Masterstage 2 Lerarenopleiding
Faculteit | Lerarenopleiding |
Jaar | 2020/21 |
Vakcode | TEM0315 |
Vaknaam | Masterstage 2 Lerarenopleiding |
Niveau(s) | master |
Voertaal | Nederlands |
Periode | semester I b en semester II a (semester I voor studenten in het tweede jaar van de Educatieve Master, voor LVHO semester Ib en IIa) |
ECTS | 15 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | Masterstage 2 Lerarenopleiding |
Leerdoelen | We gaan opnieuw na of de student de leerdoelen van Masterstage 1 beheerst: die vormen de basis. De student kan daarnaast binnen het onderwijs leerlingen van 12 tot 18 jaar: • leerlingen activeren in de les • werken in samenspraak met collega's, ouders en andere betrokkenen |
Omschrijving | Bij Masterstage 2 gaan we opnieuw na of de student doelen van Masterstage 1 beheerst: die vormen immers de basis. Daar bovenop wordt de student uitgedaagd te laten zien dat hij leerlingen kan activeren en motiveren in de les. Verder wordt van de student verwacht dat hij aantoont dat hij planmatig en navolgbaar kan werken aan de eigen ontwikkeling en dat hij in staat is zijn werk in samenspraak met collega’s, ouders en andere betrokkenen uit te voeren. Om dat te leren, krijgt de student in toenemende mate verantwoordelijk voor het onderwijs aan ‘eigen’ klassen. Net als in Masterstage 1 verzamelt de student tijdens deze stage gericht informatie over de kwaliteit van wat hij doet, o.a. door lessen te laten observeren (door coach en vakdidacticus), door gericht op zoek te gaan naar feedback en door naar leerlingoordelen te vragen. Die gegevens analyseert de student en op grond daarvan maakt de student een (met theoretische inzichten onderbouwd) ontwikkelplan. |
Uren per week | variabel |
Onderwijsvorm | Stage |
Toetsvorm |
Bekwaamheidsprofiel, Stageverslag
(Beoordelingsgesprek op grond van ontwikkelplan, stageverslag en bekwaamheidsdossier) |
Vaksoort | Master |
Coördinator | drs. S. Tuenter |
Docent(en) | diverse docenten |
Entreevoorwaarden | Masterstage 1 (TEM0205) *voor studenten van de Master Educatie en Communicatie (bètavakken)is het afronden van het Research Project verplicht om met dit vak te starten |
Opmerkingen | Vakcoördinator: drs. Saskia Tuenter (s.tuenter@rug.nl) |
Opgenomen in |