Faculteit | Letteren |
Jaar | 2022/23 |
Vakcode | LGX319B05 |
Vaknaam | Regio’s II: Historiografie |
Voertaal | Engels en Nederlands |
Periode | semester II a |
ECTS | 5 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | Regio’s II: Historiografie | ||||||||||||||||
Leerdoelen | 2. kennis van en inzicht in de voornaamste actuele en historiografische ontwikkelingen in de historische wetenschappen op het gebied van thematiek, theorie en methoden 3. kennis van en inzicht in de lokale, nationale, (supra)regionale, en internationale/mondiale complexiteit, diversiteit en samenhang van en in het verleden en de relatie daarvan met eigentijdse ontwikkelingen 8. het vermogen tot kritische analyse van historisch-wetenschappelijke teksten en (tekstuele, visuele, materiële, audio-visuele en kwantitatieve) bronnen 9. het vermogen historische en interdisciplinaire onderzoeksmethoden en theorieën toe te passen om te komen tot een gedegen analyse van historische vraagstukken 15. het vermogen op basis van de uitkomsten van eigen historisch onderzoek van beperkte tot redelijke omvang goed onderbouwde conclusies te rapporteren in werkstukken en Bachelorscriptie conform de conventies van de historische wetenschappen 16. het vermogen om op betrouwbare en accurate wijze, en met correct taalgebruik in het Nederlands of Engels, te communiceren in woord en geschrift over resultaten binnen de historische wetenschappen voor een publiek bestaande uit specialisten of niet-specialisten |
||||||||||||||||
Omschrijving | Building on the first year module, this course unit continues the reflection on how “space” figures in historians’ work through region-specific topics. Each seminar covers historiographic problems, concepts, and debates pertinent to the history of one particular region. Exposed to a variety of historical subjects and scholarly traditions, students gain specialized knowledge on the region and develop a sensibility to the interplay between locality and methods. As such, it prepares students for the more advanced studies of cases in the third year module. | ||||||||||||||||
Uren per week | 2 | ||||||||||||||||
Onderwijsvorm |
werkcollege
(2 uur werkcollege) |
||||||||||||||||
Toetsvorm | actieve participatie, essay, opdrachten | ||||||||||||||||
Vaksoort | bachelor jr 2 | ||||||||||||||||
Coördinator | Dr. Y. Kuo | ||||||||||||||||
Docent(en) | S.J.C. Bouyer, MA. , A. Dutta, MA. , M. El-Merheb, PhD. , D.W. Franken, PhD. ,dr. W.J. Hoekstra , R.M. Johnston-White, PhD. ,Dr. Y. Kuo ,dr. D.C. van der Linden ,prof. dr. J.S.A.M. van Koningsbrugge | ||||||||||||||||
Entreevoorwaarden | Toegang tot tweede jaar (45ECTS). | ||||||||||||||||
Opmerkingen | |||||||||||||||||
Opgenomen in |
|