KV: From Alexander to Cleopatra
Faculteit | Letteren |
Jaar | 2020/21 |
Vakcode | LGX304B10 |
Vaknaam | KV: From Alexander to Cleopatra |
Niveau(s) | bachelor |
Voertaal | Engels |
Periode | semester II b |
ECTS | 10 |
Rooster | Rooster onder voorbehoud |
Uitgebreide vaknaam | KV: From Alexander to Cleopatra: The Hellenistic World | ||||||||||||
Leerdoelen | 2. kennis van en inzicht in de voornaamste actuele en historiografische ontwikkelingen in de historische wetenschappen op het gebied van thematiek, theorie en methoden; 6. het vermogen tot zelfstandig, efficiënt en effectief verzamelen, selecteren en ordenen van historische literatuur en bronnen, met gebruikmaking van relevante bibliografische en digitale zoekvaardigheden; 7. het vermogen om heldere, relevante en empirisch toetsbare en/of goed beantwoordbare onderzoeksvragen te formuleren met inachtneming van de bestaande historiografie/status questionis; 8. het vermogen tot kritische analyse van historisch-wetenschappelijke teksten en (tekstuele, visuele, materiële, audiovisuele en kwantitatieve) bronnen; 9. het vermogen historische en interdisciplinaire onderzoeksmethoden en theorieën toe te passen om te komen tot een gedegen analyse van historische vraagstukken; 10. het vermogen tot het schrijven, presenteren en verdedigen van een onderzoeksverslag met gebruikmaking van de juiste vakterminologie met constante aandacht voor stijl en argumentatie, volgens de eisen die daaraan binnen de historische wetenschappen worden gesteld; 12. het vermogen om op de contextualiteit van de eigen maatschappelijke en wetenschappelijke oordeelsvorming en historische interpretaties, en die van anderen, te reflecteren; 13. het vermogen het voorlopige en complexe karakter van historisch wetenschappelijke kennis en onderzoek naar waarde te schatten; 14. het vermogen op grond van het eigen oordeel op kritische en effectieve wijze van gedachten te wisselen met vakgenoten; 15. het vermogen op basis van de uitkomsten van eigen historisch onderzoek van beperkte tot redelijke omvang goed onderbouwde conclusies te rapporteren in werkstukken en Bachelorscriptie conform de conventies van de historische wetenschappen; 16. het vermogen om op betrouwbare en accurate wijze, en met correct taalgebruik, te communiceren in woord en geschrift over resultaten binnen de historische wetenschappen voor een publiek bestaande uit specialisten of niet-specialisten; 17. het vermogen actief deel te nemen aan maatschappelijke en wetenschappelijke discussies met respect voor opvattingen en gevoelens van anderen; |
||||||||||||
Omschrijving | The period from the reign of Alexander to Cleopatra is known as the Hellenistic age. The conquest of the Macedonian king Alexander the Great (r.336-323 BCE) spread Greek-Macedonian culture farther than ever before. The three centuries before the common era witnessed an exchange of ideas from the Tiber to the Indus, from the Nile to the Oxus. Through trade and warfare, diplomacy and migration, such peaceful interactions and violent conflicts also reached the Celts in Central Europe, the Phoenicians in North Africa and the Scythians in Central Asia. With the support of first Julius Caesar and later Marcus Antonius, the Egyptian queen Cleopatra VII (r.51-30 BCE) managed to bring a large part of the eastern Mediterranean under her power. In the end it was Octavian, the later Emperor Augustus, who united the Mediterranean world and so heralded the Roman Empire. The term Hellenismus was coined by the German historian Johann Droysen (1808-1884), and as a designation for the forceful imposition of Greek culture on Eastern indigenous societies is as debatable as the term ‘Romanization’. In addition to a focus on the ‘strong men’ of history, Droysen lamented the decline of the Greek polis culture and ignored the persistent cultural diversity and mutual influences in this period between various regional traditions. The Hellenistic world is characterized by an unprecedented degree of expanding exchange and connectivity on an scale that can be interpreted as globalization. City foundations on the Greek model produced a level of urbanization across the Hellenistic world unequalled until modern times. These city foundations, in turn, presented both challenges and opportunities to local populations, such as balancing indigenous and civic identities, negotiating power between the elite and the masses, and maintaining a measure of independence in times of shifting alliances. Recent discoveries, particularly in epigraphy and archaeology, have offered new insights into the vibrancy and diversity of this urban life. In the course of this seminar, students will explore various other aspects of this dynamic period. The Hellenistic world also saw the emergence of ruler and dynastic cults as well as the rise of mystery cults, and the spread of local cults beyond their traditional spheres. We will examine how cultural traditions were preserved under the looming shadow of the Hellenistic kingdoms, for instance in Egypt, Judea and Parthia, particularly in opposition to the attempts of the rulers to legitimate their rule among their diverse populations. In the end, the coming of Rome not only impacted the eastern Mediterranean definitively, but was itself greatly shaped by the Hellenistic world. |
||||||||||||
Uren per week | 4 | ||||||||||||
Onderwijsvorm | praktische oefening, werkcollege | ||||||||||||
Toetsvorm | continue toetsing, essay, presentatie, wekelijkse opdrachten | ||||||||||||
Vaksoort | bachelor jr 2 | ||||||||||||
Coördinator | dr. C.G. Williamson | ||||||||||||
Docent(en) | dr. M. Pagkalos ,dr. C.G. Williamson | ||||||||||||
Entreevoorwaarden | 45 ects van de propedeuse, HO II: Vaardigheden (LGX041P05) en HO III: Historisch Debat (LGX042P05). | ||||||||||||
Opmerkingen | Beside active participation in the seminar and weekly assignments, the end result of this course will be a substantial research on a subject related to a selected aspect of the Hellenistic world, in which students make extensive use of primary sources and secondary literature |
||||||||||||
Opgenomen in |
|