Morfologie
Faculteit | Letteren |
Jaar | 2022/23 |
Vakcode | LTX035B10 |
Vaknaam | Morfologie |
Niveau(s) | bachelor |
Voertaal | Nederlands |
Periode | semester II |
ECTS | 10 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | Morfologie en Morfologische Stoornissen | ||||||||||||
Leerdoelen | 1.1 De student is bekend met de basisbegrippen en verschillende theorieën op het gebied van de morfologie en morfologische stoornissen. 1.2 De student kan theorie en empirie op het gebied van de morfologie en morfologische stoornissen met elkaar in verband brengen. 1.3 De student kent de methoden en technieken waarmee onderzoek op het gebied van de morfologie en morfologische stoornissen bedreven wordt. 2.1 De student is in staat informatie uit verschillende bronnen en subdisciplines samen te brengen om een probleemstelling op het begied van de morfologie en morfologische stoornissen nader te bestuderen. 2.3 De student is in staat onder begeleiding een kleinschalig onderzoek uit te voeren op het gebied van de morfologie en morfologische stoornissen. 3.1 De student is in staat verschillende visies op het gebied van de morfologie en morfologische stoornissen te begrijpen en met elkaar te vergelijken. 3.2 De student heeft inzicht in de aard en functie van wetenschaps-beoefening op morfologisch gebied en de samenhang tussen de theoretische morfologie en de neurolinguïstische benadering van morfologische stoornissen. 3.3 De student kan onderzoek op het gebied van de morfologie en morfologische stoornissen evalueren op adequaatheid van de gebruikte methodologie. 4.1, 4.2 De student is in staat schriftelijk verslag te doen over een kleinschalig onderzoek op het gebied van de morfologie en morfologische stoornissen. |
||||||||||||
Omschrijving | Dit vak behandelt de basisbegrippen en de belangrijkste theorieën op het gebied van de morfologie. Daarbij komen verschillende woordvormings-processen aan de orde, alsook het verschil tussen derivatie en inflectie en de plaats van de morfologie in het gehele taalsysteem. Bovendien worden stoornissen op morfologisch gebied vanuit een neurolinguïstisch perspectief bestudeerd. De opzet van het college is deels hoorcollege, deels werkcollege. In de tweede helft van het college voeren studenten tevens een kleinschalig onderzoek uit aan de hand van een keuzelijst en doen daarvan schriftelijk verslag. Het vak Onderzoekscollege Morfologie en morfologische stoornissen vormt een brug tussen de leerlijnen op het gebied van de (Morfo-)Syntaxis enerzijds en de Neurolinguïstiek anderzijds. |
||||||||||||
Uren per week | 4 | ||||||||||||
Onderwijsvorm |
hoorcollege, werkcollege
(2 uur werkcollege, 2 uur hoorcollege) |
||||||||||||
Toetsvorm |
deeltoets(en), schriftelijke opdracht(en)
(Twee tussentoetsen op Nestor (meerkeuzevragen, 50%) plus een eindopdracht (mini-onderzoek) uit een keuzelijst waarvan schriftelijk verslag wordt gedaan (5 p., 50%)) |
||||||||||||
Vaksoort | bachelor jr 2 | ||||||||||||
Coördinator | dr. M. de Vries | ||||||||||||
Docent(en) | dr. M. de Vries , S. Popov, PhD. | ||||||||||||
Verplichte literatuur |
|
||||||||||||
Entreevoorwaarden | Toegang tot jaar 2 inclusief Syntaxis 1, Verworven Taalstoornissen 1 en Stoornissen in de Taalontwikkeling 2 | ||||||||||||
Opmerkingen | |||||||||||||
Opgenomen in |
|