Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen |
Jaar | 2020/21 |
Vakcode | PABA-H107 |
Vaknaam | Leren lesgeven & reflecteren 2 |
Niveau(s) | bachelor |
Voertaal | Nederlands |
Periode | semester II a |
ECTS | 2 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | Leren lesgeven & reflecteren 2 | ||||||||||||||||
Leerdoelen | Na afloop van dit vak kan de student - specifieke kenmerken en behoeften van kinderen in de bovenbouw van de basisschool beschrijven; - diverse didactische instructiemodellen en werkvormen gericht op de bovenbouw beschrijven; - “student-centered” lesactiviteiten voorbereiden (ontwerpen), uitvoeren en er zowel “in action” als “on action” op reflecteren; - zijn praktijk kritisch beschouwen en verrijken met theorie (en v.v.), met name wat betreft de opbrengstgerichtheid van zijn didactisch handelen. |
||||||||||||||||
Omschrijving | Deze onderwijseenheid sluit aan op Leren lesgeven & Reflecteren 1. Waar LL&R 1 gericht is op “teacher-centered models of interactive teaching”, gaat het bij LL&R 2 om “student-centered models”, waarbij onder student de leerling van de basisschool wordt verstaan. Leren lesgeven en reflecteren behandelt de basis van het complexe pedagogisch-didactisch handelen in de klas. Het betreft didactische principes op het gebied van lesvoorbereiding, - organisatie en instructie, evaluatie en feedback, gekoppeld aan het pedagogisch handelen. Daarnaast komen specifieke kenmerken van het oudere basisschoolkind aan de orde. |
||||||||||||||||
Uren per week | variabel | ||||||||||||||||
Onderwijsvorm |
hoorcollege, praktische oefening, werkcollege
(Zes bijeenkomsten van twee uur) |
||||||||||||||||
Toetsvorm | deelname, opdrachten, verslag | ||||||||||||||||
Vaksoort | bachelor | ||||||||||||||||
Coördinator | dr. L.P. Kwant | ||||||||||||||||
Docent(en) | dr. L.P. Kwant | ||||||||||||||||
Verplichte literatuur |
|
||||||||||||||||
Entreevoorwaarden | |||||||||||||||||
Opmerkingen | Competentie(s) waaraan wordt gewerkt: 1,3,6,7 | ||||||||||||||||
Opgenomen in |
|