Testtheorie
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen |
Jaar | 2020/21 |
Vakcode | PABA2056 |
Vaknaam | Testtheorie |
Niveau(s) | bachelor |
Voertaal | Nederlands |
Periode | semester II b |
ECTS | 5 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | Testtheorie | ||||||||||||||||
Leerdoelen | De student is in staat om 1. Te beschrijven hoe het gebruik van tests zich in de loop der jaren heeft ontwikkeld 2. Verschillende manieren om de betrouwbaarheid van een test te benoemen en relaties te leggen tussen de in het vak besproken betrouwbaarheidsmaten (o.a. Cronbachs Alfa en Guttmans Lambda-2) 3. Verschillende aspecten van validiteit te benoemen en toe te lichten, en voor een gegeven toepassing de meest relevante aspecten uit te kiezen 4. Vier typen van normering te benoemen en voor een gegeven toepassing de meest relevante vorm van normering uit te kiezen 5. Essentiële kenmerken van klassieke testtheorie en item respons theorie te benoemen en te beschrijven hoe deze twee raamwerken van elkaar verschillen 6. De kwaliteit van bestaande tests te evalueren, en op gefundeerde wijze een keuze te maken voor een test voor een specifieke toepassing (met focus op de onderwijskundige en (ortho)pedagogische praktijk) 7. Een test te ontwikkelen (inclusief het zelf schrijven van items en kiezen voor de juiste normering), en de betrouwbaarheid, validiteit en bruikbaarheid van de test te evalueren Meer toelichting op deze leerdoelen is te vinden op de Nestoromgeving van dit vak. |
||||||||||||||||
Omschrijving | Het vak behandelt de definitie van een test en bespreekt hoe een testresultaat opgevat kan worden. Centrale begrippen die behandeld worden zijn: testkenmerken, bouwstenen van tests en vragenlijsten, normering, betrouwbaarheid, dimensionaliteit en validiteit. Om de kwaliteit van een test te beoordelen wordt veel aandacht besteed aan de klassieke testtheorie en wordt stilgestaan bij het beoordelen van de betrouwbaarheid van de test. Allerlei aspecten van betrouwbaarheid komen aan de orde. Verder wordt het bepalen van de validiteit van de test besproken. In dit kader wordt ook de dimensionaliteit van tests en vragenlijsten behandeld. Naast de klassieke testtheorie wordt ook de item respons theorie aan de orde gesteld. | ||||||||||||||||
Uren per week | variabel | ||||||||||||||||
Onderwijsvorm |
hoorcollege, werkcollege
(de werkcolleges zijn verplicht) |
||||||||||||||||
Toetsvorm |
schriftelijk tentamen (meerkeuze), schriftelijke opdrachten
(Het eindcijfer is een gewogen som van tentamencijfer en cijfers op de opdrachten (groepsopdracht, Perusall)) |
||||||||||||||||
Vaksoort | bachelor | ||||||||||||||||
Coördinator | dr. M.C.S. Paap | ||||||||||||||||
Docent(en) | dr. M.C.S. Paap ,dr. A.W. Spijkerboer | ||||||||||||||||
Verplichte literatuur |
|
||||||||||||||||
Entreevoorwaarden | |||||||||||||||||
Opmerkingen | ! boek Testtheorie: inleiding... is ook bekend onder ander ISBN nummer: 9789031347476 | ||||||||||||||||
Opgenomen in |
|