Uitgebreide vaknaam |
Personen met beperkingen: Diagnostiek |
Leerdoelen |
1. Na afloop van dit vak kan de student het ICF en AAIDD model uitleggen en toepassen op specifieke casussen van mensen met een beperking
2. Na afloop van dit vak heeft de student inzicht in de kenmerken van de subgroepen jonge kinderen met beperkingen, mensen met een verstandelijke beperking, mensen met zintuiglijke beperkingen en mensen met motorische beperkingen en hun context
3. Na afloop van dit vak heeft de student kennis van diagnostiek die wordt toegepast bij de subgroepen van mensen met een beperking |
Omschrijving |
De relevante begrippen, modellen en theorieën worden in dit vak toegelicht in relatie tot de beschrijving van het probleem van het opvoeden en ondersteunen van een persoon met een beperking. Het doel van dit vak is zicht krijgen op de factoren die de problemen in de opvoedingssituatie van personen met beperkingen sturen in specifieke situaties. Deze specifieke situaties zijn o.a. de opvoeding en ondersteuning van personen met verstandelijke beperkingen, personen met motorische beperkingen, jonge kinderen met beperkingen en personen met zintuiglijke beperkingen. |
Uren per week |
variabel |
Onderwijsvorm |
hoorcollege
|
Toetsvorm |
schriftelijk tentamen (essay), schriftelijk tentamen (meerkeuze)
|
Vaksoort |
bachelor
|
Coördinator |
dr. J. Luijkx
|
Docent(en) |
dr. S. Houwen
,dr. J. Luijkx
, K.E. Tosolini, MSc.
|
Verplichte literatuur |
Titel |
Auteur |
ISBN |
Prijs |
Artikelen + klapper: zie opgave via Nestor |
|
|
|
Children with disabilities, meest recente versie(gratis digitaal beschikbaar via bibliotheek) |
Batshaw, M.L. |
|
|
Ondersteuning van mensen met ernstige meervoudige beperkingen: Handvatten voor een kwaliteitsvol leven Tweede druk!! |
Bea Maes , Carla Vlaskamp (2020) |
9789033496035 |
|
|
Entreevoorwaarden |
|
Opmerkingen |
Wijzigingen in literatuur en toetsvorm voorbehouden.
De voorgeschreven boeken worden gedurende meerdere jaren voor meerdere vakken gebruikt. |
Opgenomen in |
|