Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen |
Jaar | 2020/21 |
Vakcode | PAMAOW01 |
Vaknaam | Methods and techniques for evaluation-research |
Niveau(s) | master |
Voertaal | Engels |
Periode | semester I a |
ECTS | 5 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | Methods and techniques for evaluation-research | ||||||||||||||||
Leerdoelen | Aan het einde van de cursus kan de student: - voor- en nadelen van verschillende designelementen van (quasi-)experimenteel onderzoek benoemen. - op basis van concrete voorbeelden van (quasi-)experimenteel onderzoek en uitkomsten daarvan bepalen welke validiteitsbedreigers een rol kunnen spelen. - een beredeneerd voorstel doen voor aanpassingen van het onderzoeksdesign ter verbetering van de interne validiteit. - de belangrijkste stadia van evaluatieonderzoek en de daarbijhorende onderzoeksmethoden onderscheiden. - op basis van concrete voorbeelden van evaluatie onderzoek reflecteren op de geschiktheid en limitaties van de toegepaste onderzoeksmethoden en resultaten. - bij eenvoudige (quasi-)experimentele studies passende statistische analyses voorstellen, uitvoeren, interpreteren en rapporteren. |
||||||||||||||||
Omschrijving | De student verwerft kennis over evalueren van onderwijsprogramma’s en de onderzoeksmethoden die daarvoor gebruikt kunnen worden. Een onderwijsprogramma wordt daarbij omschreven als een samenhangend geheel van maatregelen dat genomen wordt om een probleem in het onderwijs op te lossen. Bij evaluatie-onderzoek naar deze onderwijsprogramma’s gaat het dan om de systematische toepassing van sociaal-wetenschappelijke onderzoeksprocedures om de conceptualisering, het ontwerp, de implementatie, en de effecten van dergelijke programma’s vast te stellen. Verschillende sociaal wetenschappelijke procedures zullen aan de orde komen, voornamelijk de (quasi)experimentele onderzoeksopzetten. Hierbij wordt veel aandacht besteed aan verschillende keuzes die gemaakt kunnen worden in deze opzetten met betrekking tot het aantal groepen, interventies, toetsen etc. De gevolgen die deze keuzes hebben voor de interne en externe validiteit van een onderzoek zullen worden besproken. Tevens zullen een aantal alternatieven worden besproken voor situaties in de praktijk waarin geen experimenteel onderzoek kan worden opgezet. |
||||||||||||||||
Uren per week | 4 | ||||||||||||||||
Onderwijsvorm | computerpracticum, hoorcollege | ||||||||||||||||
Toetsvorm | opdrachten, schriftelijk tentamen (essay) DIGITAL | ||||||||||||||||
Vaksoort | master | ||||||||||||||||
Coƶrdinator | dr. A.C. Timmermans | ||||||||||||||||
Docent(en) | dr. M.N. MascareƱo Lara ,dr. A.C. Timmermans | ||||||||||||||||
Verplichte literatuur |
|
||||||||||||||||
Entreevoorwaarden | |||||||||||||||||
Opmerkingen | |||||||||||||||||
Opgenomen in |
|