Schrijfvaardigheid op (digi)bord/papier
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen |
Jaar | 2020/21 |
Vakcode | PABA-H104 |
Vaknaam | Schrijfvaardigheid op (digi)bord/papier |
Niveau(s) | bachelor |
Voertaal | Nederlands |
Periode | semester I a |
ECTS | 1 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | Schrijfvaardigheid op (digi)bord/papier | ||||||||
Leerdoelen | Je ontwerpt een multimediale, interactieve en zo mogelijk gedifferentieerde digitale schrijfles m.b.v. digibord, digibordsoftware en devices op basis van de ontwerpeisen. Je toont aan deze didactisch verantwoord uit te voeren tijdens de stage. - De student beheerst een vlot geschreven (50 letters per minuut) en leesbaar (5 van de 7 schriftcriteria voldoende) handschrift zowel op papier als op een schoolbord (digitaal, white, of krijt) waarbij rekening wordt gehouden met het gehanteerde bord op de stage. - De student kan individueel of in twee- of drietallen digitale schrijflessen ontwerpen en deze individueel uitvoeren waarin de volgende aspecten verwerkt zijn:
- De student toont aan een digitale multimediale, interactieve en zo mogelijk gedifferentieerde schrijfles didactisch verantwoord uit te voeren op de stageschool.
|
||||||||
Omschrijving | Voor het vak Schrijfvaardigheid op (digi)bord/papier zijn doelen van schrijven op papier en werken op een digibord geïntegreerd. Bij dit vak is het de bedoeling dat je een multimediale, interactieve en zo mogelijk gedifferentieerde digitale schrijfles ontwerpt m.b.v. digibord, digibordsoftware en devices op basis van de ontwerpeisen. Je toont aan deze didactisch verantwoord uit te voeren tijdens de stage. Het onderdeel Schrijfvaardigheid wordt verzorgd door een vakdocent schrijven, het onderdeel Digibord en didactiek door een vakdocent ICT. |
||||||||
Uren per week | variabel | ||||||||
Onderwijsvorm | hoorcollege, praktische oefening, werkcollege | ||||||||
Toetsvorm |
computeropdrachten, deelname, opdracht, practicum, presentatie
(Ten eerste oefen je je eigen vaardigheid in schrijven en in het gebruik van het digibord en de digibordsoftware. Ten tweede ontwerp je een digitale les waarin geschreven wordt (individueel of in 2- or 3 tallen). Ten derde neem je een digitale les op die je geeft op je stageschool of aan medestudenten waarbij geschreven wordt en die voldoet aan de ontwerpeisen.) |
||||||||
Vaksoort | bachelor | ||||||||
Coördinator | P.B.J.M. Fischer | ||||||||
Docent(en) | P.B.J.M. Fischer , F. Wind, MSc. | ||||||||
Verplichte literatuur |
|
||||||||
Entreevoorwaarden | |||||||||
Opmerkingen | Competentie(s) waaraan wordt gewerkt: 1,2,6. Aanbevolen literatuur: Pak je pen: Handschriftonderwijs in de praktijk (theorie boek). Kooijman, E., van Mierlo, M., en Natzijl, C. (2014). Rosmalen, Uitgeverij Cantal (ISBN: 978 94 90681 050). Prijs: 35,00. Handboek Digibord & Didactiek. Eigen laptop meenemen naar college. |
||||||||
Opgenomen in |
|