Bronnen en Methoden: TH
Faculteit | Letteren |
Jaar | 2021/22 |
Vakcode | LGX270B05 |
Vaknaam | Bronnen en Methoden: TH |
Niveau(s) | bachelor |
Voertaal | Engels |
Periode | semester I a |
ECTS | 5 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | Sources and Methods: Transnational History | ||||||||||||||||||||||||
Leerdoelen | 2. kennis van en inzicht in de voornaamste actuele en historiografische ontwikkelingen in de historische wetenschappen op het gebied van thematiek, theorie en methoden; 6. het vermogen tot zelfstandig, efficiënt en effectief verzamelen, selecteren en ordenen van historische literatuur en bronnen, met gebruikmaking van relevante bibliografische en digitale zoekvaardigheden; 8. het vermogen tot kritische analyse van historisch-wetenschappelijke teksten en (tekstuele, visuele, materiële, audio-visuele en kwantitatieve) bronnen; 9. het vermogen historische en interdisciplinaire onderzoeksmethoden en theorieën toe te passen om te komen tot een gedegen analyse van historische vraagstukken; 10. het vermogen tot het schrijven, presenteren en verdedigen van een onderzoeksverslag met gebruikmaking van de juiste vakterminologie met constante aandacht voor stijl en argumentatie, volgens de eisen die daaraan binnen de historische wetenschappen worden gesteld; |
||||||||||||||||||||||||
Omschrijving | This course introduces students to historical methods and auxiliary sciences for using transnational sources. Students will become acquainted with a diversity of sources and methods for historical research, and with the variety of sites where sources are preserved. This hands-on module particularly focuses on theorizing, locating, interpreting, and using archival sources related to internationalism in transnational history. In the final, archival assessment, students are challenged to locate, critically use and evaluate archival sources in a short research essay. | ||||||||||||||||||||||||
Uren per week | 4 | ||||||||||||||||||||||||
Onderwijsvorm |
werkcollege
(2 x 2 uur) |
||||||||||||||||||||||||
Toetsvorm | actieve participatie, presentatie, schriftelijke opdracht(en), werkstuk(ken) | ||||||||||||||||||||||||
Vaksoort | bachelor jr 2 | ||||||||||||||||||||||||
Coördinator | R.M. Johnston-White, PhD. | ||||||||||||||||||||||||
Docent(en) | F. Birkenholz, MA. , R.M. Johnston-White, PhD. | ||||||||||||||||||||||||
Verplichte literatuur |
|
||||||||||||||||||||||||
Entreevoorwaarden | 45 ects van de propedeuse en HO IV: Bronnen (LGX043P05). | ||||||||||||||||||||||||
Opmerkingen | Evt. hele-dagse excursie naar het Amsterdamse IISG archief (afhankelijk van Corona-maatregelen)in de eerste weken. | ||||||||||||||||||||||||
Opgenomen in |
|