Hist. methoden: Kwantitatieve analyse
Faculteit | Letteren |
Jaar | 2020/21 |
Vakcode | LGX127M05 |
Vaknaam | Hist. methoden: Kwantitatieve analyse |
Niveau(s) | master |
Voertaal | Engels |
Periode | semester I b |
ECTS | 5 |
Rooster | Rooster onder voorbehoud |
Uitgebreide vaknaam | Historisch methodencollege: Kwantitatieve- en kwalitatieve analyse van beleidsdocumenten | ||||||||||||||||||||||||||||
Leerdoelen | 2. gevorderde kennis van en inzicht in de (interdisciplinaire) theorieën, methoden en technieken van de historische wetenschappen; 4. kennis van en inzicht in het verrichten van historisch onderzoek en in onderzoeksstrategieën die daarbij succesvol kunnen worden ingezet; 6. het vermogen zelfstandig en op wetenschappelijk verantwoorde wijze een probleem en vraagstelling op te stellen, bijpassende theorieën en methoden te kiezen, en diverse en weerbarstige (tekstuele en/of audiovisuele, materiële, en/of kwantitatieve) bronnen en literatuur te verzamelen en kritisch te analyseren; 10. vermogen effectief gebruik te maken van tenminste een van de volgende historische vaardigheden: -het uitvoeren van kwantitatieve, organisatie- en beleidsanalyses; |
||||||||||||||||||||||||||||
Omschrijving | Dit college bereidt studenten voor op het doen van onderzoek op basis van door (semi)overheden en particuliere instellingen gegenereerde documentatie. Het doel is studenten kennis, vaardigheden en inzichten bij te brengen die hen in staat stellen deze bronnen zinvol te bevragen en te interpreteren om tot een gefundeerde analyse te komen. Het college omvat twee samenhangende onderdelen: a) kwantitatieve historische analyse – aspecten van getalsmatige benaderingen en sociaalwetenschappelijke theorie; b) organisatie- en beleidsanalyse – structuur, aard en doel van (overheids)organisaties en de verslaglegging van hun functioneren. Bij het eerste onderdeel ligt de focus op het lezen en in context interpreteren van tabellen, grafieken en andere getalsmatige documentatie. Een tweede aandachtspunt is het gebruik van sociaalwetenschappelijke inzichten om bronnen en documentatie te benutten voor onderzoek. Historische voorbeelden demonstreren de bruikbaarheid van de aangeboden stof. Het tweede onderdeel richt zich daarnaast op het doorgronden van de aard en structuur van (overheids)organisaties en hoe die kennis te benutten voor het analyseren van die organisaties. Ook hier wordt gebruik gemaakt van historische voorbeelden om sociaalwetenschappelijke inzichten uit de politicologie, de organisatiekunde, e.d. te leren benutten. Het kwantitatieve element wordt hier gevormd door het leren analyseren van jaarverslagen, begrotingen, evaluaties en bedrijfsstatistieken. |
||||||||||||||||||||||||||||
Uren per week | variabel | ||||||||||||||||||||||||||||
Onderwijsvorm |
werkcollege
(practicum, werkcollege afgewisseld met instructie) |
||||||||||||||||||||||||||||
Toetsvorm | essay, presentatie | ||||||||||||||||||||||||||||
Vaksoort | master | ||||||||||||||||||||||||||||
Coördinator | D.W. Franken, PhD. | ||||||||||||||||||||||||||||
Docent(en) | D.W. Franken, PhD. , H. Zwarts, MA. | ||||||||||||||||||||||||||||
Verplichte literatuur |
|
||||||||||||||||||||||||||||
Entreevoorwaarden | Bachelor Geschiedenis of andere toelating tot de master Geschiedenis | ||||||||||||||||||||||||||||
Opmerkingen | Het college wordt ook in het tweede semester aangeboden. N.B. Studenten kunnen ook kiezen om het tweede deel te vervangen door een uitgebreidere kennismaking met statistische procedures en technieken. Studenten die hun economische kennis willen verdiepen, kunnen dit realiseren middels een privatissimum van 5 ECTS (in overleg met de docent; zie studie gids) |
||||||||||||||||||||||||||||
Opgenomen in |
|