Uitgebreide vaknaam |
Taaloptimalisatie |
Leerdoelen |
Na succesvolle afronding van het studieonderdeel zijn studenten in staat om: 1. basisconcepten uit de descriptieve grammatica van het Engels (en in de NL track: van het Nederlands) te beschrijven; 2. basisconcepten uit de deelgebieden van de theoretische taalkunde: morfologie, semantiek en syntaxis te beschrijven; 3. taalkundige structuren (woorden, woordgroepen, zinnen) te beschrijven aan de hand van basale taaltheoretische analytische procedures; 4. basisconcepten van de descriptieve grammatica en taaltheorie te gebruiken om vormen en effecten van taalgebruik te beschrijven |
Omschrijving |
Menselijke communicatie verloopt in hoge mate via taal. In deze cursus maken we kennis met de taalkunde op een manier die communicatiekundigen en informatiekundigen in staat stelt talige aspecten van communicatieprocessen te beschrijven en te begrijpen. We benaderen het taalsysteem vanuit een optimaliseringsperspectief: welke effecten brengen formuleringsvarianten op het gebied van woordkeuze en zinsbouw teweeg? Welke formuleringskeuzes zijn optimaal in een gegeven context? De nadruk ligt op de beschrijvende grammatica van het Engels (en het Nederlands, voor deelnemers aan de Nederlandstalige track). Daarnaast maken deelnemers kennis met relevante (functioneel- en cognitief taalkundige) theoretische invalshoeken voor de studie van taalpatronen en communicatieve effecten, zoals deze aan de orde komen in de opleidingen CIW en Informatiekunde |
Uren per week |
4 |
Onderwijsvorm |
hoorcollege, werkcollege
|
Toetsvorm |
schriftelijk tentamen
|
Vaksoort |
propedeuse
|
Coördinator |
dr. N.M. Stukker
|
Docent(en) |
dr. M. Huiskes
,dr. N.M. Stukker
|
Verplichte literatuur |
Titel |
Auteur |
ISBN |
Prijs |
English sentence analysis. An introduction |
Marjolijn Verspoor & Kim Sauter |
978 90 272 2566 5 |
ca.
€
30,00
|
Additional course readings will be announced through nestor |
|
|
|
|
Entreevoorwaarden |
|
Opmerkingen |
Dit vak vervangt het vak Taalkunde CIW & IK. |
Opgenomen in |
|