Kunstzinnige orientatie 3
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen |
Jaar | 2020/21 |
Vakcode | PABA-H306 |
Vaknaam | Kunstzinnige orientatie 3 |
Niveau(s) | bachelor |
Voertaal | Nederlands |
Periode | semester II b |
ECTS | 3 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | Kunstzinnige orientatie | ||||||||||||||||||||
Leerdoelen | Leerdoelen Beeldend Onderwijs De student is na afloop van dit vak in staat om… 1. …een gekozen kunstwerk op verschillende manieren en met behulp van verschillende kunstbeschouwingsmethodes te onderzoeken 2. …een beeldend proces te doorlopen en een werkstuk (naar keuze) te maken, daarbij expliciet betekenis, vorm (beeldaspecten), materiaal (en techniek) te onderzoeken, en op eigen proces en product kritisch te reflecteren. 3. …de beginsituatie ten aanzien van beeldend onderwijs en de beeldende ontwikkeling van kinderen van de stagegroep te analyseren en met behulp van de leerlijnen beeldende vorming stagelessen te verantwoorden 4. …een betekenisvolle beschouwingsles en een praktische beeldende les rond het gekozen kunstwerk te ontwerpen, uit te voeren en te evalueren, gebruik makend van de beeldende procesgerichte didactiek. 5. …zijn visie op het vakgebied beeldend onderwijs in relatie met cultuuronderwijs te onderbouwen en beschrijven. Muziek: De student heeft kennis van: - de domeinen waaruit het vak muziek bestaat, t.w. zingen, muziek maken, muziek luisteren en noteren, luisteren en bewegen en componeren/improviseren en heeft aan het eind van de module competentie niveau 3 bereikt, - veelgebruikte lesmethodes muziek voor het basisonderwijs en - veel gebruikte muziekspelen en ander muziekmateriaal. De student kan: - muzieklessen voorbereiden, - een muziekles uitvoeren, - reflecteren op de uitvoering en opbrengst van muzieklessen en - over het verbinden van beeldende kunst en muziek nadenken. |
||||||||||||||||||||
Omschrijving | Bij Kunstzinnige Oriëntatie 3 maken studenten een keuze voor het vakgebied beeldend onderwijs of Muziek Beeldend onderwijs bouwt voort op de module in het eerste jaar waarin korte workshops (2D, 3D en 4D) rond een onderwerp aangeboden werden en de focus lag op een beeldend proces, beeldaspecten en kindertekeningen. Ook werd een basis gelegd voor de vakspecifieke didactiek. In deze module komen de cultuurtheorie (Cultuur in de Spiegel) en de culturele vaardigheden aan bod met aandacht voor met name waarnemen en verbeelden. Studenten gaan beeldende kunst uit de omgeving beschouwen, onderzoeken en vervolgens ter inspiratie gebruiken om zowel zelf als met kinderen beeldende werkstukken te maken. Verschillende manieren van kunstbeschouwing en de beeldende procesgerichte didactiek staan daarbij centraal. Muziek bouwt voort op de voorgaande module waarin de basis van het muziekles geven centraal stond. Er wordt gewerkt aan eigen kennis en vaardigheden en aan vakspecifieke didactische kennis en vaardigheden. Ook wordt aandacht besteed aan de rol van muziek binnen andere ontwikkelingsdomeinen en komen methoden voor muziekonderwijs aan bod. |
||||||||||||||||||||
Uren per week | variabel | ||||||||||||||||||||
Onderwijsvorm |
excursie, hoorcollege, practicum, werkcollege
(De student kan in zijn handelen als leerkracht: een receptieve en productieve les ontwerpen en uitvoeren vanuit de culturele omgeving van de stageschool.Het ontwerpen van een serie muzieklessen. Een literatuurverslag m.b.t. de rol van muziek binnen andere ontwikkelingsdomeinen.) |
||||||||||||||||||||
Toetsvorm |
deelname, opdrachten, verslag
(Aanwezigheid is verplicht voor beide vakken. Voor Beeldend: een portfolio met een verzameling van de opdrachten (o.a. een receptieve en een productieve les ontwerpen en uitvoeren) en werkstukken. Voor Muziek: Opdrachten maken en uitvoeren in de stage + verslag.) |
||||||||||||||||||||
Vaksoort | bachelor | ||||||||||||||||||||
Coördinator | A.M. Morsink-de Jong | ||||||||||||||||||||
Docent(en) | L.A. Heitling , A.M. Morsink-de Jong | ||||||||||||||||||||
Verplichte literatuur |
|
||||||||||||||||||||
Entreevoorwaarden | |||||||||||||||||||||
Opmerkingen | De student kiest voorafgaand aan de lessen PABA-H306a (Muziek) of PABA-H306b (Beeldend onderwijs). In het programma (groepen muziek en beeldend samen) is een bezoek aan een culturele instelling of beeldendwandeling opgenomen, waarvoor een financiële bijdrage van de student wordt gevraagd ten behoeve van de gidsen (maximaal €5,- per student). Aanbevolen literatuur bij Muziek: Haverkort, F., Lei, van der, R., & Noordam, L. (2005). Eigenwijs. Born: Bureau SMV. |
||||||||||||||||||||
Opgenomen in |
|