Taalverwerking
Faculteit | Letteren |
Jaar | 2022/23 |
Vakcode | LTX026P05 |
Vaknaam | Taalverwerking |
Niveau(s) | propedeuse |
Voertaal | Nederlands |
Periode | semester I a |
ECTS | 5 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | Taalverwerking | ||||||||||||||||
Leerdoelen | K1. De student bekend met theorieën op verschillende deelgebieden van de taalwetenschap (syntaxis, semantiek, fonologie en fonetiek, taalverwerking) en is in staat deze te hanteren. K2. De student kan theorie/analyse en empirie op het gebied van de taalwetenschap met elkaar in verband brengen. K3. De student kent de methoden en technieken waarmee onderzoek op het gebied van de theoretische taalkunde en neuro-/psycholinguïstiek bedreven wordt. O2. De student geeft blijk van inzicht in de aard en functie van wetenschapsbeoefening op taalkundig gebied, en in de samenhang van de verschillende deelgebieden (i.h.b. neuro-/psycholinguïstiek in relatie tot theoretische taalkunde). |
||||||||||||||||
Omschrijving | Het vak Taalverwerking is een introductie in de taalwetenschappen vanuit het perspectief van de taalpsychologie. In deze collegereeks staat het menselijke taalvermogen centraal: we kunnen onze gedachten onder woorden brengen, en andersom de spraak van anderen interpreteren. Om te verklaren hoe dat mogelijk is, moeten we weten a. wat de eigenschappen van taal zijn, en b. hoe het menselijke taalverwerkingssysteem in elkaar zit. Wat precies doen wij eigenlijk als we spreken en verstaan, en hoe is deze vaardigheid in het brein geïmplementeerd? In de psycholinguïstiek proberen we deze vragen te beantwoorden met behulp van experimenten. De methodologie hiervoor ontlenen we aan de cognitieve psychologie en de cognitieve neurowetenschappen. Deze wetenschapsgebieden houden zich bezig met denkprocessen op gebieden die nauw met taal verbonden zijn (bijvoorbeeld aandacht en de werking van het geheugen). Door zowel de structuur van taal als ook de verwerking van taal te bestuderen, ontstaat er een gedetailleerd beeld van de vele verschillende facetten van ons taalvermogen. |
||||||||||||||||
Uren per week | 4 | ||||||||||||||||
Onderwijsvorm |
hoorcollege, werkcollege
(2 uur werkcollege, 2 uur hoorcollege) |
||||||||||||||||
Toetsvorm |
tentamen
(Digitaal 1 uur) |
||||||||||||||||
Vaksoort | propedeuse | ||||||||||||||||
Coördinator | Dr. S.A. Sprenger | ||||||||||||||||
Docent(en) | Dr. S.A. Sprenger | ||||||||||||||||
Verplichte literatuur |
|
||||||||||||||||
Entreevoorwaarden | |||||||||||||||||
Opmerkingen | |||||||||||||||||
Opgenomen in |
|