Uitgebreide vaknaam |
Introduction to Linguistics I: Basic Concepts and Theories |
Leerdoelen |
Deze cursus laat de student kennismaken met taal en taalkunde. Waar gaat taalkunde over? Waarom überhaupt taal studeren? Basisbegrippen behorend tot de kerndisciplines van de taalkunde - fonetiek, fonologie, morfologie, syntaxis, semantiek en pragmatiek - worden geïntroduceerd tijdens de les. In de seminars wordt de opgedane kennis besproken, getest en geoefend door middel van probleemoplossing in verschillende talen. Er zijn wekelijkse huiswerkopdrachten en een eindexamen bevat nieuwe taalkundige puzzels die moeten worden opgelost met behulp van de vaardigheden die in de cursus zijn ontwikkeld. |
Omschrijving |
Na afronding van dit opleidingsonderdeel hebben de studenten een basiskennis verworven van de taalkunde in het algemeen en de volgende deeldisciplines: fonetiek, fonologie, morfologie, syntaxis, semantiek en pragmatiek. Hij/zij is uitgerust met enkele hulpmiddelen en technieken voor taalkundige analyse en heeft enige oefening gehad om deze te gebruiken om de organisatieprincipes van een taal te ontdekken. Tot op zekere hoogte kan hij/zij ook niet al te ingewikkelde literatuur over deze onderwerpen lezen, zowel in het algemeen als in specifieke talen. Daarnaast heeft de student zijn/haar eigen opvattingen en attitudes over taal en taalgebruik onderzocht, en is hij/zij in staat om een ongefundeerde uitspraak over taal te herkennen wanneer hij/zij deze hoort – een aspect dat verder wordt uitgewerkt in de volgende cursus, Inleiding naar taalkunde II. |
Uren per week |
4 |
Onderwijsvorm |
hoorcollege, practicum, werkcollege
|
Toetsvorm |
schriftelijk tentamen
|
Vaksoort |
propedeuse
|
Coördinator |
Diverse docenten EG
|
Docent(en) |
Diverse docenten EG
|
Verplichte literatuur |
Titel |
Auteur |
ISBN |
Prijs |
Language Files. Materials for an Introduction to Language and Linguistics |
Department of Linguistics, The Ohio State University, 2004 |
|
|
|
Entreevoorwaarden |
|
Opmerkingen |
|
Opgenomen in |
|