Studentenparlement
Faculteit | Rechtsgeleerdheid |
Jaar | 2022/23 |
Vakcode | RGMST40106 |
Vaknaam | Studentenparlement |
Niveau(s) | master |
Voertaal | Nederlands |
Periode | hele jaar (wordt om het jaar aangeboden, loopt van september tot mei) |
ECTS | 6 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | Studentenparlement (Recht in Praktijk) | ||||||||
Leerdoelen | Na afloop van dit vak kan een student de opgedane kennis van het staats- en bestuursrecht toepassen op de behandeling van een juridisch complex wetsvoorstel. - De student kan vanuit een bepaalde parlementaire rol en vanuit een bepaalde politieke kleur op overtuigende wijze de eigen standpunten zowel mondeling als schriftelijk naar voren brengen, ook in debat met anderen. - De student leert hoe de staatsrechtelijke theorie en de politieke praktijk zodanig verbonden kunnen worden dat een wetsvoorstel in een zo goed mogelijke (juridisch juist en slim, politiek handig) vorm wordt gegoten. - Studenten leren, ieder vanuit een eigen specifieke rol samenwerken, debatteren en onderhandelen. |
||||||||
Omschrijving | Het tweejaarlijkse Studentenparlement is een landelijke wedstrijd waarin studenten staats- en bestuursrecht van alle juridische faculteiten in Nederland in teams als kamerfracties tegen elkaar strijden over een (fictief) wetsvoorstel. De teams krijgen bij loting een bepaalde politieke kleur toegewezen en een rol als coalitie- of oppositiepartij. Het onderwerp van het studentenparlement wisselt per keer. In 2019/2020 betrof het een voorstel tot grondwetswijziging dat beoogt de benoemingswijze van leden van de Hoge Raad en de Raad van State (verder) te parlementariseren. Ieder team reageert op het wetsvoorstel door een stuk op te stellen voor het schriftelijk verslag van de Tweede Kamer (zwaartepunt: januari- medio februari). Daarna begint de voorbereiding van de mondelinge behandeling. Hoogtepunt van de wedstrijd vormt de plenaire zitting in de Tweede Kamer in mei. In dat debat wordt met de regering en met de andere fracties de strijd aangegaan, en is het zaak het eigen verhaal zo goed mogelijk te verkopen en anderen te overtuigen. De fractie die vanuit haar politieke kleur en rol ook nog inhoudelijk schriftelijk en tijdens de zitting de beste opmerkingen over het wetsvoorstel weet te maken, wint. Studenten schrijven als fractie een schriftelijke bijdrage aan een Tweede-Kamerverslag, en gaan mondeling met studenten van andere universiteiten in onderhandeling en debat. Een en ander wordt door een deskundige jury beoordeeld die de winnaar aanwijst. Ter voorbereiding op die schriftelijke en mondelinge bijdragen vinden gedurende het jaar diverse bijeenkomsten plaats waar stukken besproken worden en debatvaardigheden worden geoefend, in aanwezigheid van de docenten. De beoordeling wordt gebaseerd op het gehele van deze inspanningen. |
||||||||
Uren per week | variabel | ||||||||
Onderwijsvorm |
(De deelnemende studenten vormen tezamen de Groningse fractie, die zelfstandig een wetsvoorstel onderzoekt, een schriftelijke en mondelinge bijdrage aan het debat levert en onderhandelt over het wetsvoorstel.) |
||||||||
Toetsvorm |
zie opmerkingen
(De deelnemers worden beoordeeld op alle onderdelen van het Studentenparlement, waarom de kwaliteit van het schriftelijk verslag, de bijdragen aan het parlementaire debat en de gevoerde onderhandelingen.) |
||||||||
Vaksoort | m5-niveau, juridisch | ||||||||
Coördinator | mr. M. Duchateau | ||||||||
Docent(en) | mr. M. Duchateau ,mr. dr. R.L. Herregodts , A.J. Munneke | ||||||||
Entreevoorwaarden | Er is een selectieprocedure voor deelname. Aangeraden voor studenten met interesse voor politiek en staats- en bestuursrecht, zoals studenten van de master Staats- en bestuursrecht |
||||||||
Opmerkingen | |||||||||
Opgenomen in |
|