1 | Application of Theories | SOBA202B |
Scientists develop explanations and/or predictions of specific phenomena based on general theories about the behavior of individuals and social systems. These general theories need to be applied to the specific research problem. In this course, students learn how this is done in a scientifically correct way. Based on many examples from the social-scientific literature, we discuss how theories should be formulated and how they are applied in a logically correct way to generate testable predictions and analyze policies. The application of theories will be taught in lectures and practices in tutorials, related to weekly assignments (a lecture and a practical each week). |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | V.C. Frey, PhD. | Docent(en) | V.C. Frey, PhD. | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (essay) DIGITAL, schriftelijk tentamen (meerkeuze) DIGITAAL | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
2 | Clinical psychology | PSBE2-22 |
Het doel van deze cursus is om een oriëntatie op een hoofdtak van de psychologie te geven. De klinische psychologie houdt zich bezig met het verklaren en verhelpen van psychopathologie door middel van diagnostiek, therapeutische interventie, en onderzoek. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. M. aan het Rot | Docent(en) | dr. M. aan het Rot guest lecturers | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (meerkeuze) DIGITAAL | ECTS | 5 | Opmerkingen | Beide boeken zijn 2de edities. De 1ste edities kunnen NIET gebruikt worden. |
|
| terug naar boven |
|
3 | Cognitive Psychology | PSBE2-23 |
Cognitive Psychology focusses on those mental functions that are the foundations of human behavior: perception, attention, problem solving, reasoning, language, learning and memory, motivation, emotion, decision making, etc. The goal of cognitive psychology is to gain insight in and therefore understand how these functions shape behavior, and answer questions like: "Why do we think or reason like we do? What is knowledge? Is perception just objective observation of the world around us? Why do we make errors, and how can we prevent ourselves from making errors? How to optimize the learning of new knowledge? Are we indeed so bad at multitasking?". Recent years have seen a development towards explaining or understanding human cognitive performance in terms of how mental functions are implemented in the brain, and how these different functions interact to support complex human behavior, topics which will also be discussed.
In this course we'll explore "the science of the human mind", and discuss how we, using well-controlled experiments, can increase our knowledge about mental functions (and their disorders), and how these insights can be used in applied settings. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | prof. dr. D.H. van Rijn | Docent(en) | prof. dr. D.H. van Rijn | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (essay) DIGITAL | ECTS | 5 | Opmerkingen | During your second year you have to follow this course or Introduction to Clinical Neuropsychology (PSBE2-24). During the third year, the other course can be followed. |
|
| terug naar boven |
|
4 | Consumer and economic psychology | PSB3E-SP06 |
|
|
| terug naar boven |
|
5 | Controversies in Psychology | PSB3E-M05 |
Er worden een aantal klassieke en meer recente controversen uit de psychologie belicht. Tevens wordt besproken wat controversen leren over de theoretische en methodologische thema's in de psychologie en over de historische en filosofische aspecten van de psychologie. |
|
| terug naar boven |
|
6 | Deception in clinical settings | PSB3E-M13 |
Clinici worden over het algemeen getraind om hun patiënten op hun woord te geloven en zijn zich vaak niet bewust van mogelijke misleiding in de klinische setting. Sommige patiënten laten echter onechte of sterk overdreven symptomen zien omdat zij hiervoor externe motieven hebben (malingeren) of een reden hebben om de rol van zieke op zich te nemen (nagebootste stoornis). Bij deze cursus wordt een introductie gegeven op het gebied van malingeren en de nagebootste stoornissen. Recent onderzoek gericht op het malingeren van cognitieve beperkingen (bijvoorbeeld geheugenbeperkingen) en psychiatrische stoornissen wordt besproken. Daarnaast richt deze cursus zich op recente studies en casusbeschrijvingen op het gebied van de nagebootste stoornissen (bijvoorbeeld het syndroom van Munchhausen en het syndroom van Munchausen by proxy). |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. A.B.M. Fuermaier | Docent(en) | Dr. A.B.M. Fuermaier guest lecturers | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (meerkeuze) | ECTS | 5 | Opmerkingen | De hoorcolleges worden gegeven in het Engels en daarnaast wordt gebruik gemaakt van Engelstalige literatuur en een Engelstalig tentamen. |
|
| terug naar boven |
|
7 | Diversity and inclusion in Education | PAMIN15 |
The “typical student” does not exist, instead, classrooms are comprised of unique individuals. Although, to some extent, education can take the needs of this heterogeneous group of students into account, education is usually organized around the “typical student”. At a societal level, we (re)produce particular sets of expectations and stereotypes about different sources of heterogeneity: cognitive, psychological and physical capabilities, ethnic-cultural background, gender or social-economic status. These societal expectations and stereotypes trickle down to educational policies, curriculum and, ultimately, daily classroom practices. As a consequence, educational equality and equity are compromised. This course includes a critical reflection on the understanding of diversity and inclusion in educational settings, the role teachers and educational policy could play in enhancing social justice, the applicability of the largely US-based body of literature to other cultural contexts, and the positioning of students from 'minority groups' due to the way education is organized. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. M.I. Deunk | Docent(en) | dr. M.I. DeunkDr. M.N. Mascareño Lara | Onderwijsvorm | hoorcollege, zelfstudie | Toetsvorm | schriftelijke opdrachten | ECTS | 5 | Opmerkingen | Literature will be a collection of papers (tba). |
|
| terug naar boven |
|
8 | Educational Ambitions and Child Images in History | PAMIN10 |
|
|
| terug naar boven |
|
9 | Gender and Sexual Development in Adolescence | PAMIN17 |
During early adolescence, pubertal development sparks an interest in intimate relationships. It is also during this time, that gender roles become more distinct and peer social regulation increases. In this course, we will study the development of sexuality and gender in adolescents, and what role diversity of sexuality and gender plays. Further, we will evaluate the effectiveness of sexuality education for secondary school students, and what inclusive and comprehensive sexuality education might look like. Seminars serve to consolidate and apply new information, and aim to equip students with knowledge and skills to critically contribute to discussions on gender and sexual development. |
|
| terug naar boven |
|
10 | Gerontology | PSB3E-CN05 |
Tijdens deze cursus worden hersen-gedragsrelaties in de context van de normale veroudering en veel voorkomende vormen van dementie besproken. Met betrekking tot de normale veroudering worden de psychologische, cognitieve, sociale en biologische veranderingen die gepaard gaan met normale veroudering besproken en worden biologische en psychologische verouderingstheorieën geïntroduceerd. De vormen van dementie die zullen worden besproken zijn o.a. de ziekte van Alzheimer, dementie met Lewy bodies, vasculaire dementie, Parkinson dementie en frontotemporale dementie. Daarnaast wordt de diagnose mild cognitive impairment, een mogelijke voorloper van dementie, geïntroduceerd. Tenslotte worden de consequenties van het hebben van een dementie voor het dagelijks leven van mensen die leven met een dementie en hun familieleden besproken. Studenten vergaren kennis op basis van de presentatie van klinische case studies en de resultaten van onderzoek. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. J. Koerts | Docent(en) | dr. J. Koerts | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | opdracht, schriftelijk tentamen (meerkeuze) DIGITAAL | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
11 | Human error | PSB3E-M06 |
De mens wordt vaak als een risicofactor beschouwd, als een systeemcomponent die door onveilig handelen een belangrijk aandeel heeft in het veroorzaken van rampen. Maar dit is een wat eenzijdige kijk op de zaak, aangezien mensen in een systeem functioneren en de meeste mensen niet met opzet fouten maken of rampen veroorzaken. Er is ook een ander perspectief mogelijk, waarin de mens de redder is die door een groot aanpassings- en compensatievermogen voorkomt dat systemen die de veiligheid zwaar op de proef stellen uitlopen op een ramp. Uitgangspunt van deze cursus is dat zelfs wanneer een fout van een individu getraceerd kan worden op basis van onjuist handelen, dit individuele handelen bekeken moet worden vanuit de context van de omgeving, samenleving en organisatie. Deze cursus geeft een introductie van de basisconcepten uit de arbeids- en cognitieve psychologie die centraal staan bij het minimaliseren van menselijke fouten. Onderwerpen als het ontwerpen van werk in relatie tot het maximaliseren van prestatie en gezondheid, mentale werkbelasting, stress, en selectie en training worden gecombineerd met de introductie van technieken om menselijke fouten te onderzoeken en classificeren. Er wordt nadruk gelegd op het treffen van veiligheidsmaatregelen binnen de gehele context, en op het voorkomen van situaties waarin fouten kunnen optreden. |
|
| terug naar boven |
|
12 | Interventions in individual development | PSB3E-OP02 |
Is er één oplossing voor iedereen? In deze cursus beargumenteren een tiental sprekers dat het antwoord nee is. Verschillende experts laten zien dat het cruciaal is om interventies af te stemmen op de behoeften van het individu door de ontwikkeling heen. Deze cursus in gevorderde ontwikkelingspsychologie geeft je voorbeelden van interventies in belangrijke gebieden van ontwikkeling: cognitieve ontwikkeling, emotionele ontwikkeling, identiteitsontwikkeling, autonomie ontwikkeling en talentontwikkeling. Naast deze praktische kant bieden we een theoretisch kader dat je helpt om generieke principes van individuele veranderingsprocessen te begrijpen en introduceren we verschillende vernieuwende persoonsgerichte wetenschappelijke studies naar interventies in belangrijke gebieden van ontwikkeling. Dit geeft je de kennis en tools om te begrijpen hoe individuen ontwikkelen en hoe we kunnen interveniëren in deze ontwikkeling, maar ook hoe we de effectiviteit van interventies kunnen bestuderen op een persoonsgerichte manier – zodat we weten voor wie ze werken en waarom ze werken. |
|
| terug naar boven |
|
13 | Introduction to Clinical Neuropsychology | PSBE2-24 |
|
|
| terug naar boven |
|
14 | Introduction to cognitive behavioural therapies | PSB3E-KP07 |
Cognitieve gedragstherapie is een van de therapierichtingen die veel wordt toegepast in de klinische praktijk en die vaak genoemd wordt als een van de behandelingen van eerste keus bij diverse psychische stoornissen. Dit vak laat zien wat een aantal van deze interventies inhoudt: de theoretische achtergrond, de toepassingsmogelijkheden, de procedure en de effectiviteit. De hoorcolleges behandelen verschillende cognitief gedragstherapeutische interventies. De theoretische uitgangspunten van de gedragstherapie en de cognitieve therapie worden besproken, evenals nieuwe ontwikkelingen in de cognitieve gedragstherapie, zoals mindfulness-based cognitieve therapie. Daarnaast wordt ingegaan op het (gedrags)therapeutisch proces, het maken van (functie) analyses van gedrag en cognitieve casus conceptualisaties. Aan de hand van (video)voorbeelden worden de therapeutische interventies toegelicht bij diverse psychische stoornissen, zoals angststoornissen, stemmingsstoornissen, eetstoornissen en middelenmisbruik. Naast het bespreken van de theoretische achtergrond en de praktische procedures wordt ingegaan op wat er bekend is over de effectiviteit van de interventies. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. M.J.J. Lommen | Docent(en) | Guest lecturer various instructors | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (essay) DIGITAL | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Aangeraden wordt om het vak "Psychopathology" in blok 1a te hebben gevolgd | Opmerkingen | De boeken zijn elektronisch beschikbaar via de RUG bibliotheek. Let op: Beck (2011) betreft de tweede editie. De eerste editie (de Engelse versie of de vertaalde versie in Nederlands) is niet bruikbaar. |
|
| terug naar boven |
|
15 | Introduction to Psychological Theories | PSMIN11 |
This course provides an introduction to a wide range of psychological research including; behavioural, neurological, cognitive, clinical, cultural, developmental, evolutionary, and social psychology. The aim of introducing the multiple disciplines of psychology is to demonstrate that human behaviour needs to be understood and examined from many perspectives. The course is designed with non-psychology students in mind and also gives insight into how psychological research is carried out and applied. As such, understanding how psychological knowledge is generated helps students to critically assess popular beliefs about human emotions, thoughts, and behaviours. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. L. Klavina | Docent(en) | dr. H.J.E. GreijdanusDr. L. Klavina | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (essay) DIGITAL, schriftelijk tentamen (meerkeuze) DIGITAAL | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
16 | Issues in Child-rearing and Challenging Behaviour | PAMIN16 |
This course focuses on child atypical development and challenging behavior in a broad sense, and on the impact of child-rearing practices and intervention programs on this behavior.
After two introductory lectures on (a)typical child development and challenging behavior, the course is made up of six themes, focusing on bioecological and dynamic views of child behavior and development, child rearing practices, challenging behavior and research in this area.
Each week, intervention or prevention programs for children and their families related to the theme are discussed. Students will evaluate one of these programs, and also design their own intervention based on the concepts learned in this course. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. S. van der Steen, PhD. | Docent(en) | dr. S. van der Steen, PhD. | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | opdracht | ECTS | 5 | Opmerkingen | The course is taught in English and is part of the minor Challenging Youth. The exam is also in English. |
|
| terug naar boven |
|
17 | Mass psychology | PSB3E-SP08 |
De massa is terug van weggeweest. Of het nu gaat over Corona, Donald Trump, klimaatprotest of economische crashes: Inzicht in de psychologie van de massa is onmisbaar voor het begrijpen van de moderne maatschappij. Welke sociaal psychologische processen spelen een rol tijdens evenementen, demonstraties, rampen en rages? Hoe beïnvloedt de massa het individu, en hoe worden individuen een massa? We besteden hierbij aandacht aan de rol van sociale media, massacommmunicatie en de invloed van onder meer politiek, economie en bevolkingssamenstelling. Al studerend, schrijvend en discussiërend verkrijgt u inzicht in belangrijke theoretische stromingen, hun inzichten, en hun invloed. U krijgt tevens inzicht in de verschillende manieren waarop deze kennis in praktijk wordt gebracht: bij de organisatie van evenementen, ordebewaking, etc. Het college kan bestaan uit een werkcollege waarin mensen uit de praktijk en/of andere disciplines hun visie op de massapsychologie en haar methoden geven. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | prof. dr. T.T. Postmes | Docent(en) | prof. dr. T.T. Postmes | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | opdracht, schriftelijk tentamen (essay) DIGITAL, schriftelijk tentamen (meerkeuze) DIGITAAL | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
18 | Organisation and Society | SOBA204A |
Since the beginning of the 20th century, the number of organizations has grown exponentially. This holds for all types of organizations, ranging from for-profit enterprises, non-profit associations, public agencies, to non-governmental entities. These corporate actors meanwhile are key agents in any modern society. For example, the top 200 corporations control more than a quarter of the world´s economic activity. Of the 100 largest ´economies´ in the world, more than 50 are multinational firms. Wal-Mart´s corporate revenues exceed the GDP of Sweden or Austria, and those of General Motors equal the GDP of Turkey. Individuals continuously have to deal with organizations: citizens interact with state authorities, consumers with enterprises, employees with employers. Organizations not only affect all areas of social, political, and economic life, but also have a huge impact on the desires, beliefs, and opportunities of individuals, including their health and their social relations. Consequently, any analysis of modern societies – the origin and solution of its social problems ranging from the obesity epidemic to failed states, as well as its successes in creating welfare through innovation – will remain incomplete unless it considers the role that corporate actors play. The main objective of the course Organization and Society is to provide insight into the role that corporate actors play in society. Theories of organizations as sites and drivers of social action will form the analytical tool to achieve this objective.
The course will focus on the role of organizations as
I) Equalizers and stratifiers, discussing how organizations as corporate actors reproduce or challenge social inequality;
II) Standardizers and monuments, discussing which role organizations play in the persistence of traditions, habits, values, and norms in society;
III) Movers and shakers, discussing ways with which organizations contribute to social and political change in society, as well as how they socialize and mobilize individuals;
IV) Networks and wirings, discussing how organizations contribute to the spread of innovation, the transmission of new ideas, and how they connect or separate different groups in society. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Z. Lippényi, PhD. | Docent(en) | Z. Lippényi, PhD. | Onderwijsvorm | hoorcollege, responsiecollege, werkcollege, zelfstudie | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (essay) DIGITAL | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
19 | Organisational change | PSB3E-IO07 |
This course will provide an introduction to organizational development and change. As such, it builds on insights from applied behavioral science, such as organizational and social psychology as well as sociology and management science. In the 21st century, organizations are in a continuous state of change in their quest to achieve competitive advantage in the global marketplace. Given the magnitude of this change and its potential rippling effects, it is important for organizational psychologists to have a basic understanding of the theories, models, processes and methods related to organizational change. In this course, we will focus on the theories, models and processes specifically related to diagnosing, implementing and evaluating organizational change. Throughout the course, students will be exposed to a number of academic and practitioner perspectives on organizational change and will critically reflect on the pros and cons of various theories and approaches stemming from these perspectives. In essence, we will use theory and practical cases to understand how successful change efforts can be brought about at the individual, team and organizational level of analysis. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. D.C. Rus | Docent(en) | Dr. D.C. Rus | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijke opdrachten, schriftelijk tentamen (essay) DIGITAL | ECTS | 5 | Opmerkingen | There is a maximum of 120 students that can register for this course. |
|
| terug naar boven |
|
20 | Perception | PSB3E-CP07 |
The ability to perceive is vital to every organism. Perception is rightfully viewed as one of the cornerstones of life itself. Human perception is realized through rich and intricate processes in the brain, which realize both the simplest forms of sensation (“hot!”), as well as complex percepts (“this is a mobile phone”). This course covers the physiological basis of the visual and auditory senses, and how these achieve perception of varied things, such as color, brightness, loudness, and pitch. More advanced perceptual processing is also covered in the course, including object recognition and music perception, as is the role of cognitive processes such as attention and awareness. Finally, 'real world' applications are showcased, such as the design of retinal implants and face recognition algorithms. |
|
| terug naar boven |
|
21 | Philosophy of Psychology | PSB3E-M09 |
Psychology is the science of mind and behavior. Because it investigates these particularly in human beings and with a variety of methods including biological measurements and statistics, psychology has a unique position between the humanities, life sciences, and natural sciences. Its research questions are related to all of these fields.
We will reflect on the theoretical presumptions, philosophical roots and modern challenges of psychology. A central question is whether the human mind can be reduced to behavior or brain activations. Can all important knowledge about human beings be discovered in their brains? Can consciousness be explained completely by empirical science? The challenges posed by mental disorders and their definitions will be discussed in detail.
Since this course is also an extension of the 2nd-year Theory of Science (in the Dutch program: Wetenschapstheorie) course, special attention will be given to science communication and how it drives hype as well as recent critiques of the science system.
The exam is based on multiple choice questions BUT students have the possibility to gain extra points for their exam score in a group exercise. This involves the critical analysis of a scientific study related to the course material. Note that this activity usually takes place during the last lecture of the year and that you must be present personally to participate. More details will be provided in the course material. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. S. Schleim, MA. | Docent(en) | Dr. S. Schleim, MA. | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (meerkeuze) DIGITAAL, werkstuk | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
22 | Psychology in the workplace | PSBE2-03 |
Work-, Organizational, and Personnel Psychology takes a three-pronged approach in understanding how personal, social, and environmental factors are related to people’s attitudes and performance in their work environment. The course will discuss, illustrate and critically evaluate these three main research streams (work, organizational, and personnel psychology). Specific topics include: 1) job and task performance, employee health and well-being (work psychology), 2) employee motivation, leadership and power, as well as group processes, such as cooperation, conflict, and decision making (organizational psychology), and 3) the design and consequences of human resource policies (personnel psychology). |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. N. Yan | Docent(en) | dr. S.P. Adams | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (meerkeuze) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
23 | Psychopatholog symp. classif. and diagn. | PSB3E-KP01 |
In this course we will provide an in depth review of a broad spectrum of psychopathological conditions as defined in the leading DSM-5. The DSM-5 classification of mental disorders and the criteria for classifying these conditions will be presented. After this course you will be able to apply the DSM-5 system in determining classification of psychopathological conditions. In the lectures several (guest)lecturers with a clinical background demonstrate the characteristic features of (common) psychopathological disorders. Dvd- and patient material will be used to illustrate these conditions. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. C. Borg | Docent(en) | Dr. C. Borg | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (essay) DIGITAL, schriftelijk tentamen (meerkeuze) DIGITAAL | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
24 | Research instruments critically considered | PSMIN02 |
Deze in de minor verplichte cursus geeft een inleiding in de statistische kwesties en de meetproblemen aan de hand van gevalsstudies. Studenten leren hoe ze beweringen uit onderzoek kritisch moeten interpreteren in termen van steekproefprobelem, validiteit van metingen en betrouwbaarheid van instrumenten. Specifieke aandacht wordt gegeven aan het gebruik van instrumenten in cross-cultureel onderzoek. |
|
| terug naar boven |
|
25 | Social and institutional change | SOBA904 |
We live in an ever-changing world and sociology as a discipline has a long tradition to explain such changes societies have been going through such as globalization, the use of technology, and international migration. This course will elaborate and compare different theories that are used to explain causes, forms, and possible directions of social and institutional change. We will explore how various forms of institutions influence each other and the extent to which institutions have desired or undesired effects. Moreover, we will focus on the conditions under which institutions lead to coordination and cooperation. Several examples will be given based on contemporary empirical research from the field of international migration, family life, digitalization, and climate change. Special attention will also be paid to the role of the state in a market economy, and the effect of cultural norms on economic development. To this end, we will discuss classical theories (Weber, Durkheim, Smith) that have been used to explain social institutions. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. B. Bilecen | Docent(en) | Dr. B. Bilecen | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (essay) DIGITAL | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
26 | Social influence | PSB3E-SP07 |
The environment, the economy, the spread of Corona virus, your partner not putting the cap on your toothpaste. Most important problems entail human behavior, either as a cause, a solution or both. This raises the question: "How can you motivate people to engage in certain behaviors?" A handgun, a two million Euro incentive, or a set of great arguments will do the trick but we will focus on situations in which you have non of these.
In order to answer this question regarding persuasion and influence, many others arise: "Why are some campaigns effective in motivating people and others not? To what extent does the setting influence the effectiveness of compliance requests? Why is “playing hard to get” sometimes effective? How did TellSell convince me into buying the Huggy? Together we will answer these questions and many more. In this course you’ll learn how people’s beliefs, and actions are influenced by others. You will be introduced to various theories, principles and studies that give insight to how you can use people’s need for affiliation, accuracy and a positive self-concept to persuade them. This (interactive) course is focused at both theory development and practical application. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. K.E. Keizer | Docent(en) | dr. K.E. Keizer | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | opdracht, schriftelijk tentamen (meerkeuze) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
27 | Sport and performance psychology | PSB3E-OP01 |
In this course, we review the key concepts, theories, models, and research findings from the field of sport and performance psychology. Students will be challenged to recognize their scholarly significance, to infer their implications, to think critically about them, and to put them into practice. |
|
| terug naar boven |
|
28 | The social psychology of communication | PSB3E-SP03 |
Communicatie is de kern van sociaal gedrag. Effectieve communicatie maakt het voor mensen mogelijk om fysieke en sociale behoeften te bevredigen en dingen te bereiken die ze als individu nooit zouden kunnen bereiken. Deze cursus gaat onder andere over sociale fenomenen zoals crossculturele communicatie, stemgebruik en nonverbale communicatie, liegen, taalgebruik, het uiten en herkennen van emoties, roddelen en kletsen, wat we normaal en gepast vinden in communicatie en communicatie via nieuwe media. Deze cursus gaat niet alleen over wat mensen zeggen, maar ook over waarom mensen op een bepaalde manier communiceren. Om evolutionaire of andere redenen kan het zijn dat mensen steun van anderen willen, dat ze anderen willen beïnvloeden of dat ze erbij willen horen. In pogingen om misscommunicatie en conflict te voorkómen moet rekening worden gehouden met dergelijke motieven, door aandacht voor bijvoorbeeld non-verbale signalen zoals emoties, gebaren en stemkenmerken en door er rekening mee te houden dat mensen elkaar soms bedriegen. Tegen deze achtergrond is communicatie via het Internet een interessant hedendaags fenomeen met zowel voor- als nadelen. De rol van sociale context bij communicatie komt ook aan de orde, bijvoorbeeld in groepsmarkeringen en in de rol van de sociale status van de bron van informatie. Met behulp van beschrijvingen van dergelijke fenomenen en verschillende theorieën, geeft de sociale psychologie een inspirerende kijk op een alledaags fenomeen. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | prof. dr. A. Dijkstra | Docent(en) | | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (meerkeuze) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
29 | Traffic psychology and sustained mobility | PSB3E-M12 |
This course has two central themes: 1. Behaviour in traffic and the effects of this behaviour on safety, and 2. Retention of mobility. Traffic psychology is rather broad in the sense that it covers issues such as drink driving, the influence of infrastructural measures on behaviour, and the risks of using electronic devices in traffic. Theories common in experimental, social, and neuropsychology are used to explain and predict this behaviour. Examples of topics that will be dealt with are the role of mental workload in dealing with increased demands in and outside the vehicle, and the effectiveness of police enforcement, campaigns, and driver education. With regard to mobility, the importance of mobility for health is central. There are several factors that may interfere with the ability of being mobile in general and driving a car in particular. For example, intrinsic factors, such as arousal, fatigue, or visual perceptual skills, differ within and between individuals and have a substantial impact on multiple aspects of mobility. Moreover, severe medical conditions, including psychiatric illness (e.g. phobia) and neurological disorders (e.g. dementia) are associated with cognitive and emotional problems, and may reduce mobility and participation in traffic. In addition to intrinsic factors associated with the individual, there are also external factors that affect mobility and safety more temporarily, such as the use of legal and illegal drugs. In this course students will acquire basic knowledge about traffic psychology and learn about the importance of mobility and factors influencing it. |
|
| terug naar boven |
|
30 | Understanding Psychopathology | PSB3E-KP02 |
Waarom gaan sommige mensen zo ver in het weigeren van voedsel dat ze dreigen te overlijden? Waarom zijn sommige mensen zo bang voor sociale situaties dat ze al beginnen te trillen en te zweten wanneer ze onverhoeds door een onbekende worden aangesproken bij de bushalte? Hoe kan worden verklaard dat mensen volharden in overmatige alcoholgebruik terwijl ze weten dat alcohol meer kapot maakt dan ze lief is. Het centrale doel van deze cursus is om wetenschappelijke munitie aan te reiken om te komen tot een antwoord op dit type vragen; om verklaringen te genereren voor het ontstaan en voortbestaan van abnormaal, disfunctioneel gedrag. Theorieën zijn daarbij onmisbaar. Zonder kader zijn observaties vrijwel betekenisloos en niet te interpreteren. In deze cursus beogen we de belangrijkste vigerende theorieën aan bod te laten komen die allemaal een voorlopige verklaring beogen te bieden voor bepaalde vormen (of onderdelen) van gestoord gedrag. Het is onbegonnen werk om voor alle vormen van disfunctioneel, gestoord gedrag alle verdienstelijke theorieën op te nemen. De cursus richt zich daarom op theorieën die momenteel als meest krachtig en/of kansrijk worden gezien. Een aantal prominente theoretische oriëntaties is hierbij als uitgangspunt gekozen (ontwikkelingspsychologisch, biologisch, leertheoretisch, cognitief). Concrete casuistiek dient steeds als leidraad tijdens de cursus. In deze cursus komen de belangrijkste mechanismen aan bod die worden verondersteld een rol spelen bij het ontstaan en voortbestaan van stoornissen als depressie, verslaving, fobieën, en gedragsstoornissen. Een aantal prominente theoretische oriëntaties zijn hierbij als uitgangspunt gekozen waarbij het accent wisselend zal liggen op de rol van ontwikkeling en levensfase, de invloed van leerervaringen, de rol van geheugen- en aandachtsprocessen en op de wederkerige relaties tussen (neuro)fysiologie en gedrag. Tijdens de colleges zullen de verschillende mechanismen en theoretische oriëntaties op een geïntegreerde manier worden besproken en geïllustreerd aan de hand van relevante stoornissen. |
|
| terug naar boven |
|
31 | Well-being at work | PSB3E-IO12 |
Beleidsmakers en de media rapporteren steeds vaker over de toegenomen druk om te presteren op het werk, de toename in stressgerelateerde klachten zoals burnout en de enorme kosten die dit met zich meebrengt voor individuen, organisaties en de maatschappij. Tegelijkertijd is werk voor velen ook een bron van voldoening en welbevinden. Tijdens deze cursus leren studenten de meest relevante theorieën kennen over de wisselwerking tussen individu en werkomgeving en krijgen ze inzicht in hoe en onder welke omstandigheden de werksituatie een positief of negatief effect heeft op het welzijn, de gezondheid en het gedrag van werknemers. Deze processen worden behandeld op het zowel het individuele (e.g., persoonlijkheid, motivatie) als organisatorische (e.g., werkcondities, werkklimaat) niveau. Voorbeelden van specifieke onderwerpen die aan bod komen zijn: leiderschap, agressie, werk-privé balans, en herstelprocessen. De cursus bestaat uit hoorcolleges en practica. Tijdens de hoorcolleges verkrijgen studenten inzicht in de belangrijkste theorieën en huidige wetenschappelijke kennis over stress en welzijn op het werk. Tijdens de cursus wordt van studenten verwacht dat zij (in groepjes van 4 personen) een onderzoeksvoorstel schrijven en presenteren over een onderwerp dat in de cursus aan bod komt. In het onderzoeksvoorstel moet een interventie (gericht op individuele werknemers of de gehele organisatie) alsook de evaluatie van de verwachte effecten ervan worden omschreven. Practicumbijeenkomsten begeleiden studenten bij het ontwerp- en schrijfproces en bieden de mogelijkheid om uitgebreide feedback te ontvangen van de docenten. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | Dr. A.C. Keller | Docent(en) | Prof. Dr. S. Scheibe | Onderwijsvorm | hoorcollege, practicum | Toetsvorm | opdrachten, schriftelijk tentamen (essay), schriftelijk tentamen (meerkeuze) | ECTS | 5 | Opmerkingen | Dit vak is specifiek ontwikkeld voor studenten die voornemens zijn de master Arbeids-Organisatie- en Personeelspsychologie te volgen, en staat niet open voor studenten van buiten de faculteit. Maximaal 72 studenten kunnen zich voor deze cursus inschrijven. |
|
| terug naar boven |
|