Inleiding Onderzoek
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen |
Jaar | 2020/21 |
Vakcode | PABAP035 |
Vaknaam | Inleiding Onderzoek |
Niveau(s) | bachelor |
Voertaal | Nederlands |
Periode | semester I a |
ECTS | 5 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | Inleiding Onderzoek | ||||||||||||
Leerdoelen | 1. Na afloop van dit vak is de student in staat om de empirische cyclus te beschrijven en stadia te herkennen in voorbeeldonderzoeken. 2. Na afloop van dit vak is de student in staat om onderzoeksplannen inclusief vraag- en probleemstelling van een onderzoek uit te leggen, en de student kan het belang van een onderzoeksplan (inclusief vraag- en probleemstelling) voor het doen van onderzoek toelichten. 3. Na afloop van de cursus is de student in staat om verschillende benaderingen van onderzoek te beschrijven, de relatie met onderzoeksopzetten te benoemen en de onderzoeksbenaderingen te herkennen in eenvoudige/eenduidige voorbeelden. 4. Na afloop van de cursus kan de student de meetniveaus van variabelen beargumenteren en herkennen in voorbeelden van variabelen. 5. Na afloop van de cursus kan de student centrummaten (gemiddelde, mediaan, modus), en spreidingmaten (o.a. standaard deviatie, variantie, five number summary) van variabelen op manieren passend bij het meetniveau bepalen en toepassen op eenvoudige reeksen gegevens of databestanden. 6. Na afloop van de cursus kan de student verschillende samenhangsmaten benoemen voor het beschrijven van de associatie tussen twee variabelen en kan de student deze samenhangsmaten bepalen op manieren passend bij het meetniveau van de variabelen op basis van eenvoudige reeksen gegevens of databestanden. 7. Na afloop van de cursus is de student bekend met enkele inleidende aspecten van kansrekening (o.a. rekenregels voor disjuncte en afhankelijke gebeurtenissen) ten behoeve van inferentiële statistiek (in vervolgvak) en kan deze rekenregels toepassen op eenvoudige voorbeelden. |
||||||||||||
Omschrijving | Inleiding onderzoek heeft als doel de studenten kennis te laten maken met hoe en waarom onderzoek wordt uitgevoerd, en welke aspecten daarbij komen kijken. Dit zal in vrij algemene termen zijn, en worden opgehangen aan de empirische cyclus. Later in de cursus zal worden uitgelegd hoe statistiek een rol kan spelen bij het evalueren van de onderzoeksuitkomsten. Hierbij zal met name worden ingegaan op beschrijvende statistiek, en op kansrekening. | ||||||||||||
Uren per week | variabel | ||||||||||||
Onderwijsvorm | computerpracticum, hoorcollege, zelfstudie | ||||||||||||
Toetsvorm | schriftelijk tentamen (essay), schriftelijk tentamen (meerkeuze) | ||||||||||||
Vaksoort | bachelor | ||||||||||||
Coördinator | dr. R. Hoekstra | ||||||||||||
Docent(en) | dr. R. Hoekstra | ||||||||||||
Verplichte literatuur |
|
||||||||||||
Entreevoorwaarden | |||||||||||||
Opmerkingen | |||||||||||||
Opgenomen in |
|