Schrijven over Wetenschap NL
Faculteit | Honours College |
Jaar | 2020/21 |
Vakcode | HCPL202 |
Vaknaam | Schrijven over Wetenschap NL |
Niveau(s) | bachelor |
Voertaal | Nederlands |
Periode | semester I
(dit vak wordt ook buiten deze periode aangeboden; zie opmerkingen)
|
ECTS | 2 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | Schrijven over Wetenschap NL | ||||||||||||||||
Leerdoelen | In dit college verfijn je je schrijftechnieken door een reeks korte schrijfopdrachten uit te werken en een aantal analyse-, reflectie- en feedbacktaken uit te voeren. Deze opdrachten hebben als doel je bewust en gevoelig te maken voor (academische en populairwetenschappelijke) genres en tekstconventies, communicatieve settings en doelgroepen. Je schrijft o.a. een nieuwsverhaal en een infographic. | ||||||||||||||||
Omschrijving | Wil jij leren hoe je op een heldere en aantrekkelijke manier over wetenschap kunt schrijven? Het schrijven van een aantrekkelijke tekst vraagt om een kritische geest en gevoel voor taal en doelgroepen. Met al deze aspecten gaan we in deze cursus aan de slag. Tijdens 6 online bijeenkomsten (verspreid over zeven weken) en in het online materiaal komen vragen aan de orde als: Welke criteria hanteren onderzoekers als over hun wetenschappelijke bevindingen rapporteren? Wat is het verschil tussen wetenschappelijk en populairwetenschappelijk proza? Hoe vertaal ik de uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek naar een (geïnteresseerd) publiek dat niet is ingevoerd in mijn vakgebied? Met welke stijlmiddelen maak ik mijn tekst aantrekkelijk? Hoe presenteer ik onderzoeksresultaten op een overtuigende manier? Bij het schrijven wordt de nadruk gelegd op populairwetenschappelijk schrijven. Zo schrijf je onder meer een nieuwsverhaal en maak je een infographic. De schrijfopdrachten werk je grotendeels thuis uit. De meeste opdrachten worden in de bijeenkomsten besproken, waarna je het commentaar verwerkt in een tweede versie. Alle uitwerkingen neem je op in een dossier dat aan het eind van de module door de docent wordt beoordeeld. Na deze cursus beschik je over strategieën om schrijftaken efficiënt, doel- en kwaliteitsbewust voor te bereiden en uit te voeren, en om te reflecteren op eigen en andermans werk. Daarnaast ben je in staat om de belangrijkste kenmerken van academische teksten te herkennen en te benoemen, en de verschillen te duiden met niet-academische genres. |
||||||||||||||||
Uren per week | variabel | ||||||||||||||||
Onderwijsvorm | Opdracht(en), Praktische werkvormen, Presentatie(s) | ||||||||||||||||
Toetsvorm | Individuele beoordeling, Portfolio | ||||||||||||||||
Vaksoort | Honours College-Bachelor | ||||||||||||||||
Docent(en) | dr. V.M. Baaijen , A.D. Gaasbeek-Nanninga, MA. | ||||||||||||||||
Entreevoorwaarden | Alleen toegankelijk voor studenten die voor het BA Honours College Programma zijn geselecteerd. | ||||||||||||||||
Opmerkingen | Dit vak is één van de keuzemogelijkheden binnen de vaardighedenmodules. Deze vakken kunnen in zowel het 1e jaar (semester 2b) als in het 2e jaar (alleen semester 1a, 1b en 2a) gevolgd worden. (I.v.m. studieplanning bij voorkeur één in jaar 1 en één in jaar 2.) Naast deze Nederlandstalige schrijfvaardigheidscursus is er nog een Engelstalige cursus ‘English for Academic Writing’ die de focus legt op de Engelse taalvaardigheid (vocabulaire, grammatica, structuur) die je nodig hebt voor het schrijven van Engelstalige academische teksten. De volgende voorwaarde (Artikel 3.6 van de EAR, te vinden in je Student Portal onder Organizations) geldt: “Except in the event of extraordinary circumstances, all Honours Programme course units have a 100% attendance requirement, which includes preparation for and active participation in the course units." |
||||||||||||||||
Opgenomen in |
|