Uitgebreide vaknaam |
Ethiek 2: Morele verantwoordelijkheid |
Leerdoelen |
- Complexe filosofische psychologische teksten over autonomie en verantwoordelijkheid kunnen begrijpen.
- De rol van empirisch onderzoek binnen filosofische argumenten kunnen begrijpen
- Filosofische argumenten kunnen reconstrueren en bekritiseren
- Deze nieuwe filosofische kennis leren toepassen voor de evaluatie van een aantal problemen binnen de toegepaste ethiek.
|
Omschrijving |
Wat zijn de vormen van scepticisme over verantwoordelijkheid en welke antwoorden zijn er binnen de literatuur? Wat is de aard en waarde van morele woede, schuld, en vergeving? Kunnen jonge kinderen autonoom en verantwoordelijk zijn? Hebben psychopathie en vormen van autisme gevolgen voor iemands morele verantwoordelijkheid? Wat zijn de nieuwe problemen die opdoemen in het toeschrijven van verantwoordelijkheid met de ontwikkeling van Artificiële Intelligentie? Dit vak bespreekt deze en andere vragen met betrekking tot de ontologie, epistemologie, en waarde van onze verantwoordelijkheidspraktijen. |
Uren per week |
|
Onderwijsvorm |
hoorcollege, werkcollege
|
Vaksoort |
bachelor
|
Coördinator |
dr. D.D. Brandenburg
|
Docent(en) |
dr. D.D. Brandenburg
|
Verplichte literatuur |
Titel |
Auteur |
ISBN |
Prijs |
To be announced |
|
|
|
|
Entreevoorwaarden |
Introductie Ethiek |
Opmerkingen |
|
Opgenomen in |
Opleiding |
Jaar |
Periode |
Type |
Ba Filosofie
|
2
|
semester I b
|
verplicht
|
|