School Neuropsychology: MBE
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen |
Jaar | 2022/23 |
Vakcode | PSB3E-CN04 |
Vaknaam | School Neuropsychology: MBE |
Niveau(s) | bachelor |
Voertaal | Engels |
Periode | semester II a |
ECTS | 5 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | School Neuropsychology: Mind, Brain & Education | ||||||||||||||||
Leerdoelen | Na afloop van de cursus kunnen studenten: - de rol en functies van een school neuropsycholoog beschrijven, en hoe dit ingebed is in het veld van Mind, Brain, & Education; - de neuropsychologische domeinen en functies (met daarbij basale neuroanatomie) beschrijven die relevant zijn voor een school neuropsychologisch onderzoek; - populaties met speciale onderwijsbehoeften beschrijven, waaronder kinderen met ADHD, dyslexie en DCD; - uitleggen hoe school- en gedragsproblemen van kinderen met speciale onderwijsbehoeften samenhangen met neuropsychologische tekortkomingen; - enkele algemene onderzoeks- en interventiestrategieen beschrijven in de onderwijssetting; -methodologische valkuilen opsporen bij het interpreteren van Mind, Brain, & Education onderzoek. |
||||||||||||||||
Omschrijving | Deze cursus geeft een inleiding in de school neuropsychologie en biedt vele inzichten in de bijdrage van hersen(dis)functies aan schoolfunctioneren. School neuropsychologie is een opkomende klinische discipline, die neuropsychologische en onderwijskundige principes integreert in het testen van kinderen alswel het ontwikkelen van interventies voor kinderen in de onderwijssetting. De cursus onderkent dat er een groeiend aantal kinderen is met hersenaandoeningen vanwege medische problemen of neuro-ontwikkelingsstoornissen, die de schoolprestaties beïnvloeden. Speciale aandacht wordt besteed aan kinderen met onderwijsproblemen en/of neuro-ontwikkelingsstoornissen (bijv. ADHD, DCD, dyslexie), waarbij gefocust wordt op neuropsychologische verklaringen, tests en interventies / aanpassingen in het curriculum. | ||||||||||||||||
Uren per week | 2 | ||||||||||||||||
Onderwijsvorm | hoorcollege | ||||||||||||||||
Toetsvorm | schriftelijk tentamen (meerkeuze) | ||||||||||||||||
Vaksoort | bachelor | ||||||||||||||||
Coördinator | dr. Y. Groen | ||||||||||||||||
Docent(en) | Dr. S. Enriquez Geppert ,Dr. G.F. Gaastra ,dr. Y. Groen | ||||||||||||||||
Verplichte literatuur |
|
||||||||||||||||
Entreevoorwaarden | |||||||||||||||||
Opmerkingen | De hoorcolleges, literatuur en het tentamen zijn in het Engels. | ||||||||||||||||
Opgenomen in |
|