toegelicht bij diverse psychische stoornissen, zoals angststoornissen, stemmingsstoornissen, eetstoornissen en middelenmisbruik. Naast het bespreken van de theoretische achtergrond en de praktische procedures wordt ingegaan op wat er bekend is over de effectiviteit van de interventies. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
31 | Klinische psychologie | PSBA2-22 | |||||||||||||||||||||||||||
Het doel van deze cursus is om een oriëntatie op een hoofdtak van de psychologie te geven. De klinische psychologie houdt zich bezig met het verklaren en verhelpen van psychopathologie door middel van diagnostiek, therapeutische interventie, en onderzoek. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
32 | Learning: Theory and practice | PSB3E-M14 | |||||||||||||||||||||||||||
Each of the lectures will focus on a specific type of learning and memory, such a classical conditioning, operant conditioning, skill acquistion, and working memory. Fundamental principles and theories will be discussed, with an emphasis on how this knowledge currently is, or could be, applied in the domains of education, training, and therapy (for instance, application of principles of classical conditioning in the treatment of phobias or the use of working-memory training methods in the treatment of learning disorders). Each week, students will hand in a written assignment or essay, based on the lecture and assigned readings. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
33 | Literatuurtentamen | PSB3N-LT | |||||||||||||||||||||||||||
Een literatuurtentamen betreft een tentamen over een tussen student en docent onderling overeengekomen onderwerp en literatuur. Dit tentamen kan schriftelijk of mondeling afgelegd worden, of er kan worden gekozen voor het schrijven van een essay. Het literatuurtentamen is bedoeld om hiaten in de minor van 1, 2, 3 of 4 EC in te vullen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
34 | Mass psychology | PSB3E-SP08 | |||||||||||||||||||||||||||
De massa is terug van weggeweest. Of het nu gaat over Corona, Donald Trump, klimaatprotest of economische crashes: Inzicht in de psychologie van de massa is onmisbaar voor het begrijpen van de moderne maatschappij. Welke sociaal psychologische processen spelen een rol tijdens evenementen, demonstraties, rampen en rages? Hoe beïnvloedt de massa het individu, en hoe worden individuen een massa? We besteden hierbij aandacht aan de rol van sociale media, massacommmunicatie en de invloed van onder meer politiek, economie en bevolkingssamenstelling. Al studerend, schrijvend en discussiërend verkrijgt u inzicht in belangrijke theoretische stromingen, hun inzichten, en hun invloed. U krijgt tevens inzicht in de verschillende manieren waarop deze kennis in praktijk wordt gebracht: bij de organisatie van evenementen, ordebewaking, etc. Het college kan bestaan uit een werkcollege waarin mensen uit de praktijk en/of andere disciplines hun visie op de massapsychologie en haar methoden geven. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
35 | Onafhankelijk Maatschappelijk stageproject | PSB3N-MS | |||||||||||||||||||||||||||
de student kan dit project alleen uitvoeren als hij die zelf organiseert, na aanmelding bij de coördinator. Dat houdt in dat hij contact legt met een instelling of bedrijf; daar een interne begeleider vindt; in de opleiding een geschikte begeleider/beoordelaar vindt; een projectvoorstel schrijft, vervolgens het project uitvoert en ter afsluiting en toetsing een verslag schrijft dat bestaat uit een procesverslag met reflectie, en een theoretisch-georiënteerde inhoudelijke analyse van een casus binnen de stage. De punten worden pas toegekend als de urenverantwoording en het verslag zijn goedgekeurd. Het is noodzakelijk dat het project geen concurrentie oplevert voor de (soms schaarse) stages in het kader van de Masteropleiding. Voor meer informatie zie de Bachelor Community Site op Nestor (kijk bij derde jaar), waar een lijst te vinden is met instanties die al Masterstages verzorgen, dus die voor dit Bachelorstageprject NIET mogen worden benaderd. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
36 | Onderwijsvaardigheden | PSB3N-M17 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze cursus wordt geoefend met algemene onderwijsvaardigheden, zoals het voeren van onderwijsleergesprekken en het begeleiden van discussies. Aan bod komen zowel technische vaardigheden zoals het structureren van een presentatie als interactieve vaardigheden zoals het motiveren van leerlingen en het geven van effectieve feedback. In groepen van wisselende samenstelling worden de vaardigheden op elkaar geoefend, waarbij de docent en de andere deelnemers observeren en feedback geven. Daarnaast worden deze vaardigheden meteen in praktijk gebracht door het begeleiden van groepen in de tweedejaarscursus “Gespreks- en Diagnostische Vaardigheden" en "Psychologische Werkvelden”. De student formuleert een eigen leerdoel, waarbij hij/zij ondersteuning krijgt van o.a. een coach. Daarna werkt de student aan zijn/ haar voortgang op dit eigen leerdoel, gedurende het vervolg van de cursus. Ook academische vaardigheden komen aan de orde, zoals het kunnen koppelen van de eigen voortgang wat betreft het gekozen leerdoel aan (theoretische) visies zoals beschreven in de literatuur. De cursus is onlosmakelijk verbonden aan het begeleiden van practicumgroepen in het tweede jaar. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
37 | Onderzoeksmethoden: practicum | PSBA2-09 | |||||||||||||||||||||||||||
Studenten voeren onder begeleiding van een docent een onderzoek uit, waarbij de volgende vaardigheden aan bod komen: - het kritisch zoeken, lezen, en beoordelen van literatuur, - het formuleren van geschikte vraagstellingen en hypotheses, - het ontwerpen van een onderzoek, - het verzamelen van gegevens, - het analyseren van gegevens (beschrijvende en inferentiële statistiek), en - het individueel presenteren, zowel schriftelijk als mondeling, van de resultaten. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
38 | Onderzoeksmethoden: theorie en ethiek | PSBA2-08 | |||||||||||||||||||||||||||
Er wordt een overzicht gegeven van de meest gangbare onderzoeksdesigns. Benadrukt wordt hoe deze designs aansluiten bij verschillende soorten psychologische vraagstellingen. Tevens wordt behandeld welke methoden en technieken moeten worden toegepast voor de gegevensverwerving en -verwerking zodat op juiste wijze een antwoord op de geformuleerde vraagstelling kan worden gegeven. In het tweede deel van de cursus komt de ethiek van de psychologie aan bod. Het beroep van psychologisch onderzoeker, hulpverlener of adviseur brengt bijzondere verantwoordelijkheden met zich mee. Aan de hand van onder andere de beroepscode van het NIP worden studenten bewust gemaakt van de ethische kwesties rond het onderzoek en de praktijk van de psychologie. De in het college behandelde theorie wordt toegepast in BA2-09, Onderzoeksmethoden: practicum. Het wordt ten zeerste aanbevolen beide onderdelen tegelijkertijd te volgen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
39 | Ontwikkeling, opvoeding en onderwijs | PSB3N-OP03 | |||||||||||||||||||||||||||
Deze cursus gaat over de ontwikkeling van kinderen en jongeren in twee centrale opvoedingscontexten: het gezin en de school. Een breed scala aan onderwerpen binnen het veld van onderwijs en opvoeding wordt behandeld, met aandacht voor de onderliggende processen. Centraal staat de rol van interactie van het kind met volwassenen en leeftijdsgenoten binnen de opvoedings-en onderwijscontext, en de invloed daarvan op het ontwikkelingsproces en vice versa. Hierbij komt zowel de typische ("normale") ontwikkeling, als de atypische ("afwijkende") ontwikkeling aan bod. Een reeks onderwerpen zal worden behandeld, zoals verschillende stijlen van opvoeding, synchronisatie in de ouder/kindinteractie, opvoedkundig onvermogen, het leren op school, motivatie en emoties bij het leren, en het omgaan met individuele verschillen in de schoolklas. Aanvullend op de theoretische colleges geven enkele gastsprekers uit de praktijk de huidige stand van zaken in het werkveld van opvoedingsondersteuning en – gezinsbehandeling en regulier en speciaal onderwijs weer. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
40 | Ontwikkelingspsychologie | PSBA1-07 | |||||||||||||||||||||||||||
De ontwikkelingspsychologie heeft betrekking op alle mogelijke aspecten van het menselijk gedrag en daaraan gerelateerde psychologische vragen en problemen, maar steeds vanuit het perspectief van verandering over tijd. Met welke gedragsmogelijkheden worden we geboren, wat zegt het vroegkinderlijke gedrag over de latere ontwikkeling en is er nog sprake van ontwikkeling in de volwassenheid en ouderdom, zijn kwesties die aan de orde zullen komen. De cursus beoogt een (beknopt) overzicht te geven van de belangrijkste ontwikkelingspsychologische veranderingen tijdens de levensloop. Dit in relatie tot levensfase-specifieke ontwikkelingsvragen, betreffende de normale en problematische ontwikkeling (bijv. wat mag je van de aandachtsspanne van een kind van vier verwachten, wanneer zijn geheugenproblemen bij volwassenen problematisch), maar wil ook laten zien hoe ontwikkeling er feitelijk uit ziet, hoe we ontwikkelingsveranderingen herkennen en wanneer we kunnen spreken van een afwijkend of gestoord ontwikkelingsverloop. De colleges zullen dan ook zoveel mogelijk worden ondersteund met beeldmateriaal. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
41 | Organisational change | PSB3E-IO07 | |||||||||||||||||||||||||||
This course will provide an introduction to organizational development and change. As such, it builds on insights from applied behavioral science, such as organizational and social psychology as well as sociology and management science. In the 21st century, organizations are in a continuous state of change in their quest to achieve competitive advantage in the global marketplace. Given the magnitude of this change and its potential rippling effects, it is important for organizational psychologists to have a basic understanding of the theories, models, processes and methods related to organizational change. In this course, we will focus on the theories, models and processes specifically related to diagnosing, implementing and evaluating organizational change. Throughout the course, students will be exposed to a number of academic and practitioner perspectives on organizational change and will critically reflect on the pros and cons of various theories and approaches stemming from these perspectives. In essence, we will use theory and practical cases to understand how successful change efforts can be brought about at the individual, team and organizational level of analysis. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
42 | Overzicht van de psychologie | PSBA1-01 | |||||||||||||||||||||||||||
In de hoorcolleges zal een overzicht van de belangrijkste begrippen, theoretische opvattingen en feiten op de diverse deelgebieden van de psychologie worden besproken. Bij deze colleges valt de nadruk op de samenhang binnen de onderdelen van de psychologie, en op verduidelijking van de inhoud van het boek. De stof betreft: grondslagen van de psychologie; evolutie en leren; fysiologische en cognitieve verklaringen van gedrag; cognitieve en sociale ontwikkeling; sociale cognitie en sociale invloed; persoonlijkheidstheorieën, afwijkend gedrag en behandeling van psychische stoornissen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
43 | Overzicht van psychotherapie | PSB3N-M12 | |||||||||||||||||||||||||||
In de hoorcolleges wordt ingegaan op de vraag wat psychotherapie is en welke algemene en specifieke factoren daarin een rol spelen. Ook komt de plaats van de psychotherapie in de geestelijke gezondheidszorg aan de orde, alsmede wet- en regelgeving daaromtrent. Vervolgens besteden ter zake deskundige gastdocenten aandacht aan de belangrijkste vormen van psychotherapie, namelijk psychodynamische psychotherapie, client-centered psychotherapie, groepstherapie, en systeemtherapie. In elk van de colleges wordt ingegaan op de achtergrond van de betreffende therapievorm, de wijze waarop deze wordt uitgevoerd (o.a. middels visuele demonstraties), en datgene wat er bekend is over de effectiviteit ervan. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
44 | Perception | PSB3E-CP07 | |||||||||||||||||||||||||||
The ability to perceive is vital to every organism. Perception is rightfully viewed as one of the cornerstones of life itself. Human perception is realized through rich and intricate processes in the brain, which realize both the simplest forms of sensation (“hot!”), as well as complex percepts (“this is a mobile phone”). This course covers the physiological basis of the visual and auditory senses, and how these achieve perception of varied things, such as color, brightness, loudness, and pitch. More advanced perceptual processing is also covered in the course, including object recognition and music perception, as is the role of cognitive processes such as attention and awareness. Finally, 'real world' applications are showcased, such as the design of retinal implants and face recognition algorithms. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
45 | Pers. documenten en de constructie v.d. levensloop | PSB3N-M07 | |||||||||||||||||||||||||||
In de ontwikkelingspsychologie wordt de ontwikkeling tijdens de vroege kinderjaren (en in mindere mate de jaren daarna) vaak opgevat als bepalend voor de rest van de levensloop. De volwassene is in deze visie het product van zijn of haar kindertijd. Maar in hoeverre klopt deze veronderstelling? Kan een mens na zijn kindertijd nog veranderen en zich ontwikkelen en op welke manier draagt het individu zelf bij aan die ontwikkeling? In deze cursus zal kritisch worden gekeken naar de betekenis van de kindertijd voor de latere ontwikkeling. De ontwikkelingsveranderingen tijdens de adolescentie en volwassenheid, en de perceptie van het individu zelf op die veranderingen, zullen daarbij centraal komen te staan. Daarvoor zal worden ingegaan op enkele klassieke theorieen die zich bezighouden met de adolescentie en volwassenheid (die van Erik Erikson en navolgers), maar ook zal veel aandacht worden geschonken aan de betekenis van persoonlijke verhalen (narratieven) en documenten, zoals (auto)biografie, dagboeken en brieven, als belangrijke bouwstenen van de eigen levensloop en persoonlijkheid. Een en ander zal worden geïllustreerd aan de hand van documentaire-, film- en ander beeldmateriaal. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
46 | Personnel Psychology | PSB3E-IO03 | |||||||||||||||||||||||||||
In de colleges wordt ingegaan op de hoofdthema's van de personeelspsychologie: personeelsplanning, functieanalyse, personeelsselectie en -beoordeling, opleiding en loopbaanontwikkeling. Extra aandacht wordt besteed aan de specifieke (theoretische, methodologische, statistische) expertise van de psycholoog in het personeelsbeleid, en aan de link tussen onderzoek en praktijk in de personeelspsychologie. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
47 | Persoonlijkheid en individuele verschillen | PSBA1-12 | |||||||||||||||||||||||||||
In de colleges zal de nadruk liggen op onderwerpen die in het boek onderbelicht of niet behandeld worden, die nadere uitleg behoeven en/of recente ontwikkelingen weerspiegelen. Er zal in de colleges, bijvoorbeeld, aandacht worden besteed aan intelligentie, lexicale factoren van de persoonlijkheid en persoonlijkheidsstoornissen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
48 | Philosophy of Psychology | PSB3E-M09 | |||||||||||||||||||||||||||
Psychology is the science of mind and behavior. Because it investigates these particularly in human beings and with a variety of methods including biological measurements and statistics, psychology has a unique position between the humanities, life sciences, and natural sciences. Its research questions are related to all of these fields. We will reflect on the theoretical presumptions, philosophical roots and modern challenges of psychology. A central question is whether the human mind can be reduced to behavior or brain activations. Can all important knowledge about human beings be discovered in their brains? Can consciousness be explained completely by empirical science? The challenges posed by mental disorders and their definitions will be discussed in detail. Since this course is also an extension of the 2nd-year Theory of Science (in the Dutch program: Wetenschapstheorie) course, special attention will be given to science communication and how it drives hype as well as recent critiques of the science system. The exam is based on multiple choice questions BUT students have the possibility to gain bonus points for their exam score in a group exercise that involves the critical analysis of a scientific study related to the course material. Note that this activity usually takes place during the last lecture of the year and that you must be present personally to earn the bonus points. More details will be provided in the course material and the lecture. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
49 | Praktische Introductie in Onderzoekmethoden | PSBA1-28 | |||||||||||||||||||||||||||
Tijdens practicum 1a, in blok 1a, wordt de kennis die in het theoretische deel is opgedaan toegepast en getoetst. Hiertoe wordt de vorm van Learning Communities gebruikt. De opdrachten sluiten nauw aan bij de inhoud van de hoorcolleges van “Theoretische Introductie in Onderzoeksmethoden” (PSBA1-27). In het computerpracticum 1b, in blok 1b, maken studenten kennis met zelf onderzoek uitvoeren en gegevens verwerken aan de hand van vijf (klassieke) experimenten uitgevoerd binnen het Heymans Instituut. Een docent zal aanwezig zijn om de onderwerpen te introduceren en discussies te begeleiden. Studenten worden aangemoedigd om kritische vragen te stellen en onderling samen te werken bij de taken en het beantwoorden van de studievragen. In het Onderzoeksdeelnamepracticum, dat het gehele studiejaar doorloopt, doen de studenten persoonlijke ervaring op als deelnemer aan lopende onderzoeken van het Heymans Instituut. Deze onderzoeken plannen de studenten zelf in via een online systeem, waarmee deelname credits worden verdiend. Dit onderdeel van de cursus omvat 30 zogenoemde SONA-uren. Voor studenten die niet deel willen nemen aan deze onderzoeken is er de mogelijkheid voor een vervangende schrijfopdracht. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
50 | Programming for psychologists | PSB3E-M11 | |||||||||||||||||||||||||||
Psychologists increasingly rely on computers for all aspects of research. Programming is a useful skill for a psychological researcher, particularly for data analysis, modeling and simulation, and creating experiments. Having basic programming skills will open up a wide array of possibilities for researchers, whereas not understanding programming places limits on what a researchers can accomplish without the help of others. Programming for Psychologist is a basic course in programming, intended to introduce students to fundamental ideas in programming, including planning, writing, and debugging programs. It is intended that by the end of the course, the student will be able to independently create a fully functioning, moderatly complex program that does something useful, and will have enough knowledge of programming basics that they can extend their knowledge unsupervised. In this course, we will use the language MatLab. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
51 | Psychologische werkvelden | PSBA2-15 | |||||||||||||||||||||||||||
Het belangrijkste doel van het practicum is om meer inzicht te verkrijgen in de verschillende werkvelden van de psycholoog en de eigen academische en professionele vaardigheden. Tijdens de gastcolleges worden de verschillende werkvelden geïntroduceerd; in de practicumbijeenkomsten wordt door middel van opdrachten, discussies, rollenspellen en presentaties geoefend met de vaardigheden die als professioneel psycholoog nodig zijn. In de cursus wordt tevens voortgebouwd op leerervaringen van studenten uit de eerste- en tweedejaars cursussen van de opleiding Psychologie, zodat een koppeling kan worden gemaakt tussen studie en de (academische) praktijk. De inzichten die worden opgedaan in deze cursus dienen als leidraad voor (de keuze van) toekomstige cursussen, en breder: de eigen loopbaan. Zowel de (gast)colleges als de practicumbijeenkomsten zijn verplicht. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
52 | Psychopatholog symp. classif. and diagn. | PSB3E-KP01 | |||||||||||||||||||||||||||
In this course we will provide an in depth review of a broad spectrum of psychopathological conditions as defined in the leading DSM-5. The DSM-5 classification of mental disorders and the criteria for classifying these conditions will be presented. After this course you will be able to apply the DSM-5 system in determining classification of psychopathological conditions. The pros and cons of a diagnostic classification system like the DSM-5 will be discussed as well. In the lectures several (guest)lecturers with a clinical background demonstrate the characteristic features of (common) psychopathological disorders. Dvd- and patient material will be used to illustrate these conditions. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
53 | School Neuropsychology: MBE | PSB3E-CN04 | |||||||||||||||||||||||||||
School neuropsychologie is een nieuwe discipline die de relaties tussen het ontwikkelende brein en processen in leren en onderwijs bestudeert. Het integreert principes uit de neuropsychologie en het onderwijs en heeft betrekking op relaties tussen denkvermogen, hersenen en onderwijs zodat een optimale leeromgeving gecreëerd kan worden voor kinderen en adolescenten. School neuropsychologie erkent dat er een toenemend aantal kinderen is met medische en psychiatrische aandoeningen die gerelateerd zijn aan de hersenen en die van invloed zijn op de prestaties op school. Daarnaast is er een toename in het gebruik van psychoactiverende medicatie en illegale drugs die van invloed zijn op de schoolprestaties. Tijdens deze cursus wordt de toepassing van school neuropsychologie bij kinderen uit specifieke populaties, kinderen met verminderde leerprestaties en/of informatieverwerkingsbeperkingen (bv. ADHD, dyslexie) besproken vanuit een klinisch perspectief op de effecten van deze aandoeningen op de schoolprestaties. Daarnaast worden de consequenties voor en vereisten van diagnostische strategieën, het curriculum, de onderwijspraktijk en interventies behandeld. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
54 | Seksuologie | PSB3N-M03 | |||||||||||||||||||||||||||
Seksuologie is een interdiscipline die wetenschappelijk kennis en kunde van verschillende disciplines integreert ter bevordering van zowel de kennis rond seksualiteit als de seksuele hulpverlening. Seksuologie bestrijkt een heel divers en uitgebreid domein en richt zich op vragen als hoe te verklaren waarom sommige mensen heel veel seks hebben en anderen juist weinig, in welke mate seksueel gedrag verschilt of juist overeenkomt tussen de mannen en vrouwen, welke rol hormonen, genen en hersendifferentiatie speelt bij ons seksueel gedrag, hoe de grote variatie in seksuele voorkeur bij mensen kan worden verklaard en waarom sommige mensen vooral vrijen met partners van de zelfde sekse terwijl de meeste mensen juist vrijen met partners van de andere sekse, hoe seksueel gedrag varieert over de verschillende levensfasen, hoe kan worden verklaard dat bij sommige mensen seksualiteit vooral ellende bezorgd in plaats van plezier en wat voor soort farmacologische of psychologische interventies kunnen worden ingezet om seksuele problemen aan te pakken. De huidige cursus beoogt aanknopingspunten te bieden om deze en andere vragen rond seks en seksueel gedrag te kunnen beantwoorden via een grondige academische inleiding in de interdisciplinaire seksuologie. Aan de hand van de literatuur en de hoorcolleges zullen de meest centrale thema's in de seksuologie worden besproken zoals biologische, psychologische en culturele aspecten van de seksuele respons; theoretische modellen van seksualiteit, seksuele relaties en seksuele disfuncties; diagnostiek en behandeling van aan seks-gerelateerde problemen en seksuele disfuncties; signalering diagnostiek en aanpak van seksueel misbruik; forensische seksuologie. Concrete vragen/problemen zoals hierboven beschreven dienen steeds als leidraad en richtsnoer tijdens de cursus. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
55 | Social cognition and affect | PSB3E-SP04 | |||||||||||||||||||||||||||
Sociale cognitie richt zich op hoe mensen de sociale werkelijkheid waarnemen, interpreteren, en verklaren. Uitgangspunt hierbij is dat de mens bepaalde verwachtingen, vooroordelen, motieven en doelen heeft die de verwerking van sociale informatie beïnvloeden. Sociale cognitie onderzoek richt zich dan ook op de rol van cognitieve en affectieve processen in de totstandkoming van zelfbeoordeling, sociale vergelijking, stereotypering, en persoonsperceptie. Nadruk ligt hierbij steeds op de bespreking van fundamenteel, experimenteel onderzoek en toepassingen (zoals marketing en gezondheisgedrag). Aan de orde komen onder meer: geheugenmodellen, automatische gedachten, de invloed van cognities op motivatie, sociale oordelen, indruksvorming, affectieve invloeden op sociale cognitie. Er wordt ook geïllustreerd hoe deze onderwerpen in de sociale neurowetenschappen onderzocht worden. In de wekelijkse colleges wordt de stof van het boek behandeld, geïllustreerd met voorbeelden en nieuwe onderzoeksresultaten. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
56 | Social influence | PSB3E-SP07 | |||||||||||||||||||||||||||
The environment, the economy, the spread of Corona virus, your partner not putting the cap on your toothpaste. Most important problems entail human behavior, either as a cause, a solution or both. This raises the question: "How can you motivate people to engage in certain behaviors?" A handgun, a two million Euro incentive, or a set of great arguments will do the trick but we will focus on situations in which you have non of these. In order to answer this question regarding persuasion and influence, many others arise: "Why are some campaigns effective in motivating people and others not? To what extent does the setting influence the effectiveness of compliance requests? Why is “playing hard to get” sometimes effective? How did TellSell convince me into buying the Huggy? Together we will answer these questions and many more. In this course you’ll learn how people’s beliefs, and actions are influenced by others. You will be introduced to various theories, principles and studies that give insight to how you can use people’s need for affiliation, accuracy and a positive self-concept to persuade them. This (interactive) course is focused at both theory development and practical application. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
57 | Sociale en cross-culturele psychologie | PSBA1-18 | |||||||||||||||||||||||||||
De combinatie van cultuur en cognitie maken de mens tot een bijzonder sociaal dier. De colleges beschrijven de psychologische processen die in de wisselwerking tussen individu en sociale omgeving een belangrijke rol spelen. Ieder individu wordt (vaak onbewust) beïnvloed door cultuur en door andere mensen. Omgekeerd bepalen de mogelijkheden die mensen hebben om deze sociale omgeving waar te nemen en erover na te denken, hoe het individu erop reageert. Dit alles wordt in de colleges behandeld aan de hand van verschillende thema's. Het gaat onder meer over groepsprocessen, intieme relaties, of conflict tussen groepen. Het gaat ook over sociale waarneming, sociale cognities, emoties en het zelfconcept. In de colleges wordt uitgebreid stilgestaan bij de relatie tussen sociaal psychologische processen en maatschappelijke toepassingen in het alledaags leven. Ons gedrag en denken vindt altijd plaats binnen een culturele context. Ook de ontwikkeling van psychologische theorieën ondergaan de invloed van de cultuur waarbinnen die geformuleerd worden. Gezien het toenemende belang ervan krijgen culturele determinanten van gedrag extra aandacht. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
58 | Sociale omgeving en gedrag | PSBA2-04 | |||||||||||||||||||||||||||
De cursus richt zich op de toepassing van sociaal-psychologische theorieën, interventies en methoden om verschillende maatschappelijke problemen te begrijpen en op te lossen. In een reeks colleges bespreken we steeds eerst belangrijke maatschappelijke problemen in een bepaald domein. Vervolgens wordt geanalyseerd welke gedragingen op dat terrein van belang kunnen zijn en welke factoren van invloed zijn op deze gedragingen. Tot slot wordt gedemonstreerd hoe middels interventies gedrag op dat terrein kan worden beïnvloed. De volgende maatschappelijke gebieden komen onder meer aan de orde: milieu (stimuleren van milieuvriendelijk gedrag), gezondheidszorg (roken en veilig vrijen), verkeer en vervoer (agressie in het verkeer, verkeersveiligheid), economisch gedrag (gokgedrag), consumentengedrag (de invloed van media en reclame), diversiteit, en sociale veranderingen in ontwikkelingslanden (effecten van ICT). Er wordt een kort overzicht gegeven van de toepassing van relevante theorieën en interventies, en van vormen van toegepast onderzoek. Ook gaan we in op verschillende onderzoeksmethoden, zoals survey-onderzoek, correlationeel onderzoek, quasi-experimenteel onderzoek, experimenteel onderzoek, en evaluatie-onderzoek. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
59 | Sport and performance psychology | PSB3E-OP01 | |||||||||||||||||||||||||||
In this course, we review the key concepts, theories, models, and research findings from the field of sport and performance psychology. Students will be challenged to recognize their scholarly significance, to infer their implications, to think critically about them, and to put them into practice. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
60 | Statistical solutions to research problems in psyc | PSB3E-M16 | |||||||||||||||||||||||||||
Based on empirical research problems, the use and usability of different statistical methods will be discussed. The course offers a great chance for a hands-on training in selecting, applying and interpreting statistical analyses and further developing your statistical reasoning. The course will be useful for those with an interest in psychological research and/or applied statistics. The topics include: 1. Item selection for a psychological test with factor analysis and item-response analysis; 2. Analysing diary data of a single subject with time series analysis; 3. the Bayesian approach. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
61 | Statistiek I A | PSBA1-05 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze cursus komen aan de orde: het verzamelen van gegevens, beschrijvende statistieken (centrum- en spreidingsmaten), grafische voorstellingen van gegevens, steekproeffluctuatie, normale verdeling, univariate regressie, correlatie en andere samenhangsmaten, elementaire kansrekening, steekproevenverdelingen van statistics. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
62 | Statistiek I B | PSBA1-08 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze cursus komen de volgende onderwerpen aan de orde: steekproevenverdelingen, betrouwbaarheidsintervallen, significantietoetsing, onderscheidingsvermogen, vergelijking van gemiddelden en proporties rekening houdend met steekproeffluctuaties en meta-analyse. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
63 | Statistiek II | PSBA2-07 | |||||||||||||||||||||||||||
De cursus bouwt voort op de kennis uit Statistiek 1A en 1B. Hoofddoel van het vak is het ontwikkelen van een grondig begrip van statistische inferentiële methoden binnen de psychologie, met name regressieanalyses. Aan de orde komen enkelvoudige en multipele regressie, eenweg en meerweg ANOVA, inferentie bij correlaties, effectgrootte, twijfelachtige onderzoekpraktijken, meta-analyses en een inleiding tot Bayesiaanse statistiek. Van deze technieken worden tijdens hoorcolleges de basisprincipes behandeld en toegelicht. Daarnaast wordt in practica geoefend met het toepassen van de technieken in sociaal-wetenschappelijk onderzoek. In de practica worden (computer)opdrachten uitgevoerd met als doel om inzicht te krijgen in de statistische begrippen en om de geleerde technieken toe te kunnen passen op praktijkvraagstellingen. Daarbij zal aandacht worden besteed aan het omgaan met open-access statistische software (JASP; studenten met aspiratie om het wetenschappelijk onderzoek in te gaan wordt aangeraden R te gebruiken), interpretatie van de resultaten en het trekken van conclusies. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
64 | Statistiek III | PSBA2-12 | |||||||||||||||||||||||||||
Voor een verstandig en adequaat gebruik van statistische technieken is inzicht nodig in de beperkingen, gebruiksmogelijkheden en achtergronden van deze technieken. In deze cursus maken studenten vanuit deze optiek kennis met een aantal statistische onderwerpen: 1. Multipele Regressie 2. Niet-lineariteit 3. 1-ANOVA, 2-ANOVA 4. ANCOVA 5. Herhaalde Metingen ANOVA De nadruk zal liggen op het concrete gebruik van deze technieken en niet op de mathematische achtergrond. Rondom deze technieken maken studenten kennis met de basisprincipes, het gebruik in empirisch onderzoek, en de toepassing aan de hand van onderzoeksvragen en analyse van datasets via SPSS. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
65 | Teaching and Mentoring in Psychology | PSB3E-M19 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
66 | Testtheorie en testgebruik | PSBA2-06 | |||||||||||||||||||||||||||
Aan bod komen de historische ontwikkeling en toepassingen van de psychologische test, constructie van items, afname van de test en verwerking van testgegevens, factoranalyse, betrouwbaarheid en validiteit, en nieuwe ontwikkelingen bij testconstructie. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
67 | The social psychology of communication | PSB3E-SP03 | |||||||||||||||||||||||||||
Communicatie is de kern van sociaal gedrag. Effectieve communicatie maakt het voor mensen mogelijk om fysieke en sociale behoeften te bevredigen en dingen te bereiken die ze als individu nooit zouden kunnen bereiken. Deze cursus gaat onder andere over sociale fenomenen zoals crossculturele communicatie, stemgebruik en nonverbale communicatie, liegen, taalgebruik, het uiten en herkennen van emoties, roddelen en kletsen, wat we normaal en gepast vinden in communicatie en communicatie via nieuwe media. Deze cursus gaat niet alleen over wat mensen zeggen, maar ook over waarom mensen op een bepaalde manier communiceren. Om evolutionaire of andere redenen kan het zijn dat mensen steun van anderen willen, dat ze anderen willen beïnvloeden of dat ze erbij willen horen. In pogingen om misscommunicatie en conflict te voorkómen moet rekening worden gehouden met dergelijke motieven, door aandacht voor bijvoorbeeld non-verbale signalen zoals emoties, gebaren en stemkenmerken en door er rekening mee te houden dat mensen elkaar soms bedriegen. Tegen deze achtergrond is communicatie via het Internet een interessant hedendaags fenomeen met zowel voor- als nadelen. De rol van sociale context bij communicatie komt ook aan de orde, bijvoorbeeld in groepsmarkeringen en in de rol van de sociale status van de bron van informatie. Met behulp van beschrijvingen van dergelijke fenomenen en verschillende theorieën, geeft de sociale psychologie een inspirerende kijk op een alledaags fenomeen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
68 | Theoretische Introductie in Onderzoeksmethoden | PSBA1-27 | |||||||||||||||||||||||||||
Omschrijving: Ten eerste probeert dit vak studenten een overzicht te geven van hoe wetenschappers in de psychologie denken en hoe zij te werk gaan. Studenten maken kennis met de aard van de wetenschap van psychologie en hoe dit verschilt met die van pseudowetenschap; de fundering van wetenschappelijk denken en het proces waarbij wetenschappers in de psychologie (a) ideeën ontwikkelen en hypotheses formuleren, (b) studies ontwerpen, (c) onderzoek uitvoeren, (d) analyses uitvoeren, en (e) juiste conclusies trekken. Tijdens dit proces worden studenten bekend met de ethiek van psychologische onderzoeken en de verschillende methodes die worden gebruikt om psychologische fenomenen te bestuderen. Ten tweede heeft het vak als doel studenten te helpen voorbereiden op de tweede en derde jaren van hun studie. Tevens worden ze ook kritische consumenten van informatie over onderzoek in het algemeen. Studenten ontwikkelen de kennis om later beschrijvingen van onderzoek in wetenschappelijke artikelen en tekstboeken kritisch te kunnen lezen. Ook moeten ze kritisch kunnen zijn over eigen onderzoek. Tevens zullen ze stellingen in de media, pseudowetenschappelijke stukken en advertenties beter kunnen beoordelen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
69 | Theorieen over ontwikkelingsgebieden | PSB3N-OP01 | |||||||||||||||||||||||||||
De ontwikkelingspsychologie is niet zozeer geinteresseerd in gedrag als product, maar veeleer in de processen die dat gedrag mogelijk maken (of verstoren). Tijdens de hoorcolleges zal tegen die achtergrond ingegaan worden op de belangrijkste veranderingen en processen die een rol spelen in de cognitieve, sociale en persoonlijkheidsontwikkeling. Enkele belangrijke ontwikkelingstheorieen, zoals die van Piaget, Kohlberg, Bowlby en de informatieverwerkingstheorie zullen worden behandeld. Ook de vraag hoe die theorieen onze kijk op concreet gedrag en concrete opvoedingssituaties beinvloeden, aan de hand van uiteenlopende thema's als hechting, getalsbegrip en kindertekeningen, zal aan de orde komen. De nadruk zal liggen op het normale ontwikkelingsverloop, gerelateerd aan fase-specifieke kenmerken van de ontwikkeling, maar er wordt ook enige aandacht geschonken aan ontwikkelingsrisico’s en/of de gestoorde ontwikkeling. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
70 | Traffic psychology and sustained mobility | PSB3E-M12 | |||||||||||||||||||||||||||
This course has two central themes: 1. Behaviour in traffic and the effects of this behaviour on safety, and 2. Retention of mobility. Traffic psychology is rather broad in the sense that it covers issues such as drink driving, the influence of infrastructural measures on behaviour, and the risks of using electronic devices in traffic. Theories common in experimental, social, and neuropsychology are used to explain and predict this behaviour. Examples of topics that will be dealt with are the role of mental workload in dealing with increased demands in and outside the vehicle, and the effectiveness of police enforcement, campaigns, and driver education. With regard to mobility, the importance of mobility for health is central. There are several factors that may interfere with the ability of being mobile in general and driving a car in particular. For example, intrinsic factors, such as arousal, fatigue, or visual perceptual skills, differ within and between individuals and have a substantial impact on multiple aspects of mobility. Moreover, severe medical conditions, including psychiatric illness (e.g. phobia) and neurological disorders (e.g. dementia) are associated with cognitive and emotional problems, and may reduce mobility and participation in traffic. In addition to intrinsic factors associated with the individual, there are also external factors that affect mobility and safety more temporarily, such as the use of legal and illegal drugs. In this course students will acquire basic knowledge about traffic psychology and learn about the importance of mobility and factors influencing it. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
71 | Understanding Psychopathology | PSB3E-KP02 | |||||||||||||||||||||||||||
Waarom gaan sommige mensen zo ver in het weigeren van voedsel dat ze dreigen te overlijden? Waarom zijn sommige mensen zo bang voor sociale situaties dat ze al beginnen te trillen en te zweten wanneer ze onverhoeds door een onbekende worden aangesproken bij de bushalte? Hoe kan worden verklaard dat mensen volharden in overmatige alcoholgebruik terwijl ze weten dat alcohol meer kapot maakt dan ze lief is. Het centrale doel van deze cursus is om wetenschappelijke munitie aan te reiken om te komen tot een antwoord op dit type vragen; om verklaringen te genereren voor het ontstaan en voortbestaan van abnormaal, disfunctioneel gedrag. Theorieën zijn daarbij onmisbaar. Zonder kader zijn observaties vrijwel betekenisloos en niet te interpreteren. In deze cursus beogen we de belangrijkste vigerende theorieën aan bod te laten komen die allemaal een voorlopige verklaring beogen te bieden voor bepaalde vormen (of onderdelen) van gestoord gedrag. Het is onbegonnen werk om voor alle vormen van disfunctioneel, gestoord gedrag alle verdienstelijke theorieën op te nemen. De cursus richt zich daarom op theorieën die momenteel als meest krachtig en/of kansrijk worden gezien. Een aantal prominente theoretische oriëntaties is hierbij als uitgangspunt gekozen (ontwikkelingspsychologisch, biologisch, leertheoretisch, cognitief). Concrete casuistiek dient steeds als leidraad tijdens de cursus. In deze cursus komen de belangrijkste mechanismen aan bod die worden verondersteld een rol spelen bij het ontstaan en voortbestaan van stoornissen als depressie, verslaving, fobieën, en gedragsstoornissen. Een aantal prominente theoretische oriëntaties zijn hierbij als uitgangspunt gekozen waarbij het accent wisselend zal liggen op de rol van ontwikkeling en levensfase, de invloed van leerervaringen, de rol van geheugen- en aandachtsprocessen en op de wederkerige relaties tussen (neuro)fysiologie en gedrag. Tijdens de colleges zullen de verschillende mechanismen en theoretische oriëntaties op een geïntegreerde manier worden besproken en geïllustreerd aan de hand van relevante stoornissen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
72 | Well-being at work | PSB3E-IO12 | |||||||||||||||||||||||||||
Beleidsmakers en de media rapporteren steeds vaker over de toegenomen druk om te presteren op het werk, de toename in stressgerelateerde klachten zoals burnout en de enorme kosten die dit met zich meebrengt voor individuen, organisaties en de maatschappij. Tegelijkertijd is werk voor velen ook een bron van voldoening en welbevinden. Tijdens deze cursus leren studenten de meest relevante theorieën kennen over de wisselwerking tussen individu en werkomgeving en krijgen ze inzicht in hoe en onder welke omstandigheden de werksituatie een positief of negatief effect heeft op het welzijn, de gezondheid en het gedrag van werknemers. Deze processen worden behandeld op het zowel het individuele (e.g., persoonlijkheid, motivatie) als organisatorische (e.g., werkcondities, werkklimaat) niveau. Voorbeelden van specifieke onderwerpen die aan bod komen zijn: leiderschap, agressie, werk-privé balans, en herstelprocessen. De cursus bestaat uit hoorcolleges en practica. Tijdens de hoorcolleges verkrijgen studenten inzicht in de belangrijkste theorieën en huidige wetenschappelijke kennis over stress en welzijn op het werk. Tijdens de cursus wordt van studenten verwacht dat zij (in groepjes van 4 personen) een onderzoeksvoorstel schrijven en presenteren over een onderwerp dat in de cursus aan bod komt. In het onderzoeksvoorstel moet een interventie (gericht op individuele werknemers of de gehele organisatie) alsook de evaluatie van de verwachte effecten ervan worden omschreven. Practicumbijeenkomsten begeleiden studenten bij het ontwerp- en schrijfproces en bieden de mogelijkheid om uitgebreide feedback te ontvangen van de docenten. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
73 | Wetenschapstheorie | PSBA2-05 | |||||||||||||||||||||||||||
Staat ‘wetenschap’ voor rechtstreeks waarneembare feiten en logisch waterdichte redeneringen daarover? Sinds het begin van de 20ste eeuw betogen wetenschapsfilosofen dat dat niet echt zo kan zijn. Denken gaat aan waarneming vooraf. Het debat over wat wetenschap mag heten, wordt nog volop gevoerd. Dat is geen teken van wetenschappelijke zwakte maar juist een teken van wetenschappelijkheid. Ook wat men vanzelfsprekend vindt, mag immers in echte wetenschap ter discussie worden gesteld. Andere tijden kunnen vragen om andere wetenschappelijke methoden. Moeten psychologische onderzoeksmethoden worden aangepast in een multiculturele maatschappij en geglobaliseerde wereld? Hebben chemische en digitale uitbreidingen van de menselijke geest gevolgen voor de methoden waarmee deze moet worden bestudeerd? Zijn hersenscans rechtstreekse foto's van het brein of liggen er interpretaties aan ten grondslag? En zo ja, is dat dan verkeerd? Is het idee van waardevrije wetenschap geen gevaarlijke mythe geworden nu de wetenschap steeds meer commercialiseert? Deze cursus leert studenten over dergelijke vragen mee te denken aan de hand van concrete voorbeelden uit de psychologie en het dagelijks leven. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||