Arch. Klassieke Oudheid - Grieks
Faculteit | Letteren |
Jaar | 2021/22 |
Vakcode | LPX016P05 |
Vaknaam | Arch. Klassieke Oudheid - Grieks |
Voertaal | Engels en Nederlands |
Periode | semester I a |
ECTS | 5 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | Archeologie van de Klassieke Oudheid - Grieks | ||||||||||||
Leerdoelen | De studenten leren: - Basiskennis van de belangrijkste objecten en monumenten uit de Griekse archeologie. - Het kunnen plaatsen van deze objecten en monumenten in een chronologische, functionele en sociale context. - Het toepassen van verschillende methodes, bijv: stilistische, iconografische en typologische. - Het constructief kunnen samenwerken in groepen en het mondeling presenteren van onderzoeksresultaten. |
||||||||||||
Omschrijving | In dit college wordt een overzicht gegeven van de Griekse archeologie en kunstgeschiedenis. Hierbij komen onderwerpen uit de schilderkunst, de beeldhouwkunst en de architectuur en stedenbouw van de Griekse Oudheid aan bod. Daarbij zal gedemonstreerd worden over welke archeologische en kunsthistorische methoden de onderzoeker beschikt om de aan het archeologische bronnenmateriaal gestelde vragen te kunnen onderzoeken. Dit college is gericht op het ontwikkelen van een wetenschappelijke houding van de student ten aanzien van de klassieke archeologie, dat wil zeggen het opzetten van systematische analyses en het genereren van relevante vraagstellingen met het doel om de sociale context te reconstrueren waarbinnen de bestudeerde objecten hebben gefunctioneerd. | ||||||||||||
Uren per week | 4 | ||||||||||||
Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | ||||||||||||
Toetsvorm | presentatie, schriftelijk tentamen, wekelijkse opdrachten | ||||||||||||
Vaksoort | propedeuse | ||||||||||||
Coördinator | C.P. Dickenson, PhD. | ||||||||||||
Docent(en) | C.P. Dickenson, PhD. | ||||||||||||
Verplichte literatuur |
|
||||||||||||
Entreevoorwaarden | geen | ||||||||||||
Opmerkingen | 80% aanwezigheidsplicht en actieve deelname tijdens de colleges. Dit vak staat open als bijvak en als invulling van de vrije ruimte voor studenten van andere opleidingen. |
||||||||||||
Opgenomen in |
|