Motorische Controle
Faculteit | Medische Wetenschappen / UMCG |
Jaar | 2021/22 |
Vakcode | BWB117 |
Vaknaam | Motorische Controle |
Niveau(s) | bachelor |
Voertaal | Nederlands |
Periode | semester II b |
ECTS | 5 |
Uitgebreide vaknaam | Motorische Controle | ||||||||
Leerdoelen | De student is in staat om enkele kernvragen met betrekking tot sturing van bewegingen te formuleren. Tevens is de student in staat de basisideeën weer te geven voor de geboden oplossingen van deze kernvragen in termen van theorieën en modellen over motorische sturing. De cursus richt zich met name op het vergroten van kennis en inzicht. Aangezien de cursus zich richt op de vragen die gesteld kunnen worden om motorische controle beter te begrijpen en de tekortkomingen van de momenteel gegeven antwoorden in de literatuur behandelt, heeft de cursus als doel het wetenschappelijk denken van de student te vergroten. |
||||||||
Omschrijving | Samenhang: Dit onderdeel bouwt voort op de opgedane kennis bij inleiding Bewegingswetenschappen (bwb122) en Inleiding psychologie (bwb107). De opgedane kennis vormt een voorbereiding op Inleiding neuromechanica (bwb320), Motorische ontwikkeling en leren (bwb217) en Waarnemen en bewegen (bwb218). Omschrijving: De cursus volgt het boek van Tresilian en stelt het foutencorrectie model van bewegingsturing centraal. Aan bod komen neurale, anatomische, biomechanische en psychologische aspecten van reflexen, balans, lopen, motor programma’s, nauwkeurig aanwijzen en sequenties van bewegingen. De cursus wordt afgesloten met twee colleges over de dynamisch patroon benadering op bewegingscoordinatie. De cursus richt zich op gedragswetenschappelijke en op medisch biologische aspecten van bewegen en motorische controle en poogt een link te leggen tussen de twee domeinen. |
||||||||
Uren per week | |||||||||
Onderwijsvorm | hoorcollege(s) | ||||||||
Toetsvorm |
schriftelijk tentamen
(De leidraad van de stof wordt gevormd door het boek, dus de toetsing is voor een belangrijk deel opgehangen aan de stof uit het boek. Bij elk hoofdstuk worden leerdoelen gegeven, deze leerdoelen vormen de leerstof voor de toetsen. Deze leerdoelen zijn gebaseerd op de collegestof en de literatuur. Er worden groepsopdrachten gegeven om het toepassen van de stof te oefenen. Schriftelijke toetsopdrachten tijdens de cursus. Twee toetsopdrachten worden in groepen gemaakt en één toetsopdracht wordt individueel gemaakt. Er wordt een meerkeuze tentamen afgenomen in de toetsweek. Alle toetsen dienen met) |
||||||||
Vaksoort | Bachelor | ||||||||
Coördinator | dr. R.M. Bongers | ||||||||
Docent(en) | dr. R.M. Bongers | ||||||||
Verplichte literatuur |
|
||||||||
Entreevoorwaarden | |||||||||
Opmerkingen | |||||||||
Opgenomen in |
|