Recht in Pedagogiek en Onderwijs
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen |
Jaar | 2020/21 |
Vakcode | PABA3022 |
Vaknaam | Recht in Pedagogiek en Onderwijs |
Niveau(s) | bachelor |
Voertaal | Nederlands |
Periode | semester II a |
ECTS | 5 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | Recht in Pedagogiek en Onderwijs | ||||||||||||
Leerdoelen | Studenten kunnen na afronding van het vak: 1. Basisbegrippen en rechtsnormen uit het nationaal jeugdrecht beschrijven. 2. Normen uit VN-Kinderrechtenverdrag en de voorgeschreven documenten van het VN-Kinderrechtencomité beschrijven. 3. De basisbegrippen en normen uit het internationaal kinderrechtelijk kader en het nationaal jeugdrecht toepassen op cases uit het werkveld van de (ortho)pedagoog en onderwijskundige. 4. Ethische en juridische dilemma’s in het (ortho)pedagogische en onderwijskundige werkveld in de context van het jeugdrecht, jeugdbescherming, jeugdstrafrecht, onderwijs en migratierecht benoemen en analyseren. 5. Reflecteren op ethische dilemma’s binnen het (ortho)pedagogische en onderwijskundige werkveld. |
||||||||||||
Omschrijving | In dit vak wordt de rechtspositie van het kind in verschillende gebieden van het Nederlands Recht belicht. Het Kinderrechtenverdrag vormt daarbij het onderliggend juridisch-ethisch kader. Juridisch-ethische vragen waarmee gedragswetenschappers en onderwijskundigen geconfronteerd kunnen worden, komen aan de orde. Gedragswetenschappers komen in het werkveld in aanraking met juridische kaders en dienen hun professioneel handelen daarop af te stemmen. Specifiek besteedt de cursus aandacht aan de bijdrage die gedragswetenschappers vanuit hun eigen discipline kunnen leveren om de rechtspositie van kinderen te waarborgen en aan het leren ethisch te reflecteren over hun beroepsmatige positie hierbij. In deze cursus wordt kennis aangereikt over de basisbegrippen binnen het Nederlands recht en het personen- en familierecht zoals naamgeving, meerderjarigheid, gezag en huwelijk/ geregistreerd partnerschap. Aandacht gaat uit naar de Jeugdwet; de jeugdbeschermingsmaatregelen zoals ondertoezichtstelling en uithuisplaatsing; pleegzorg en gesloten jeugdzorg. Het jeugdstrafrecht wordt belicht waarbij de verhouding van de rechtspositie van het kind tot het volwassenenstrafrecht wordt behandeld. Het wettelijk kader van het passend onderwijs wordt toegelicht en de wijze waarop dit uitwerking krijgt in de praktijk. Tevens wordt de rechtspositie van kinderen binnen het vreemdelingenrecht behandeld en rol die gedragswetenschappers hierbij kunnen spelen. |
||||||||||||
Uren per week | variabel | ||||||||||||
Onderwijsvorm | hoorcollege, zelfstudie | ||||||||||||
Toetsvorm | schriftelijk tentamen (essay) DIGITAL | ||||||||||||
Vaksoort | bachelor | ||||||||||||
Coördinator | A.A.M. van Es, MSc. | ||||||||||||
Docent(en) | Gastdocent(en) ,dr. mr. E.C.C. van Os ,dr. A.E. Zijlstra | ||||||||||||
Verplichte literatuur |
|
||||||||||||
Entreevoorwaarden | |||||||||||||
Opmerkingen | |||||||||||||
Opgenomen in |
|