Spel en ontwikkeling in groep 1-2
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen |
Jaar | 2020/21 |
Vakcode | PABA-H203 |
Vaknaam | Spel en ontwikkeling in groep 1-2 |
Niveau(s) | bachelor |
Voertaal | Nederlands |
Periode | semester I |
ECTS | 2 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | Spel en ontwikkeling in groep 1-2 | ||||||||||||||||||||
Leerdoelen | De student heeft kennis van: - een aantal typische kenmerken van jonge kinderen; - ontwikkelingsdoelen en doelgebieden voor jonge kinderen; - spelopvattingen en visies; - kenmerken van spel; - het ontwikkelingsproces van manipulatief spel tot thematisch rollenspel; - de kenmerken van een goed ingerichte speelleeromgeving; - pedagogische en didactische vaardigheden bij het begeleiden van (rollen)spel. De student kan: - een vergelijking maken tussen programmagericht werken en werken vanuit een onderwijsconcept; - een schema ontwikkelen met daarin de doelen voor jonge kinderen in samenhang; - een observatie van het spelgedrag tijdens vrij spel opzetten en uitvoeren en hier een onderzoeksverslag over schrijven; - een thema voor de langere termijn ontwerpen; - een rollenspel bewust begeleiden. |
||||||||||||||||||||
Omschrijving | Spel en ontwikkeling geeft een oriëntatie op de rol van spel en spelen in de ontwikkeling van jonge kinderen. Het vak bouwt voort op Leren Lesgeven en Reflecteren 1 en 2, waarin respectievelijk het lesgeven in de midden- en bovenbouw centraal stond. Er is specifieke aandacht voor de didactiek en pedagogiek ten behoeve van het jonge kind. | ||||||||||||||||||||
Uren per week | variabel | ||||||||||||||||||||
Onderwijsvorm |
hoorcollege, werkcollege
(Ook groepswerk) |
||||||||||||||||||||
Toetsvorm | opdrachten, presentatie, verslag | ||||||||||||||||||||
Vaksoort | bachelor | ||||||||||||||||||||
Coördinator | drs. F.C. Hiddink | ||||||||||||||||||||
Docent(en) | drs. F.C. Hiddink | ||||||||||||||||||||
Verplichte literatuur |
|
||||||||||||||||||||
Entreevoorwaarden | |||||||||||||||||||||
Opmerkingen | Er wordt gewerkt aan de competenties 1,2,3,4. Aanwezigheid bij de werkcolleges is verplicht. Aanbevolen: Artikelen van HJK over Spel en het ontwerpen van een beredeneerd onderwijsaanbod worden tijdens het hoorcollege aangereikt. Op www. Tule/SLO zijn kerndoelen en tussendoelen te vinden. www. Leraar 24 : https://www.leraar24.nl/spelstimulering-van-manipuleren-naar-rol/ meespelen en rollenspel in hoeken https://www.leraar24.nl/kleuters-spelen-in-hoeken/ https://www.leraar24.nl/spelstimulering-meespelen/ BÖttger , S., (2016) Materialen doen ertoe Heeswijk-Dinther : uitgeverij Esstede |
||||||||||||||||||||
Opgenomen in |
|