Ontwikkelingspsychopathologie: een ontwi
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen |
Jaar | 2021/22 |
Vakcode | PSMOB-3 |
Vaknaam | Ontwikkelingspsychopathologie: een ontwi |
Niveau(s) | master |
Voertaal | Nederlands |
Periode | semester I b |
ECTS | 5 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | Ontwikkelingspsychopathologie: een ontwikkelingsperspectief | ||||||||
Leerdoelen | Na afloop van deze cursus zal de student: - inzicht hebben in het brede spectrum van de ontwikkelingspsychopathologie - kunnen aangeven wat het ontwikkelingsperspectief op de ontwikkelingspsychopathologie inhoudt en bijdraagt - (theoretische) kennis hebben van de belangrijkste psychopathologische stoornissen en problemen in de kindertijd en adolescentie - deze kennis kunnen onderbouwen en aanvullen met, en kunnen toepassen op praktijkvoorbeelden (o.a. afkomstig uit de gastcolleges), - de proceswetten kennen en weten hoe deze van toepassing zijn op het ontstaan en verloop van ontwikkelingspsychopathologie - kritisch kunnen reflecteren op ideeën over het ontstaan en verloop van ontwikkelingspsychopathologie |
||||||||
Omschrijving | De cursus geeft een breed overzicht van ontwikkelingspsychopathologie en problemen in de kindertijd en adolescentie, vanuit een ontwikkelingspsychologisch perspectief. Daarnaast wordt het ontstaan en verloop van ontwikkelingspsychopathologie over de levensloop besproken. In een inleidend college zal het ontwikkelingspsychologische kader worden toegelicht, waarbij ontwikkelingspsychopathologie wordt geïnterpreteerd als afwijkend ontwikkelingstraject. Daarna zullen diverse gastsprekers uit de praktijk van diagnostiek en behandeling colleges verzorgen over een specifiek gebied van problematische ontwikkeling. Zij geven de huidige praktijk aan in jeugdhulpverlening, jeugd geestelijke gezondheidszorg en diverse vormen van speciaal onderwijs, zoals voor slechtziende kinderen en kinderen met gedragsproblemen. De colleges vullen de literatuur aan en geven illustraties, en zijn niet bedoeld als bespreking van de literatuur. Daarnaast wordt aandacht besteed aan maatschappelijke factoren die een rol spelen bij het ontstaan en instandhouden van ontwikkelingspsychopathologie. Deze cursus bouwt voort op cursussen in de bachelor, namelijk ‘Understanding Psychopathology’ (PSB3E-KP02) en ‘Psychopathology: Symptoms, Classifications and Diagnosis’ (PSB3E-KP01). |
||||||||
Uren per week | 2 | ||||||||
Onderwijsvorm | hoorcollege | ||||||||
Toetsvorm | schriftelijk tentamen (essay) DIGITAL, schriftelijk tentamen (meerkeuze) DIGITAAL | ||||||||
Vaksoort | master | ||||||||
Coördinator | dr. A.M. Roest | ||||||||
Docent(en) | dr. R.F.A. Cox ,prof. dr. P. de Jonge ,dr. E.S. Kunnen ,dr. A.M. Roest ,dr. H.W. Steenbeek | ||||||||
Verplichte literatuur |
|
||||||||
Entreevoorwaarden | |||||||||
Opmerkingen | |||||||||
Opgenomen in |
|