Uitgebreide vaknaam |
Theoretische pedagogiek |
Leerdoelen |
1. Na afloop van dit vak kan de student de dynamische relatie tussen onderzoek, theorievorming, beleid en praktijk op de domeinen onderwijs, opvoeding en jeugdzorg beschrijven, illustreren en bekritiseren. 2. Na afloop van dit vak is de student in staat verschillende soorten documenten: rapportages van onderzoek, besprekingen van onderzoeksrichtingen, beschrijvingen van theorievorming en theorieontwikkeling, verantwoordingen van beleid en praktijk te vergelijken, kritisch te bevragen en de waarde ervan te bepalen. 3. Na afloop van dit vak is de student in staat kritische, open vragen over wat hij bestudeerd heeft te beantwoorden. |
Omschrijving |
Processen en prakijken van ontwikkeling, leren, opvoeding en onderwijs laten zich beter begrijpen, onderzoeken en bespreken wanneer we vertrouwd zijn met basale concepten en theorieën. In deze cursus raken we vertrouwd met concepten en theorieën door enkele actuele discussies over opvoeding en onderwijs te verkennen. |
Uren per week |
4 |
Onderwijsvorm |
hoorcollege, responsiecollege
|
Toetsvorm |
schriftelijk tentamen (essay)
(open boek tentamen)
|
Vaksoort |
bachelor
|
Coördinator |
dr. P.A. van der Ploeg
|
Docent(en) |
dr. P.A. van der Ploeg
|
Verplichte literatuur |
Titel |
Auteur |
ISBN |
Prijs |
(digitale) reader met artikelen |
|
|
|
to be announced
|
|
|
|
|
Entreevoorwaarden |
|
Opmerkingen |
|
Opgenomen in |
|