Bestuur en recht
Faculteit | Rechtsgeleerdheid |
Jaar | 2020/21 |
Vakcode | RGBBE00405 |
Vaknaam | Bestuur en recht |
Niveau(s) | bachelor, universitaire minor |
Voertaal | Nederlands |
Periode | semester II a (Blok 3) |
ECTS | 5 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | Bestuur en recht | ||||||||||||||||
Leerdoelen | Na afloop van dit vak - heeft de student inzicht in theorieën/concepten over (het functioneren van) het bestuur en de publieke sector in het algemeen, waaronder de street level bureaucracy, administrative justice, procedural justice, interactieve besluitvorming, voluntary compliance en beinvloeding van beleid (agency capture, issue network, iron triangle). ; - kan de student deze concepten herkennen en toepassen in concrete en actuele casuïstiek; - kan de student wetenschappelijke, bestuurskundige (deels Engelstalige) artikelen lezen en vertalen naar de actuele, Nederlandse situatie. |
||||||||||||||||
Omschrijving | Het vak Bestuur & Recht gaat om de relatie tussen overheid en burger. Meer in het bijzonder de relatie tussen het bestuur en de burger die afnemer is van diensten en producten van het bestuur, of die anderszins geraakt wordt door besluitvorming door het bestuur. Het gaat bijvoorbeeld om het bestuursorgaan dat op grond van zijn bestuursbevoegdheid ruimtelijke besluiten neemt en daarmee de fysieke leefomgeving of het vermogen van de burger aantast, ten gunste van een andere burger, of ten gunste van een algemeen belang. Het kan ook gaan om de relatie tussen de belastingbetaler en de belastingdienst, tussen de vreemdeling en de IND, of tussen de inspecteur van Inspectie Verkeer en Waterstaat en de ondertoezichtgestelde binnenvaartschipper. In dit vak wordt gekozen voor een empirisch perspectief: ‘zo werkt het’. Aan de hand van bestaand empirisch onderzoek naar het functioneren van het bestuur wordt nagegaan welke concepten bepalend zijn voor het functioneren van het bestuur. Vragen die aan de orde komen zijn bijvoorbeeld: hoe passen ambtenaren het recht toe? Hoe krijg je actieve burgers in inspraakprocedures? Wie heeft de macht in besluitvormingsprocedures? Waarom worden regels niet altijd gehandhaafd? Hoe kijken burgers tegen bezwaarprocedures aan en ten slotte: wat bepaalt de aanvaarding van de uitkomst van een rechterlijke procedure? |
||||||||||||||||
Uren per week | 2 | ||||||||||||||||
Onderwijsvorm |
hoorcollege
(7x2 uur hoorcolleges) |
||||||||||||||||
Toetsvorm |
schriftelijk (essayvragen) (digitaal indien mogelijk)
(Bonus in de vorm extra punt op tentamen.) |
||||||||||||||||
Vaksoort | b-niveau, niet-juridisch | ||||||||||||||||
Coördinator | prof. dr. mr. A. Tollenaar | ||||||||||||||||
Docent(en) | prof. dr. mr. A. Tollenaar | ||||||||||||||||
Verplichte literatuur |
|
||||||||||||||||
Entreevoorwaarden |
|
||||||||||||||||
Opmerkingen | |||||||||||||||||
Opgenomen in |
|