Zorg voor leren 2
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen |
Jaar | 2020/21 |
Vakcode | PABA-A307B |
Vaknaam | Zorg voor leren 2 |
Niveau(s) | bachelor |
Voertaal | Nederlands |
Periode | semester I a |
ECTS | 5 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | Zorg voor leren 2 | ||||||||
Leerdoelen | Na afloop van dit vak kan de student: - de cyclus van handelingsgericht en opbrengstgericht werken (hgw en ogw) toepassen op het gebied van lezen, spellen en rekenen - de eigen rol als (toekomstig) leerkracht in het handelingsgericht en opbrengstgericht werken analyseren; - recente inzichten en theorieën over normale en afwijkende ontwikkeling binnen de domeinen lezen, spellen en rekenen uitleggen; - de kind-, leerkracht- en klaskenmerken die een rol kunnen spelen bij een afwijkende ontwikkeling noemen; - de in het basisonderwijs veel gebruikte signalerings- en diagnose-instrumenten, methodieken en interventies op het terrein van lezen, spellen en rekenen benoemen; - de best passende keuze voor signalerings- en diagnose-instrumenten, methodieken en interventies op het terrein van lezen, spellen en rekenen maken op basis van kind-, leerkracht-, en klaskenmerken; - een leerprobleem van een leerling analyseren met behulp van passende signalerings- en diagnose-instrumenten met in acht neming van kind-, leerkracht-, en klaskenmerken; - een leerprobleem van een leerling analyseren op basis van kennis van lees-, spelling- en rekenproblemen; - op basis van een diagnose een handelingsplan voor een individuele leerling en een groepsplan opstellen voor de domeinen lezen, spellen en rekenen met inachtneming van de behoeftes van het kind en de mogelijkheden binnen de setting. |
||||||||
Omschrijving | In dit vak wordt gekeken naar verschillen in leren binnen de groep en naar individuele leerproblemen. In jaar 1 en 2 hebben studenten kennis gemaakt met de 'normale' ontwikkeling in Taal en Rekenen en met een aantal algemene uitgangspunten van diagnostiek en interventie. In deze module wordt ingezoomd op de kinderen die zich anders ontwikkelen op het gebied van leren. In de cursus wordt uitgegaan van de cyclus van handelingsgericht werken. De student past verschillende elementen van die cyclus toe in de stageschool waar zij een extra dag heen gaan naast de reguliere stagedagen. Aan de module werken verschillende docenten van de Pabo's en de RUG mee om de Zorg voor leren vanuit alle perspectieven te belichten. In periode 1b volgt de module 'Gedrag in de klas' waarin problemen met het gedrag van kinderen centraal staat. | ||||||||
Uren per week | variabel | ||||||||
Onderwijsvorm | hoorcollege, praktische oefening, werkcollege | ||||||||
Toetsvorm | opdracht | ||||||||
Vaksoort | bachelor | ||||||||
Coördinator | dr. A.H. van Hoogmoed | ||||||||
Docent(en) | drs. B.H. Bloem , diverse docenten , F.B. Garssen ,dr. A.H. van Hoogmoed | ||||||||
Verplichte literatuur |
|
||||||||
Entreevoorwaarden | |||||||||
Opmerkingen | |||||||||
Opgenomen in |
|