Diagnostiek en behandeling
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen |
Jaar | 2022/23 |
Vakcode | PABA5213 |
Vaknaam | Diagnostiek en behandeling |
Niveau(s) | bachelor |
Voertaal | Nederlands |
Periode | semester I b |
ECTS | 5 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | Diagnostiek en behandeling | ||||||||||||||||||||||||
Leerdoelen | 1. Na de afronding van het vak kan de student met behulp van het model van de handelingsgerichte diagnostiek planmatig een problematische opvoedingssituatie analyseren, de resultaten van diagnostiek en interventie op een navolgbare manier schriftelijk uitwerken en beschrijven hoe het zich verhoudt tot andere diagnostische modellen. 2. Na de afronding van het vak kan de student verklarende en veranderingsgerichte hypothesen formuleren en toetsen. 3. Na de afronding van het vak kan de student “evidence based” methoden en interventies herkennen en kiezen. 4. Na de afronding van het vak kan de student vraag- of cliëntgericht werken herkennen, met daarbij de vaardigheden die hiervoor van belang zijn bij een hulpverlener 5. Na de afronding van het vak kan de student goed geformuleerde doelen herkennen en opstellen aan de hand van de SMART criteria en deze evalueren. 6. Na de afronding van het vak kan de student reflecteren op de kwaliteit van (het handelen als orthopedagoog in) de hulpverlening. |
||||||||||||||||||||||||
Omschrijving | Orthopedagogen hebben in hun beroepsuitoefening te maken met het nemen van beslissingen. Zij hebben de taak om hulpvragen die worden gesteld in een opvoedings-/onderwijsleersituatie via een orthopedagogisch besluitvormingsproces te beantwoorden. Voor dit besluitvormingsproces doorlopen zij een orthopedagogische handelingscyclus: via diagnostiek- en interventieprocessen komen zij tot het oplossen of verlichten of ten positieve veranderen van de opvoedings-/onderwijsleersituatie. In dit vak komt eerst het diagnostische gedeelte van de orthopedagogische handelingscyclus aan bod en vervolgens het interventiegedeelte. Bij het op een wetenschappelijk verantwoorde manier uitvoeren van diagnostiek en interventie behoort het expliciet maken van denkstappen en het op een logische manier beschrijven van resultaten, zodat het voor anderen navolgbaar is. De uitgevoerde diagnostiek en interventie moeten geobjectiveerd en overdraagbaar gemaakt worden. Oftewel: de orthopedagoog moet verantwoording afleggen van zijn keuzes en beslissingen. In dit vak wordt de orthopedagogische handelingscyclus als uitgangspunt genomen. Er wordt daarbij stilgestaan bij werkwijzen die bijdragen aan de kwaliteit van het orthopedagogische handelen, zoals het transactionele model, veranderingsgericht, evidence based, doel- en vraaggericht werken. | ||||||||||||||||||||||||
Uren per week | variabel | ||||||||||||||||||||||||
Onderwijsvorm |
hoorcollege, praktische oefening, werkcollege, zelfstudie
(Zie bij opmerkingen) |
||||||||||||||||||||||||
Toetsvorm | schriftelijke opdrachten | ||||||||||||||||||||||||
Vaksoort | bachelor | ||||||||||||||||||||||||
Coördinator | dr. J. Luijkx | ||||||||||||||||||||||||
Docent(en) | dr. J. Luijkx ,dr. A.E. Zijlstra | ||||||||||||||||||||||||
Verplichte literatuur |
|
||||||||||||||||||||||||
Entreevoorwaarden | |||||||||||||||||||||||||
Opmerkingen | 6 hoorcolleges van 2 uur, waarin de orthopedagogische handelingscyclus, thema's over diagnostiek, de principes ‘evidence based’, doel- en vraaggericht werken en thema’s omtrent behandeling worden behandeld. Daarnaast 1 werkcollege van 4 uur (inschrijving via Nestor), aanwezigheid verplicht; het betreft een verdiepend werkcollege waarin op basis van kennis van de behandelde stof in de hoorcolleges de stappen van het diagnostisch besluitvormingsproces worden doorlopen aan de hand van een voorbeeldcasus. Bij de cursus hoort een studiewijzer (zie NESTOR) waarin de werkcolleges en opdracht omschreven worden en de daarbij te volgen werkwijze. |
||||||||||||||||||||||||
Opgenomen in |
|