Onderzoekscollege II
Faculteit | Letteren |
Jaar | 2021/22 |
Vakcode | LNX044M10 |
Vaknaam | Onderzoekscollege II |
Niveau(s) | master |
Voertaal | Nederlands |
Periode | semester I |
ECTS | 10 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | Onderzoekscollege II: Schrijven met stijl | ||||||||||||
Leerdoelen | - Verdieping en uitbreiding van kennis over de relatie tussen de stijl en de beoogde communicatieve effecten van een tekst - Verdieping en uitbreiding van schrijftechnische en tekstkritische vaardigheden. - Uitbreiding van repertoirekennis literatuur en literaire non-fictie. - Uitbreiding van kennis van klassieke en eigentijdse stijl- en schrijfadviesliteratuur. - Basisvaardigheden voor tekstadvies, tekstredactie en schrijfonderwijs. |
||||||||||||
Omschrijving | In het eerste deel van de cursus (blok 1a) verdiep je je kennis over de relatie tussen tekstkenmerken en de beoogde communicatieve effecten van een tekst. Dat doen we aan de hand van een casus waar deze kwestie zeer actueel is: nieuwscommunicatie. Door de opkomst van nieuwe media moeten de ‘ouderwetse’ kranten veel beter dan vroeger hun best doen om lezers te binden. Hedendaagse kwaliteitskranten worstelen met de vraag hoe ze het nieuws op aansprekende en prettig leesbare wijze kunnen presenteren zonder al te veel concessies te doen aan het journalistieke ideaal van objectiviteit en betrouwbaarheid. Hoe doen ze dat? Slagen ze in hun opzet? Als casus bestuderen we de narratieve journalistiek: een benadering die zowel bij journalisten als hun publiek snel aan populariteit wint. We gebruiken inzichten uit de tekst- en cognitiewetenschappen om ontwikkelingen te analyseren en effecten te verklaren. In het tweede deel van de cursus (blok 1b) verfijn je je schrijftechnieken door middel van intensieve stijloefeningen en schrijfopdrachten, en je versterkt je tekstkritische vaardigheden door oefeningen in het herkennen, benoemen en beoordelen van vertel- en stijltechnieken in literatuur en literaire non-fictie. We maken daarbij gebruik van zowel moderne als historische (retorische) modellen. In gastlessen (bijv. van schrijvers, redacteuren, uitgevers, critici en schrijfdocenten) wordt gedemonstreerd hoe je deze kennis en vaardigheden in de praktijk kunt inzetten. |
||||||||||||
Uren per week | variabel | ||||||||||||
Onderwijsvorm | werkcollege | ||||||||||||
Toetsvorm | nog niet bekend | ||||||||||||
Vaksoort | master | ||||||||||||
Coördinator | dr. N.M. Stukker | ||||||||||||
Docent(en) | dr. F.L. Kramer ,dr. N.M. Stukker ,dr. J.E. Weijermars | ||||||||||||
Verplichte literatuur |
|
||||||||||||
Entreevoorwaarden | |||||||||||||
Opmerkingen | |||||||||||||
Opgenomen in |
|