Beleidsanalyse
Faculteit | Rechtsgeleerdheid |
Jaar | 2020/21 |
Vakcode | RGBBE00905 |
Vaknaam | Beleidsanalyse |
Niveau(s) | bachelor, facultaire minor |
Voertaal | Nederlands |
Periode | semester II a (blok 3) |
ECTS | 5 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | Beleidsanalyse | ||||||||||||||||||||
Leerdoelen | De student kent de gangbare begrippen en theorieën van de moderne beleidswetenschap en is in staat enkele belangrijke beleidsanalytische basismethoden (analyse van een probleem, analyse van de beleidsinhoud, analyse van de beleidstheorie, analyse van een instrumentenmodel) toe te passen op een actueel maatschappelijk probleem. Kennis en inzicht - kennis van en inzicht in relevante kernbegrippen en theorieën van de beleidswetenschap - kennis van en inzicht in de werking van het beleidsproces Vaardigheden en attitude - het vermogen om schriftelijk antwoorden te formuleren op beleidswetenschappelijke vragen - het vermogen om een beleidsstuk te schrijven |
||||||||||||||||||||
Omschrijving | Het openbaar bestuur heeft de opdracht maatschappelijke problemen aan te pakken in naam van en ten gunste van de leden van de samenleving. Denk bijvoorbeeld aan armoede, integratie van nieuwkomers, alcoholmisbruik, allerlei vormen van criminaliteit, gebrek aan betaalbare woningen voor starters en vergrijzing. Daartoe zijn tal van organisaties in het leven geroepen, die de problemen in kaart moeten brengen, oplossingen moet bedenken en beslissingen van gezagsdragers ten uitvoer moeten brengen, dan wel burgers moet ondersteunen bij het oplossen van die problemen. De stroom van ideeën, problemen, oplossingen, besluiten, uitvoerende handelingen en effecten wordt wel aangeduid als het beleidsproces. In dat beleidsproces worden maatschappelijke vraagstukken omgezet in beleid en dat beleid is vervolgens uitgangspunt voor pogingen om de problemen te verminderen of op te lossen. Het vak beleidsanalyse is een inleiding in de analyse van (overheids-)beleid en de processen rond beleid: Hoe gaat het formuleren en kiezen van vraagstukken, het bedenken van oplossingen, het beslissen over de te kiezen oplossing, de uitvoering van gekozen oplossingen en de beoordeling van de gevolgen daarvan in zijn werk? Werkwijze: In de hoorcolleges worden de kernbegrippen en -theorieën behandeld. In de werkcolleges en door het maken van opdrachten maakt de student kennis met enkele analytische methoden en oefent in de toepassing daarvan. |
||||||||||||||||||||
Uren per week | 4 | ||||||||||||||||||||
Onderwijsvorm |
hoorcollege, werkgroep
(7x2 uur hoorcolleges en 7x2 uur werkgroepen) |
||||||||||||||||||||
Toetsvorm | opdracht(en), schriftelijk (essayvragen) (digitaal indien mogelijk) | ||||||||||||||||||||
Vaksoort | b-niveau, niet-juridisch | ||||||||||||||||||||
Coördinator | dr. P. de Winter | ||||||||||||||||||||
Docent(en) | dr. P. de Winter ,mr. N.G. Hoogstra | ||||||||||||||||||||
Verplichte literatuur |
|
||||||||||||||||||||
Entreevoorwaarden |
|
||||||||||||||||||||
Opmerkingen | |||||||||||||||||||||
Opgenomen in |
|