Uitgebreide vaknaam |
Taal en Maatschappij 4: Taal in Historisch Perspectief |
Leerdoelen |
De deelnemers hebben na dit college inzicht in de processen die een rol spelen bij het ontstaan van de Europese talen, in de ontwikkeling van de belangrijkste Europese talen tot standaardtalen (met aandacht voor zowel de interne als de externe taalgeschiedenis). Op methodologisch gebied maken de studenten kennis met methoden uit de diachrone taalkunde. Zij leren werken met specifieke bronnen over deze materie en kunnen zich een gefundeerd oordeel vormen over historische taalkwesties. |
Omschrijving |
Dit college behandelt de taalsituatie in Europa vanuit een diachroon perspectief. De vraag hoe de huidige taalsituatie in Europa te begrijpen is wordt benaderd vanuit de vraag hoe talen zich in het algemeen, door interne factoren en/of door contact met andere talen, ontwikkelen. De processen die daarbij een rol spelen worden geïllustreerd aan de hand van de geschiedenis van de talen van Europa. |
Uren per week |
4 |
Onderwijsvorm |
hoorcollege, werkcollege
(2 uur hoorcollege, 2 uur werkcollege)
|
Toetsvorm |
essay, schriftelijk tentamen
|
Vaksoort |
bachelor
|
Coördinator |
dr. R. de Jonge
|
Docent(en) |
dr. R. de Jonge
, D.P. van Soeren, MA.
|
Verplichte literatuur |
Titel |
Auteur |
ISBN |
Prijs |
Alle bronnen maken deel uit van de elektronische collectie van de UB. All sources are part of the electronic sources of the University Library.
|
|
|
|
|
Entreevoorwaarden |
Toegang tot het tweede jaar, d.w.z. minimaal 45 ECTS behaald uit de propedeuse van de BA Europese Talen en Culturen. NB: Voor het collegejaar 2021-2022 geldt een norm van minimaal 35 ECTS. |
Opmerkingen |
80% aanwezigheidsplicht bij werkcolleges. Studenten worden geacht actief te participeren in alle werkcolleges en alle opdrachten buiten de colleges tijdig en correct uit te voeren. |
Opgenomen in |
|