A Theoretical Introduction to Research Methods
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen |
Jaar | 2022/23 |
Vakcode | PSBE1-27 |
Vaknaam | A Theoretical Introduction to Research Methods |
Niveau(s) | bachelor |
Voertaal | Engels |
Periode | semester I a |
ECTS | 5 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | A Theoretical Introduction to Research Methods | ||||||||||||
Leerdoelen | Aan het einde van het vak en na het lezen van de voorgeschreven teksten zouden studenten moeten kunnen • Beschrijven en uitleggen wat de kenmerken zijn van wetenschappelijke en niet-wetenschappelijke manieren van denken; • Beschrijven en uitleggen wat ethische onderzoeksmethoden zijn; • Beoordelen wat de kwaliteiten zijn van gebruikte onderzoeksmethoden; • Beschrijven en uitleggen wat de essentiële kenmerken zijn van experimentele, correlationele, beschrijvende, quasi-experimentele en kleinschalige onderzoeksconstructies, alsmede diverse kwalitatieve methoden; • Artikelen in populaire media en onderzoekspublicaties kritisch beoordelen. |
||||||||||||
Omschrijving | Ten eerste probeert dit vak studenten een overzicht te geven van hoe wetenschappers in de psychologie denken en hoe zij te werk gaan. Studenten maken kennis met de aard van de wetenschap van psychologie en hoe dit verschilt met die van pseudowetenschap; de fundering van wetenschappelijk denken en het proces waarbij wetenschappers in de psychologie (a) ideeën ontwikkelen en hypotheses formuleren, (b) studies ontwerpen, (c) onderzoek uitvoeren, (d) analyses uitvoeren, en (e) juiste conclusies trekken. Tijdens dit proces worden studenten bekend met de ethiek van psychologische onderzoeken en de verschillende methodes die worden gebruikt om psychologische fenomenen te bestuderen. Ten tweede heeft het vak als doel studenten te helpen voorbereiden op de tweede en derde jaren van hun studie. Tevens worden ze ook kritische consumenten van informatie over onderzoek in het algemeen. Studenten ontwikkelen de kennis om later beschrijvingen van onderzoek in wetenschappelijke artikelen en tekstboeken kritisch te kunnen lezen. Ook moeten ze kritisch kunnen zijn over eigen onderzoek. Tevens zullen ze stellingen in de media, pseudowetenschappelijke stukken en advertenties beter kunnen beoordelen. |
||||||||||||
Uren per week | 2 | ||||||||||||
Onderwijsvorm | hoorcollege | ||||||||||||
Toetsvorm |
schriftelijk tentamen (meerkeuze)
(Given the continuing CoVid situation it is possible that the multiple choice exam will be replaced with an on-line open book exam.) |
||||||||||||
Vaksoort | bachelor | ||||||||||||
Coördinator | Dr. S.E. Dalley | ||||||||||||
Docent(en) | Dr. S.E. Dalley ,dr. E.W. Meerholz | ||||||||||||
Verplichte literatuur |
|
||||||||||||
Entreevoorwaarden | |||||||||||||
Opmerkingen | |||||||||||||
Opgenomen in |
|