Religion, Space and Place
Faculteit | Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap |
Jaar | 2021/22 |
Vakcode | THB3-RSP |
Vaknaam | Religion, Space and Place |
Niveau(s) | bachelor |
Voertaal | Engels |
Periode | semester I b |
ECTS | 7.5 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | Religion, Space and Place | ||||||||||||||||||||
Leerdoelen | Na een succesvolle afronding van de cursus, zult u
|
||||||||||||||||||||
Omschrijving | Deze cursus behandelt de ruimtelijke dimensies van religies en het religieuze aspect van plaatsen. Een reeks lezingen onderzoekt de rol van ruimte en plaats in religieuze tradities en gemeenschappen, analyseert religieuze activiteit (met name rituelen) in ruimtelijke contexten. Deze cursus behandelt vragen zoals: - Wat wordt als een 'heilige ruimte' beschouwd? - Wat maakt een 'ruimte' heilig? - Hoeveel soorten van 'heilige ruimte' kunnen we detecteren? - Hoe 'seculier' en 'heilig' zijn met elkaar verweven in dezelfde 'ruimte'? - Hoe is het netwerk van heilige locaties, en wat zijn de effecten van deze netwerken op de ruimte en religieuze praktijk? Heilige locaties zullen worden geanalyseerd aan de hand van casestudies uit het verleden en het heden tussen religies. 'Heilige ruimte' is een grote categorie, waaronder (1) materiële architectuur, (2) natuurlijk landschap, (3) ingebeelde / visionaire plaatsen, (4) cyberruimtes en (5) lichaamskaarten. Elke week zal een of meer van deze soorten 'heilige ruimte' worden gefocust, en ook privotaaltheoretici worden geïntroduceerd in de ontwikkeling van de 'spatial turn' in de geesteswetenschappen. |
||||||||||||||||||||
Uren per week | 6 | ||||||||||||||||||||
Onderwijsvorm | excursion, lectures, self-study | ||||||||||||||||||||
Toetsvorm | paper, presentatie(s), verslag | ||||||||||||||||||||
Vaksoort | bachelor | ||||||||||||||||||||
Coördinator | Dr. E. Mucciarelli | ||||||||||||||||||||
Docent(en) | Dr. A.J.M. Irving ,Dr. E. Mucciarelli | ||||||||||||||||||||
Entreevoorwaarden | |||||||||||||||||||||
Opmerkingen | In geval van noodsituaties of overmacht, zoals een maatschappelijke lockdown, moeten er mogelijk wijzigingen worden aangebracht in de lesroosters, toetsing en beoordeling. De docent zal je zo snel mogelijk informeren over deze wijzigingen, mocht een dergelijke situatie zich voordoen. | ||||||||||||||||||||
Opgenomen in |
|