Statistiek
Faculteit | Letteren |
Jaar | 2021/22 |
Vakcode | LCX046B05 |
Vaknaam | Statistiek |
Niveau(s) | bachelor |
Voertaal | Engels |
Periode | semester I a |
ECTS | 5 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | Statistiek | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Leerdoelen | 1. Basisbegrippen van de beschrijvende en inferentiële statistiek begrijpen zodanig dat deze kunnen worden toegepast. Specifiek weet de student p-waardes zijn, wat hypothese toetsen inhoudt, wat z-scores zijn, en hoe data gevisualiseerd kan worden (2.2); 2. Diverse statistische methoden (o.a. z-toets, t-toets, chikwadraattoets, Mann-Whitney U-toets, Wilcoxon rangtekentoets, tekentoets, correlatie en Cronbach's alfa) begrijpen (2.2, 2.3); 3. Diverse statistische methoden (o.a. z-toets, t-toets, chikwadraattoets, Mann-Whitney U-toets, Wilcoxon rangtekentoets, tekentoets, correlatie en Cronbach's alfa) toepassen op bestaande dataverzamelingen (2.2, 2.3); 4. De resultaten van deze statistische methoden en technieken volledig en correct rapporteren. Deze rapportage dient de volgende elementen te bevatten: de onderzoeksvraag, de nulhypothese en alternatieve hypothese, het significantieniveau, de resultaten van de statistische toets, de effectgrootte en de conclusie van de toets (nulhypothese verwerpen of juist niet) (4.1); 5. Wetenschappelijke literatuur waarin statistische resultaten worden besproken kritisch kunnen beschouwen (3.1); 6. Het programma R gebruiken om bovenstaande statistische analyses uit te voeren (2.3, 2.6, 4.1). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Omschrijving | Dit vak beoogt de student in staat te stellen statistiek op een basisniveau binnen de geesteswetenschappen te gebruiken, vooral om vakliteratuur te begrijpen en om eigen gegevens te analyseren. Aandacht wordt besteed aan de basisbegrippen van de beschrijvende en inferentiële statistiek, aan de grafische presentatie van gegevens, en aan de keuze van statistische toetsen. In het college worden o.a. de z-toets, de t-toets voor onafhankelijke dan wel gepaarde data, de chi-kwadraattoets, de Mann-Whitney U-toets en de Wilcoxon rangtekentoets behandeld. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de correlatie en Cronbach's alfa. Het vak is tevens de kennismaking met het statistische softwarepakket R. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uren per week | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onderwijsvorm | computerpracticum, hoorcollege, werkcollege | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toetsvorm | digitale toetsing, schriftelijke opdracht(en) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vaksoort | bachelor jr 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Coördinator | dr. Y.P. Ongena | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Docent(en) | drs. J.K. Frikken , L.E. Kraft van Ermel ,dr. Y.P. Ongena | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Verplichte literatuur |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Entreevoorwaarden | Toegang tot jaar 2. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Opmerkingen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Opgenomen in |
|