Geweld / Conflictbeheersing Mid.Oosten
Faculteit | Letteren |
Jaar | 2021/22 |
Vakcode | LXX010B10 |
Vaknaam | Geweld / Conflictbeheersing Mid.Oosten |
Niveau(s) | bachelor |
Voertaal | Nederlands |
Periode | semester II |
ECTS | 10 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | Geweld en Conflictbeheersing in Hedendaags Midden-Oosten | ||||||||||||
Leerdoelen | 1.Na afloop van de module is de student in staat om de grote lijnen/ontwikkelingen in de geschiedenis van geweld en conflict in het Midden-Oosten te herkennen en reproduceren; 2. Na afloop van de module is de student in staat om gewelddadige conflicten in het Midden-Oosten in een breder theoretisch verband te plaatsen en theoretische visies op geweld en conflictbeheersing in het Midden-Oosten zelfstandig te hanteren; 3. Na afloop van de module is de student in staat om academische literatuur zelfstandig te bestuderen, hier schriftelijk verslag van te doen en deze te bediscussiëren met medestudenten; 4. Na afloop van de module is de student in staat om zelfstanding een kritische analyse te produceren van een primaire bron en deze zowel mondeling als schriftelijk te presenteren. |
||||||||||||
Omschrijving | In deze cursus staat het verschijnsel conflict in het Midden-Oosten centraal. In het eerste blok van de cursus wordt onder andere behandeld hoe er vanuit de Joodse en Islamitische traditie tegen het verschijnsel geweld en de legitimering daarvan wordt aangekeken. Ook wordt er ingegaan op het thema conflict tussen Oost en West. In blok 2 van de cursus wordt op ingegaan op verschillende thema’s die te maken hebben met geweld en conflict in het Midden-Oosten; zoals gender, minderheden, vluchtelingen en verzetsbewegingen. Deze thema’s worden besproken aan de hand van zowel literatuur als bronmateriaal. Studenten maken in blok 2 zelf een bronanalyse van een primaire bron gerelateerd aan conflict in de regio. Hedendaagse en actuele voorbeelden van conflict in de regio worden in de cursus behandeld om antwoorden te vinden op vragen als: nemen conflicten en burgeroorlogen in het Midden-Oosten een andere vorm aan dan elders in de wereld gebruikelijk is? En, welke verklaringen worden voor de hoge geweldsdichtheid in de regio gegeven? In de werkcolleges wordt met de studenten gepraat over de theoretische achtergronden. Blok twee van de cursus bestaat uit alleen werkcolleges. |
||||||||||||
Uren per week | 4 | ||||||||||||
Onderwijsvorm |
hoorcollege, werkcollege
(2 uur hoorcollege, 2 uur werkcollege; Voor het werkcollege geldt 80% aanwezigheidsplicht) |
||||||||||||
Toetsvorm |
presentatie, schriftelijk tentamen
(digital 3 uur) |
||||||||||||
Vaksoort | bachelor jr 3 | ||||||||||||
Coördinator | dr. K.M. Santing | ||||||||||||
Docent(en) | L.E. Admiraal, PhD. , E. Ben Aharon, PhD. , S.R. Goldstein, PhD. ,dr. P.G.T. Nanninga ,dr. R. Nikolsky ,dr. K.M. Santing , J. van den Berg | ||||||||||||
Verplichte literatuur |
|
||||||||||||
Entreevoorwaarden | Toegang tot het derde jaar; d.w.z. propedeuse behaald hebben. | ||||||||||||
Opmerkingen | 80 % Aanwezigheidsplicht bij colleges. Studenten worden geacht actief te participeren in alle werkcolleges en alle opdrachten buiten de colleges tijdig en correct uit te voeren. Dit vak staat open als bijvak. Hoofdvakstudenten hebben voorrang op bijvakstudenten. Passieve beheersing van het Nederlands is een voorwaarde. |
||||||||||||
Opgenomen in |
|