Onderwijsontwerp voor taalgerichte WO 1
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen |
Jaar | 2020/21 |
Vakcode | PABA-A312A |
Vaknaam | Onderwijsontwerp voor taalgerichte WO 1 |
Niveau(s) | bachelor |
Voertaal | Nederlands |
Periode | semester II |
ECTS | 5 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | Onderwijsontwerp voor taalgerichte wereldoriëntatie 1 | ||||||||||||||||||||
Leerdoelen | 1. De student heeft kennis van de kerncomponenten van het Morrison raamwerk en componenten van het 4C/ID raamwerk voor (her)ontwerp alsmede de implementatie van leeromgevingen. 2. De student heeft kennis van meertalige taalontwikkeling, meertaligheid als maatschappelijk gegeven en als doelstelling van het onderwijs. 3. De student heeft kennis van wereldoriëntatie, wereldoriëntatie als maatschappelijk gegeven en als doelstelling van het onderwijs. 4. De student in staat om, in lijn met de principes uit het zowel het Morrison als 4C/ID raamwerk, een bestaande leeromgeving te analyseren en concrete suggesties te formuleren voor het (her)ontwerp. 5. De student is in staat om wetenschappelijk onderzoek binnen het pedagogisch-didactisch domein, m.n. gericht op meertaligheid en/of wereldoriëntatie, te analyseren en de bevindingen in verband te brengen met de eigen stagepraktijk en toekomstige onderwijspraktijk. 6. De student is in staat om de redenering voor het (her)ontwerp van een leeromgeving, m.n. gericht op meertaligheid en/of wereldoriëntatie, zowel op basis van wetenschappelijke bevindingen als de eigen praktijkervaringen, te onderbouwen en uit een te zetten voor gespecialiseerde collega’s en niet-gespecialiseerd publiek. |
||||||||||||||||||||
Omschrijving | In deze module ga je aan de hand van modellen voor onderwijsontwerp een serie lessen ontwerpen en uitvoeren. Je ontwerpt het onderwijs systematisch gebaseerd op aangereikte ontwerptheorie en evalueert ten slotte de uitvoering van het onderwijs vanuit vooraf geformuleerde ontwerpprincipes. In het onderwijsontwerp verbind je meertaligheid en wereldoriëntatie aan elkaar. Deze integratie kan vorm krijgen wat betreft de inhoud, vaardigheden en didactische werkvormen. | ||||||||||||||||||||
Uren per week | variabel | ||||||||||||||||||||
Onderwijsvorm |
hoorcollege, werkcollege, zelfstudie
(Verplichte aanwezigheid bij de hoor- en werkcolleges.) |
||||||||||||||||||||
Toetsvorm |
deelname, opdrachten, presentatie, schriftelijk tentamen (essay)
(Zowel het tentamen als de opdrachten moeten voldoende worden gemaakt.) |
||||||||||||||||||||
Vaksoort | bachelor | ||||||||||||||||||||
Coördinator | prof. dr. J.W. Strijbos | ||||||||||||||||||||
Docent(en) | J. Brouwer, PhD. ,dr. M.T. Günther-van der Meij ,prof. dr. J.W. Strijbos ,dr. M.D.M. Wierdsma, PhD. | ||||||||||||||||||||
Verplichte literatuur |
|
||||||||||||||||||||
Entreevoorwaarden | |||||||||||||||||||||
Opmerkingen | Aanbevolen literatuur meertaligheid: 1. Agirdag, O., & Kambel, E.-R. (2018). Meertaligheid en onderwijs: Nederlands plus. Amsterdam: Boom. 2. Wright, W. E., Boun, S., & Garcia, O. (2015). The handbook of bilingual and multilingual education. Hoboken, NJ: Wiley (verkrijgbaar als e-book in RUG-collectie) Aanbevolen literatuur wereldoriëntatie: 1. Van Graft, M. (2009) De concept-context benadering in het primair onderwijs. Een conceptueel kader voor natuur en techniek. Enschede: SLO. 2. Van den Berg, E., Blokhuis, L., Louman, E., & Marell, J. (2012). Kennisbasis natuurwetenschap en Techniek voor de basisschool. Den Haag: HBO-raad. |
||||||||||||||||||||
Opgenomen in |
|