HO III: Historisch Debat
Faculteit | Letteren |
Jaar | 2021/22 |
Vakcode | LGX042P05 |
Vaknaam | HO III: Historisch Debat |
Niveau(s) | propedeuse |
Voertaal | Engels en Nederlands |
Periode | semester II a |
ECTS | 5 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | Historisch Onderzoek III: Historisch Debat | ||||||||||||
Leerdoelen | 2. kennis van en inzicht in de voornaamste actuele en historiografische ontwikkelingen in de historische wetenschappen op het gebied van thematiek, theorie en methoden 6. het vermogen tot zelfstandig, efficiënt en effectief verzamelen, selecteren en ordenen van historische literatuur en bronnen, met gebruikmaking van relevante bibliografische en digitale zoekvaardigheden; 7. het vermogen om heldere, relevante en empirisch toetsbare en/of goed beantwoordbare onderzoeksvragen te formuleren met inachtneming van de bestaande historiografie (status questionis); 8. het vermogen tot kritische analyse van historisch-wetenschappelijke teksten en (tekstuele, visuele, materiële, audio-visuele en kwantitatieve) bronnen; 10. het vermogen tot het schrijven, presenteren en verdedigen van een onderzoeksverslag met gebruikmaking van de juiste vakterminologie met constante aandacht voor stijl en argumentatie, volgens de eisen die daaraan binnen de historische wetenschappen worden gesteld; 12. het vermogen om op de contextualiteit van de eigen maatschappelijke en wetenschappelijke oordeelsvorming en historische interpretaties, en die van anderen, te reflecteren 15. het vermogen op basis van de uitkomsten van eigen historisch onderzoek van beperkte tot redelijke omvang goed onderbouwde conclusies te rapporteren in werkstukken en Bachelorscriptie conform de conventies van de historische wetenschappen; 16. het vermogen om op betrouwbare en accurate wijze, en met correct taalgebruik in het Nederlands of Engels, te communiceren in woord en geschrift over resultaten binnen de historische wetenschappen voor een publiek bestaande uit specialisten of niet-specialisten |
||||||||||||
Omschrijving | In het studieonderdeel Historisch Onderzoek III: Historisch Debat worden gevorderde zoek-, onderzoeks- en schrijfvaardigheden aangeleerd en geoefend in zodanige mate dat de studenten goed zijn voorbereid op het schrijven van historische werkstukken. Het belangrijkste product van deze cursus is een individueel historiografisch werkstuk, dat wil zeggen een werkstuk waarin de studenten een historisch debat weergeven en analyseren op welke manier dat debat gehistoriseerd en/of gecontextualiseerd is. In elke werkgroep staat één specifiek thema in een bepaald tijdvak centraal. De verschillende thema’s hebben met elkaar gemeen dat er spraakmakende historische debatten over zijn of worden gevoerd. In de werkcolleges zullen de stappen worden begeleid die gezet moeten worden om het historiografische werkstuk te maken. | ||||||||||||
Uren per week | 3 | ||||||||||||
Onderwijsvorm | werkcollege | ||||||||||||
Toetsvorm | actieve participatie, essay, wekelijkse opdrachten | ||||||||||||
Vaksoort | propedeuse | ||||||||||||
Coördinator | prof. dr. D.J. Wolffram | ||||||||||||
Docent(en) | F. Birkenholz, MA. ,dr. D.T. Broersma , C.P. Dickenson, PhD. , R.M. Johnston-White, PhD. ,dr. T.B. Lap ,dr. A.B. Overbeek ,dr. R. Plantinga , R. van de Wal, MA. | ||||||||||||
Verplichte literatuur |
|
||||||||||||
Entreevoorwaarden | Geen | ||||||||||||
Opmerkingen | |||||||||||||
Opgenomen in |
|