Pro-sociaal gedrag
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen |
Jaar | 2020/21 |
Vakcode | SOMA02 |
Vaknaam | Pro-sociaal gedrag |
Niveau(s) | master |
Voertaal | Nederlands |
Periode | semester I b |
ECTS | 5 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | Pro-sociaal gedrag | ||||||||||||||||||||||||||||
Leerdoelen | De cursus heeft de volgende doelstellingen: 1) Inzicht in het begrip PSG. Dit houdt onder andere in dat je relaties kunt leggen met gelijksoortige concepten (bijv. coöperatie, solidariteit) en kunt aangeven in hoeverre er in een bepaald geval sprake is van PSG (of niet). 2) Inzicht in de verschillende verklaringen en perspectieven en de mogelijke beperkende en bevorderende factoren voor PSG, afkomstig uit verschillende disciplines en tradities. 3) Relateren: Het kunnen aanwijzen en bespreken van verschillen en overeenkomsten tussen die verklaringen en perspectieven, beperkende en bevorderende factoren voor PSG. 4) Kritisch beoordelen van maatregelen ter bevordering van PSG. En omgekeerd: een onderbouwd advies geven over maatregelen die instituties zouden kunnen nemen om PSG te bevorderen. |
||||||||||||||||||||||||||||
Omschrijving | Prosociaal gedrag is, breed gedefinieerd, gedrag dat niet ten bate komt aan iemands eigen welzijn maar aan dat van anderen. Het is binnen verschillende disciplines een veelbestudeerd onderwerp. Zo hebben economen en biologen zich decennialang beziggehouden met de vraag hoe het mogelijk is dat mensen (en dieren) prosociaal gedrag vertonen. Psychologen houden zich vooral bezig met de vraag welke factoren van invloed zijn op het vertonen van prosociaal gedrag. Voor de sociologie is PSG een bijzonder relevant verschijnsel. Alle vormen van menselijke samenlevingen berusten op onderlinge samenwerking. Dat geldt voor kleinschalige verbanden zoals families, vriendschappen, buurten. Maar het geldt ook op grootschalig niveau: een samenleving kan niet functioneren zonder dat haar burgers zich aan de wet houden, belasting betalen, zich vreedzaam gedragen jegens hun medeburgers, hun kinderen leren hoe zij zich dienen te gedragen. Prosociaal gedrag van de burger is dus een voorwaarde voor een sociaal cohesieve samenleving. In deze cursus hanteren we een multidisciplinair perspectief op PSG. Aan bod komen zowel beschrijvende vragen (wie is er prosociaal?; welke condities zijn bevorderlijk voor prosociaal gedrag?) als verklarende vragen. In het laatste deel van de cursus gaan we in op mogelijkheden om PSG te bevorderen. |
||||||||||||||||||||||||||||
Uren per week | variabel | ||||||||||||||||||||||||||||
Onderwijsvorm | hoorcollege | ||||||||||||||||||||||||||||
Toetsvorm | essay | ||||||||||||||||||||||||||||
Vaksoort | master | ||||||||||||||||||||||||||||
Coördinator | dr. R.C. Smaniotto | ||||||||||||||||||||||||||||
Docent(en) | dr. R.C. Smaniotto | ||||||||||||||||||||||||||||
Verplichte literatuur |
|
||||||||||||||||||||||||||||
Entreevoorwaarden | |||||||||||||||||||||||||||||
Opmerkingen | |||||||||||||||||||||||||||||
Opgenomen in |
|