Human-inflicted Disasters
Faculteit | Letteren |
Jaar | 2022/23 |
Vakcode | LGX239M10 |
Vaknaam | Human-inflicted Disasters |
Voertaal | Engels |
Periode | semester II |
ECTS | 10 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | Onderzoekscollege: Human-inflicted Disasters in History. Epicentre – East-Central Europe | ||||||||||||
Leerdoelen | 1. specialistische kennis van en inzicht in één of meer tijdvakken, en/of thema(’s), en/of regio(’s), alsmede de hieraan verbonden historiografische aspecten, actuele ontwikkelingen en trends; 2. gevorderde kennis van en inzicht in de (interdisciplinaire) theorieën, methoden en technieken van de historische wetenschappen; 3. kennis van en inzicht in de complexiteit en diversiteit van het verleden, de geschiedschrijving daarover en de kritische reflectie op de geschiedschrijving (historiografische reflectie); 4. kennis van en inzicht in het verrichten van historisch onderzoek en in onderzoeksstrategieën die daarbij succesvol kunnen worden ingezet; 6. het vermogen zelfstandig en op wetenschappelijk verantwoorde wijze een probleem en vraagstelling op te stellen, bijpassende theorieën en methoden te kiezen, en diverse en weerbarstige (tekstuele en/of audiovisuele, materiële, en/of kwantitatieve) bronnen en literatuur te verzamelen en kritisch te analyseren; 7. het vermogen om de verworven kennis van de geschiedenis en de geschiedschrijving en haar theorieën, methoden en technieken toe te passen in de beoordeling van onderzoek binnen de discipline of de maatschappelijke praktijk; 10. vermogen effectief gebruik te maken van tenminste een van de volgende historische vaardigheden: a. het zelfstandig vinden van archivalia in archiefinstellingen en via internet; b. het vinden en analyseren van uiteenlopende tekstuele bronnen c. het vinden en analyseren van bronnen van beeldcultuur en materiële cultuur; d. het vinden, analyseren en construeren van levensverhalen door middel van oral history, interviews en biografische analyse; e. het maken van een (scenario voor) een (radio)documentaire of een tentoonstelling(splan); f. het uitvoeren van kwantitatieve, organisatie- en beleidsanalyses; g. het vinden en analyseren van andere specifieke historische bronnen en andere voor historisch onderzoek bruikbare onderzoeksvaardigheden; 11. vermogen complexe wetenschappelijke historische kennis en uitkomsten van onderzoek te evalueren en hierover met historici en andere wetenschappers op kritische en effectieve wijze van gedachten te wisselen en daarbij te reflecteren op het eigen standpunt en dat van anderen; 12. vermogen om op basis van incomplete gegevensbestanden en valide argumenten te komen tot overtuigende interpretaties van historische vraagstukken; 13. vermogen op basis van een complexe en niettemin transparante vraagstelling een historisch onderzoek volgens voorgeschreven omvang op te zetten en uit te voeren, en met behulp van de uitkomsten tot een onderbouwd oordeel te komen waarbij rekening wordt gehouden met mogelijke wetenschappelijke, sociaal-maatschappelijke of ethische aspecten van het vraagstuk. 14. het vermogen op heldere, accurate en aansprekende wijze schriftelijk en met correct taalgebruik te communiceren over de resultaten van eigen onderzoek en dat van anderen, benevens over de kennis, de motieven en de overwegingen die daaraan ten grondslag liggen, zowel voor vakgenoten als voor een publiek van geïnteresseerden; zij kunnen dat doen conform de conventies van de historische wetenschappen in kritische en synthetiserende onderzoeksverslagen en een dito eindwerkstuk dat kan bestaan uit a) een scriptie; b)een leergeschiedenis; c) een scenario voor een documentaire; of d) een tentoonstelling(splan); 15. het vermogen om actief deel te nemen aan mondelinge discussies over de resultaten van eigen onderzoek en dat van anderen, met vakgenoten alsook het bredere publiek, en deze te kunnen verdedigen met respect voor andere opvattingen; |
||||||||||||
Omschrijving | From the Shoah, ethnic genocides, forced displacements and famines, to the Chornobyl disaster and Russian invasion of Ukraine – East Central Europe has been at the epicentre of these human-inflicted disasters during the 20th and 21st centuries. As these events are still within the living memories, historians continue debating their impacts. For example, what is being remembered of a city, most of which population had to flee or was wiped out? How can historians capture those losses and lived experiences? What was the role of ideologies and institutions in these events? Have these events been recognized by the governments and how have they been remembered? And what is the role of historians in how these events are remembered? In this course, we will discuss these questions by delving into specific case studies, several of which will be in the present-day territories of Ukraine, but not only. On the one hand, we will seek to understand what the past disasters of this scale and their contested memories can tell us about the sustainability of political regimes, in general, and affected communities, specifically. On the other hand, we will use these events as laboratories to unravel historical controversies, paradoxes, and silences that underline the overall histories and memories of the region. |
||||||||||||
Uren per week | variabel | ||||||||||||
Onderwijsvorm | werkcollege | ||||||||||||
Vaksoort | master | ||||||||||||
Coördinator | Y.O. Hilevych, PhD. | ||||||||||||
Docent(en) | Y.O. Hilevych, PhD. ,dr. S. van der Poel | ||||||||||||
Entreevoorwaarden | Bachelor Geschiedenis of andere toelating tot de master Geschiedenis Vandaag of een Research Master. | ||||||||||||
Opmerkingen | Niet-geschiedenisstudenten moeten zich melden via history@rug.nl, onder vermelding van studentnummer, naam, titel van het vak en de vakcode. | ||||||||||||
Opgenomen in |
|