Masterstage 3 Lerarenopleiding
Faculteit | Lerarenopleiding |
Jaar | 2021/22 |
Vakcode | TEM0410 |
Vaknaam | Masterstage 3 Lerarenopleiding |
Niveau(s) | master |
Voertaal | Nederlands |
Periode | semester II (Voor de masters LVHO (Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs) vindt de start plaats halverwege semester IIa) |
ECTS | 10 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | Masterstage 3 Lerarenopleiding |
Leerdoelen | De student is na afloop van deze stage startbekwaam om als eerstegraads docent te functioneren. We gaan opnieuw na of de student de leerdoelen van Masterstage 1 en 2 beheerst: die vormen de basis. De student kan daarnaast: • leerlingen leerstrategieën aanleren • keuzes in de voorbereiding van onderwijs onderbouwen op basis van de kennis over motivatie van leerlingen • de eigen visie op het docentschap formuleren en toelichten • de eigen professionele ontwikkeling monitoren en sturen |
Omschrijving | Masterstage 3 loopt de student in de regel op dezelfde school als Masterstage 2. De student bouwt voort op ervaringen tijdens Masterstage 2 (de doelen van MS1 en MS2 worden ook opnieuw getoetst) en wordt in de gelegenheid gesteld om meer te gaan experimenteren met werkvormen en zelf ontwikkelde leermiddelen. Specifieke aandacht zal daarbij ook gericht zijn op de vraag of de student in staat is leerlingen gewenste leerstrategieën aan te leren. De student brengt de (theoretische en praktische) inzichten opgedaan bij de onderdelen Vakdidactiek 2 en 3 en Pedagogiek in de praktijk, terwijl hij de onderwijspraktijk ook onderwerp van onderzoek maakt. Tijdens Masterstage 3 maakt de student de onderzoekscyclus rond de eigen professionele ontwikkeling rond. Hij verricht opnieuw een meting naar de stand van zaken rond de professionele ontwikkeling (maakt daarbij opnieuw gebruik van gegevens uit een opnieuw af te nemen leerlingenquête en observaties door de vakcoach), analyseert deze (mede op grond van theoretisch inzicht) en doet verslag van de uitkomsten daarvan en van de mate waarin de student zijn oorspronkelijke plan (zie Masterstage 2) gerealiseerd heeft. De activiteiten die de student verder verricht tijdens Masterstage 3 komen overeen met die in Masterstage 2 (zie aldaar). |
Uren per week | variabel |
Onderwijsvorm | Stage |
Toetsvorm |
Bekwaamheidsprofiel, Stageverslag
(Beoordelingsgesprek op grond verslag professionele ontwikkeling en bekwaamheidsdossier) |
Vaksoort | Master |
Coördinator | drs. S. Tuenter |
Docent(en) | diverse docenten |
Entreevoorwaarden | Masterstage 2 (TEM0315) |
Opmerkingen | Vakcoördinator: drs. Saskia Tuenter (s.tuenter@rug.nl) |
Opgenomen in |