Nederlands 2a (B1-)
Faculteit | Letteren |
Jaar | 2022/23 |
Vakcode | LEU019X05 |
Vaknaam | Nederlands 2a (B1-) |
Niveau(s) | bachelor |
Voertaal | Nederlands |
Periode | semester I a |
ECTS | 5 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | Nederlands 2a (B1-) | ||||||||||||||||||||
Leerdoelen | Na het behalen van de module Nederlands 2a kan de student: - veel films volgen waarin een groot deel van de verhaallijn wordt gedragen door visuele effecten en actiescènes, en die helder worden gepresenteerd in directe taal. (B1-) - de hoofdpunten vatten van televisieprogramma’s over vertrouwde onderwerpen wanneer deze betrekkelijk langzaam en helder worden gepresenteerd. (B1-) - de hoofdpunten begrijpen wanneer in duidelijk uitgesproken standaardtaal wordt gesproken over vertrouwde zaken die hij of zij regelmatig tegenkomt op zijn of haar werk, school, vrije tijd, enz. (B1-) - teksten begrijpen die hoofdzakelijk bestaan uit hoogfrequente, alledaagse of aan zijn of haar werk gerelateerde taal. (B1-) - adequaat reageren in de meeste situaties die zich kunnen voordoen in het dagelijks leven (B1-) - uitingen op een simpele manier aan elkaar verbinden, zodat hij of zij ervaringen en gebeurtenissen, zijn of haar dromen, verwachtingen en ambities kan beschrijven. (B1-) - een heldere samenhangende tekst schrijven over onderwerpen die vertrouwd of van persoonlijk belang zijn. (B1) Nadat de student de cursus succesvol heeft afgerond, beschikt de student over genoeg taal om zich te redden, met een woordenschat die voldoende is om zich, met enige aarzeling en omschrijvingen van woorden, te uiten over onderwerpen als familie, hobby's en interessegebieden, werk, reizen en actualiteiten, hoewel lexicale beperkingen tot herhaling en soms zelfs tot problemen met formuleren leiden. (B1-) |
||||||||||||||||||||
Omschrijving | Taakgerichte communicatieve cursus taalvaardigheid Nederlands voor hoofdvakstudenten waarin alle vaardigheden (lezen, schrijven, luisteren, spreken en gesproken interactie) inclusief grammatica geïntegreerd aan bod zullen komen. Aan de hand van schriftelijke en gesproken teksten en videomateriaal komen verschillende onderwerpen (politiek, cultuur, literatuur enz.) aan bod die betrekking hebben op de Nederlandstalige landen. De studenten werken afwisselend individueel, in paren of in groepsverband. Het mondelinge receptieve gebruik wordt getraind met actuele documenten als radio-, tv-uitzendingen en film. Het mondeling productieve gebruik wordt intensief geoefend in werkcolleges in de vorm van korte presentaties en groepsdiscussies. Het schriftelijke productieve gebruik wordt zowel zelfstandig als in werkcolleges geoefend door het schrijven van specifieke teksten. Een actieve houding van de student is van doorslaggevend belang voor het realiseren van de leerdoelen. De cursus wordt opgezet vanuit Brightspace, de didactische leeromgeving van de RUG, waarin materiaal voor zowel tijdens colleges als daarbuiten wordt aangeboden. | ||||||||||||||||||||
Uren per week | 4 | ||||||||||||||||||||
Onderwijsvorm |
werkcollege
(2x2 uur werkcollege) |
||||||||||||||||||||
Toetsvorm | mondeling tentamen, schriftelijke opdracht(en) | ||||||||||||||||||||
Vaksoort | bachelor | ||||||||||||||||||||
Coördinator | drs. W. Gombert | ||||||||||||||||||||
Docent(en) | E.N.J.M. de Bot, MA. ,drs. W. Gombert | ||||||||||||||||||||
Verplichte literatuur |
|
||||||||||||||||||||
Entreevoorwaarden | Studenten moeten beschikken over een A2+. Zie bijlage 2 – tabel 2, ERK: Beschrijvingsschema voor zelfbeoordeling (met online-interactie en bemiddeling) in Deygers, B. e.a. Gemeenschappelijk Europees referentie-kader voor moderne vreemde talen: leren, onderwijzen, beoordelen. Supplement met nieuwe descriptoren. Den Haag / Brussel: Taalunie, 2019. Doelgroep IRIO en ETC: Toegang tot het tweede jaar, d.w.z. minimaal 45 ECTS behaald uit de propedeuse van de BA Europese Talen en Culturen of de BA International Relations and International Organization. Taalvaardigheid Nederlands deel 1b moet zijn behaald. |
||||||||||||||||||||
Opmerkingen | 80% aanwezigheidsplicht bij werkcolleges; waarneembare actieve deelname; aanhouden van deadlines, verplichte zelfstudie en huiswerk. Het eindcijfer van elk onderdeel taalvaardigheid mondeling en schriftelijk dient voldoende te zijn. Portfolio's moeten compleet zijn. Oefeningen en materiaal voor het maken van opdrachten worden via Nestor aangeboden. | ||||||||||||||||||||
Opgenomen in |
|